Parabol - Måste man ha digitalbox och hur fungerar det?

Permalänk
Medlem

Parabol - Måste man ha digitalbox och hur fungerar det?

Hejsan!

Har på uppdrag av svärmor fått mig an att se hur dom kan få in tv-kanaler i sitt hus. Dom köpte huset i våras och det fanns redan en parabol monterad. Efter att tagit sig upp på taket och kollat så går det en kabel från parabolen in i huset. Efter lite kollande på Kjell & Co så ser det ut att vara en "f-kabel". Bara en vanlig koppartråd inuti.

Nu ser det ut som om man måste ha en digitalbox också (?) då en "f-kabel till antennkabel" adapter inte gav något resultat. Så nu är min stora fråga, om det nu är så att det jag behöver är en digitalbox, måste man ha någon specifik? Det räcker nog ganska gott med de gratiskanaler som finns för dom, så något stort utbud behövs inte, men måste man beställa något paket så kan det vara bra att veta

Tacksam för all upplysning jag kan få!

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Medlem

Du måste antagligen ha en digitalbox för att använda parabolen ja, Antingen köp en tjänst via valfritt bolag eller byt ut den mot en vanlig anten och kör vanlig digitaltv genom den, så länge deras tv stödjer det

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk

Just när det kommer till parabol är det box som gäller, tror även man behöver någon form av programkort.

Annars (om dom har digital tv ) är drt ju bara att köpa en bordsanten, där kan du få in 1-2-4-6 och barn/kunskapskanalen gratis.

Ang parabolen kan man ju ringa och höra med tex kanal digital som jag har för mig pysslar med parabolkanaler vad dom har att erbjuda.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Rekordmedlem

Du måste inte ha en box men du måste ha en passande mottagare, DVB-S2, det finns en del tvar som har det inbyggt men problemet är nog i praktiken att hon vill ha nått kanalpaket från nån svensk tvoperatör och de har ofta egna mottagarboxar och krypteringsmoduler som inte alltid är så lätta att få igång i en tv eller med en mottagare du själv köpt, det är inte helt omöjligt men ofta kräver det en del kunskap och jobb.
Det finns väl i praktiken bara 2 operatörer att välja på för "svensk satelittv" Canal digital och Viasat och då brukar de stå för de mottagare och den dekrypteringsutrustning som behövs.

Om du har en godkänd tv så kan du plugga in en godkänd ca-modul i den så ska kanalerna dekrypteras, Canal digital hade den här
https://www.canaldigital.se/utbud/hardvara/tv-modul-hd/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ta ett Canal digital paket komplett med parabol och allt och hiva det gamla om det inte råkar vara en bra tallrik och rätt huvud.

Permalänk
Medlem

Fria kanaler via parabol brukar även kräva ett programkort. Brukar vara en deposition på 500kr. Leverantörerna är ofta ovilliga att ge ut dem men de har inget val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wahlmat:

Hejsan!

Har på uppdrag av svärmor fått mig an att se hur dom kan få in tv-kanaler i sitt hus. Dom köpte huset i våras och det fanns redan en parabol monterad. Efter att tagit sig upp på taket och kollat så går det en kabel från parabolen in i huset. Efter lite kollande på Kjell & Co så ser det ut att vara en "f-kabel". Bara en vanlig koppartråd inuti.

Nu ser det ut som om man måste ha en digitalbox också (?) då en "f-kabel till antennkabel" adapter inte gav något resultat. Så nu är min stora fråga, om det nu är så att det jag behöver är en digitalbox, måste man ha någon specifik? Det räcker nog ganska gott med de gratiskanaler som finns för dom, så något stort utbud behövs inte, men måste man beställa något paket så kan det vara bra att veta

Tacksam för all upplysning jag kan få!

Om det bara behövs dom fria kanalerna, så kan det kanske räcka med en antenn för digitalmarknätet, har TV rätt typ av digitalmottagare behövs inget mer, inga boxar, inget programkort, och inget abonnemang.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av OpWildChild:

Just när det kommer till parabol är det box som gäller, tror även man behöver någon form av programkort.

Annars (om dom har digital tv ) är drt ju bara att köpa en bordsanten, där kan du få in 1-2-4-6 och barn/kunskapskanalen gratis.

Ang parabolen kan man ju ringa och höra med tex kanal digital som jag har för mig pysslar med parabolkanaler vad dom har att erbjuda.

För en bordsantenn, hade denna fungerat som exempel? Låter som annars att man får ta kontakt med Canal Digital eller Viasat? Men hade det fungerat med en sådan antenn så hade det varit väldigt bra till en början

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wahlmat:

För en bordsantenn, hade denna fungerat som exempel? Låter som annars att man får ta kontakt med Canal Digital eller Viasat? Men hade det fungerat med en sådan antenn så hade det varit väldigt bra till en början

Hur bor hon, finns det ingen normal antennanslutning till en utomhusantenn?
En liten bordsantenn kräver i de flesta fall att du kan se sändaren för att det ska fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av wahlmat:

För en bordsantenn, hade denna fungerat som exempel? Låter som annars att man får ta kontakt med Canal Digital eller Viasat? Men hade det fungerat med en sådan antenn så hade det varit väldigt bra till en början

Den duger nog. Det är viktigt att det är en digetal tv då analoga kanaler inte längre gå att få in.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hur bor hon, finns det ingen normal antennanslutning till en utomhusantenn?
En liten bordsantenn kräver i de flesta fall att du kan se sändaren för att det ska fungera.

Vad baserar du det på?

Jag bor en bra bit från min mast, kan inte se eller höra den och det fungerade hur bra som hellst med bordsantenn.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Avstängd

Vem använder paraboler och antenner idag? Dom som ska få in kanaler från Mellanöstern kanske.

Digital-tv genom Telia eller t.ex. Bredbandsbolaget är mitt förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur bor hon, finns det ingen normal antennanslutning till en utomhusantenn?
En liten bordsantenn kräver i de flesta fall att du kan se sändaren för att det ska fungera.

Har inte sett någon antenn. Hon bor i en liten kommun, även utanför "centrum" i kommunen i ett litet samhälle utanför, så det är ingen high-tech med fiber och liknande i området.

Skrivet av Jfqvist:

Digital-tv genom Telia eller t.ex. Bredbandsbolaget är mitt förslag.

Får man fråga hur digital-tv fungerar? De har redan Telia via telejacket.

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wahlmat:

Har inte sett någon antenn. Hon bor i en liten kommun, även utanför "centrum" i kommunen i ett litet samhälle utanför, så det är ingen high-tech med fiber och liknande i området.

Får man fråga hur digital-tv fungerar? De har redan Telia via telejacket.

Ja men då är det ju hur lätt som helst. Du beställer TV genom "bredbandet" och får en TV-box som kopplas antingen med nätverkskabel eller trådlöst till "modemet" dvs gatewayen. Sedan till teven. Finns många kanalpaket att välja bland.

http://www.telia.se/privat/tv?intcmp=mp_tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av wahlmat:

Har inte sett någon antenn. Hon bor i en liten kommun, även utanför "centrum" i kommunen i ett litet samhälle utanför, så det är ingen high-tech med fiber och liknande i området.

Får man fråga hur digital-tv fungerar? De har redan Telia via telejacket.

Skrivet av Jfqvist:

Ja men då är det ju hur lätt som helst. Du beställer TV genom "bredbandet" och får en TV-box som kopplas antingen med nätverkskabel eller trådlöst till "modemet" dvs gatewayen. Sedan till teven. Finns många kanalpaket att välja bland.

http://www.telia.se/privat/tv?intcmp=mp_tv

Kontrollera först vilken hastighet dom har på bredbandet.
För dålig hastighet kommer göra TV-upplevelsen till en sorglig historia.

\Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

@Lifooz:

Det går inte att beställa om man har för långsamt. Tror gränsen går på 8Mbit men kan ha blivit höjd.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OpWildChild:

Vad baserar du det på?

Jag bor en bra bit från min mast, kan inte se eller höra den och det fungerade hur bra som hellst med bordsantenn.

Det brukar inte fungera särskilt bra om signalen är dålig och bordsantenn inomhus brukar sällan duga, men det kan räcka om man har bra förhållanden men man bör inte ya det för givet.

Skrivet av Jfqvist:

Vem använder paraboler och antenner idag?

De som vill slippa betala för gratiskanalerna och de som är villiga attbetala för bästa möjliga bildkvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Vem använder paraboler och antenner idag? Dom som ska få in kanaler från Mellanöstern kanske.

Digital-tv genom Telia eller t.ex. Bredbandsbolaget är mitt förslag.

Jag och svågern kör med TV via satellit. Bättre bild och högre bitrate. Sen finns det tusentals många andra gratis kanaler att välja på. Astra, Hotbird med mer HD kanaler. Viasat börjar med 4K i Aug via parabol och fiber lär dröja. Då bandbredd kostar och lär dröja innan det blir mer vanligt.
http://www.viasatsport.se/sport/rio2016/nyheter/nyhet-viasat-visar-os-i-virtual-reality-och-ultra-hd

Kommer alltid föredra parabol före fiber TV.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

@Lifooz:

Det går inte att beställa om man har för långsamt. Tror gränsen går på 8Mbit men kan ha blivit höjd.

Precis, vi hade 7,5 men det fungerade inget vidare.

\Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!