Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2008

RFID programmering

Hej,

Jag letar efter någon som är grym på att programmera RFID taggar. Tips på var jag kan vända mig?

/Björn

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Berätta lite om ditt projekt.

Som komsument/företag så programmerar man oftast taggarna med samma läsare som man syftar att läsa av dem med. Ibland, framförallt vid lite större projekt (>1k) där det krävs att man skriver till taggen så har man dedikerade skrivare som är förberedda för att hantera högre volym. Det är väldigt vanligt att man köper läsare/skrivare/taggar/programvara/programmering/implementering/installation/(även projektplanering) i ett turn-key paket. Ofta köper ett företag alltså hela lösningen, snarare än individuella komponenter.

Alternativt så har man färdiga id på taggarna som man inte programmerar utan bara läser av och sedan matchar mot en databas av information och/eller matar in i sin egna programvara. Detta är lämpligare till mindre "hemmasnickrade" lösningar. Det finns alltså ingen anledning att skriva till en tag. Du köper taggen med ett generiskt id eller använder en existerande tag som du redan har till annat. Sedan matar du in detta id i din databas och behandlar datan som du vill vid läsaren. Du behöver inte ens programvara för läsaren egentligen utan de allra flesta kan installeras som "Keyboard wedge" med generiska drivrutiner i win, mac och linuxmiljö.

Om du vill ha en dedikerad tagg-programmerare så borde du fråga leverantören av din specifila taggskrivare vad som krävs. Men programvaran som följer med är rätt intuitiv och anv vänlig i alla fall jag sett iaf. En programmerare med databaserfarenhet är kanske lämplig om du ska skriva till riktigt stora volymer med en automatiserad process. Annars vilken datorvan person som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2008

@ggwp: Tack för bra svar! Du säger att man ofta programmerar taggarna med samma läsare som ska läsa av dem. Är det så att alla ”läsare” även kan skriva information till taggar?

Jag vill programmera en given output på alla typer av anrop/läsningar. T.ex att taggen svarar ”hello world” till alla läsare.

Jag har försökt läsa mer och tror att det jag behöver är en programmerare som kan skriva kodsnutten typ ”default output=hello world”. Sedan kan jag skicka den här koden till en tillverkare i Kina som programmerar taggarna och levererar till mig.

Det låter i teorin som en väldigt enkel kod men jag vet inte alls hur programmering för RFID-tags fungerar. Är det någon som har ett exempel på kod ni skrivit till en RFID-tagg?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av 9876543210:

@ggwp: Tack för bra svar! Du säger att man ofta programmerar taggarna med samma läsare som ska läsa av dem. Är det så att alla ”läsare” även kan skriva information till taggar?

Ja, för vissa små, enkla lösningar köper man helt enkelt en ensam skrivare. Skrivaren läser ju även så du programmerar din tag där du läser den.

Skrivet av 9876543210:

Jag vill programmera en given output på alla typer av anrop/läsningar. T.ex att taggen svarar ”hello world” till alla läsare.

Jag har försökt läsa mer och tror att det jag behöver är en programmerare som kan skriva kodsnutten typ ”default output=hello world”. Sedan kan jag skicka den här koden till en tillverkare i Kina som programmerar taggarna och levererar till mig.

Det låter i teorin som en väldigt enkel kod men jag vet inte alls hur programmering för RFID-tags fungerar. Är det någon som har ett exempel på kod ni skrivit till en RFID-tagg?

Vad och hur en läsare läser från en tag styrs ofta av protokollet (typ mifare etc). Vidare är datat som skickas från taggen när den aktiveras fullständigt krypterad. Du som bara äger taggen kan inte kontrollera vad en läsare du själv inte har kontroll över läser från din tag.

Läsaren skickar ut en signal som har möjlighet att ge ström till en viss typ av tag. När taggen får ström skickar den tillbaka ett krypterat paket till läsaren. Om inte paketet är exakt vad läsaren förväntar sig eller om läsaren inte kan avkryptera paketets information så kommer den inte göra något alls och/eller logga det som ett intrångsförsök.

* Antingen äger du läsaren och skriver koden på läsarsidan att alltid spotta ut "Hello world" när vilken tag som helst läses in, typ

function OnNewTagIdent(tagid) If tagid is valid then print "Hello World" end if end function

* Eller så har du fått/kan få instruktioner från ägaren av läsaren hur du ska programmera din tag (ser dock inte vilken typ as situation detta skulle kunna vara). I detta fall måste du fråga ägaren om instruktioner. Du och ingen här kan skapa en tag som är krypterad och utformad utan rätt spec.

* Eller så äger du inte läsaren och kan inte öht bestämma vad läsaren läser från din tag.

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell