Hårdvarukryptering är nu ett krav för nya Windows 10-datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

snabb fråga.. vart kommer de krypteringsnycklarna som sitter i chipset ifrån och är de unika/säkra?, det har ju kommit fram att många nycklar är utplockade för enkel dekryptering. Vad förhindrar en utomstående person som har fysisk tillgång till chippet att läsa av nyckeln?

Krypteringsnycklarna genereras när någonting behöver kryptering. T.ex. om du ska kryptera din lagringsdisk genereras unika nycklar för att kryptera disken med och sparas i din TPM. Nycklarna är så pass säkra som mjukvaran som genererar dem, men de är unika.

Det är fullt möjligt att läsa ut nyckeln om du har fysisk tillgång till datorn, såvida du har kunskapen och utrustningen att kunna läsa av minnet i chippet. Detta är inte enkelt, och det är det som är poängen: att göra det mycket svårare att få tag i nycklarna. Och de som inte har fysiskt tillgång kan inte komma åt nycklarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag gillar biometri. Hur ska tulltjänstemän världen över hantera situationer som uppstår när användaren inte har ett lösenord? Hugga av ett finger, eller peta ut ett öga?
B!

Vill du ha en kopp kaffe? vatten?
Klar? Ok , då tar jag den här muggen till labbet så dom kan få ditt fingeravtryck.

ung så

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Alla VM körs under en hypervisor. Jag menar alltså att det inte borde bli ett problem (fast man vet ju aldrig) eftersom TPM säkerställer bootpartitionen på den underliggande hård- och mjukvaran som utgör hypervisor. Om det är en ren ESXi/Hyper-V (bare metal) eller Windwos med VMM (hosted) är egalt eftersom VM tilldelas enbart logiska enheter.

Det är så jag tänker om du hänger med?

Ok, jag förstår..

Permalänk
Medlem

Är detta ett gävla skämt eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elias79:

Är detta ett gävla skämt eller?

Nej, varför skulle det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Vill du ha en kopp kaffe? vatten?
Klar? Ok , då tar jag den här muggen till labbet så dom kan få ditt fingeravtryck.

ung så

Fast fungerar det, så har de redan den infon i de biometriska passen det är planerat att vi ska ha. Och, det varken bör, eller ska fungera. Iris scan, eller fingeravtrycks-scan, ska läsa ett faktiskt öga / finger, inte godta varken en digital samling info för vad som kan vara rätt fingeravtryck, eller en bild... Är säkerheten så dålig, så är vanliga lösenord definitivt säkrare.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

MS är ett företag, och ett företags enda mål är att med olika metoder tjäna så mycket pengar som möjligt. MS är inte Röda korset. Win 10 är inte en "free lunch" och detta lägger också grunden till någon förtjänst för MS.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

MS är ett företag, och ett företags enda mål är att med olika metoder tjäna så mycket pengar som möjligt. MS är inte Röda korset. Win 10 är inte en "free lunch" och detta lägger också grunden till någon förtjänst för MS.

Vilken sjukt förenklad och omodern syn på företagande. Ett företag är sina anställda, och alla som någonsin kommit i kontakt med studier av hur människor motiveras vet att pengar är en tämligen värdelös faktor.

Men visst, självklart går det att dra krokiga linjer mellan hur samtliga val ett företag gör har legat till grund för ökad inkomst:
Mer sanitära badrum? Mindre sjukfrånvaro från personalen = mer jobb blir gjort = mer inkomst.
Godare kaffe i lunchrummet? Mer kaffe konsumeras = alertare personal = mer produktiva.
Ge ut en populär produkt gratis? Kalla det för marknadsföring och se det som en investering.
... etc, etc.

Personligen tror jag detta mest är en förhållandevis enkel åtgärd för att hålla kvalitet och kompabilitet på en god nivå. Om en funktion inte fungerar pga. att hårdvaran inte stödjer det så är det väldigt enkelt för lekmanna-användaren att koppla ihop "Windows" med "struligt".

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast fungerar det, så har de redan den infon i de biometriska passen det är planerat att vi ska ha. Och, det varken bör, eller ska fungera. Iris scan, eller fingeravtrycks-scan, ska läsa ett faktiskt öga / finger, inte godta varken en digital samling info för vad som kan vara rätt fingeravtryck, eller en bild... Är säkerheten så dålig, så är vanliga lösenord definitivt säkrare.
B!

Fingeravtrycksläsare är inte säkert. Det enda som är unikt för dig är själva fingeravtrycket och det lämnar du överallt efter dig och går att läsa av. Sen handlar det om att ev. lura scannern om den förväntar sig värme, puls eller whatever. Vad hindrar en från att göra en latex-kopia av ditt fingeravtryck och sen sätta det på sitt eget finger och trycka. Det är en värdelös metod att endast förlita sig på fingeravtryck.

Ett tips är att fundera över vad företag och anstalter som har höga säkerhetskrav använder för metoder. Det är inte flashiga biometrikscanners. Det är redundant säkerhet. Det handlar om flera olika typer av säkerhet. Något du vet, något du har och något du är. Så ett passkort med en bra pinkod och sen kanske någon form av biometrik, kanske. Sen får man väga vilken nivå av säkerhet som krävs på persondatorer. Fingeravtrycksläsare är en gimmick och lättare att knäcka än ett bra lösenord, för du kan inte sätta hur komplext eller svårt ett fingeravtryck ska vara. Möjligen göra så bra sensor som möjligt för att vara säker på att det är rätt finger som används men det blir aldrig värt det.

Permalänk
Rekordmedlem

Det här känns otroligt tramsigt och skenheligt eftersom den största informationstjuven är Microsoft, de ger sig rätten att spåra och kontrollera allt som sker i datorn och så kommer de med sånt här trams innan de själva röjt upp i sin spionprogramvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Shimonu: Det är fortfarande säkrare än 90% av alla lösenord som finns. Och det är poängen.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BlackBird:

@Shimonu: Det är fortfarande säkrare än 90% av alla lösenord som finns. Och det är poängen.

Det låter som en siffra du tagit helt ur luften och som jag inte alls tror på. I en användargrupp med fullständigt ovettiga människor utan säkerhetstänk så närmar lösenord och fingertryck varandra men lösenord är nog ändå bättre. Det kanske beror på vem angriparen är också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essentia:

För de som inte vet vad TPM är så är det ett litet chip som sitter på moderkortet som sparar krypteringsnycklar. För att kunna kryptera eller dekryptera data behövs nyckeln. Om den sparas i primärminnet finns risken att den stjäls eftersom programvara kan komma åt denna. Om nyckeln stjäls är krypteringen på disken eller liknande i fara eftersom hackare som stjäl disken kan dekryptera allt innehåll.

Istället sparas kypteringsnycklarna i detta chip som kallas för TPM som sedan utför kryptering eller dekryptering. Data skickas till chipet och krypteras eller dekrypteras, men nyckeln lämnar aldrig chippet. Detta gör det signifikant mycket svårare att stjäla krypteringsnycklarna och därmed får du bättre säkerhet. Chippet kan också utföra andra åtgärder, men detta är tanken bakom det hela. https://en.wikipedia.org/wiki/Trusted_Platform_Module

Bra och informativt inlägg!

Detta är samma system på som Google använder till Chromebooks.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Ska vi gissa på antalet år innan det kommer fram att olika aktörer har bakdörrar i systemet och därmed kan plocka all info de vill? Inte första gången folk försökt sätta sådana lösningar i datasystem ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

TPM-chip har funnits i tusentals datorer sedan många, många år tillbaka. Detta är ingenting nytt. Det enda som är nytt är att det nu är ett krav. Sådana här chip har funnits i princip alla företagsdatorer sedan en lång tid tillbaka.

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Vill du ha en kopp kaffe? vatten?
Klar? Ok , då tar jag den här muggen till labbet så dom kan få ditt fingeravtryck.

ung så

Behövs inte. Användarens avtryck lär ju redan finnas över hela datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanlighalsning:

Behövs inte. Användarens avtryck lär ju redan finnas över hela datorn.

Fast då är vi tillbaka vid att om säkerheten inte är bättre än att du kan kopiera fingeravtrycken, så är hela poängen med biometri förlorad. Vitsen är att det ska vara säkrare, inte mindre säkert.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essentia:

TPM-chip har funnits i tusentals datorer sedan många, många år tillbaka. Detta är ingenting nytt. Det enda som är nytt är att det nu är ett krav. Sådana här chip har funnits i princip alla företagsdatorer sedan en lång tid tillbaka.

Ja, just så det är tänkt. Man inför det långsamt. Hade vi hamnat där vi är idag från ingemstans år 2000 hade folk nog frågat vad fan det handlade om. Nu är det normalt. Snart är det normalt att 100% av ens programvara är signerad.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ratatosk:

Såg att två tre av mina moderkort stödjer modulen, kanske värt att beställa?
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/214328-asus_t...

Beställde 3 st, får se vad Windows hittar på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aleshi:

Snart är det normalt att 100% av ens programvara är signerad.

Ja det är MS dröm för då kan de i nästa steg se till att bara mjukvara från store går att använda och sedan ökar de sin marginal på försäljningen i store.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Signering har ingenting med Store att göra. Signering av programvara har funnits sedan länge. Microsoft kan signera programvara, men det kan även andra företag som har ett betrott certifikat, så att alla mjukvara är signerad är en bra sak, för det ökar säkerheten. Men jag vet inte om det är praktiskt ty signering kostar oftast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essentia:

Signering har ingenting med Store att göra. Signering av programvara har funnits sedan länge. Microsoft kan signera programvara, men det kan även andra företag som har ett betrott certifikat, så att alla mjukvara är signerad är en bra sak, för det ökar säkerheten. Men jag vet inte om det är praktiskt ty signering kostar oftast.

Signering är en bra sak för den som vill styra exakt vad du får och inte får göra med din dator. När tror du att man inte längre kan installera torrent-program? När kan jag inte längre installera Linux på min laptop? Min stationära?

Permalänk
Medlem

Signering är endast till för att verifiera att filen du laddat ner inte har ändrats från den originala filen som signerades. Med andra ord, du vet att filen verkligen kommer från personen eller företaget som signerade den.

Det har ingenting med att styrning att göra. Vem som helst som har ett giltigt certifikat kan signera en fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essentia:

Signering är endast till för att verifiera att filen du laddat ner inte har ändrats från den originala filen som signerades. Med andra ord, du vet att filen verkligen kommer från personen eller företaget som signerade den.

Det har ingenting med att styrning att göra. Vem som helst som har ett giltigt certifikat kan signera en fil.

Fast det är inte speciellt svårt att tänka sig att men låser ner mer och mer. Först så att man inte får köra osignerad kod, och sen så att man bara får köra kod signerad av ett sakta minskande antal aktörer med "giltigt" certifikat. Det är väl lite drygt 10 år sedan TPM var uppe och snurrade förra gången, och vist har det fördelar, men det har även nackdelar som bara kan bekämpas genom att TPM förblir 100% "opt in", och därmed frivilligt. Så är det i dagsläget, men vad framtiden ger, är lite olika beroende på vem man frågar, det kan vara ett utslag av hur stor foliehat, och vilket material den är gjord av, vederbörande har. Själv tror jag inte det kommer bli ett problem "här" medan det i andra delar av världen kan bli ett enormt problem, just för att "opt in" biten kanske inte är fullt så frivillig... Nordkorea, Kina, osv.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det är inte speciellt svårt att tänka sig att men låser ner mer och mer...

Nej, där ju sant. Men det har ingenting med signering i sig självt att göra. Signering är bra. Låsning är dåligt. Jag hoppas verkligen inte Microsoft går samma väg som många andra, typ Google (Chrome) och Mozilla (Firefox) som låser tillägg till deras egna butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Beställde 3 st, får se vad Windows hittar på.

Jag har en TPM port på moderkortet så den där modulen skulle passa mig med. Vet du hur den fungerar? Tror du det är att bara plugga in och köra eller behöver man installera om systemet för att kunna använda den där ? Är inte värst påläst i detta.

Kommer befintliga w10 installationer där detta chip saknas att sluta fungera eller är detta bara en licensfråga till för OEM installationer? Har ett några år gammalt moderkort som saknar detta chip, kommer det innebära att installationen slutar fungera ?

Vad jobbigt det måste ha varit för Microsoft att sett till att dessa krav fanns på plats från början, men det är klart, tryck ut OS:et som en gratis uppdatering, när sedan den perioden är över så skall de såklart uppdatera minimikraven

Permalänk
Medlem

Kör/sök på "tpm.msc" så får du info om din TPM-modul om du har någon. Där kan du också förbereda en som inte har varit aktiverad tidigare m.m. Windows 8.1-10 Pro använder TPM för tex BitLocker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Kör/sök på "tpm.msc" så får du info om din TPM-modul om du har någon. Där kan du också förbereda en som inte har varit aktiverad tidigare m.m. Windows 8.1-10 Pro använder TPM för tex BitLocker.

Perfekt, kände inte till det. Kollade lite snabbt och den kunde inte hitta en sådan modul. Skall kasta ett öga i bios för säkerhets skull men är tämligen säker på att jag saknar detta chip på moderkortet (därav tpm porten)

Men då vet jag vart options för detta finns så det var tacksamt

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av cloned:

Jag har en TPM port på moderkortet så den där modulen skulle passa mig med. Vet du hur den fungerar? Tror du det är att bara plugga in och köra eller behöver man installera om systemet för att kunna använda den där ? Är inte värst påläst i detta.

Kommer befintliga w10 installationer där detta chip saknas att sluta fungera eller är detta bara en licensfråga till för OEM installationer? Har ett några år gammalt moderkort som saknar detta chip, kommer det innebära att installationen slutar fungera ?

Vad jobbigt det måste ha varit för Microsoft att sett till att dessa krav fanns på plats från början, men det är klart, tryck ut OS:et som en gratis uppdatering, när sedan den perioden är över så skall de såklart uppdatera minimikraven

Ingen aning om hur det kommer att fungera, jag räknar med att Windows kommer att upptäcka den.
Nej gamla installationer kommer att fungera som tidigare, kravet gäller väl bara nyproducerat.
Slänger mest in dem för att testa vad som händer, blir datorn lite säkrare är det ju också en fördel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |