Nvidia Geforce "GP104" med GDDR5 och GDDR5X på bild

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Nvidia Geforce "GP104" med GDDR5 och GDDR5X på bild

Det har rått förvirring kring hur Nvidias planer med GDDR5 och GDDR5X för arkitekturen Pascal ser ut, någonting som klargörs när två olika varianter av kretsen GP104 tittar fram.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Aug 2007

Och här sitter man och väntar på HBM2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

Kan inte vänta längre till Comptutex! Blir garanterat nytt grafikkort för mig direkt efter recension av både AMD's och Nvidia's nya kort.

▪ i7-6700K ▪ Asus Z170-A ▪ 16GB 2800MHz ▪ Gainward GLH 1080 ▪ 400GB NVMe ▪ Win 10 Pro ▪

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2006

Jag funderar på att uppgradera mitt GTX 970, men med tanke på det segmenterade minnet och falska specifikationerna så väntar jag nog ett litet tag innan jag köper något nytt så samma sak inte händer igen efter att jag uppgraderat

┻━┻ ︵ ヽ(°□°ヽ)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻
┻━┻ ︵ \( °□° )/ ︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Kommer bli ett x80 för mig förmodligen då man kör 2160p numera, mitt ensamma 680 4GB räcker inte riktigt till

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 1.5TB SSD - 15TB HDD - GTX 1070 8GB - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 120GB SSD - W10
NAS: HP MicroServer Gen8 - 32TB
Mobil: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Sep 2006

Blir ett x80 TI för mig kanske, om det släpps senare i höst/jul, eller kanske vänta tills nästa generation, när dom släpper konsument version på 610 mm2 -pascal. ~Titan

nVidia Titan X (Pascal), CPU Intel 3770k, minne 16 GB DDR3, Samsung 850 EVO - 500 GB, Asus Maximus Gene V.

Acer Predator X34, Logitech g900, g510, g13, g933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av segen:

Och här sitter man och väntar på HBM2.

Varför vill du ha det på kort som tydligen inte är tillräckligt snabba för att processera all data från hbm(2)? Blir ju bara onödigt dyrt och ger ingen prestandaökning iöverhuvudtaget.

För ester så är ju inte hbm2 redo för leverans förens Q4-2016/Q1-2017

Skickades från m.sweclockers.com

Asus x99-a, intel i7 5820k @4,5GHz, Titan X (Pascal), HyperX fury ddr4 16Gb @ 2400MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, NZXT H440, custom loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av PV52:

Varför vill du ha det på kort som tydligen inte är tillräckligt snabba för att processera all data från hbm(2)? Blir ju bara onödigt dyrt och ger ingen prestandaökning iöverhuvudtaget.

Kanske vill ha små mått... eller bara cool teknik, eller kanske kör beräkningar som är minneskrävande... Eller så kanske han också väntar på bra kort som utnyttjar HBM2 men inte skrev ut exakt det...

System: Intel i7-3770K - Sapphire HD7970 - 4GB DDR3 - Asus MB - Crucial M4 256GB - 2TB HDD - Lian Li PC 60 Plus - Asus Xonar DS
Annat: Topre Realforce 88 45g - Logitech G400 - Eizo Foris 2331 - Sennheiser PC166
Microsoft Surfade PRO 128 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

... Och hype'n växer, och växer...

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Det blåser onekligen upp till storm i marknaden för grafikkort.
Spännande nu till sommaren.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/ufsz9j | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av skewgen:

Kanske vill ha små mått... eller bara cool teknik, eller kanske kör beräkningar som är minneskrävande... Eller så kanske han också väntar på bra kort som utnyttjar HBM2 men inte skrev ut exakt det...

Därav frågetecknet ->? <- det verkar nämligen vara otroligt många som "kräver" hbm(2) men vet inte ens varför...

Asus x99-a, intel i7 5820k @4,5GHz, Titan X (Pascal), HyperX fury ddr4 16Gb @ 2400MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, NZXT H440, custom loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

krympt grafikkort samt cpu, GP104-400 och en i7 6800k står på köpelistan i sommar. My body is ready, my wallet.. not so much

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | MSI 1080 ti Gaming x | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Htpc: A8-7600 | hyperx 8gb | kinstone V300 120gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av PV52:

Bättre minne är ju alltid en fördel. Det kan också byggas mycket kompaktare än med vanliga GDDR5 minnen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Trist att det inte blir nämnvärt fler transistorer än gamla GM200.
Blir att vänta på de riktiga korten som blir både snabbare, mindre och snabbare minne.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gusum
Registrerad
Feb 2014

Jag förstår inte logiken i att krympa minneskapslarna, en mindre yta resulterar ju i en sämre bortledningsförmåga av värme och därav en lägre clock. Jag förstår att gddr5x, redan som det är, förmodligen kommer vara mera effektiv med högre klock än gddr5, men vore det inte bättre att göra minneskapslarna lite större och på så sätt tillåta en "extremklock"?

Dator: MB Asus Maximus VII Formula CPU Intel i7 4790k @4.5GHz Kylare Corsair H80i RAM BallistiX Sport 16GB @1600MHz
HDD Seagate Barracuda 2TB PSU Corsair RM1000 GPU HD7970/280X CrossFire
Chassi Fractal design define r4 Skärm AOC 24" 144Hz LED
Mobil: OnePlus 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av macke0010:

Jag förstår inte logiken i att krympa minneskapslarna, en mindre yta resulterar ju i en sämre bortledningsförmåga av värme och därav en lägre clock. Jag förstår att gddr5x, redan som det är, förmodligen kommer vara mera effektiv med högre klock än gddr5, men vore det inte bättre att göra minneskapslarna lite större och på så sätt tillåta en "extremklock"?

Mindre yta ger fler chip per wafer fler chip betyder mera pengar. Ingen egenskap som slår mera pengar.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2011

Lite Offtopic...
Tycker det borde komma moderkort "MB" som istället har plats för egna VRAM nu när det är viktigt med mer minne. Samt att det bara är GPU'n man köper så som CPU'n. Ta bort grafik "korts" tjafset året är 2016. 2 olika socklar vore najs på samma moderkort. Ett för CPU ett för GPU. Sedan minnes socklar för RAM och VRAM. Sedan är det bara att välja AMD/INTEL CPU eller NVIDIA/AMD GPU.
VRAM och RAM får man välja utifrån moderkortet "GDDR5X/HBM/HBM2" "DDR4/DDR3" o.s.v. Sedan kan de skapa MB som har plats för SLI/CF eller CFSLI med flera socklar för GPU'er.

Tycker vi borde kommit längre än sådär år 2016.
Men så är det... Pengar styr utvecklingen samt all konkurrens.

Min Spel rigg 2017 - 2018.
SmartBigTower. (Idag är ju mobiler större så varför sträva efter mindre. Råstyrka behöver stora starka lådor.)

CPU, ZEN alt. Intel
GPU, Volta/Navi XFSLI
VRAM, 16GBX2 HBM2
RAM, 32GBx2 DDR4 4000Mhz
får ju inte glömma ett VR Headset, gärna med högre upplösning.

Obs: Allt detta till ett lämpligt "AMD" pris.

MVH

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av andreas_dock:

... Och hype'n växer, och växer...

Knappast. Enda sedan vi fick reda på att HBM2 dröjer så vet vi att dessa kort inte kommer prestera chockerande bättre än de kort som är ute idag. Däremot kommer Perf/Watt vara extremt intressant. Men hypen är rätt låg

System: CPU: 4790K, MB: Asus Z97-A, Memory: 16GB DDR3, GPU: 1x GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av FredrikMH:

Knappast. Enda sedan vi fick reda på att HBM2 dröjer så vet vi att dessa kort inte kommer prestera chockerande bättre än de kort som är ute idag. Däremot kommer Perf/Watt vara extremt intressant. Men hypen är rätt låg

Det jag menar är att alla blir som galna när det släppa nya grafikkort... Oavsett om det är det bästa sedan skivat bröd eller om det är en rebrand från förra året.

Folk gillar nya grejer, speciellt rykten och dylikt kring ännu inte släppta och eftertraktade produkter.

Så jo - det är visst HYPE hos MÅÅÅNGA.

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003

Nu känns det som det kommer bli så här:
GTX 1080 - presterar +0-10% över 980ti med pris på ca 5500kr
GTX 1070 - presterar +0-10% över 980 med pris på närmare 4000kr

När man först fick höra om Pascal och att det skulle vara ny arkitektur, dubbel krympning och HBM2 så såg man monsterkort framför sig. Dessa kommer ju inte komma förrän i vinter och all den tekniken dröjer till nästa generation innan det börjar leta sig ner i "mainstream".

Men för de som letar efter ett prisvärt kort med 980 TI-prestanda och som har extremt bra Perf/Watt kommer ju ha flera tänkbara kort att köpa när hösten närmar sig. Förövrigt känns det som AMD ungefär gör något liknande även om jag hoppas de lyckas bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av andreas_dock:

Jag följer en eventuell hype med glädje. Det resulterar alltid i roliga reaktioner

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Känns ganska ointressant fram till i alla fall GDDR5X. Hoppas verkligen skillnad blir mer än märkbar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av FredrikMH:

Nu känns det som det kommer bli så här:
GTX 1080 - presterar +0-10% över 980ti med pris på ca 5500kr
GTX 1070 - presterar +0-10% över 980 med pris på närmare 4000kr

När man först fick höra om Pascal och att det skulle vara ny arkitektur, dubbel krympning och HBM2 så såg man monsterkort framför sig. Dessa kommer ju inte komma förrän i vinter och all den tekniken dröjer till nästa generation innan det börjar leta sig ner i "mainstream".

Men för de som letar efter ett prisvärt kort med 980 TI-prestanda och som har extremt bra Perf/Watt kommer ju ha flera tänkbara kort att köpa när hösten närmar sig. Förövrigt känns det som AMD ungefär gör något liknande även om jag hoppas de lyckas bättre.

Intressant tankesätt men känns det inte lite onödigt att släppa något som knappt är bättre än föregående generation?

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Mocka:

Intressant tankesätt men känns det inte lite onödigt att släppa något som knappt är bättre än föregående generation?

Skulle vara mer än när 980 kom om man jämför med 780ti.

InWin 909 Chassi// AMD Ryzen 1800X @ 4.0GHz// EVGA GTX 1080 SLi// Corsair Dominator 2933Mhz 32GB// Asus Crosshair VI // Corsair AX 760W // Samsung 960 250GB Nvme SSD // Samsung 850 1TB SSD // Dell U3415W // Windows 10 Pro X64

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av RaBlack:

Lite Offtopic...
Tycker det borde komma moderkort "MB" som istället har plats för egna VRAM nu när det är viktigt med mer minne. Samt att det bara är GPU'n man köper så som CPU'n. Ta bort grafik "korts" tjafset året är 2016. 2 olika socklar vore najs på samma moderkort. Ett för CPU ett för GPU. Sedan minnes socklar för RAM och VRAM. Sedan är det bara att välja AMD/INTEL CPU eller NVIDIA/AMD GPU.
VRAM och RAM får man välja utifrån moderkortet "GDDR5X/HBM/HBM2" "DDR4/DDR3" o.s.v. Sedan kan de skapa MB som har plats för SLI/CF eller CFSLI med flera socklar för GPU'er.

Det har inte mycket med pengar att göra på så sätt utan det handlar om vad som är praktiskt.

Det första och antagligen största hindret är värme och strömtillförsel. En vanlig i7,a har en tdp på ~90 watt och en high end GPU har oftast en tdp mellan 225~300 watt. Den strömtörstigaste konsument CPU,n som går att få tag på är AMD FX 9590 som har en tdp på 220 watt, den är otroligt svårskyld även med en tornkylare i toppklass som Noctua NH-D15. Så för att luftkyla dina entusiast komponenter behöver du flera enorma tornkylare, då är det inte särskilt praktiskt eller smidigt och får absolut inte plats i en liten låda. Även om du kör med en GPU i 100 watt klassen så kommer den ändå inte vara särskilt lätt att kyla med tanke på hur varm vanliga i7 processorerna går med stock kylning, luftflödet blir även uruselt då du har flera kylare i lådan som bara vispar runt luft och är i vägen.

Moderkorten skulle bli enorma och snordyra för då måste moderkorten ersätta alla portar och funktioner som man annars skulle få av grafikkortet, saker som G-Sync/FreeSync DP/HDMI/DVI portar för 3+ skärmar etc. Om du vill köra CrossFire/SLI så lär du ha upp till 5 sockets på moderkortet och 5 Noctua NH-D15 för att kyla paketet och samtidigt få ett bra luftflöde. Pci-e portarna behöver ändå vara kvar till viss mån för att andra kort och funktioner använder dem och kommunikationen mellan GPU och CPU kommer fortfarande vara över pci-e. Sen vet jag inte vad moderkortet tycker om att få 1500 watt i sig för att driva 5 sockets.

Skulle kanske gå att vattenkyla effektivt men kostnaden på alla komponenter och storleken på moderkortet gör så att det helt enkelt inte blir värt det.

Det är otympligt, dyrt och du får inte ut samma prestanda. Då är det en bättre idé att köpa en APU med HBM när de väl kommer eller köra med ersättaren till r9 nano när den väl kommer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av PV52:

Därav frågetecknet ->? <- det verkar nämligen vara otroligt många som "kräver" hbm(2) men vet inte ens varför...

HBM är mer spännande teknik än GDDR5x Hur som så är det två orsaker för mig, dels kompaktare kort, samt lite strömsnålare kort.

HBM känns ju riktigt intressant om man vill bygga prestandamaskin i kompakt format (men dom kort som ändå kommer verkar ruskigt intressanta ur prestanda/watt).

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av andreas_dock:

Det jag menar är att alla blir som galna när det släppa nya grafikkort... Oavsett om det är det bästa sedan skivat bröd eller om det är en rebrand från förra året.

Folk gillar nya grejer, speciellt rykten och dylikt kring ännu inte släppta och eftertraktade produkter.

Det händer ju inte så mycket på CPU-sidan, kanske en ny 10-core som blir svindyr.. förhoppningsvis billigare 8-core.

Nytt grafikkort är en viktig komponent nu när UHD skärmar blir vanligare.
Sedan är det största transistor-krympningen på åratal, så blir förhoppningsvis dubblerad prestanda mot förra generationens high-end.

Egentligen Inte så värst intresserad av bilder på minneskapslar och rykten. Prestanda tester och riktiga fakta vore intressant.. men det verkar ju som det dröjer någon månad till innan det finns officiell info.. om nu inte någon läcker

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tystberga
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Ratatosk:

Det blåser onekligen upp till storm i marknaden för grafikkort.
Spännande nu till sommaren.

Ja gillar inte stormande grafikkort som tex nvidia gamla 9000 lövblås kort då de låter på tok för mycket.

GAMLA KLENODER 486 DX266@80| P54CP75@90| P54C 150@188| P55C166@233| P2 Celeron 433@520| Dual celeron 366@550|Dual P3 Coppermine 650@880|Athlon 1700+@3200+|Athlon 3200+@4000+|Core2duo 8400@4,2| I7 860@3,8|CD2 7400@3,0|I3 2120|I7 2600k@4,7
AKTIVA SYSTEM4790K@4,85|HTPC I5 4670K@STOCK |Lenovo X1 Thinkpad|KID1 I7 860@STOCK |KID2 2500k@stock

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Dec 2005

Så spec och bild på 1080Ti (X80Ti) dröjer fast man parar ihop modellen med GP104... tvivlar fortfarande att den baseras på den kretsen, får väl se hur det blir.

CPU: Intel i7-7700K Cooler: Zalman CNPS 9900 Max MB: Asus Maximus VIII Gene GPU: Asus Strix 1070 Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB Mem: Corsair Platinum 2133MHz CL10 16GB PSU: Corsair AX760 OS: Win10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av RaBlack:

Lite Offtopic...

Min Spel rigg 2017 - 2018.
SmartBigTower. (Idag är ju mobiler större så varför sträva efter mindre. Råstyrka behöver stora starka lådor.)

CPU, ZEN alt. Intel
GPU, Volta/Navi XFSLI
VRAM, 16GBX2 HBM2
RAM, 32GBx2 DDR4 4000Mhz
får ju inte glömma ett VR Headset, gärna med högre upplösning.

Obs: Allt detta till ett lämpligt "AMD" pris.

MVH

Dataöverföringen mellan GPU och VRAM skulle bli slöare. Moderkorten skulle bli ännu mer fragmenterade eftersom vissa behöver stödja blandningar av antingen intel-nvidia eller intel-amd, amd-amd, amd-nvidia eller helt enkelt utan stöd för GPU. Om bara amd-amd är tillåtet så hade det varit ju kaos. Lägg till blandningar av olika typer VRAM, RAM.
Mer komplicerat att kyla av. Listan är nog väldigt lång men den största anledningen skulle jag säga att dataöverföringshastigheten mellan CPU och GPU är inte lika kritisk som mellan GPU och VRAM. Jag hittar ingen källa för detta men jag är ganska säker på att man inte skulle lyckas få samma överföringshastigheter. Men någon mer kunnig får bekröfta/motbevisa detta.