Animatör/tecknare utan datakunskaper söker den rätta datorn!

Permalänk

Animatör/tecknare utan datakunskaper söker den rätta datorn!

Hej, hej!

Jag är frilansande animatör och illustratör som verkligen behöver råd/hjälp just nu!

Jag har trots mitt valda yrke/hobby totalt noll koll på datorer och är i behov av en ny, stationär. Min gamla Mac-laptop från 2009 har börjat säga godnatt (fläkten går igång för minsta lilla och det tar tusen år att ladda upp program nu). Förra året gick jag ut en 3d-kurs och mådde under resten av året psykiskt dåligt för att jag aldrig kom nån vart efteråt.

I mitt drömyrke är det tydligen viktigare att kunna datorer numera än att rita och måla. Jag måste verkligen få igång mitt "liv" som man säger och behöver en ny, stationär dator som funkar att animera och teckna i.
Tyvärr vet jag varken vad RAR-minne, processor eller grafikkort är (så dum i huvet är jag!), vissa säger PC, andra säger Mac.

Enda kraven är följande;
1. Det ska gå att kunna köra Maya och 2d-program.
2. Det ska funka att ha Photoshop.
3. After Effects också.
4. Skrivprogram.
5. Stationär, ingen laptop.
6. Inte för dyrt!

Skulle vara enromt tacksam för råd och hjälp! Mvh Martin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treestarboy86:

Hej, hej!

Jag är frilansande animatör och illustratör som verkligen behöver råd/hjälp just nu!

Jag har trots mitt valda yrke/hobby totalt noll koll på datorer och är i behov av en ny, stationär. Min gamla Mac-laptop från 2009 har börjat säga godnatt (fläkten går igång för minsta lilla och det tar tusen år att ladda upp program nu). Förra året gick jag ut en 3d-kurs och mådde under resten av året psykiskt dåligt för att jag aldrig kom nån vart efteråt.

I mitt drömyrke är det tydligen viktigare att kunna datorer numera än att rita och måla. Jag måste verkligen få igång mitt "liv" som man säger och behöver en ny, stationär dator som funkar att animera och teckna i.
Tyvärr vet jag varken vad RAR-minne, processor eller grafikkort är (så dum i huvet är jag!), vissa säger PC, andra säger Mac.

Enda kraven är följande;
1. Det ska gå att kunna köra Maya och 2d-program.
2. Det ska funka att ha Photoshop.
3. After Effects också.
4. Skrivprogram.
5. Stationär, ingen laptop.
6. Inte för dyrt!

Skulle vara enromt tacksam för råd och hjälp! Mvh Martin

Med risk för att bli stenad här på forumet så skulle nog mitt råd vara att isåfall fortsätta på Mac-linjen där du känner dig hemma?

Budget?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Någon iMac är väl bäst för designers.
Om du vill spara pengar men ha lite mer oroligheter i livet kan du försöka bygga en Hackintosh.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treestarboy86:

Skrivet av lambdan:

försöka bygga en Hackintosh.

Alltså. Nej.

Med tanke på TS tidigare mående som han nämnde så rekommenderar jag starkt ett färdigtbyggt paket isåfall (för att komma igång relativt snabbt och enkelt). Det är även p.g.a detta som jag rekommenderade Mac direkt då Windows innebär rätt stor skillnad från hans tidigare miljö.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som andra frågade redan är ett budget en bra början.

Har kollad up vad maya kräver i grunden och det är ju inte så jätte krävande. Verka bara så man få kålla vilka gpu-er som funker.

Hur krävande snacka vi med tanken på att du ska göra 3D modell? Professionellt? Eller mer amatör och enkla saker?

PS o AE klara dem flästa datorer av nuförtiden om man kör på hyffad bra grejer.

Har sen tidigare byggd datorn till en annan kompis som teckna för att tjänna sina pengar. Har du planerat att livestreama i framtiden kanske? Lite mer info skulle var bra o har för att kunna ger ett bra föreslag.

Sen tycker jag bara för att man tekna o gör andra kreativa jobb behövs det inte direkt en Mac.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Någon iMac är väl bäst för designers.
Om du vill spara pengar men ha lite mer oroligheter i livet kan du försöka bygga en Hackintosh.

om OP inte ens vet att RAR-minne kallas RAM-minne vore en rekommendation av hackintosh bland det sämsta som kunde föreslagits.
jag föreslår att OP hittar en mac som passar dess användningsområde eftersom den är hemma i mac

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Sen tycker jag bara för att man tekna o gör andra kreativa jobb behövs det inte direkt en Mac.

TS nämner ju att han mått dåligt för han aldrig kom igång direkt efter utbildningen, att han inte kan nånting alls om datorer och att han enbart suttit med Mac innan.

Du har rätt i det stora hela för det är klart man inte behöver en Mac för att göra kreativa jobb, men det är ungefär som att rekommendera en vänsterhänt att börja använda högerhanden (för man MÅSTE ju inte använda vänsterhanden, right?).

Som jag tidigare skrivit så rekommenderar jag att TS köper en Mac där han känner sig som hemma utan att behöva kasta sig in i Windows-världen så han kan komma igång så snabbt som möjligt.

För att komma någorlunda billigt undan tror jag att det finns helt godkända och bra Mac Mini för de mjukvaror du ska jobba i och sen köper du bara till mus, tangentbord och valfri skärm för att få ned kostnaden några kronor. Har du något högre budget finns det iMac som nämndes ovan, där dator och skärm är ihopbyggda och allt medföljer, men det är en budgetfråga som sagt.

Visa signatur