Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Taggad som attans. Väntat över ett år på ett kort som kan driva min skärm bra. Bara det inte dröjer med lansering till sommaren. :\

Permalänk

Det blir garanterat ett köp av Vega. Jag är så otroligt trött på Nvidia och deras oerhört skitiga drivrutiner. Sitter på 2st Titan X (Maxwell) i SLI och deras support, för att åtgärda DPC problemen som både Maxwell och Pascal lider av, är under all kritik. Det har nu gått snart över ett år och ingen fix i sikte. Folk brukar alltid nämna dåliga drivisar i samma andetag som AMD men det är fasen tvärtom. Hade 295X2 innan och hade inga som helst problem. Blir single GPU framöver, alla dagar i veckan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Måtte de ge oss något som lever upp till hajpen!

Jag orkar inte med fler tomma löften, AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

Av det lilla man sett (tänker främst på Doom Vulcan demot) Så verkar det som att det är snäppet vassare än en GTX 1080. För mig blir det en Vega oavsett.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/9R8F-aN6W4g

Missa inte runt 6 sekunder in i videon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bewise:

https://youtu.be/9R8F-aN6W4g

Missa inte runt 6 sekunder in i videon.

Skickades från m.sweclockers.com

Wopwop.
För den som inte är insatt: Volta är namnet på Nvidias kommande arkitektur efter Pascal.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Vad är det vi ska se som är signifikant 6 sekunder in i videon?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Texten "poor volta"

Permalänk
Medlem

Gillar den finstilta texten under varningen.
Fast Amd ska la inte säga nått med Rx480 pci-e problemet. hehe

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd

Bara 4 dagar kvar till Vega Preview då.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Texten "poor volta"

För att överhuvudtaget kunna se den texten var jag tvungen att dra upp ljusstyrkan så mycket i min skärm, att jag inte kan sitta framför den och arbeta. Det känns som om jag kanske börjar få lite dålig kontrast i min gamla skärm...
Tack.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

https://youtu.be/9R8F-aN6W4g

Missa inte runt 6 sekunder in i videon.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter lite väl kaxigt? Hittills har vi inga indikationer på att Vega klubbar de tyngsta Pascalkorten i spel, men det är synd om volta? Tror inte det går om de inte också fixat Tile Based Rasterization. Och då hade de nog nämnt det så här dags.
Man får ofta intrycket av att AMD har något hemligt trick som ska överraska alla. Men historien visar att de mer än gärna berättar om alla trick de har långt i förväg. Därför finner jag det totalt orimligt att Vega kan slå GP102.

Om Vega har 4096 shaders i 1500MHz så är det teoretiskt mindre än 50% starkare än Fury X. Hur mycket kant.ex. den effektivare användningen av shaders öka prestandan utöver detta i praktiken?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

För att överhuvudtaget kunna se den texten var jag tvungen att dra upp ljusstyrkan så mycket i min skärm, att jag inte kan sitta framför den och arbeta. Det känns som om jag kanske börjar få lite dålig kontrast i min gamla skärm...
Tack.
B!

Kalibrera din skärm, jesus.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Låter lite väl kaxigt? Hittills har vi inga indikationer på att Vega klubbar de tyngsta Pascalkorten i spel, men det är synd om volta? Tror inte det går om de inte också fixat Tile Based Rasterization. Och då hade de nog nämnt det så här dags.
Man får ofta intrycket av att AMD har något hemligt trick som ska överraska alla. Men historien visar att de mer än gärna berättar om alla trick de har långt i förväg. Därför finner jag det totalt orimligt att Vega kan slå GP102.

Om Vega har 4096 shaders i 1500MHz så är det teoretiskt mindre än 50% starkare än Fury X. Hur mycket kant.ex. den effektivare användningen av shaders öka prestandan utöver detta i praktiken?

En aning kaxigt var milt sagt! Vet inte vad jag känner om det, dom uttrycker sig väldigt starkt om Volta, som inte ens har kommit, ska känna sig nedstämda. Får se var det här går mot, hoppas att dom leverar det dom säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Låter lite väl kaxigt? Hittills har vi inga indikationer på att Vega klubbar de tyngsta Pascalkorten i spel, men det är synd om volta? Tror inte det går om de inte också fixat Tile Based Rasterization. Och då hade de nog nämnt det så här dags.
Man får ofta intrycket av att AMD har något hemligt trick som ska överraska alla. Men historien visar att de mer än gärna berättar om alla trick de har långt i förväg. Därför finner jag det totalt orimligt att Vega kan slå GP102.

Om Vega har 4096 shaders i 1500MHz så är det teoretiskt mindre än 50% starkare än Fury X. Hur mycket kant.ex. den effektivare användningen av shaders öka prestandan utöver detta i praktiken?

Med CPU-arkitekturerna brukar de vara villiga att prata om. Även Intel gör ju likadant.

Men GPU'erna är de betydligt hemligare med, exempelvis Eyefinity blev känd först vid lanseringen av HD5000-serien. Mantle och TrueAudio med exempelvis. Chansen att AMD har hemlighållit något stort även denna gång är rätt stor. Och väldigt lite i övrigt går de officiellt ut med tills lanseringen är rätt nära. Läckor förekommer som vanligt i branschen, är ju mycket folk som är inblandade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Låter lite väl kaxigt? Hittills har vi inga indikationer på att Vega klubbar de tyngsta Pascalkorten i spel, men det är synd om volta? Tror inte det går om de inte också fixat Tile Based Rasterization. Och då hade de nog nämnt det så här dags.
Man får ofta intrycket av att AMD har något hemligt trick som ska överraska alla. Men historien visar att de mer än gärna berättar om alla trick de har långt i förväg. Därför finner jag det totalt orimligt att Vega kan slå GP102.

Om Vega har 4096 shaders i 1500MHz så är det teoretiskt mindre än 50% starkare än Fury X. Hur mycket kant.ex. den effektivare användningen av shaders öka prestandan utöver detta i praktiken?

Mjo, men vi vet ju inget om hur stor kretsen är än. Och känns 1500 MHz realistiskt? Skulle snarare säga 1200 MHz (Både Nvidia och Intel behövde ett par iterationer på sig när de jagade frekvens), vilket skulle ge 5120 shaders (80 CU), vilket forfarande borde vara ungefär jämstort med GP102. För att generalisera drar Polaris jämt med Hawaii, vilket ger ca 20% övertag/shader vilket skulle motsvara ett kort 50% starkare än Fury.

Å andra sidan skulle det inte slå GP102 utan två-siffriga effektiviseringar i arkitekturen över Polaris...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Kalibrera din skärm, jesus.

Tack det är gjort, men som vanligt så är IPS skärmar gärna sjukt jobbiga med högre ljusstyrka, så när det som ska "visas" är an murrig blandning av mörkt, ser man inte ett skit, om man har skärmen inställd så man faktiskt kan sitta vid den mer en en kvart i taget.
För övrigt jävligt hjälpsamt inlägg, tack ska du ha.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FishTank:

Hmm... intressant. Dock så trodde jag att det fanns ännu en Vega chip med 6144 SP (96 CU) som skulle vara toppkortet, från vad jag tolkar från artikeln kommer toppkortet vara baserat på Vega med 4096 SP (64 CU). Har svårt att tro Vega med 4096 kärnor kommer konkurrera mot 1080 Ti, kan tänka mig att det konkurrerar mer mot 1080.

Sedan är jag inte så optimistisk att kortet baserat från Vega chippet i MI25 kommer vara lika snabbt som 1080 Ti. Även om den har högre teoretisk prestanda (12,5 teraflops mot Titan Xs 11 teraflops) så vet vi från innan att Nvidias kort presterar närmare sin teoretiska tak än AMD, jämför bara 1060 6GB mot 480 8GB: den förstnämnda har ~4,4 TFLOPS beräkningskapacitet men presterade ändå bättre än 480 som har 5,8 TFLOPS beräkningskraft.

Att AMD kan gå till en Tick-Tock liknande stratergi är väldigt intressant, detta kan ge AMD en konkurrensfördel om de är först ute på en ny tillverkningsnod flera månader före Nvidia. Tänk hur det hade varit om RX 400 serien kom ut i början av 2016 för att sedan sjösätta RX 500 serien ett år senare på en ny arkitektur.

Det har ryktats rätt flitigt att Vega inte bara ska vara en ny iteration GCN, utan åtminstone delvis en helt ny arkitektur, så det kanske blir bättre den här gången. Vi får se

Skrivet av Bewise:

https://youtu.be/9R8F-aN6W4g

Missa inte runt 6 sekunder in i videon.

Skickades från m.sweclockers.com

Såhär

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Med CPU-arkitekturerna brukar de vara villiga att prata om. Även Intel gör ju likadant.

Men GPU'erna är de betydligt hemligare med, exempelvis Eyefinity blev känd först vid lanseringen av HD5000-serien. Mantle och TrueAudio med exempelvis. Chansen att AMD har hemlighållit något stort även denna gång är rätt stor. Och väldigt lite i övrigt går de officiellt ut med tills lanseringen är rätt nära. Läckor förekommer som vanligt i branschen, är ju mycket folk som är inblandade.

Det är ju faktiskt helt sant. Vi får se. Demonstrationen i Doom visar ju dock inget revolutionerande.

Skrivet av Gruarn:

Mjo, men vi vet ju inget om hur stor kretsen är än. Och känns 1500 MHz realistiskt? Skulle snarare säga 1200 MHz (Både Nvidia och Intel behövde ett par iterationer på sig när de jagade frekvens), vilket skulle ge 5120 shaders (80 CU), vilket forfarande borde vara ungefär jämstort med GP102. För att generalisera drar Polaris jämt med Hawaii, vilket ger ca 20% övertag/shader vilket skulle motsvara ett kort 50% starkare än Fury.

Å andra sidan skulle det inte slå GP102 utan två-siffriga effektiviseringar i arkitekturen över Polaris...

1500MHz är möjligt. Det finns ju indikationer på att de initialt hoppats att Polaris skulle nå högre innan effekten skulle börja skena. T.ex. blev ju deras siffra på 2.5x högre energieffektivitet helt fel. I så fall kan det vara något som är löst till Vega. Får inte glömma att det verkar finnas en Polaris 10 XT2 också som pekar på att Polaris 10 inte var helt som den skulle på frekvens och energieffektivitet.
Men med Polaris ligger AMD oavsett en hel del efter när det kommer till prestanda per transistor, de kan inte vinna ett prestanda race genom att bara bygga större. Behövs en hel del effektiviseringar i Vega.

Din generalisering om att Polaris presterar som Hawaii kan man ju helt tillskriva frekvens. Dessutom är Hawaii 3-15% snabbare i Sweclockers prestandaindex. Räknar du Shaders x Frekvens så ser du att Polaris inte är ett skit effektivare än Hawaii, utan tvärtom. Tar du sedan hänsyn till att Polaris 10 ligger på nästan samma transistorantal trots enormt mycket lägre dubbelprecisionsprestanda och färre minneskontrollers, och att Polaris då som sagt har högre frekvens, så ser du att prestandan per transistor har gått ner radikalt från Hawaii till Polaris 10.

Skulle du göra Hawaii på 14nm och lyckas höja frekvensen 20% så skulle du med ungefär samma kretsstorlek få 23-38% högre spelprestanda och 1100% högre dubbelprecissionsprestanda. Det trots arkitekturförbättringar som skulle höja effektiviteten i Polaris. För mig är Polaris helt enkelt trasigt. Det är inte konstigt att man förväntade sig mer av Polaris när man bryter ner det så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Wopwop.
För den som inte är insatt: Volta är namnet på Nvidias kommande arkitektur efter Pascal.
http://i.imgur.com/cJcFvK9.jpg

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Tack det är gjort, men som vanligt så är IPS skärmar gärna sjukt jobbiga med högre ljusstyrka, så när det som ska "visas" är an murrig blandning av mörkt, ser man inte ett skit, om man har skärmen inställd så man faktiskt kan sitta vid den mer en en kvart i taget.
För övrigt jävligt hjälpsamt inlägg, tack ska du ha.
B!

Tydligen är den inte kalibrerad då du måste öka Ljusstyrkan. Låter ju mer som att din gamma är åt skogen.

Min PG279Q, IPS skärm, är gamma 2,2 kalibrerad och körs i 80cd/m2 och har inga problem med att läsa texten på den skylten i videon :/

Ser du alla ?
http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php

Vad är din gamma ungefär?
http://www.lagom.nl/lcd-test/gamma_calibration.php

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Med lampan tänd, nej, den första raden syns inte. Först med närmare 75% brightness går den att se. Jag får för övrigt samma resultat härdär allt under från 3 och ned är hopplöst, men 31-32 går inte heller se skillnad på för att de lyser bländande skarpt. Vilket helt enkelt visar vad jag skrev innan. Skärmen är så rätt kalibrerad den rimligtvis kan vara, men den är gammal... En snabb titt gav vid handen att den fyller 11 i år.

Skrivet av Lothbrok:

2.3 2.2 2.3, så väntat resultat.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det här inlägget är från nyhetstråden men tyckte det förtjänade en plats här också:

Skrivet av Trebsor:

Tränger mig in lite i bråket här och postar en kommentar från youtube-klippet som jag tyckte mycket om.

The boy is all alone drumming on the red drum (making noise for AMD), nobody's around, the streets are empty. The signs on the walls tell of a once great movement that he was a part of, but now he's the only one left. Then he finds a warehouse full of shiny new red drums (Vega cards). AMD is subtly trying to tell us that they are very much aware of how the last couple of years weren't a good time for their fans and their company. That's clearly why they chose the name Ryzen (Risen) as well.

Om detta är tanken så tycker jag plötsligt att det är en helt fantastisk reklamfilm.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lothbrok:

Kalibrera din skärm, jesus.

Hur vet du att han är Jesus?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ojdå... ;)

http://ve.ga/wp-content/uploads/2016/12/Vega_Wordcloud-01-768...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Haha! Körde "Sök på Google efter bild" på den och fick följande träff. "Bästa gissning för bilden: better than sex movie"
Hoppas verkligen Vega blir bättre än sex.

Permalänk
Medlem

wtf e Primitive shaders?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Inaktiv

Hm, Vega NCU, vad kan NCU vara en förkortning på? New/Next Computing Unit?

Jag undrar även samma sak som @DST . Förhoppningsvis får vi svar senare i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hm, Vega NCU, vad kan NCU vara en förkortning på? New/Next Computing Unit?

Jag undrar även samma sak som @DST . Förhoppningsvis får vi svar senare i veckan.

Next Compute Unit stämmer bra. Man behåller fördelarna med GCN med dess massiva potential av beräkningskapacitet, men gör sig kvitt med dess största akilleshäl, att hålla samtliga ALU's upptagna i en CU. En helt ny arkitektur med andra ord. Vega ser ut att bli ett riktigt monster och med dessa siffror och vad man gjort för ändringar så ser det ut som att man ställer sig mot Titan X eller högre direkt.

Varför? Jo först såg man "poor volta" i videon, det betyder att man har något som är mer kraftfullt än Pascal. Hur? Jo dom radikala ändringar som gjorts och dom konkreta fakta som visas i bilden säger att det är enorma ökningar som kommer i Vega.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

....Blir single GPU framöver, alla dagar i veckan.

Jag har varit sugen på SLI/Crossfire men har hört att det alltid har legat mycket bök bakom.
Min förhoppning är att Vulkan och DX12 kommer i praktiken, till skillnad mot SLI/Xfire, att stödja multi-gpu på ett bra och någorlunda stabilt sätt.

Fram tills dess så låter det klokt att köra singelkort men... säg aldrig aldrig