AsRock Z77e-ITX startar ej, blir varm på ena hörnet av kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@O_man: kan du visa bilden från inet ?
hur mycket har du betalat för ett moderkort som är defekt ?

Namn och ordernummer är utsuddad och borttaget för att jag ej vill hänga ut någon.

http://imgur.com/oHGteUo

Jag har betalat 400kr + frakt. Efter att informerat försäljaren om att kortet var obrukbart fick jag tillbaka hälften av totalbeloppet.

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk
Medlem

Har nu rengjort med t-röd på både ovanpå och baksida av kortet där värme uppstår, men ger inget annat resultat

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk
Medlem

Inga böjda pins? Ingen fysisk skada som kan ses med blotta ögat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Inga böjda pins? Ingen fysisk skada som kan ses med blotta ögat?

Nej, inga alls.

Inte ens CPU pinnarna

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk

kanske en dum fråga så här sent distanser? alla kablar i tryckta? kan man starta utan ramminnen testa andra ramminnen ifall du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av O_man:

Nej, inga alls.

Inte ens CPU pinnarna

Clear cmos? Testa byta ut batteriet ?

Kan moderkortet vara brickat? Hmm..

Permalänk
Skrivet av O_man:

Namn och ordernummer är utsuddad och borttaget för att jag ej vill hänga ut någon.

http://imgur.com/oHGteUo

Jag har betalat 400kr + frakt. Efter att informerat försäljaren om att kortet var obrukbart fick jag tillbaka hälften av totalbeloppet.

ja blir alltid lite misstänksam när inte hela pappret är med på bilden.. hur vet du att det är det moderkortet som varit inne ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

kanske en dum fråga så här sent distanser? alla kablar i tryckta? kan man starta utan ramminnen testa andra ramminnen ifall du har!

Kortet har bara körts utanför ett chassi, på en ESD-matta på ett bord.

Alla kablar är ordentligt anslutna.

Utan minnen i blir det ingen skillnad. (skulle vilja ha någon form av "speaker" uttag/pinnar, för Beep-codes)

Har dubbletter av Corsair och HyperX minnena och det blir ingen skillnad.

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ja blir alltid lite misstänksam när inte hela pappret är med på bilden.. hur vet du att det är det moderkortet som varit inne ?

Ingen aning. Det är vad jag fått från försäljaren, tillsammans med det han har sagt.

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Clear cmos? Testa byta ut batteriet ?

Kan moderkortet vara brickat? Hmm..

@DST: Har rensat BIOS via 1-3 pinnarna, ClrMOS-knappen och tagit ut batteriet. Ingen förändring.

Du kan ju prova läsa vad han har gjort och läs tråden ordentligt innan du svarar? och frågar om han gjort som du frågar!
Dagens ungdom jösses!

OT... trist för dig att kortet inte funkar du får helt enkelt RMA kortet till Inet eller direkt till Asrock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

@DST: Har rensat BIOS via 1-3 pinnarna, ClrMOS-knappen och tagit ut batteriet. Ingen förändring.

Du kan ju prova läsa vad han har gjort och läs tråden ordentligt innan du svarar? och frågar om han gjort som du frågar!
Dagens ungdom jösses!

OT... trist för dig att kortet inte funkar du får helt enkelt RMA kortet till Inet eller direkt till Asrock...

Kan jag göra det fast jag inte har något kvitto ? Eller det är ens jag som köpt den ?

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@O_man: http://i.imgur.com/kIgrgIK.jpg?1
dessa tre komponenter är intressanta.

Kan man med multimeter kolla om dessa komponenter är "hela" ?
Eller är det bara värdelös info ?

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk
Medlem

Är inte esd mattor smått ledande med en resistans för att leda stömmen långsamt till en säker punkt när man arbetar på kretskort?
Då kan det inte vara så bra att köra ett moderkort på det. Kör det rakt på en låda och testa, så jag kör En av mina riggar just nu. Kan vara något sådan skitsak

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Kör det rakt på en låda och testa

Har kört den rakt av på ett träbord också

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

@DST: Har rensat BIOS via 1-3 pinnarna, ClrMOS-knappen och tagit ut batteriet. Ingen förändring.

Du kan ju prova läsa vad han har gjort och läs tråden ordentligt innan du svarar? och frågar om han gjort som du frågar!
Dagens ungdom jösses!

OT... trist för dig att kortet inte funkar du får helt enkelt RMA kortet till Inet eller direkt till Asrock...

ÖJ, du kan la ta å kanske knipa å tänka lite innan du antyder nått. bara för att jag inte tog till mig att han hade testat minnena var för sig innan betyder inte att vi fick reda på att han hade redan pillat på biosen innan jag fråga.
dagens ungdom kan du va själv. vissa håller på bli gammal å senila här

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

@O_man: ok vet inte vad det är har inte fixat med itx kort så kan inte hjälpa dig tyvär hoppas du löser de

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

@DST: Har rensat BIOS via 1-3 pinnarna, ClrMOS-knappen och tagit ut batteriet. Ingen förändring.

Du kan ju prova läsa vad han har gjort och läs tråden ordentligt innan du svarar? och frågar om han gjort som du frågar!
Dagens ungdom jösses!

OT... trist för dig att kortet inte funkar du får helt enkelt RMA kortet till Inet eller direkt till Asrock...

Hah är du seriös? Blev du sur över att jag glömde bort det jag hade läst innan??

ahh...

TS: kan tyvärr inte hjälpa dig mer än vad de andra här har gjort men jag hoppas det fixar sig till det bättre:)

Permalänk
Medlem

Hoppar in i tråden då jag har sammma moderkort och samma problem, ingenting händer när jag trycker på startknappen utan allt är stendött. Jag köpte ett mini-itx system som var listat som defekt då ägaren inte lyckades få igång systemet. Ville göra ett försök i att få det att fungera och det lutar åt att moderkortet är problemet.

PSU:n fungerar, har kört den i ett annat system. Har provat olika minnen som jag vet fungerar och även bytt batteri samt clearat CMOS. Inga böjda pinnar i CPU socketen och inga trasiga kondensatorer vad jag kan se. Mitt kort blir dock inte varmt på samma ställe som TS kort. Kan fotografera mitt moderkort så kan vi jämföra dem. Undrar som TS, går det att testa om kortet får ström med en multimeter?

Permalänk
Skrivet av O_man:

Ingen aning. Det är vad jag fått från försäljaren, tillsammans med det han har sagt.

du borde ha bett om hela pappret inscannat nu kan det ju varit något helt annat kort som varit inne

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

du borde ha bett om hela pappret inscannat nu kan det ju varit något helt annat kort som varit inne

Har nu fått hela pappret, och det står inget mer på den .Dvs resten av pappret är tomt.

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk
Medlem

Ny upptäckt! Har hittat en till komponent som blir varm.

http://imgur.com/a/SMSZG

Den lilla spolen på bilen, Andra bilen är precis på baksidan av den.

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk
Medlem

Även komponenten bredvid spolen, dvs nätverkschipet. Inga andra delar bildar värme än dem nämnda.

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk

@O_man: skulle jag vara du skulle jag tagit förlusten och skrotat kortet. har det kostat dig 200kr och du lägger ner flera timmar på "piska en död häst" så förlorar du varje timme..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Här kommer mina bilder, kortet ser ut att ha vattenskador på undersidan så det är troligtvis varför mitt inte fungerar. Tycker mig även se vissa färgskiftningar likt dem på @O_man:s kort så det kan hända att vi båda fått måndagsexemplar.

https://imgur.com/a/E41mh

Det enda tricket jag inte har testat är att kortsluta kablarna på 24-pin kontakten som i videon nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=nYb7UaWip8w

Permalänk
Medlem

Ny upptäckt Nr2! Och är säkerligen orsaken till det defekta kortet, förhoppningsvis slutet på denna mardröm.

http://imgur.com/a/auzFf

Dessa kondensatorer sitter precis under CPU-kylaren, där av att jag inte kollade noga...slarvpelle här

Finns det någon PDF eller liknande på vad dessa kondensatorer gör, och Om/vart man kan köpa såna?

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Här kommer mina bilder, kortet ser ut att ha vattenskador på undersidan så det är troligtvis varför mitt inte fungerar. Tycker mig även se vissa färgskiftningar likt dem på @O_man:s kort så det kan hända att vi båda fått måndagsexemplar.

https://imgur.com/a/E41mh

Det enda tricket jag inte har testat är att kortsluta kablarna på 24-pin kontakten som i videon nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=nYb7UaWip8w

Kolla så att du verkligen inte har några kondensatorer som läkt. Kan vara en sån "enkel" sak

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk
Skrivet av O_man:

Ny upptäckt Nr2! Och är säkerligen orsaken till det defekta kortet, förhoppningsvis slutet på denna mardröm.

http://imgur.com/a/auzFf

Dessa kondensatorer sitter precis under CPU-kylaren, där av att jag inte kollade noga...slarvpelle här

Finns det någon PDF eller liknande på vad dessa kondensatorer gör, och Om/vart man kan köpa såna?

kondensatorer stabiliserar spänningen, ett slags brusfilter, det ska stå på kondningen vilket värde den har.
https://www.elfa.se/?lang=sv

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av O_man:

Kolla så att du verkligen inte har några kondensatorer som läkt. Kan vara en sån "enkel" sak

Tog en titt igen men såg inget som tydde på läckta kondensatorer. Ska testa att tjuvstarta kortet genom att kortsluta pinnarna på 24-pin kabeln som i videon men efter det kommer jag ge upp.

Permalänk
Medlem

http://www.mouser.com/ds/2/293/e-plf-880066.pdf

Den heter tydligen: PLF0E821MCO8TD

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk
Medlem

Testade tricket med att kortsluta kablarna på 24-pin kabeln och fläkten varvade upp men moderkortet gav ingen bild och stängde av sig så fort jag tog bort gemet som jag kortslöt med. Kortet är bortom räddning med andra ord men det knepet har jag inte hört om tidigare så jag lärde mig något på kuppen iaf.