Söker namnet på gammalt spel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2012

Söker namnet på gammalt spel

Hej!

Jag är ute efter namnet på ett gammalt spel jag spelade som liten. Det jag minns är att det medföljde på någon typ av 'skiva" från exempelvis pc för alla eller liknande. Jag har dock för mig att ikonen på företaget som skickade med skivorna var ett stort k med röd bakgrund i form av en cirkel, men kan vara helt galet.

Spelet jag eftersöker tror jag heter något i stil med "The lost key" men har inte hittat det via Google. Det går ut på att man befinner sig i ett hus, där man tappat bort en nyckel som leder till något speciellt. Hela spelet går ut på att hitta denna nyckel.

Karaktärerna i detta spel har jag för mig är två barn, och de får använda sig av tändstickor och dyl för att se i mörkret i jakten på denna nyckel. Nyckeln ligger tillslut i en papperskorg eller soptunna av något slag har jag för mig.

När man hittat nyckeln är sedan spelet slut.

Någon som känner igen detta spel?

Kan tänka mig att det är från sent 90-tal.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gnesta
Registrerad
Jul 2008

Nä du, kan inte heller hitta det hur mycket jag än googlar! Nu vill jag också veta, bara för att få lite peace of mind!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jun 2009

The Lost Crown?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Dec 2003

@Sensuella Sven: Förmodligen inte med tanke på att han skrev att det rörde sig om sent 90-tal och The Lost Crown kom ut 2008.

Vad mer kommer du ihåg av spelet? Typ om det var första person, tredje person, sidoscrollande etc. Vilken typ av spel var det? Point and click, typ Myst, eller mer actionbaserat?

XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ
O2/ODAC
DT 150 med DT 100 headband&velour pads, Fidelio X1, DT 770, Sony XB700/500, Koss Porta Pro

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jun 2009

Aha, det stämmer. Missade det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Poppu-chan:

@Sensuella Sven: Förmodligen inte med tanke på att han skrev att det rörde sig om sent 90-tal och The Lost Crown kom ut 2008.

Vad mer kommer du ihåg av spelet? Typ om det var första person, tredje person, sidoscrollande etc. Vilken typ av spel var det? Point and click, typ Myst, eller mer actionbaserat?

Jag minns det rätt luddigt tyvärr. Men det jag har för mig är att det är en typ av berättelse innan spelet drar igång. Kan vara så att spelet börjar i en källare, där en av ungarna är instängda i en kista som kräver denna nyckel för att ta sig ut.

Jag vill minnas att det är ett spel där man ser denna "huvudperson" på en stillbild, sedan trycker man sig dit man vill gå så kommer en ny stillbild på det nya stället. Tex när man är i källaren, trycker man på dörren så får man se en bild på en hall, utanför källaren etc.

Minns att man på är både i ett stort vardagsrum samt ute på en innergård. Minns det här med tändstickan väldigt starkt, att man rör musen över en helt svart yta i denna soptunna och där då denna tändsticka lyser upp lite av det.

Detta spelet är anpassat för barn, så det är inga avancerade saker. Spelet tar kanske 15-20 minuter att klara av så är inga stora saker heller.

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2012

Nu minns jag vad tidningen som spelet förmodligen medföljde på! Komputer. Ett stort rött K med en gul cirkel bakom. Hade blandat ihop det lite.

Någon annan som känner igen dessa skivor eller tidningar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Okt 2010

Hmmm kan det vara den klassiska "Gahan Wilson's The Ultimate Haunted House" kom -94
Där man skulle leta upp 13 nyckar på 13 timmar för att ta sig ut ur huset.

https://www.youtube.com/watch?v=9mWuZGFC4JA

Processor: Intel Core i7 3970X 4.6GHz Moderkort: ASUS P9X79 Deluxe Grafikkort: 2xGeForce GTX1080 8Gb Nätaggregat: Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum HDD: 1 Intel 910 PCIe 800GB, RAID1 2xSSD OCZ Vertex 3 480GB,Chassi: Antec Performance One P280 XL-ATX Super Ram: HyperX 64GB DDR3 PC3-19200 2400MHzSkärm: Asus 3X28" PB287QNAS: Qsnap Linksys 12TBHTPC: Intel NUC & Zotac UH65

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Den där tidningen känner jag igen. Farsan prenumerade på den. Jag tog Demoskivan!

Stationär: i7-4790k@4.6Ghz | MSI GAMING 5 | Corsair Vengeance 8GB | MSI GTX970 Twin Frozr V | EK Cooled

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Reaverinc:

Hmmm kan det vara den klassiska "Gahan Wilson's The Ultimate Haunted House" kom -94
Där man skulle leta upp 13 nyckar på 13 timmar för att ta sig ut ur huset.

https://www.youtube.com/watch?v=9mWuZGFC4JA

Det är i samma stuk som det! Men det jag tänker på är inte samma grafik samt så är det bara 1 nyckel man eftersöker. Det jag tänker på är inte lika "ritat", utan mer datoranimerat om jag inte minns fel.

Men vi börjar komma närmre!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Vet inte hur mycket hjälp det är, men ser denna loggan bekant ut?

Ubuntu | 1440p IPS | 7700k | 1080ti | 32GB@3.6GHz | 960 Pro 1TB | Xonar STX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av Kastroullen:

Det är i samma stuk som det! Men det jag tänker på är inte samma grafik samt så är det bara 1 nyckel man eftersöker. Det jag tänker på är inte lika "ritat", utan mer datoranimerat om jag inte minns fel.

Men vi börjar komma närmre!

De flesta datortidningar på senare 90-talet skickade ju med skivor med demo'n av spel som gick att köpa, så mycket troligt att du spelat en demoversion av spelet och inte fullversion och att fullversionen fortsatte där du trodde spelet slutade

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Klubba:

De flesta datortidningar på senare 90-talet skickade ju med skivor med demo'n av spel som gick att köpa, så mycket troligt att du spelat en demoversion av spelet och inte fullversion och att fullversionen fortsatte där du trodde spelet slutade

Tror jag med, då ett spel på 15-20min förr i tiden var ganska sällsynta.
Med tanke på att multiplayer då, var i princip obefintligt, så la man som utvecklare ganska mycket tid på att göra en bra story.

Så med tidsramen att "klara det", som du säger - handlar det mest troligt om ett demo.

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Klubba:

Det har du nog helt rätt i. Det är troligtvis så att jag spelat en demoversion.

Har kollat igenom listor av spel som komputer haft med, men utan resultat, så det är möjligt att det spel jag söker medföljt på en skiva från en annan tidning.

PC för Alla kanske?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Kastroullen:

Det har du nog helt rätt i. Det är troligtvis så att jag spelat en demoversion.

Har kollat igenom listor av spel som komputer haft med, men utan resultat, så det är möjligt att det spel jag söker medföljt på en skiva från en annan tidning.

PC för Alla kanske?

Ja PC För Alla hette tidningen i Sverige.

Kommer ihåg när man själv hade den, och de skickade med "internet på skiva!"
... vilka tider

Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av andreas_dock:

Ja PC För Alla hette tidningen i Sverige.

Kommer ihåg när man själv hade den, och de skickade med "internet på skiva!"
... vilka tider

Du råkar inte veta om det finns någon" samlingssida", likt den som länkade ovan för Komputer, för de demos som följt med PC för allas skivor genom åren?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Kastroullen:

Du råkar inte veta om det finns någon" samlingssida", likt den som länkade ovan för Komputer, för de demos som följt med PC för allas skivor genom åren?

Ingen aning!

Men tidningen finns ju fortfarande, så kolla in deras hemsida ochn maila och fråga kanske ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Jun 2011

Nej, det var Komputer för Alla. PC för Alla var något annat.
http://www.tradera.com/item/1105/255200831/retro-datortidning...-

MSI Z77A-GD65 | Intel Core i5 3570K @ 4,2 GHz | Palit Geforce GTX 1070 JetStream | 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

You must come with me, young ones, for I am the grim reaper.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Minns trådskaparen om det hade något att göra med ett "Haunted house" överhuvudtaget?
Dvs skumt hus eller liknande eller inte?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2012

Ska kontakta pc för alla och se vad de kan bidra med. Återkommer här i tråden med uppdateringar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Yorgo_:

Minns trådskaparen om det hade något att göra med ett "Haunted house" överhuvudtaget?
Dvs skumt hus eller liknande eller inte?

Jag minns inte om det var hemsökt, men det utspelade sig på natten så det var mörkt i huset.

Minns också att man hörde huvudpersonernas röster titt som tätt som kommenterade vad som hände.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Kastroullen:

Minns också att man hörde huvudpersonernas röster titt som tätt som kommenterade vad som hände.

Minns du om det var svenska eller engelska röster?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015
Skrivet av Kastroullen:

Jag minns inte om det var hemsökt, men det utspelade sig på natten så det var mörkt i huset.

Jag har letat efter detta spel hela mitt vuxna liv med. Min bror hade det i kartong och jag var livrädd för det när jag var liten.
Jag minns man kunde gå upp för en trapp och försöka gå in i en dörr, men att den var låst och jag tror det lät obehagligt bakom den.

Detta var runt 96 kanske? Det var som ett stillastående Amnesia

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av perost:

Minns du om det var svenska eller engelska röster?

Jag är nästan 100% säker på att det är engelska röster. Ljusa barnröster var det iallafall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av thankee_sai:

Jag har letat efter detta spel hela mitt vuxna liv med. Min bror hade det i kartong och jag var livrädd för det när jag var liten.
Jag minns man kunde gå upp för en trapp och försöka gå in i en dörr, men att den var låst och jag tror det lät obehagligt bakom den.

Detta var runt 96 kanske? Det var som ett stillastående Amnesia

Kan vara samma som vi tänker på. Hoppas vi lyckas hitta det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mönsterås
Registrerad
Okt 2012

@Kastroullen, hittade du spelet sen? Blev nyfiken av att läsa tråden haha!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Apr 2012

Det här lät ju jättespännande, haha

GPU: GTX 980 @ 1515/3920 CPU: i5 4690k @ 4,5Ghz Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borgholm
Registrerad
Nov 2007

Kan det vara Pandemonium?

https://www.wtsretro.dk/en/shop/pandemonium-nordic-komputer/

Även jag minns Komuter för alla.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2012

Haha oj denna tråd hade jag helt glömt bort. @MrLingon Tyvärr hittade jag aldrig spelet, jag gav upp vill dock fortfarande veta vad det är för spel!

Tror dessvärre inte att det är det spelet @shakademus