Nvidia X80/1080 lanseras... Info (prestandatest, överklockningsresultat m.m.)

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

4790k @ 4.9ghz, 1080 sli @ 2150mhz, minnet på +350, Vattenkylt, Win10 x64

Så här ser det ut för mig nu, kan köra cpun i 5ghz men det ger inte någon direkt ökning.
5ghz - 1.400v
4.9ghz - 1.340v

Och med single kort ser det ut så här, då med 1080 @ 2200mhz, och minnet på +350:

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Zpnk:

Vackert.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ser att 1080 ger runt 4-5000 i unigine valley, mina två 580 ger ändå 2200. Man har svårt att tänka sig att dubbla score ska göra sån enorm skillnad, men det lär det väl göra. Spel som witcher 3 och gta v känns ospelbara idag på min rigg.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

Ser att 1080 ger runt 4-5000 i unigine valley, mina två 580 ger ändå 2200. Man har svårt att tänka sig att dubbla score ska göra sån enorm skillnad, men det lär det väl göra. Spel som witcher 3 och gta v känns ospelbara idag på min rigg.

Att dom uppfattas som ospelbara kan nog vara på grund av vram med dina 580.

Sen är det ju vissa kort som presterar mycket bättre i vissa spel än andra, även om benchmarks ger liknande resultat. Benchmarks ger väl en fingervisning men hur det presterar i faktiskt spelande är mycket mer intressant.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Att dom uppfattas som ospelbara kan nog vara på grund av vram med dina 580.

Sen är det ju vissa kort som presterar mycket bättre i vissa spel än andra, även om benchmarks ger liknande resultat. Benchmarks ger väl en fingervisning men hur det presterar i faktiskt spelande är mycket mer intressant.

Aha, så det syns inte så väl i unigine valley. Kanske skulle behövas ett tyngre benchmark för att visa skillnaden mer realistiskt. Eller helt enkelt benchmarks i spel, som du säger. Ska köra igenom 3Dmark också innan jag köper 1080, roligt att se skillnaden iallafall. Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

Aha, så det syns inte så väl i unigine valley. Kanske skulle behövas ett tyngre benchmark för att visa skillnaden mer realistiskt. Eller helt enkelt benchmarks i spel, som du säger. Ska köra igenom 3Dmark också innan jag köper 1080, roligt att se skillnaden iallafall. Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

GTA V har ju en inbyggd benchmark som du kan testa med dina 580 och sedan göra ett test när du fått 1080. Se till så du kör med samma inställningar så kommer skjutsen bli ännu mer uppenbar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

GTA V har ju en inbyggd benchmark som du kan testa med dina 580 och sedan göra ett test när du fått 1080. Se till så du kör med samma inställningar så kommer skjutsen bli ännu mer uppenbar.

Tack, ska provas! Föresten, är det rekommenderat att installera om OS efter kortbyte eller spelar det ingen roll?

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

Tack, ska provas! Föresten, är det rekommenderat att installera om OS efter kortbyte eller spelar det ingen roll?

Det är bara om man byter moderkort. Dock bör du uppdatera BIOS på moderkortet innan du byter grafikkort.

EDIT: Men verkar dock inte att vara helt nödvändigt med ditt moderkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Det är verkligen dags att uppgradera min burk, speciellt grafikortet.
Eftersom det blir så dyrt att göra allt på samma gång tänkte jag börja med grafiken dårå.
Gillar MSI och deras kylare så tänkte ett MSI 1080 Gaming X vore bra.

Har ett Asus p67 Sabertoth, 850W Corsair agg plus spec nedan.
Något jag behöver tänka på ? Vill helst inte uppgradera BIOS då datorn och överklocken är så stabil som det är.

Permalänk
Medlem

Beställt asus strix från inet och webhallen nu, får vi se vem som får hem det först!

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Det är verkligen dags att uppgradera min burk, speciellt grafikortet.
Eftersom det blir så dyrt att göra allt på samma gång tänkte jag börja med grafiken dårå.
Gillar MSI och deras kylare så tänkte ett MSI 1080 Gaming X vore bra.

Har ett Asus p67 Sabertoth, 850W Corsair agg plus spec nedan.
Något jag behöver tänka på ? Vill helst inte uppgradera BIOS då datorn och överklocken är så stabil som det är.

Bioset som fick 900-serien att fungera tror jag är samma som fick 600-serien att göra det så i så fall borde ditt bios funka. I värsta fall får du uppdatera dock.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

Beställt asus strix från inet och webhallen nu, får vi se vem som får hem det först!

Var det menat till mig ?
Jag kör nog på MSI då jag gillar hur tysta deras kort brukar vara. Vet inte hur Asus kylare är om den är lika tyst.
Är allergisk mot fläktljud, kör endast Noctua på 5V för chassi och CPU kylare. Mitt nuvarande MSI är väldigt tyst även under spel så hoppas på att detta 1080 också är det. Ska dock kolla lite recensioner innan köp för att vara säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Bioset som fick 900-serien att fungera tror jag är samma som fick 600-serien att göra det så i så fall borde ditt bios funka. I värsta fall får du uppdatera dock.

Ok, googlar nog lite ock kollar. Lär väl va fler som kör mitt moder kort och ska uppgradera kan man hoppas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Ok, googlar nog lite ock kollar. Lär väl va fler som kör mitt moder kort och ska uppgradera kan man hoppas

Finns ju ingenting som hindrar att du uppdaterar UEFI om ditt 1080 inte skulle fungera.

Permalänk

Nice!

@Zpnk, hur upplever du ljudnivån under belastning på Strix-kortet/korten?
Är lite orolig för om jag borde beställt ett MSI-kort istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Finns ju ingenting som hindrar att du uppdaterar UEFI om ditt 1080 inte skulle fungera.

Jo ja får nog bli att uppdatera om det inte funkar även om jag inte gillar att uppdatera bios saker. Måste ha ett 1080 så är det bara.. Så länge jag väntat med att uppgradera

Permalänk
Medlem

Komplett is love, Komplett is life. Först så har de den enda* 1080 kampanjen i hela Sverige, 6599kr för EVGA ACX 3.0 och sen så uppgraderar de min order gratis till ett SC istället pga. brist på ACX 3.0. Den skickades nu tre timmar efter samtalet med Komplett <3

*Nästan, Alina också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockson:

Komplett is love, Komplett is life. Först så har de den enda 1080 kampanjen i hela Sverige, 6599kr för EVGA ACX 3.0 och sen så uppgraderar de min order gratis till ett SC istället pga. brist på ACX 3.0. Den skickades nu tre timmar efter samtalet med Komplett <3

Alina hade kampanj på 1080 vid release. köpte msi Gaming X för 7199kr när dom flesta hade det för över 8000kr

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe-:

Alina hade kampanj på 1080 vid release. köpte msi Gaming X för 7199kr

Sant, glömde den.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av EuroMartin:

Nice!

@Zpnk, hur upplever du ljudnivån under belastning på Strix-kortet/korten?
Är lite orolig för om jag borde beställt ett MSI-kort istället...

Har suttit utan grafikkort och bara kört på integrerade från cpu'n vilken är custom vattenkyld, så man har ju vart lite bortskämd... men mycket tystare än mina tidigare 970 SC ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Har suttit utan grafikkort och bara kört på integrerade från cpu'n vilken är custom vattenkyld, så man har ju vart lite bortskämd... men mycket tystare än mina tidigare 970 SC ACX.

Om det var med 2.0 kylaren så är de korten dock kända för att vara väldigt högljudda. 2.0+ kylaren som kom senare var mycket tystare.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Både Gainwards och Palits kylare verkar riktigt bra. https://www.youtube.com/watch?v=n0lj0nmKHYw

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Både Gainwards och Palits kylare verkar riktigt bra. https://www.youtube.com/watch?v=n0lj0nmKHYw

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar vara ungefär samma som Strix 1080, dvs taket ligger på runt 70 grader.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Verkar vara ungefär samma som Strix 1080, dvs taket ligger på runt 70 grader.

Jo men ~1000rpm på fläktarna är riktigt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

Nån mer än jag som tycker att de medlemmar som kör 1080 i SLI borde dela med sig av korten till oss som inte fått sitt 1080 än ?
Alternativt rullas i tjära och doppas i en tunna med gamla flex SLI bryggor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockson:

Komplett is love, Komplett is life. Först så har de den enda* 1080 kampanjen i hela Sverige, 6599kr för EVGA ACX 3.0 och sen så uppgraderar de min order gratis till ett SC istället pga. brist på ACX 3.0. Den skickades nu tre timmar efter samtalet med Komplett <3

*Nästan, Alina också.

Det var väl ingen kampanj på det kortet? Det är bara ett billigare grafikkort med referens-pcb som ingen annan svensk återförsäljare försökt ta in på lager ännu enligt vad jag förstått.
Dessutom är det inte Komplett som uppgraderade din order utan det är EVGA som kontaktade Komplett för att ordna detta åt sina stackars kunder som annars får vänta ännu längre.

*"EVGA is love, EVGA is life." <3

@Svensktiger: Jo man tycker ju att det var lite själviskt av några här som köper 2st kort direkt när det är sådan brist på kort till oss andra.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

EVGA är igång igen med att ta hand om sina kunder! Blev precis erbjuden en kostnadsfri uppgradering ifrån EVGA ACX 3.0 till deras SC version istället så det kan skickas redan imorgon då Komplett hade problem med att få in den icke fabriksöverklockade inom en skälig tid. 6600:- väl spenderat!

ugh så nu måste man ångra bittert att man avbeställde den oxå då......

sj sitter jag å väntar på att få mitt SC från Webhallen.... å du har ett SC som inte ens boka ett.... *avundsjuka*

Permalänk
Avstängd

@Morx:

Man ska glädjas åt att vi valde rätt märke iallafall

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Får 4400-ish med ett GTX 980 Ti på 1475MHz. Så trist att inte ha någon anledning att uppgradera

Riktigt fina topp poäng du har...

De flesta med överklockade GTX 980Ti vinner nog inte med att uppgradera till GTX 1080... så nej ni har verkligen ingen nytta av det vänner. (Kanske bättre för er och billigare att köpa ett till begagnat 980Ti, obs: i de korten sitter "bara" 6GB G5 minnen (ej G5X).

Däremot kan man ju också tänka sådär...
Att per CUDA kärna, är det faktiskt en stor uppgradering... Problemet med GTX 1080 är att den "bara" har "10%" färre kärnor (2560 mot 2816) än 980Ti. Om vi får ett 1080Ti som har lika många CUDA kärnor eller fler, så kan man med absolut största sannolikhet räkna med att det kortet "GTX 1080Ti" kommer sopa mattan med alla varianter av GTX 980Ti.

Om jag vore i er sits så hade jag väntat till VEGA eller Titan/Ti 10-serien släpps, alt. köpa begagnat 980Ti och kört SLI fram till dess.

Keep Calm and Enjoy the Future!

MVH

Permalänk
Medlem

Ugh kommer nog köra på ett 980 ti istället, 3000 kronor billigare och så kan jag få det ganska nu, minst 1 veckas väntetid verkar det ligga på nu om man har tur