Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

SweClockers modifierar omdömet runt Radeon RX 480

Permalänk
Melding Plague

SweClockers modifierar omdömet runt Radeon RX 480

Referensmodellen av grafikkortet AMD Radeon RX 480 lider av problem som i värsta fall kan skada andra komponenter. Därför modifierar redaktionen omdöme och utmärkelse.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förståeligt!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Bra att ni talar om detta. Det är endå så pass allvarligt så det gjorde ni helt rätt!

Permalänk
Medlem

Känns som ett korrekt beslut under rådande omständigheter.

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt att det är så. Men ni handlar korrekt.
Hoppas de tycker det var en värd genväg de tog.

Permalänk
Snusfri

Bra beslut efter vad som framkommit gällandes kortet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hoppsan Kerstin! Så mycket för den "samla er under vår flagga!"-marknasföringen från AMD... *suck*

Bra att ni framför detta iallafall!

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk

Vilken flopp.

Permalänk
Medlem

Sweclockers kanske inte ska hänga på bandwaggonen lika snabbt.

Det finns en ny tråd på reddit nu om detta och enligt spec. för PCIe så kan en enhet dra upp till 300 watt via PCIe porten.

Vad ett moderkort kan leverera är upp till moderkortet och det finns register för detta (detaljer i tråden jag länkar till).

Det är 2 av 20 recensioner som har påtalat detta och ingen har kunnat replikera omständigheterna.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/4qmlep/rx_480_powergate...

Gå nu och ändra tillbaka er ursprungliga recension och sluta sprid FUD.

Powergate, i min ära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Hoppsan Kerstin! Så mycket för den "samla er under vår flagga!"-marknasföringen från AMD... *suck*

Bra att ni framför detta iallafall!

Kör AMD en stor reklamkampanj kring fluff och trams istället för hårda siffror så vet man att besvikelse är på väg.
Deras största svaghet är PR, detta är ett praktexempel på det.

Permalänk
Medlem

Min stora fråga är om detta bara gäller referenskorten.. Jag är beredd på att trycka på köp så fort asus strix kortet lanseras, med mer ström, bättre kylning och fin OC så tror jag att strix rx 480 kan vara riktigt bra. Men då får ju inte detta problem finnas på det kortet..

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

GTX 970 Strix och R9 390 Nitro ser ganska bra ut i förhållande nu va?
(Om man vill köpa grafikkort omgående dvs.)

Inte för att jag hade rekommenderat RX 480 referens till någon med den värdelösa kylaren. Förhoppningsvis är detta något som partnertillverkarna kan åtgärda. Att AMD släppt referenskortet utan att uppmärksamma detta problemet är dock...pinsamt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Sweclockers kanske inte ska hänga på bandwaggonen lika snabbt.

Det finns en ny tråd på reddit nu om detta och enligt spec. för PCIe så kan en enhet dra upp till 300 watt via PCIe porten.

Vad ett moderkort kan leverera är upp till moderkortet och det finns register för detta (detaljer i tråden jag länkar till).

Det är 2 av 20 recensioner som har påtalat detta och ingen har kunnat replikera omständigheterna.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/4qmlep/rx_480_powergate...

Gå nu och ändra tillbaka er ursprungliga recension och sluta sprid FUD.

Powergate, i min ära.

Som jag förstod det har redaktionen inte gjort något förhastat beslut. Enligt artikeln har de undersökt ett flertal andra tester som tyder på samma sak, och de har kommit fram till att detta problem utgör en risk. Att de helt plötsligt ska dra sig tillbaka för att några tonåringar på Reddit tycker att de har fel, anser jag vara olämpligt. Men det kanske bara är jag.

Så länge AMD inte gjort något uttalande själva där de förklarar sig tycker jag att vi får respektera readktionens beslut.

Skrivet av Aleshi:

Kör AMD en stor reklamkampanj kring fluff och trams istället för hårda siffror så vet man att besvikelse är på väg.
Deras största svaghet är PR, detta är ett praktexempel på det.

Sant!

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Sweclockers kanske inte ska hänga på bandwaggonen lika snabbt.

Det finns en ny tråd på reddit nu om detta och enligt spec. för PCIe så kan en enhet dra upp till 300 watt via PCIe porten.

Vad ett moderkort kan leverera är upp till moderkortet och det finns register för detta (detaljer i tråden jag länkar till).

Det är 2 av 20 recensioner som har påtalat detta och ingen har kunnat replikera omständigheterna.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/4qmlep/rx_480_powergate...

Gå nu och ändra tillbaka er ursprungliga recension och sluta sprid FUD.

Powergate, i min ära.

Håller med dig fullständigt.Gick nog lite för fort här.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Det här känns som ett riktigt val. Skulle vara läge på att sänka utmärkelsen på MSI-kortet också.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det är lungt, AMD klockar ner kortet i nästa drivrutin.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

@boibo:
Skrivet av en person som lärt sig om PCI-E på wikipedia samma dag.

Detta är skrivet av en person som vet vad han pratar om : http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Power-Consumption...

"I asked around our friends in the motherboard business for some feedback on this issue - is it something that users should be concerned about or are modern day motherboards built to handle this type of variance? One vendor told me directly that while spikes as high as 95 watts of power draw through the PCIE connection are tolerated without issue, sustained power draw at that kind of level would likely cause damage. The pins and connectors are the most likely failure points - he didn’t seem concerned about the traces on the board as they had enough copper in the power plane to withstand the current."

Permalänk
Medlem

Har Toms Hardware grafer som visar hur stor effekt andra grafikkort drar via PCIe-porten?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av boibo:

Sweclockers kanske inte ska hänga på bandwaggonen lika snabbt.

Det finns en ny tråd på reddit nu om detta och enligt spec. för PCIe så kan en enhet dra upp till 300 watt via PCIe porten.

Vad ett moderkort kan leverera är upp till moderkortet och det finns register för detta (detaljer i tråden jag länkar till).

Det är 2 av 20 recensioner som har påtalat detta och ingen har kunnat replikera omständigheterna.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/4qmlep/rx_480_powergate...

Gå nu och ändra tillbaka er ursprungliga recension och sluta sprid FUD.

Powergate, i min ära.

Japp men sedan säger någon att själva PCI-e porten elektriskt inte får ta mer än 75W.
Ytterst förbryllande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bleu:

Har Toms Hardware grafer som visar hur stor effekt andra grafikkort drar via PCIe-porten?

Ja, väldigt många kort. Finns en del som har strömspikar en bra bit över specifikationerna.

Men ett problem som inte finns hos andra kort är att medelvärdet är så pass mycket högre hos RX 480.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Läs Yoshmans inlägg, börja med det här tex: #16240927

Permalänk
Avstängd

varför drog ni inte tillbaka er stämpel för 970 då ? 3.5 Vram.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av bleu:

Har Toms Hardware grafer som visar hur stor effekt andra grafikkort drar via PCIe-porten?

Vissa modeller av GTX750Ti och även GTX960 har liknande problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Vissa modeller av GTX750Ti och även GTX960 har liknande problem.

Det är viktigt är särskilja spikar och medelvärde.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Jag tycker AMD känns som ett sjunkande skepp

Saker blir bara märkligare och märkligare.

Får hoppas Zen inte blir ett fail nu, för då kommer allt gå åt pipan.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

varför drog ni inte tillbaka er stämpel för 970 då ? 3.5 Vram.

Det är inget som kan skada andra komponenter

Permalänk
Datavetare
Skrivet av boibo:

Sweclockers kanske inte ska hänga på bandwaggonen lika snabbt.

Det finns en ny tråd på reddit nu om detta och enligt spec. för PCIe så kan en enhet dra upp till 300 watt via PCIe porten.

Vad ett moderkort kan leverera är upp till moderkortet och det finns register för detta (detaljer i tråden jag länkar till).

Det är 2 av 20 recensioner som har påtalat detta och ingen har kunnat replikera omständigheterna.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/4qmlep/rx_480_powergate...

Gå nu och ändra tillbaka er ursprungliga recension och sluta sprid FUD.

Powergate, i min ära.

Om du följer din egen länk så hittar du denna länk en bit ner på sidan
PCI Express Card Electromechanical Specification Revision 3.0

Läs sedan vad första posten i din länk refererar till, det är PCI Express ® Base Specification Revision 3.0.

Utgår från att alla ser den uppenbara skillnaden

"PCI Express ® Base Specification" beskriver delen jag begriper mig på, d.v.s. hur PCI-kort presenteras för ett operativsystem, hur man kan kommunicera med kortet och hur man kan sätta upp olika egenskaper. En egenskap man kan konfigurera är totala effekten kortet får dra som sitter i en viss "slot", det betyder dock INTE att kortet får dra så mycket från moderkortet!

"PCI Express Card Electromechanical Specification" beskriver hur saker ska utformas rent fysiskt och den beskriver saker som hur mycket ström och effekt olika delar ska kunna leverera. Här beskrivs t.e.x hur mycket ström man får dra från olika källor. Där finns bl.a. ett väldigt illustrativt exempel för just detta fall

Implementation Note
PCI Express Slot Requirements
The 75 W slot requirement is defined in this specification. PCI Expres 225 W/300 W add-in cards must be capable of accommodating the maximum voltage variations between the 75 W slot, 2 x 3 and 2 x 4 connector +12 V inputs

Den elektriska specifikationen är rejält utanför min "confort zone", men som jag läser detta och som även påpekas i den tråd du själv länkar är att "PCI Express Card Electromechanical Specification" sätter en hårt gräns på 75 W som kan tas från moderkortet. Kort kan via "PCI Express ® Base Specification" konfigureras att dra långt mer än 75 W, men de måste då säkerställa att de inte drar mer än specifikation ur de kraftkällor de har att tillgå.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

varför drog ni inte tillbaka er stämpel för 970 då ? 3.5 Vram.

Kan inte svara för Swec, men kan svara för mig själv eftersom jag köpte både GTX 970 och 980 och jämförde. Blev ingen skillnad när GTX 970 väl slog över 3.5GB i praktiken.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Snusfri
Skrivet av _Merc_:

varför drog ni inte tillbaka er stämpel för 970 då ? 3.5 Vram.

3.5 vad?
Om du syftar på 3.5GB så är det felaktigt då kortet har 4GB VRAM.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

varför drog ni inte tillbaka er stämpel för 970 då ? 3.5 Vram.

Att 0,5 GB av totalt 4 GB VRAM inte är lika snabbt som resterande 3,5 GB kommer inte innebära att ens dators komponenter riskerar att ta skada. Dock påverkas ju prestandan, i vissa fall. Således var det inget problem av stor grad, och då kortet var så bra i övrigt antar jag att de inte tyckte att betyget behövde sänkas?

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super