Köpa grafikkort tradera?

Permalänk
Medlem

Nu handlade det om nåt sätt för köparen att skydda sig mot bedrägerier, då det oftast är riktade mot köpare och då funkar Blocketpaketet bra. Det du beskriver är väldigt ovanligt men visst kan det hända.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Avstängd

Blocketpaketet skulle jag aldrig, som säljare, använda mig av. Men det är ju upp till köparen att göra en bedömning av hur seriös säljaren verkar. På Tradera så har man ju omdömessystemet som gör att man oftast kan göra ett överslag om huruvida man tar en stor eller liten risk i sitt köp. På Blocket har man ju ingen aning, dock tror jag de flesta handlar lokalt när det gäller Blocket.

När jag säljer på Tradera så gäller förskottsbetalning till konto alternativt kontant vid avhämtning. Har Paypal men det blir en massa avgifter och elände, sedan tar det tid innan man får över pengarna till sitt konto... så det använder jag helst bara för att köpa med på Ebay Klarna har jag inte använt mig av, vet inte om det verkar så smidigt för säljaren. Men den dagen den sorgen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

På Tradera så har man ju omdömessystemet som gör att man oftast kan göra ett överslag om huruvida man tar en stor eller liten risk i sitt köp.

Omdömessystemet fungerar också som värdemätare när det gäller ord mot ord i en eventuell tvist. En köpares ord vars Säljbetyg ligger på 5 av 5 väger ganska tungt om man kontinuerligt har köpt och sålt på Tradera i över tio år, jämfört med en säljare som nyss registrerat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Tja. Hur säkert är det att köpa grafikkort på tradera? eller är det bättre att köpa genom swec? Så man inte får hem ett defekt

Det är lika "säkert" som att köpa något som är begagnat på X sida på internet, beror ju helt på vem som säljer det.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@VresiBerba: Ok. Tack för förklaringen, då klarnar det lite.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

@VresiBerba: Ok. Tack för förklaringen, då klarnar det lite.

Buu, den var dålig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Blocketpaketet skulle jag aldrig, som säljare, använda mig av. Men det är ju upp till köparen att göra en bedömning av hur seriös säljaren verkar. På Tradera så har man ju omdömessystemet som gör att man oftast kan göra ett överslag om huruvida man tar en stor eller liten risk i sitt köp. På Blocket har man ju ingen aning, dock tror jag de flesta handlar lokalt när det gäller Blocket.

När jag säljer på Tradera så gäller förskottsbetalning till konto alternativt kontant vid avhämtning. Har Paypal men det blir en massa avgifter och elände, sedan tar det tid innan man får över pengarna till sitt konto... så det använder jag helst bara för att köpa med på Ebay Klarna har jag inte använt mig av, vet inte om det verkar så smidigt för säljaren. Men den dagen den sorgen.

Har du aldrig handlat på blocket? Jag skulle tippa att 90% av försäljningarna sker på distans och resten är typ bilaffärer där man åker och kollar på varan. Jag har nog sålt på blocket ett hundratal gånger och av de gångerna har det hänt fem-sex ggr att köparen kommit och plockat upp varan på plats. Själv har jag hämtat kanske tio ggr av ett par hundra köp.

Traderas omdömessystem funkar sisådär. Det händer att folk kapar konton och lurar en massa folk och det händer även ibland att nån med 300 bra omdömen är oseriös. Det är en chansning som med allt.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

@VresiBerba: No pun intented

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Och om köparen plockar ut den riktiga varan och stoppar i två tegelstenar istället och returnerar varan? Då är det säljaren som blir blåst, så nej Blocketpaketet är bara bluff och båg och är bara ett sätt för blocket att tjäna ytterligare pengar för en tjänst som inte gör någon nytta.

Stämmer inte riktigt, köparen får endast tillbaka pengarna från den returnerade varan efter det att säljaren godkänt returen. Rätt så bökigt detta. Returnerar köparen den riktiga varan men säljaren ändå säger att det var en "tegelsten" så blir det trubbel. Så här säger blocket:

"Hur gör säljaren för att godkänna returen?
Efter att säljaren hämtat ut returpaketet har säljaren 24 timmar på sig att kontrollera att innehållet i paketet är det samma som skickades till köparen. Om inte säljaren anger att returen inte godkänns återbetalas köpesumman för varan till köparen per automatik efter 24 timmar.
Överensstämmer inte varan med den som tidigare skickats ska säljaren inom 24 timmar efter uthämtning hos paketombud ange att returen inte är godkänd. Köpesumman innehålls då till dess parterna kommit överens om vem som äger rätt att få köpesumman utbetalad till sig. Meddelande om innehållande av köpesumman skickas till båda parter med instruktioner om hur förfarandet ska gå till."

Men i ärlighetens namn, jag har aldrig haft problem varken på tradera, ebay eller blocket. Man bör givetvis vara uppmärksam och efterforska noga det man köper. Kontakta säljaren, be om foton etc etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av killawife:

Har du aldrig handlat på blocket? Jag skulle tippa att 90% av försäljningarna sker på distans och resten är typ bilaffärer där man åker och kollar på varan. Jag har nog sålt på blocket ett hundratal gånger och av de gångerna har det hänt fem-sex ggr att köparen kommit och plockat upp varan på plats. Själv har jag hämtat kanske tio ggr av ett par hundra köp.

Traderas omdömessystem funkar sisådär. Det händer att folk kapar konton och lurar en massa folk och det händer även ibland att nån med 300 bra omdömen är oseriös. Det är en chansning som med allt.

Hehe, om jag handlat av säljare via Blocket? Jodå, många, många gånger. Men nu anser jag mig inte vara en "normal" köpare så jag trodde faktiskt att de flesta handlade lokalt. Själv säljer jag extremt sällan via Blocket och gör jag det är det saker som skulle bli väldigt jobbigt att skicka på grund av att de är skrymmande.

Det är dock väldigt få gånger som jag råkat ut för bedrägerier på Blocket eller Tradera även om det förstås har inträffat. Men utslaget på alla affärer jag gjort är det en försvinnande liten del.

Har även råkat ut för ett kapat konto på Tradera och blivit räddad av gong-gongen... det är aldrig fel att kolla upp att det är rätt säljare genom att ta personlig kontakt när man vunnit varan. I mitt fall så blev jag lite misstänksam då det verkade som att en hel del inte stämde, och visst, när jag ringde upp säljaren så visade sig det att han inte hade en aning om att han haft en sådan annons ute. Han hade säkert klickat på en länk i ett mail som lurade av honom användarnamn och lösenord. Ibland skall man ha tur också

Permalänk
Medlem

Jag har ganska nyligen fått information om att Tradera har infört nu att man kan inte ta betalt på annat sätt än in på sitt bankkonto via ett betalningssystem som tradera styr över.
det utöver att man registrerar sig med personnr och legitimerar sig med Bankid.
detta är inget man ser av som "gammal" säljare utan införs på alla nyregistrerade.
Det kommer även så småningom att införas för alla.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [Molotov]:

Jag har ganska nyligen fått information om att Tradera har infört nu att man kan inte ta betalt på annat sätt än in på sitt bankkonto via ett betalningssystem som tradera styr över.

Källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Kompis som nyregistrerat sig.
Frågade traderasupport varför han varken kunde lägga in ett eget vinnarmail eller välja betalningalternativ.
Han delade tidigare konto med sin fru men fick stopp en dag då han skulle lägga in en annons och var tvungen att bekräfta med bankid.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Alla har vi nog olika erfarenheter om tradera vs. sweclockers marknad.
För min del så har jag köpt ett par grafikkort på tradera och alla har fungerat utan problem, jag har till och med sålt dom vidare och än idag fungerar dom. Sen har jag själv sålt processor, minnen mm. Tradera har fungerat till 100% för mig
Sweclockers marknad däremot, där blev jag lurad på 2200kr av en kille en gång. Jag har lärt mig den hårda vägen att man ska använda paypal och liknande tjänster som många här skriver. Då har man ett skydd som man kan använda sig utav.
I mitt fall så tog jag reda på både adress och personummer på killen som lurat mig. Bifogade det och våra mailkonversationer i min polisanmälan. Hjälpte föga. Fick som svar att det inte rörde sig om bedrägeri då han inte uppgett falsk namn och kontaktuppgifter. Fallet lades ner och pengarna fick jag aldrig se igen.

Slutsats. Tradera 100%, Swec marknad 90%. För min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Stämmer inte riktigt, köparen får endast tillbaka pengarna från den returnerade varan efter det att säljaren godkänt returen. Rätt så bökigt detta. Returnerar köparen den riktiga varan men säljaren ändå säger att det var en "tegelsten" så blir det trubbel. Så här säger blocket:

"Hur gör säljaren för att godkänna returen?
Efter att säljaren hämtat ut returpaketet har säljaren 24 timmar på sig att kontrollera att innehållet i paketet är det samma som skickades till köparen. Om inte säljaren anger att returen inte godkänns återbetalas köpesumman för varan till köparen per automatik efter 24 timmar.
Överensstämmer inte varan med den som tidigare skickats ska säljaren inom 24 timmar efter uthämtning hos paketombud ange att returen inte är godkänd. Köpesumman innehålls då till dess parterna kommit överens om vem som äger rätt att få köpesumman utbetalad till sig. Meddelande om innehållande av köpesumman skickas till båda parter med instruktioner om hur förfarandet ska gå till."

Men i ärlighetens namn, jag har aldrig haft problem varken på tradera, ebay eller blocket. Man bör givetvis vara uppmärksam och efterforska noga det man köper. Kontakta säljaren, be om foton etc etc.

Vad är det som inte stämmer med det jag sa? Tycker det du citera bara stärker min bild av hur Blocketpaketet fungerar, och att det är en helt onödig tjänst, endast för att Blocket ska försöka lura till sig ytterligare pengar av sina kunder som inte förstår hur deras tjänst fungerar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vad är det som inte stämmer med det jag sa? Tycker det du citera bara stärker min bild av hur Blocketpaketet fungerar, och att det är en helt onödig tjänst, endast för att Blocket ska försöka lura till sig ytterligare pengar av sina kunder som inte förstår hur deras tjänst fungerar.

Fast så är det ju inte. Läser man hur tjänsten fungerar så ser man att det är ganska omständigt att lura någon som använder den, oavsett om man är köpare eller säljare. Inget är ju omöjligt men tänker man sälja nåt bara för att få det returnerat för att sen på nåt vis försöka övertyga blocket om att man faktiskt visst skickade en vara när köparen påstår att den fått en tegelsten så har man gjort det hela väldigt komplicerat för sig då köparen faktiskt kan öppna paketet på plats i butik med vittnen. Tanken är ju att bluffare ska undvika att försöka lura en om man föreslår blocketpaketet och på det viset slippa bli lurad.
Angående att blocket lurar till sig pengar så finns det en sak som du verkar ha missat. När man använder blocketpaketet så bokas paketet genom schenker. Man får då en rabatt på fraktkostnaden och returkostnaden INGÅR i frakten man betalar. Så hade man skickat det helt vanligt genom schenker så hade det blivit dyrare än blocketpaketet.
Jag har själv använt det tre gånger, två som säljare och en som köpare. Alla på dyrare prylar. Det har funkat bra.

Visa signatur