Kan jag överklaga denna P-bot?

Permalänk
Skrivet av Dustforce:

Känns ju förvånande att vi ska värna om bilarna mer än tänka på riskerna att skada något/någon eller eventuellt döda.
Ett liv går inte att byta ut.

Nu ska man regelbundet testa sin handbroms för att minska risken för detta samt se till att bilen har hjulen riktade mot trottoarkanten för att minska risken ännu mer. Då ska bilen komma max 50 cm eller något om bromsen faktiskt skulle släppa och det ska rejäl otur till för att någon ska komma i vägen. Är sedan backen mycket brant kan man ju använda växel också då, som en extra säkerhet. Men det finns helt enkelt fördelar med att inte slentrianmässigt använda kopplingen som broms när man parkerar. Ingen variant är fullständigt säker, olyckor kan hända. Och nej det är inte bättre med någon skadad än död än en havererad bil.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Varför rekommenderar man att lägga i ettan när det borde vara den sämsta av alla växlar om syftet är att ge så hårt rullmotstånd (motorbroms) som möjligt vid parkering? Det är ju klart att det är bättre än friläge men borde vara trögare ju högre växel. Nys eller nonsens?

Grejen med utväxling är att om det är lätt på ena sidan är det trögt på andra. Så på hjulsidan är ettan den trögaste växeln.

Permalänk
Skrivet av whisky:

Och då hade det varit så mycket bättre att lära ut att man trycker ner broms och koppling innan man startar. Min bil kräver att man har kopplingen nedtryckt, annars startar den inte (oavsett om man har växel i eller inte). Lite som en automatare: parkeringsläge eller neutral och nedtryckt broms, annars går inte startmotorn runt.

I stort sett alla jag känner som ägt en äldre Saab har fortfarande som rutin att lägga i backen innan de tar ut nyckeln ut tändningslåset (undertecknad inkluderad).

Jag höll inte med. Lägger själv alltid i växel. Bara för att förtydliga, tycker mest det är kul när folk inte läser tråden innan dom svarar.

Permalänk
Avstängd

Har man ägt en saab så åker backen i per automatik, utan att man tänker på det haha 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är man såpass jäkla kass i trafiken så förtjänar man mer än böter.

Skrivet av gaminggirl:

Nu ska man regelbundet testa sin handbroms för att minska risken för detta samt se till att bilen har hjulen riktade mot trottoarkanten för att minska risken ännu mer.

Så hoppas jag verkligen inte att du gör. Hjulen ska peka rakt framåt.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

@Fetkoala: vad är det för skitsnack klart man lägger i en växel i körskolan

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Har hört många sjuka saker som folk fått lära sig från sina körskolelärare.

Ett par guldkorn:
- Växla först vid 4-5000 varv.
- När man backar skall man låta bältet vara inkopplat, men man skall "krypa ur" det och titta bakåt (inte använda speglar dvs).
- Man skall växla mjuk och fint = man skall tydligen knappt röra växelspaken (aja baja att hålla i den i ett grepp, man skall "knuffa").

Krävs inget geni för att förstå vissa av dom där. Som vanligt har de flesta sånna här körskolehistorier ett samband som man inte berättar.

- Man ska vända sig om vid backning. Det betyder inte att man inte kan använda speglarna samtidigt för finlir. Det är helt enkelt för att man ska se så mycket som möjligt. Det är väldigt lätt att missa något om du inte vänder dig vid backning. Folk som måste knäppa bort bältet för att backa brukar oftast vara handikappade, gamla eller tjocka.
- växla vid 4-5000 varv har säkert något samband och inte något allmänt knep. Samt beror även på bilen.
- anledningen varför man inte vill lära ut fast grepp på växelspaken är för att det blir lättare att få en vana om att stanna kvar med handen på växelspaken då och därmed börja köra med en hand på ratten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flygman:

Är man såpass jäkla kass i trafiken så förtjänar man mer än böter.

Så hoppas jag verkligen inte att du gör. Hjulen ska peka rakt framåt.

What

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Är man såpass jäkla kass i trafiken så förtjänar man mer än böter.

Så hoppas jag verkligen inte att du gör. Hjulen ska peka rakt framåt.

Vridning av hjulen i motlut och medlut för att förhindra att bilen rullar ut i gatan:
Uppförsbacke (motlut): Från kantstenen, vrid ratten åt vänster så att hjulen pekar ut mot gatan.
Nedförsbacke (medlut): Mot kantstenen, vrid ratten åt höger så att hjulen pekar inåt mot kantstenen.

saxat från körkortonline

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sploofy:

Grejen med utväxling är att om det är lätt på ena sidan är det trögt på andra. Så på hjulsidan är ettan den trögaste växeln.

Tack, såklart!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Det jag hittar i frågan:

Det var ju ännu dummare. Dessutom verkar de som skrivit det där tro att folk vill lämna bilen parkerad med endast växel i, utan handbroms vilket såklart också är fel.

Skrivet av keyser:

Jag tror de flesta menar att man lägger den i friläge på körskolan, för att ovana elever inte ska hoppa in i framförvarande bil/vägg. En ovana som man sedan tar med sig.

Min bil vägrar starta alls utan att kopplingen trycks ner, så ingen större fara för olyckor där

Makes sense. Det skulle kunna hända om någon nybörjare är nästa på schemat. Men att göra så när man väl har körkort är ju helt efterblivet.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Makes sense. Det skulle kunna hända om någon nybörjare är nästa på schemat. Men att göra så när man väl har körkort är ju helt efterblivet.

Jag skulle vilja hävda att det är idiotiskt att lära ut ett felaktigt beteende. Vad är det som sitter kvar längst? Jo - muskelminnet. Lär man in ett felaktigt beteende från början så är det svårt att lära om. Ska man lära ut att man lägger i växel när man parkerar, då måste man ju också lära ut att trampa ner kopplingen när man startar, alternativt lägger i friläge.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av whisky:

Jag skulle vilja hävda att det är idiotiskt att lära ut ett felaktigt beteende. Vad är det som sitter kvar längst? Jo - muskelminnet. Lär man in ett felaktigt beteende från början så är det svårt att lära om. Ska man lära ut att man lägger i växel när man parkerar, då måste man ju också lära ut att trampa ner kopplingen när man startar, alternativt lägger i friläge.

Många nyare fordon är förreglade så att det inte går att starta om de "kan börja rulla" bilen kollar tex broms, koppling och växelläge och aktiverar inte startmotorn om de är i fel läge, exakt hur de ska stå beror på modell men att man trampar ner bromsen är vanligast men det kan krävas mer/annat än det för att starta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

När man läser den här tråden så är man glad att både bilen man körde med hemma och på körskolan var en Saab, då slapp man eventuell diskussion om växel skall vara i eller inte. Dessutom var/blev det självklart med broms+koppling i vid start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Varför rekommenderar man att lägga i ettan när det borde vara den sämsta av alla växlar om syftet är att ge så hårt rullmotstånd (motorbroms) som möjligt vid parkering? Det är ju klart att det är bättre än friläge men borde vara trögare ju högre växel. Nys eller nonsens?

Absolut inte. Tänk efter, vilken växel bromsar mest när du motorbromsar?

Edit: Ursäkta, missade att det redan påpekats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Absolut inte. Tänk efter, vilken växel bromsar mest när du motorbromsar?

Du har rätt, så är det givetvis. Jag fick dock svar på detta redan igår men det tål att upprepas.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Många nyare fordon är förreglade så att det inte går att starta om de "kan börja rulla" bilen kollar tex broms, koppling och växelläge och aktiverar inte startmotorn om de är i fel läge, exakt hur de ska stå beror på modell men att man trampar ner bromsen är vanligast men det kan krävas mer/annat än det för att starta.

Hur och gud ska de kunna förflytta sig bort från tågspåret när de stannat precis på spåret då?
(sarkasm)

Minns jag ställde denna fråga till läraren nämligen, finns det någon gång man kan behöva "dra bilen på startmotorn"?
Fick svaret: Ja, om du sitter på ett järnvägsspår och inte kan starta bilen (menade då typ motorn, inte startmotorn var kass), så kunde man "dra" undan bilen med startmotorn. Det kommer skada den, och kan skada andra delar, men om tåget kör på bilen blir det allvarlig olycka och skrot av hela bilen ändå.

Tror det är bättre att man har detta skydd du nämner ovan istället, och så puttar man bilden bort i friläge istället från spåren

Permalänk
Medlem

@whisky: jo men körskolan lär ju ut många fel tex att man ska blinka inne i rondellen, eller att man ska hålla kvart i 3 i ratten 10 i 2 är det man ska hålla.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Jag skulle vilja hävda att det är idiotiskt att lära ut ett felaktigt beteende. Vad är det som sitter kvar längst? Jo - muskelminnet. Lär man in ett felaktigt beteende från början så är det svårt att lära om. Ska man lära ut att man lägger i växel när man parkerar, då måste man ju också lära ut att trampa ner kopplingen när man startar, alternativt lägger i friläge.

Jag håller med dig till hundra procent så jag förstår inte riktigt varför du citerar mig. Det enda jag skrev var att jag kan tänka mig att de vill undvika att någon som sätter sig bakom ratten för första gången och är lite för ivrig vrider om nyckeln utan att trycka ner kopplingen så att bilen rullar fram och slår i något. Detta skulle dock lika gärna kunna undvikas genom att läraren lägger den i friläge innan lektionen startar.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hur och gud ska de kunna förflytta sig bort från tågspåret när de stannat precis på spåret då?
(sarkasm)

Minns jag ställde denna fråga till läraren nämligen, finns det någon gång man kan behöva "dra bilen på startmotorn"?
Fick svaret: Ja, om du sitter på ett järnvägsspår och inte kan starta bilen (menade då typ motorn, inte startmotorn var kass), så kunde man "dra" undan bilen med startmotorn. Det kommer skada den, och kan skada andra delar, men om tåget kör på bilen blir det allvarlig olycka och skrot av hela bilen ändå.

Tror det är bättre att man har detta skydd du nämner ovan istället, och så puttar man bilden bort i friläge istället från spåren

Fick soppa torsk i en rondell i stan men kunde ta mig de sista 200 m i svagt svagt uppåtlut till macken på startmotorn. Tog trottoaren dit, den var givetvis folktom. Hindrade knappt trafiken alls. Skolboksexempel om du frågar mig

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av noob:

@whisky: jo men körskolan lär ju ut många fel tex att man ska blinka inne i rondellen, eller att man ska hålla kvart i 3 i ratten 10 i 2 är det man ska hålla.

Man blinkar vid filbyte, vilket innebär att man även i rondeller i vissa lägen ska blinka.
När det gäller greppet om ratten så lär man helt korrekt ut kvart i tre vilket är för att minska skadorna som uppstår när en airbag löses ut om man håller tio i två. Saker och ting förändras, även i trafiken. När det gäller att lägga i växel OCH dra åt handbroms är däremot än så länge inget som har visat sig behöva förändring den senaste tiden.

Skrivet av Piece of Cake:

Jag håller med dig till hundra procent så jag förstår inte riktigt varför du citerar mig. Det enda jag skrev var att jag kan tänka mig att de vill undvika att någon som sätter sig bakom ratten för första gången och är lite för ivrig vrider om nyckeln utan att trycka ner kopplingen så att bilen rullar fram och slår i något. Detta skulle dock lika gärna kunna undvikas genom att läraren lägger den i friläge innan lektionen startar.

Jag kommenterade anledningen som du framförde som argument för att körskolan skulle lära ut ett felaktigt handhavande. Man kan väl citera även om man inte säger emot det som står i citatet?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Det jag hittar i frågan:

Skrivet av https://www.autobutler.se/blog/sliten-koppling:

Använd handbromsen vid parkering

Att lämna bilen parkerad i växel belastar kopplingen även när motorn är avstängd. Det är bättre att använda handbromsen för att säkra bilen vid parkering i stället för att lämna bilen i växel. Detta kommer att minska trycket på kopplingsskivan när du inte kör.

Den som skrivit det där har uppenbarligen dålig koll på hur en koppling fungerar. Så länge som kopplingspedalen inte är nedtryckt kommer trycket på kopplingslamellerna att vara exakt detsamma alldeles oavsett om man har en växel i eller inte.

Däremot uppkommer en momentlast på kopplingen när man parkerar med en växel ilagd, men kopplingen i en normal bil är byggd för att hantera momentöverföring från motorer med rejäl effekt och höga vridmoment och dessutom ska kopplingen tåla att man slirar lite på kopplingen lite då och då under normal drift (dvs när man anlägger dragläge och när man växlar). Det är hög värme och slirandet som står för större delen av slitaget på kopplingen.

Att parkera med låg växel i innebär trivial momentlast på kopplingen, ingen hög värme samt inget slirande. Mao ett helt försumbart slitage. Dessutom så har man ju normalt handbromsen åtdragen och då är det ju den som bär det mesta av lasten och kopplingen kommer bara att få någon momentlast om/när handbromsen fallerar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av noob:

@whisky: jo men körskolan lär ju ut många fel tex att man ska blinka inne i rondellen, eller att man ska hålla kvart i 3 i ratten 10 i 2 är det man ska hålla.

Du har nog missat att alla förare ansvarar för att hålla sig ajour på reglerna.

Du lärde dig 10 i 2, vilket var standard förr. Idag är det kvart i 3, pga man kan styra bättre med det, så det ansågs bättre och är nu standard. Ingen polis kommer dock bötfälla dig för det, men ska du lära en ny elev att köra, måste de lära sig kvart i 3 för sitt prov.

Ang blinka.... Rondeller är helt vanlig väg. Finns ingen "vänster-sväng", bara 1-2 filer som går "rakt fram" med avfarter till höger. Så sluta tänk som rondell, tänk det som vanlig väg, med högersvängar och filbyten, rent regelmässigt.

Ser man det så då blir det logiskt hur man ska göra. Du ska blinka när du byter fil, och du ska blinka höger när du ska svänga ut ur vägen. Detta är vad du måste göra en enligt lag. Polis kan bötfälla dig för att inte göra detta, då detta är numera lag, samt uppkörningen kan kugga dig för att inte göra det.

För att underlätta för andra som ska försöka lista ut var du ska, så kan man blinka vänster om man ska "fortsätta" i rondellen. Detta är dock inget krav, eller lag och får inte ersätta reglerna ovan.

Ett av de största fel som görs är att folk ligger i vänster körfält, inte inser att de inte får bara "kasta sig ut", korsande höger körfält (de har väjningsplikt genom filbytet), och att de måste blinka höger när de ska byta fil och ut ur rondellen.
När man lär elever idag så lär man dem att strax efter näst sista avfarten innan man ska ut, byta till höger körfält, just för att undvika problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ett av de största fel som görs är att folk ligger i vänster körfält, inte inser att de inte får bara "kasta sig ut", korsande höger körfält (de har väjningsplikt genom filbytet), och att de måste blinka höger när de ska byta fil och ut ur rondellen.
När man lär elever idag så lär man dem att strax efter näst sista avfarten innan man ska ut, byta till höger körfält, just för att undvika problem.

Just vänster körfält i cirkulationsplats är en "dödsfälla"(inte så att du dör, hastigheten är ju relativt låg)
Det finns ett prejudikat från Borås tingsrätt som get höger körfält företräde oberoende av skyltning, så om du skall vänster i en rondell är det helt ok att använda höger körfält och den som följt skyltning och använt vänster fält förlorar varje gång.
http://www.trafiksakerhet.se/cirkulationsplats-med-korfaltsva...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av bart112:

Glöm inte att man ska rikta hjulen inåt, dvs. mot trottoarkant, just för att bilen inte ska kunna rulla ut i trafiken.

Vilket även är något som står i körkortsboken.

Ser väldigt sällan någon som följt detta råd dock.

För övrigt är det konstigt nog väldigt många som inte har förstått att man ALLTID ska dra åt handbromsen när man parkerar bilen. Eller rättare sagt kliver ur bilen. För sitter man kvar i bilen är det ju enkelt att bromsa till om den skulle börja rulla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ang blinka.... Rondeller är helt vanlig väg. Finns ingen "vänster-sväng", bara 1-2 filer som går "rakt fram" med avfarter till höger. Så sluta tänk som rondell, tänk det som vanlig väg, med högersvängar och filbyten, rent regelmässigt.

Det finns många rondeller som ser ut såhär, där du behöver vara synsk för att lista ut var en person som kör "enligt lag" ska ta vägen.

Därför vore det bra om alla kunde göra det rekommenderade, att blinka både in och ut, för underlätta för alla medtrafikanter och få bättre flyt i trafiken.

En mer generell uppmaning:
Kom ihåg att blinka vid samtliga filbyten och undvik att såsa i mittfilen på motorvägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ang blinka.... Rondeller är helt vanlig väg. Finns ingen "vänster-sväng", bara 1-2 filer som går "rakt fram" med avfarter till höger. Så sluta tänk som rondell, tänk det som vanlig väg, med högersvängar och filbyten, rent regelmässigt.

Generellt håller jag med dig i hela ditt inlägg, men ovanstående är väl ändå bara delvis rätt?

Vissa dubbelfiliga rondeller har ju "spiralfilmarkeringar", så att den yttre filen svänger ut ur rondellen vid nästa utfart (och den inre filen blir ytterfil vid den utfarten). Ska man då försätta vänstervarv i rondellen borde man således blinka vänster eftersom man då byter fil. När man sen ska ut ur rondellen behöver torde man inte behöva blinka höger eftersom man bara följer sin fil.

Egentligen är dessa rondeller ett otyg, eftersom det på vid vinterväglag kan vara svårt att se vägmarkeringarna och då blir situationen rätt virrig, vissa bilister kör av vana som om linjerna var synliga, medan andra kör som dom brukar göra i mer normala rondeller.

Exempel:
https://www.google.se/maps/@55.6265567,13.0523149,217m/data=!...
https://www.google.se/maps/@55.5822574,13.0560129,218m/data=!...

Det sista exemplet är dessutom i nära anslutning till en "normal" rondell!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det finns många rondeller som ser ut såhär, där du behöver vara synsk för att lista ut var en person som kör "enligt lag" ska ta vägen.
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/11829150/800/normal/d0c000aae3c45/minirondell.jpg

Därför vore det bra om alla kunde göra det rekommenderade, att blinka både in och ut, för underlätta för alla medtrafikanter och få bättre flyt i trafiken.

En mer generell uppmaning:
Kom ihåg att blinka vid samtliga filbyten och undvik att såsa i mittfilen på motorvägen.

Att regelmässigt blinka vänster i en rondell kan ju också få förödande konsekvenser, tänk dig att någon ligger i ytterfil i en tvåfilig rondell och blinkar vänster,. Då är det ju allt annat än orimligt att förutsätta att denne ska byta till innerfil.

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Generellt håller jag med dig i hela ditt inlägg, men ovanstående är väl ändå bara delvis rätt?

Vissa dubbelfiliga rondeller har ju "spiralfilmarkeringar", så att den yttre filen svänger ut ur rondellen vid nästa utfart (och den inre filen blir ytterfil vid den utfarten). Ska man då försätta vänstervarv i rondellen borde man således blinka vänster eftersom man då byter fil. När man sen ska ut ur rondellen behöver torde man inte behöva blinka höger eftersom man bara följer sin fil.

Egentligen är dessa rondeller ett otyg, eftersom det på vid vinterväglag kan vara svårt att se vägmarkeringarna och då blir situationen rätt virrig, vissa bilister kör av vana som om linjerna var synliga, medan andra kör som dom brukar göra i mer normala rondeller.

Exempel:
https://www.google.se/maps/@55.6265567,13.0523149,217m/data=!...
https://www.google.se/maps/@55.5822574,13.0560129,218m/data=!...

Det sista exemplet är dessutom i nära anslutning till en "normal" rondell!

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar, varför ska man blinka vänster inne i rondellen och förflytta bilen åt höger. Du planerar ett filbyte åt höger och så småningom ett utträde på nästa utfart åt höger. Då är det ju lämpligt att visa att du planerar att flytta bilen åt höger. De som inte skulle ut på förra utfarten är ju fortfarande kvar i ytterfilen, och de som ska in har också oändligt med nytta av att se vad du planerar. Jag blinkar själv både in och ut, för att visa både innan ajg går in i rondellen vart jag ska och när jag går ut visa alla vad jag planerar att göra.

Skrivet av bart112:

Att regelmässigt blinka vänster i en rondell kan ju också få förödande konsekvenser, tänk dig att någon ligger i ytterfil i en tvåfilig rondell och blinkar vänster,. Då är det ju allt annat än orimligt att förutsätta att denne ska byta till innerfil.

Dock så är det innerfilen som påbjuds för vänstersväng i de flesta tvåfiliga rondeller, i alla fall vad jag vet. och då är inte problemet särskilt stort med personer som blinkar vänster där. För den delen tror jag aldrig jag sett någon förflytta sig till innerfilen efter de gått in i en rondell så om jag sett någon blinka vänster i ytterfilen hade jag nog gissat i första hand på att bilen ska vänster. Speciellt om det är tillåtet att svänga vänster i den filen, annars hade det bog blivit lite mer förvirrat.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar, varför ska man blinka vänster inne i rondellen och förflytta bilen åt höger. Du planerar ett filbyte åt höger och så småningom ett utträde på nästa utfart åt höger. Då är det ju lämpligt att visa att du planerar att flytta bilen åt höger. De som inte skulle ut på förra utfarten är ju fortfarande kvar i ytterfilen, och de som ska in har också oändligt med nytta av att se vad du planerar. Jag blinkar själv både in och ut, för att visa både innan ajg går in i rondellen vart jag ska och när jag går ut visa alla vad jag planerar att göra.

Dock så är det innerfilen som påbjuds för vänstersväng i de flesta tvåfiliga rondeller, i alla fall vad jag vet. och då är inte problemet särskilt stort med personer som blinkar vänster där. För den delen tror jag aldrig jag sett någon förflytta sig till innerfilen efter de gått in i en rondell så om jag sett någon blinka vänster i ytterfilen hade jag nog gissat i första hand på att bilen ska vänster. Speciellt om det är tillåtet att svänga vänster i den filen, annars hade det bog blivit lite mer förvirrat.

Absolut, men det är ju just det, du gissar dig till att någon ska svänga vänster. Det är därför vi har blinkers, för att slippa gissa var folk ska=)