AsRock Z77e-ITX startar ej, blir varm på ena hörnet av kortet

Permalänk
Medlem

AsRock Z77e-ITX startar ej, blir varm på ena hörnet av kortet

Som rubriken lyder, Har ett AsRock Z77e-ITX mobo som inte startar alls.

Inga fläktar snurrar eller dioder som lyser.
När man har allt anslutet och försöker starta datorn, blir den bara varm precis under RAM modulerna.
Enda "livstecknet" är att CPU fläkten snurrar långsamt om man utför paperclip method.

Har testat med följande:
* i5-2500k & i5-3570k (Fullt fungerande i annat system)
* 1st Corsair vengeance LP 4GB & 1st HyperX (Inte samtidigt, Fullt fungerande i annat system)
* Xigmatek 750W 80 Plus brons, Component Pro 300W & Silverstone 500W (Fullt fungerande i annat system)

Har även försökt med att koppla bort WiFi kortet utan annat resultat.

Detta kort har jag köpt från en person på annons, Vilket den personen säger att den var fullt fungerande innan den skickades.

Vad kan jag mer göra ?

Tack på förhand!

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk
Skrivet av O_man:

Som rubriken lyder, Har ett AsRock Z77e-ITX mobo som inte startar alls.

Inga fläktar snurrar eller dioder som lyser.
När man har allt anslutet och försöker starta datorn, blir den bara varm precis under RAM modulerna.
Enda "livstecknet" är att CPU fläkten snurrar långsamt om man utför paperclip method.

Har testat med följande:
* i5-2500k & i5-3570k (Fullt fungerande i annat system)
* 1st Corsair vengeance LP 4GB & 1st HyperX (Inte samtidigt, Fullt fungerande i annat system)
* Xigmatek 750W 80 Plus brons, Component Pro 300W & Silverstone 500W (Fullt fungerande i annat system)

Har även försökt med att koppla bort WiFi kortet utan annat resultat.

Detta kort har jag köpt från en person på annons, Vilket den personen säger att den var fullt fungerande innan den skickades.

Vad kan jag mer göra ?

Tack på förhand!

förklara gärna hur du kopplar gemet till cpu´n ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Den gröna kabeln med en svart. Om jag kort sluter dem med ett gem, snurrar CPU fläkten lika länge som gemet sitter i och slutar så fort jag tar bort den.

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro att ett kompakt ITX kort, förslutet med en ESD-påse i original-kartong kan gå sönder på ett sånt här sätt via postens fraktmetod.

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk
Skrivet av O_man:

@Grönahunden: Den gröna kabeln med en svart. Om jag kort sluter dem med ett gem, snurrar CPU fläkten lika länge som gemet sitter i och slutar så fort jag tar bort den.

CPU Central Processing Unit = processor
PSU Power supply unit = nätagg
det är troligen inget fel på dina nätagg då dom är fullt fungerande i andra system.

Skulle du kunna kolla lite närmare på moderkortet ser du några kondensatorer som spruckit.

sen pillar du inne i datorn har du använt ESD-armband ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:
http://imgur.com/V3OAR7m
Kan inte se några kondensatorer eller andra elektriska komponenter som spruckit eller sönder på något sätt.

http://imgur.com/cOsMcFx

Innanför den röda rutan är det blir mycket varmt.

Jag har exakt ett likadant moderkort i den dator jag använder just nu, och den blir inte varm där.

Jag använder mig alltid av ESD-armband.

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk
Medlem

Det är ett konstigt ställe att bli varm. Det är inga stora strömmar, spänningar och inga snabba gränssnitt (jämförelsevis strax över PCI-e är ganska mycket varmare). Tror på någon kortslutning

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Min ville inte starta pga nya minnen som va 1.35 volt minnen. ena minnesplatsen ville inte funka typ. varken uppdatering av bios eller reseta funka... men att ta ut batteriet i några min funka fin fint. kan va nån sådan minnes kompatibilitets grej för dig med.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Vad kör du för kylare?
Asrock Z77E-itx har ju en mini pcie (msata?) port på undersidan, kan något ha blivit mosat där som orsakar kortslutning? Ta gärna en bild och posta på undersidan, specifikt vid den porten

Permalänk
Medlem

Tydligen var kortet hanterat av Inet (enligt försäljaren då han lämnade in den för byte av moderkort) innan den skickades till mig.

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk
Medlem

@DST: Har rensat BIOS via 1-3 pinnarna, ClrMOS-knappen och tagit ut batteriet. Ingen förändring.

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Vad kör du för kylare?
Asrock Z77E-itx har ju en mini pcie (msata?) port på undersidan, kan något ha blivit mosat där som orsakar kortslutning? Ta gärna en bild och posta på undersidan, specifikt vid den porten

Har kört men Intels medföljande kylare till i5-2500k och en Hyper 212 EVO, båda beter sig likadant.

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av O_man:

Har kört men Intels medföljande kylare till i5-2500k och en Hyper 212 EVO, båda beter sig likadant.

Det är ju alltid något, tänkte mer om föregående ägare gjort några konstigheter som förvärrats under frakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Vad kör du för kylare?
Asrock Z77E-itx har ju en mini pcie (msata?) port på undersidan, kan något ha blivit mosat där som orsakar kortslutning? Ta gärna en bild och posta på undersidan, specifikt vid den porten

http://imgur.com/U4ZM6ga

http://imgur.com/f4fAVUj

Kan inte se något konstigt

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk
Medlem

@O_man:

testa då med ett minne åt gången.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

@O_man:

testa då med ett minne åt gången.

Har testat med följande:
* i5-2500k & i5-3570k (Fullt fungerande i annat system)
* 1st Corsair vengeance LP 4GB & 1st HyperX (Inte samtidigt, Fullt fungerande i annat system)
* Xigmatek 750W 80 Plus brons, Component Pro 300W & Silverstone 500W (Fullt fungerande i annat system)

Jag har kört dem minnena 1 och 1 åt gången på både DIMM 1 & DIMM 2

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk
Medlem

Konstigt att detta moderkort inte har några pinnar för "speaker". Hade kanske hjälpt något närmare svaret då ...

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk
Medlem

Konstig färgskiftning nere från vänstra nedre skruven över pci-e platsen. Kan kortet varit vattenskadat måntro?

Dock svårt att säga. Korridering på pinnarna på PCI-e platsen?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Konstig färgskiftning nere från vänstra nedre skruven över pci-e platsen. Kan kortet varit vattenskadat måntro?

Dock svårt att säga. Korridering på pinnarna på PCI-e platsen?

Mitt andra moderkort ser typ likadant ut fast inte just samma ställe, troligen något vid fabriken.

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av O_man:

Mitt andra moderkort ser typ likadant ut fast inte just samma ställe, troligen något vid fabriken.

Då så. Jag har alldrig sett det på mina moderkort. Jag har dock bara pillat på asuskort och kan vara att asrock färgning har blivit lite fel. Bara för att vara säker så ingen missfärgning på pinnarna där pcbn är missfärgad?

Detta är för övrigt ett klurigt fel. Hoppas du hittar felet

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

@O_man:

dessa tre komponenter är intressanta.

om moderkortet varit inne hos inet så fick väl säljaren ett svar därifrån ?
samma som vanligt finns det papper på att det fungerat när den lämnade inet?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@O_man: http://i.imgur.com/kIgrgIK.jpg?1
dessa tre komponenter är intressanta.

om moderkortet varit inne hos inet så fick väl säljaren ett svar därifrån ?
samma som vanligt finns det papper på att det fungerat när den lämnade inet?

Det är exakt dem tre komponenterna som bil varma som f*n.

Fick en bild över Inets svar, ska leta på det.

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk

@O_man: tandborste + isopropanol och gnugga allt rent?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:
Inet "Fel beskrivning
Datorn var inne för moderkortsbyte för ett par månader sedan. Efter det fungerar inte det trådade nätverket. Kund har använt WiFi därav inte märkt det förrän nu.

Åtgärd
Moderkort utbytt

Inet Service Funktionstest utfört"

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk
Skrivet av O_man:

@Grönahunden:
Inet "Fel beskrivning
Datorn var inne för moderkortsbyte för ett par månader sedan. Efter det fungerar inte det trådade nätverket. Kund har använt WiFi därav inte märkt det förrän nu.

Åtgärd
Moderkort utbytt

Inet Service Funktionstest utfört"

så moderkortet har redan bytts ut en gång ?
nästa fråga är ju vad var den ursprungliga felet på det första kortet om detta är nr:2 ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@O_man: tandborste + isopropanol och gnugga allt rent?

Fungerar det typ likadant med alkohol rengöring?

Får annars köpa isopropanol imorrn

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

så moderkortet har redan bytts ut en gång ?
nästa fråga är ju vad var den ursprungliga felet på det första kortet om detta är nr:2 ?

Nja, enligt försäljaren så gäller allt detta bara detta Asrock moderkort som bytts ut till ett annat MSI moderkort.

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk
Skrivet av O_man:

Fungerar det typ likadant med alkohol rengöring?

Får annars köpa isopropanol imorrn

isopropanol är typ nästan alkohol så om du har T-röd så borde det funka också, var dock noggrann med att låta den torka innan du kopplar in den igen.

Skrivet av O_man:

Nja, enligt försäljaren så gäller allt detta bara detta Asrock moderkort som bytts ut till ett annat MSI moderkort.

kort nr1 var MSI med fel:X och kort nr2 var Arock med fel på nätverkskortet ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

isopropanol är typ nästan alkohol så om du har T-röd så borde det funka också, var dock noggrann med att låta den torka innan du kopplar in den igen.

kort nr1 var MSI med fel:X och kort nr2 var Arock med fel på nätverkskortet ?

Tvärtom. Kort 1 AsRock byttes ut pga RJ45 obrukbart till kort 2 MSI ny skick.

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk

@O_man: kan du visa bilden från inet ?
hur mycket har du betalat för ett moderkort som är defekt ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644