Permalänk

Skicka dator internationellt?

Jag vill skicka en stationär dator med skärm och tillbehör till ett annat land (ska spendera sommaren jobba utomlands på en plats, vill ha lite underhållningen efter jobbet). Hur ska man skicka datorn på bäst sätt som inte skadar den? Vilka material ska man paketera den med? Var kan man köpa boxar som kan husera datorn?
Tack på förhand!

(Skriver detta i ett påverkat tillstånd så hoppas att det är förståeligt och inga skrivfel)

Permalänk
Skrivet av theodordetter:

Jag vill skicka en stationär dator med skärm och tillbehör till ett annat land (ska spendera sommaren jobba utomlands på en plats, vill ha lite underhållningen efter jobbet). Hur ska man skicka datorn på bäst sätt som inte skadar den? Vilka material ska man paketera den med? Var kan man köpa boxar som kan husera datorn?
Tack på förhand!

(Skriver detta i ett påverkat tillstånd så hoppas att det är förståeligt och inga skrivfel)

bygg in datorn i en kabinväska, ta med datorn när du reser, köp en ny skärm när du kommer fram ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Tack på förhand!

En stationär dator med skärm kommer inte precis vara gratis att frakta utomlands och det kommer inte vara speciellt smidigt att paketera datorn utan att riskera fraktskador.

Spara dig besväret och köp en spellaptop

Edit: frakten via posten utomlands på två paket för dator + skärm hamnar på ca 1500kr och troligtvis lika mycket för att få hem det igen

Alltså ca 3000kr i frakt, kostnader för emballage, risk för fraktskador och eventuella problem i tullen, kostnaderna kommer nästan uppnå värdet av din dator i sign. Med en laptop så kommer du inte få några problem då du kan ta den som handbagage

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Hur man ska frakta den... Som incheckat bagage? Det kommer inte vara gratis, men definitivt det billigaste sättet, om du inte kan ta den som handbagage.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Tack på förhand!

Hej, har själv jobbat och jobbar utomlands så har kollat på lösningar.

Om du absolut måste ta med hela datorn kan du givetvis inte bara 'boxa' in den. Komponenterna inuti chassit kan lossna eller ruckas omkring och skadas. Själv har jag tagit grafikkort och hårddiskar och fraktat i kabinväska medan chassit med moderkortet i har packats i baggaget. Men då har jag ett microtower som går att frakta ganska enkelt (EVGA Hadron Air). Har du en stor eller tyngre kylare så borde du kika på att ta av den.

Posten är dyr. Frakta den fram och tillbaka från Sverige och utomlands kan kosta nästan lika mycket som datorn själv. Är du utanför EU så har jag själv inte hittat något ställe som är prisvärt. Inom EU har jag använt mig av ecoparcel som ofta har stora rabatter och ändå använder standard shipping-företagen. Utomlands till Sverige brukar det vara lite billigare och enklare.

Tyvärr brukar det vara mera ekonomiskt att köpa mycket nytt på stället dit du ska istället för att frakta det fram och tillbaka. Alternativt använda en bärbar.

Som sista alternativ om du absolut måste ha med din stationära burk så titta på Pelican boxes. Dom är specialbyggda för att skeppa omtålig utrustning och kommer i alla storlekar. Men en box nog stor att frakta alla komponenter med kan kosta mera än en billigare dator.

Permalänk

Plocka isär datorn och lägg alla komponenter i orginal lådorna, Det borde ju få plats i handbagaget? Chassi kan du ju köpa när du kommer fram?

Permalänk

Tack så mycket för alla tips och svar! Jag kommer inte ta med min dator tyvärr :(. Utan kommer klara mig på min skoldator att spela lite lätta spel på.