Siba lägger ner och tas över av Net On Net. Vad tycker du?

Permalänk

Net On Net skrev på deras hemsida och Facebook sida att Siba lägger ner, ersätts av Net On Net då de är med i samma koncern. https://www.netonnet.se/content/info/vi_expanderar Även ett antal tidningar har idag skrivit artiklar om detta. Min fråga är vad tycker ni användare på Sweclockers om detta? Vet att det var något liknade när Komplett försökte köpa Webhallen men detta gick inte för konkurrenslagen. Hade Komplett fått hade Webhallen butikerna blivit Komplett butiker?

En grej jag inte förstår är varför Siba och Net On Net har olika priser om det är samma koncern? Då konkurrerar man ju med sig själv? Samma sak med Komplett och Webhallen som nu också är samma koncern? Varför olika priser?

Handlar någon av er användare på Sweclockers på Siba? Vad är bra, dåligt med Siba tycker ni? Kommer detta gynna konsumenter med att Siba lägger ner och tas över av Net On Net? Vad är negativt med detta?
Admin kan flytta tråden om den ligger fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Net On Net skrev på deras hemsida och Facebook sida att Siba lägger ner, ersätts av Net On Net då de är med i samma koncern. https://www.netonnet.se/content/info/vi_expanderar Även ett antal tidningar har idag skrivit artiklar om detta. Min fråga är vad tycker ni användare på Sweclockers om detta? Vet att det var något liknade när Komplett försökte köpa Webhallen men detta gick inte för konkurrenslagen. Hade Komplett fått hade Webhallen butikerna blivit Komplett butiker?

En grej jag inte förstår är varför Siba och Net On Net har olika priser om det är samma koncern? Då konkurrerar man ju med sig själv? Samma sak med Komplett och Webhallen som nu också är samma koncern? Varför olika priser?

Handlar någon av er användare på Sweclockers på Siba? Vad är bra, dåligt med Siba tycker ni? Kommer detta gynna konsumenter med att Siba lägger ner och tas över av Net On Net? Vad är negativt med detta?
Admin kan flytta tråden om den ligger fel.

Så länge alla nuvarande siba blir netonnet så ser jag inget dåligt med det men passar de på att stänga ner vissa siba butiker blir det ju lite tråkigt. Vissa prylar vill i alla fall jag kunna gå till en butik och kika på innan jag bestämmer mig. Antar att priserna skiljer för de har lite olika målgrupp och olika mål på vad de ska tjäna per pryl.
Senaste jag köpte på siba var extra flaskor till min aqvia.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Är du nyfiken hittar du nog mer åsikter under nyhetens forumdel: http://www.sweclockers.com/nyhet/22121-siba-blir-netonnet

Visa signatur

12700K | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem

Jag har nog inte varit inne i en SIBA-butik sedan tidigt 2000-tal. Hade nog trott att de skulle gått under strax efter Expert, är ärligt talat överaskad att de klarat sig så länge utan att någon dragit ur sladden för livsuppehållande.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att Siba och NetOnNet har olika priser handlar väl mest om att NoN oftast ligger lite mer avsides och då blir det dels billigare hyror för deras lokaler men i många fall också mer omständigt för deras kunder att ta sig dit.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Anledningen till att Siba och NetOnNet har olika priser handlar väl mest om att NoN oftast ligger lite mer avsides och då blir det dels billigare hyror för deras lokaler men i många fall också mer omständigt för deras kunder att ta sig dit.

De har inte heller lika många pushiga säljare som ska ha provision i lagershoppen.

Permalänk
Medlem

NetOnNet är ju rätt speciella med tanke på sitt butiksupplägg, så inte så konstigt att priserna skilljer. Mellan e.g. webhallen och komplett kan de ju ha olika villkor för köpet t.ex. vilket också kan motivera olika priser. Priserna kan ju också vara ett sätt att reglera t.ex. lagerhållning för de olika webbutikerna om de har separata lager.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Tycker det är tråkigt. Man vill gärna se t.ex. en TV innan man köper den. På NoN så ser man kartongen, take it or leave it. Som tur är så kan man ju testa i två veckor och sen lämna tillbaka, men det är rätt omständligt, om det rör sig om en 65" TV t.ex..

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Jag räknade helt klart med att ett av varumärkena skulle försvinna på sikt när Waldir (dvs Siba) köpte Netonnet för fem år sedan. Men 2011 hade jag nog gissat att Siba var det som skulle vara kvar, men i dagsläget är det ju helt klart så att Netonnet är det rimligare alternativet att behålla.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Hedersmedlem

Har nog varit inne på Siba en gång för att köpa något. Hade kollat efter ett PS4-spel och såg att Siba var nog de enda i stan som hade det i lager och priset såg bra ut. Stack till butiken där det visade sig att priset var typ 50-100 kr högre än webbpriset och då blev det bara vända och lika väl beställa det någon annanstans. Småpengar men det kändes lite antikt och missvisande att webbpris och butikpris inte matchade, där vill jag inte handla.

Permalänk
Medlem

Jättebra nyheter enligt mig! Om Netonnet väljer att sälja datorkomponenter i butik, har vi i Växjö äntligen någonstans att köpa delar direkt i butik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Har nog varit inne på Siba en gång för att köpa något. Hade kollat efter ett PS4-spel och såg att Siba var nog de enda i stan som hade det i lager och priset såg bra ut. Stack till butiken där det visade sig att priset var typ 50-100 kr högre än webbpriset och då blev det bara vända och lika väl beställa det någon annanstans. Småpengar men det kändes lite antikt och missvisande att webbpris och butikpris inte matchade, där vill jag inte handla.

Elgiganten gör likadant. Det jag gör då är att beställa via nätet, välja att hämta varan i butiken (samma butik jag är i), ta en bulle på ett café och sedan gå in i butiken och hämta varan till webb-priset (när jag fått mail om att den är klar att hämta).

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Tycker det är tråkigt. Man vill gärna se t.ex. en TV innan man köper den. På NoN så ser man kartongen, take it or leave it. Som tur är så kan man ju testa i två veckor och sen lämna tillbaka, men det är rätt omständligt, om det rör sig om en 65" TV t.ex..

Nej, att bara få se kartongen är helt meningslöst, då kan man lika gärna beställa online.

Oftast när jag ska köpa någon dyrare konsumentelektronik blir det så att jag kollar på produkten i någon butik som har ett demoex, sedan säger jag att jag ska "fundera" och sedan kollar man på Prisjakt vart den är billigast och beställer Inte så schyst mot handlaren som faktiskt kostar på sig att ha en butik i ett någorlunda centralt läge, men priset är ofta högre.

Inget stort fan av NetOnNet eftersom jag inte har bil. Har både försökt cykla och åka kollektivt till närmsta NoN-butik och det är ju ett litet äventyr i sig. Då föredrar jag Webbhallen som har butik mitt i stan.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Nej, att bara få se kartongen är helt meningslöst, då kan man lika gärna beställa online.

Oftast när jag ska köpa någon dyrare konsumentelektronik blir det så att jag kollar på produkten i någon butik som har ett demoex, sedan säger jag att jag ska "fundera" och sedan kollar man på Prisjakt vart den är billigast och beställer Inte så schyst mot handlaren som faktiskt kostar på sig att ha en butik i ett någorlunda centralt läge, men priset är ofta högre.

Inget stort fan av NetOnNet eftersom jag inte har bil. Har både försökt cykla och åka kollektivt till närmsta NoN-butik och det är ju ett litet äventyr i sig. Då föredrar jag Webbhallen som har butik mitt i stan.

Fast det är ju precis det där beteendet som gör att butikerna får lägga ner
Du vill ha kakan och äta upp den. Se tvn i butik men ändå vara girig och beställa online försatt sen betala minsta möjligt. Tillslut kommer då affärerna som ligger centralt inte gå runt och stänga

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bebben:

Elgiganten gör likadant. Det jag gör då är att beställa via nätet, välja att hämta varan i butiken (samma butik jag är i), ta en bulle på ett café och sedan gå in i butiken och hämta varan till webb-priset (när jag fått mail om att den är klar att hämta).

Nu handlar jag inte mycket oftare på Elgiganten än Siba men tror inte jag upplevt det där faktiskt. Där har nog prisernat stämt överens. Har till och med kunnat utnyttja deras prisgaranti ganska smidigt när man kan slänga fram mobilen och visa att annan butik har ett billigare webbpris. Inget snack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Du vill ha kakan och äta upp den. Se tvn i butik men ändå vara girig och beställa online försatt sen betala minsta möjligt. Tillslut kommer då affärerna som ligger centralt inte gå runt och stänga

Håller med. Vi alla får skylla på @Pepsin för detta problem.

Skämt åsido, med recensioner, folk som faktiskt kollar upp mer info på vad de vill köpa och viljan att slippa jobbiga säljare gör att jag faktiskt hellre väljer Online/billigt lager än fullskalig butik. Sen beror det naturligtvis på vad man handlar också.

De flesta gånger så kan säljaren nästan noll om produkten du vill ha info om, eller så snackar de skit och vill att du ska köpa den 2x dyrare produkten. Så även om jag gärna också klämmer på en produkt för att testa, så är nackdelarna med att betala det priset, ändå behöva göra efterforskning pga dåliga säljare inte värt det.

Du har ångerrätten när du handlar från nätet, som ger dig viss möjlighet att titta lite på din produkt, och om du ångrar dig betala för frakt + ev återställningsavgift. Nu tänker jag inte missbruka denna som tyvärr vissa gör, men det är en bra mellanväg.

Permalänk
Avstängd

Synd jag gillar butiker där butikschefen själv jobbar på golvet och där man får ett personligt och ärligt intryck av säljarna. Siba brukade vara bra på det.
Möjligheten att exempelvis pruta på elektronik försvinner ju helt om steget mellan prissättaren och säljaren är för stora.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SvenskGaming:

Vet att det var något liknade när Komplett försökte köpa Webhallen men detta gick inte för konkurrenslagen. Hade Komplett fått hade Webhallen butikerna blivit Komplett butiker?

Koncernen Komplett Group äger Webhallen, Komplett och en rad andra butiker. Du kan läsa mer här: http://www.komplettgroup.com/en/home/

Det är snarare som när Komplett köpte upp InWarehouse fusionerades slutändan http://inwarehouse.se/ .

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Visst är det precis så Men kan man få en extra tusenlapp kvar i fickan efter tv-inköpet väljer nog det flesta hellre det. Annars blir det ju någon slags välgörenhet om man medvetet betalar mer enbart för att stödja centrumhandeln.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Visst är det precis så Men kan man få en extra tusenlapp kvar i fickan efter tv-inköpet väljer nog det flesta hellre det. Annars blir det ju någon slags välgörenhet om man medvetet betalar mer enbart för att stödja centrumhandeln.

Eh, "välgörenheten" är väl snarare kompensationen för att dom har butiken i ett centralt läge och ställer upp demoexet personen tittade på?

Vad som egentligen skulle behövas är utställningsbutiker där tillverkarna visar upp sina produkter, samt skickar ut kompetent personal till. Då kan man spana in produkterna fysiskt, ställa frågor och sen köp hos billigaste webhandlare.
Tråkigt nog verkar denna "modell" inte intressant.

Permalänk
Medlem

Inte en dag försent. Jag gillar, och jag har alltid gillat NetOnNet och dess priser.
Och kan jag sen få en lagershop lite mindre än två mil från där jag bor, så skulle ingen bli gladare än jag.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Siba har verkligen varit mitt sista alternativ när jag ska köpa teknik, jag har dock köpt en hårddisk av dom för ca 3år sen. Det blev inte bättre med alla jobbiga Fabian reklamer på TV för några år sen.