Permalänk
Medlem

Några råd angående borrteknik? Ser att hålen jag måste ta är 10mm. Skall jag börja med 6mm borr och sedan ta 10mm, eller ska man helt enkelt "bröta på" och köra med 10mm direkt? Tänker på att det kanske blir sånt mayhem att 10mm borren gör ett större hål?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Valonen:

Några råd angående borrteknik? Ser att hålen jag måste ta är 10mm. Skall jag börja med 6mm borr och sedan ta 10mm, eller ska man helt enkelt "bröta på" och köra med 10mm direkt? Tänker på att det kanske blir sånt mayhem att 10mm borren gör ett större hål?

Vad är det du ska göra hål för ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skall göra 4 hål för ett Tv-fäste. Det skall hålla för max 75kg. Det måste också vara lite precision med det fästet tycker jag, så att man inte får en snedlutande TV.

Skrivet av mrqaffe:

Vad är det du ska göra hål för ?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Skall göra 4 hål för ett Tv-fäste. Det skall hålla för max 75kg. Det måste också vara lite precision med det fästet tycker jag, så att man inte får en snedlutande TV.

Det är bara att köra med 10mm, men gör ett par mm fördjupning där du ska borra så du inte råkar slinta med borren när du startar.
Hammare och spik kan funka bra till det.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Skulle rekommendera att köra mindre borr först så du får ett spår att köra i, annars är det lätt att den hoppar lite åt sidan även om man håller i den hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ingen verkar ha nämnt en viktig skillnad, borrhammaren slår hela tiden och har för det mesta sds fäste. En borrhammare är alltså inte lämplig att använda för hål i trä och metall och ibland inte i stenmaterial av typen tunn skiva där man behöver "skära" för att inte få sprickor.
Men för betong och liknande grövre saker är en borrhammare mycket effektivare.

Jag har borrhammaren från IKEA, har borrat i allt från betong till kakel i badrummet (utan sprickor) för att sätta upp duschdörrar. Den rekommenderas starkt om den finns kvar.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Det brukar följa med apdåliga plugg med billiga fästen.
4 st 8mm-hål borde räcka. Rekommenderar Fischer SX.

Generellt vill man ta rätt borr direkt för att inte riskera att göra själva borren spetsig. Men jag har inte upplevt det problemet med någorlunda bra borrar. Men då har jag kört 5mm och sedan 8mm. Detta för att lättare kunna centrera hålet där jag vill.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Borra och använde expander, sen sitter det garanterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Beror väldigt mycket på vad det är för vägg.

Men oftast är det att rekommendera att köra rätt storlek på en gång.

Är det en lite sämre vägg, så borrar en lite mindre hål än vad det skall vara.

I min lägenhet tex så borrar jag med 6:ans borr till 8:ans plugg, och sedan slår jag in pluggen med en hammare, då sitter det.
Kör jag med 8:ans borr så kan jag "viggla" ut skruv och plugg när den sitter.

Riktigt dåliga jävla väggar är det.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oobum:

Beror väldigt mycket på vad det är för vägg.

Men oftast är det att rekommendera att köra rätt storlek på en gång.

Är det en lite sämre vägg, så borrar en lite mindre hål än vad det skall vara.

I min lägenhet tex så borrar jag med 6:ans borr till 8:ans plugg, och sedan slår jag in pluggen med en hammare, då sitter det.
Kör jag med 8:ans borr så kan jag "viggla" ut skruv och plugg när den sitter.

Riktigt dåliga jävla väggar är det.

Du ska kanske köra med kemankare.
https://www.hilti.se/expander-och-plugg/kemiskt-ankare

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är alldeles för omständigt, funkar ju bra med för litet hål och en bra kvalitet på nylonplugg. samt långa plugg och skruv

Mycket svårare att återställa på att snyggt sätt när en har använt kemankare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som alla skrivit vad som helst duger för normalt Svensson behov i lägenhet tar lite olika tid bara.
Men som jag har förstått det skall man använda verktyget för det den är gjord för nästan alla är mkt sämre på det andra, tex borrhammare väldigt bra på slag men en vanlig borrmaskin är mycket bättre vid rotation med belastning.
Ex du skall inte använda en borrhammare till metall eller röra ihop cement
Även om den kan göra det så är den mycket sämre på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är mycket nedslående att leva i en tid då det är lättare att spränga en atom än en fördom.A. Einstein

Öh en dag närmare döden:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Så vitt jag förstår så vibrerar slagborren och borrhammaren slår.

Slagborren är lämpad för porösa material såsom tegel, cement eller puts. Borrhammare är nog mer lämpligt för hårdare material som betong.

Jag brände en slagborr ganska nyligen men annars har jag borrat igenom de mesta hårda materialen med den. Var också en grön Bosch. Ett annat tips är att gå till Cramo eller liknande företag som hyr ut maskiner. Då kan du hyra en riktigt fin batteridriven troligtvis för någon hundring. Ska du bara borra fyra hål och bor i lägenhet skulle jag rekommendera det.

Du är medveten om att cement endast är ett bindmedel?
Det kan blandas med vatten för att exempelvis bli betong när det härdar.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Barak:

Nej det var jag visste jag inte. Trodde det var olika kvalitéer.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Barak:

Än bättre Betong blir det om man även tar med sand i blandningen

Permalänk
Medlem

@Valonen: Slagborr är det du kastar, borrhammare är det du köper.
Skillnaden är verkligen natt och dag.

Jag köpte Julas billigaste borrhammare på 1,5 joule, det räcker för oss som bor i lägenhet. Den tuggar lätt ett 10mm hål i betong.
Slagborr för bara oväsen i alla lägenheter i hela längan.

Ett hett tips är att köpa egna pluggar. Det så följer med är rena skräpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Och för att vara helt korrekt så blir det inte betong förrens du har haft i ballast.

"vanlig" betong är ofta cement, vatten, sand och grus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har efter ett snack med hyresvärden bestämt mig för att införskaffa en borrhammare och tittat runt lite. Vill inte ha någon värsting, men ingen dålig heller..

Tittar just nu på dessa två..

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

https://www.byggmax.se/verktyg/elverktyg/borrhammare/borrhamm...

Lutar åt Black & Deckern, då jag har mer erfarenhet av det märket. Men hur är det med borr?
Luskade vidare på Byggmax och hittade speciella hammarborr... Går det inte att använda de gamla betongborren jag har till slagborren?
Följer förvisso med borr, men brukar oftast köpa borr av lite bättre kvalité..

https://www.byggmax.se/verktyg/förbrukningsverktyg/borr/hamma...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DaBone:

Har efter ett snack med hyresvärden bestämt mig för att införskaffa en borrhammare och tittat runt lite. Vill inte ha någon värsting, men ingen dålig heller..

Tittar just nu på dessa två..

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

https://www.byggmax.se/verktyg/elverktyg/borrhammare/borrhamm...

Lutar åt Black & Deckern, då jag har mer erfarenhet av det märket. Men hur är det med borr?
Luskade vidare på Byggmax och hittade speciella hammarborr... Går det inte att använda de gamla betongborren jag har till slagborren?
Följer förvisso med borr, men brukar oftast köpa borr av lite bättre kvalité..

https://www.byggmax.se/verktyg/förbrukningsverktyg/borr/hamma...

Det är olika chuckar, en borrhammare har för det mesta nån variant på SDS fäste och en borr/multimaskin klämmer oftast fast en borr med slätt skaft.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är olika chuckar, en borrhammare har för det mesta nån variant på SDS fäste och en borr/multimaskin klämmer oftast fast en borr med slätt skaft.

Ok, tackar..! Då får jag införskaffa några borr också.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD