Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

notera att sitta "skönt" och ergonomiskt är 2 skilda saker...

just när det kommer till att sitta skönt finns det många stilar som föredras av olika personer men sitta ergonomiskt och bekvämt går ofta inte han i hand direkt då de oergonomiska oftast är skönast men otroligt påfrestande i längden.

bla
hösäcken
där man nästan ligger i stolen med röven så långt fram på sitsen man kan och ryggen som en pilbåge motryggstödet (oerhört oergonomiskt men ganska skönt vid filmtittande men kommer ge ryggskador i längden.)
http://cdn08.dayviews.com/62/_u5/_u6/_u6/_u2/_u5/u566257/86914_1253032776.jpg

gamen
där man sitter med röven ända in mot ryggstödet lutad frammåt mot skärmen och ofta med ryggen böjd över skrivbordskanten med nacken i skarp vinkel (största risken är nackskador så som gamnacke)
http://www.ryggomuskler.se/wordpress/wp-content/uploads/2016/01/ml_face_down2411312_723849a.jpg

Skruvstädet (vad jag kallar den iaf för känns som att sitta i ett skruvstäd...)
där man sitter med röven ända in mot ryggstödet och rak i ryggen längs hela ryggstödet i 100-120ish°
(är väl inte den mest sköna possitionen men den mest ergonomiska om ordentligt stöd för svanken finns i stolen så att ryggen rätas ut.)
http://malmstolen.se/assets/u/sidor/1-col-ergonomi.gif

Vet inte om ex skruvstädet är så jäkla bra. Bättre att sitta som i F1 bilar nästintill liggandes med utsträckta ben. Att ligga och stå är mycket bättre än att sitta. Du har fortfarande rak rygg men med betydligt lägre belastning.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@dblade:
Jo, å SAAB la ner miljoner på komfortstolar. Så varför inte ta en direkt av dem? Jag rekommenderar dock att ta passagerarsidan... de är mindre snuskiga...
en till salu på http://webshop.begdelar.se/se-sv/Saab/SAAB-9_5/1998_2005/Inre...

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Jag prövade DXracer efter lång sökan efter ny stol. Blev riktigt besviken när jag testade den, men föll istället för Maxnomic. De är litet dyrare men åh så mycket bättre.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Hmm ja låter ju fruktansvärt skönt men en snabb googling och tyckte att stolen såg frukansvärt tråkig ut Var får man tag på dessa stolar?

Det kan vara ett problem, då det är rätt dyra "proffs" stolar är det inte lagervara i regel.
Jag köpte min från en importör i Uddevalla, men jag tror han gjorde ett undantag som sålde den till mig.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Det kan vara ett problem, då det är rätt dyra "proffs" stolar är det inte lagervara i regel.
Jag köpte min från en importör i Uddevalla, men jag tror han gjorde ett undantag som sålde den till mig.

KAB director verkar finnas att köpa hos diverse kontorsleverantörer så det borde nog inte vara några problem att få tag i en. Såg en sida som hade i lager t.om.

Permalänk

Om du tycker det är viktigt med fri rörlighet för armbågar och axlar köp inte en DXRacer Formula då den är väldigt trång och "tvingar fram" skuldrorna. Detta var det största problem jag hade med stolen. Tror även att både Drifting och Racing-serierna har snarlika mått men har inte själv provat.. (Är normalbyggd(?) 180cm 80kg)

Annat att klaga på är att svankstödet är oanvändbart samt att stolen aldrig helt går att låsa, glappar lite fram och tillbaka trots att man har den i "låst positition". Armstöden var dock över förväntan då jag trodde de skulle vara hårdplast, känns som en udda kombination av gummi/hårdplast/skum.

Slutade med att jag lämnade tillbaka den och jag siktar numera på en AKRacing Premium Plus eller en Maxnomic.

Skrivet av nanananaBatman:

Jag prövade DXracer efter lång sökan efter ny stol. Blev riktigt besviken när jag testade den, men föll istället för Maxnomic. De är litet dyrare men åh så mycket bättre.

På vilket sätt?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SJUKUNGEN:

Om du tycker det är viktigt med fri rörlighet för armbågar och axlar köp inte en DXRacer Formula då den är väldigt trång och "tvingar fram" skuldrorna. Detta var det största problem jag hade med stolen. Tror även att både Drifting och Racing-serierna har snarlika mått men har inte själv provat.. (Är normalbyggd(?) 180cm 80kg)

Annat att klaga på är att svankstödet är oanvändbart samt att stolen aldrig helt går att låsa, glappar lite fram och tillbaka trots att man har den i "låst positition". Armstöden var dock över förväntan då jag trodde de skulle vara hårdplast, känns som en udda kombination av gummi/hårdplast/skum.

Slutade med att jag lämnade tillbaka den och jag siktar numera på en AKRacing Premium Plus eller en Maxnomic.

På vilket sätt?

Sorry, jag har i flera månader hållit på ett utkast på en gamingstolsrecension som jag tänker att jag ska orka läsa igenom och dela med mig av, nån gång, men mellan jobb och annat så blir det liksom aldrig av. Mina huvudpunkter för mitt yttrande är "kropp" och "funktion". Jag letade själv gamingstol och kokade ned till en final för ett par månader sedan. Jag trodde - och ville gärna tro - att jag ville ha en DXRacer, men jag föll slutligen för Maxnomic efter att ha upptäckt DXRacers stora bluff. DXRacer är ingenting av vad jag väntade mig. De är lättare, känns liksom ihåliga i jämförelse, och saknar (för mig) KRITISK funktion med tanke på att de försöker verka som en riktigt tillverkare av kontors-/gaming-/datorstolar.

1) Funktion: Den isolerat enskilda största parameter som jag själv upplever negativt med DXRacer, men som Maxnomic faktiskt ger svar på, är att DXRacer inte ger någon möjlighet att låsa stolen i ett bakåtlutat läge. Visst, "lås upp" tiltläget och du kan vagga så mycket du vill. Men du får inte låsa den i något mer lutat läge än maximalt bakläge. Sjukt oseriöst!! Min Maxnomic (gudskelov för Maxnomic!) den låser jag alltid i ett pyttelitet-lätt-bakåtlutat-läge, för det är så mycket skönare att sitta så. Vi snackar förvisso bara några enstaka grader bakåt, men vi talar samtidigt också om TUSENLAPPAR för en datorstol. Dessutom skapar det en mer naturlig belastning på självaste stolen, om man låser den i ett pyttetlitet-bakåtlutat-läge, för i ett plant platt läge så blir stolen faktiskt framtung och (åtminstone DXRacer) släpper då litet i kontakten så den kommer bli glapp och ranglig. En DXRacer tillåter alltså endast att sitta och gunga fritt med en fast tjocklek (som idealt borde kunna justeras så att den var olika "trög" när man gungade framtill än baktill, men hur jag än justerar hårdheten känns gungläget bara så fel), alternativt kan man att låsa stolen antingen i ett vanligt spikrakt horisontellt läge eller i ett maximalt bakåtlutat läge. Sådär som om du tänkte försöka sova. Alltså: Plant och platt som en trästol, eller nästan-bakåtstupa-sängläge, eller fritt gung. Inga mellansteg. Med detta sagt har jag ju förstås somnat även i min egen Maxnomic. Men helt oaktat om det så varit en Maxnomic, DXRacer eller en Kinnarps så sover man ju bättre i en plan säng. Köp inte en stol för sovplatsen: inte ens en riktigt bra stol är bättre än en dålig säng Men även om du planerar att sova mycket i datorstolen: Det är brutalt skönt att inte vara låst till fixerade låsningslägen. Det är helt bortom mig att DX Racer, särskilt för det priset som de tror att de är värda och hur seriöst de i övrigt bygger sina stolar, att de inte ger möjligheten att låsa stolen i fler lutade lägen än vanligt-platt och maximalt-bakåt. Du bygger inte stolen på allvar.

2) Kropp: När man står vid en DXRacer och en Maxnomic (jag har testat båda vid samma tillfälle, omedelbart bredvid varandra) då kan man känna med fingrarna mot sätet, trycka åt med litet kraft, och uppleva en påtaglig skillnad. Eller om du klappar på sätena, inte smeker utan klappar, såsom en cowboy klappar till på en häst. Klapp-klapp. Då hör- och känner- du en tydlig resonansskillnad. En Maxnomic känns tjockare stoppad, inte nödvändigtvis mycket "hårdare" men på ett trevligt sätt "tjockare". Det känns som att detta kommer vara en fördel, sett stolen användas över tid. En DXRacer känns mer ihålig och lätt. Där känns liksom fuskskinnet tunnare och stolen lättare överlag, även om stolarna med fot och allt inräknat säkert väger typ lika mycket. Det är svårt att beskriva denna punkt ordentligt, men om du bor nära Stockholm så är mitt tips att åka till 'Online Inferno' och testa stolarna: de har representativa modeller av både DXRacer och Maxnomic på plats. Därmed säger jag att DXRacer har en sämre 'kropp' än Maxnomic. I en ölmässig jämförelse har du en punk-IPA ställt mot en tung belgisk ale. Det är något stickigt och nästan medvetet otrevligt beskt med IPA:n, medan Maxnomic ger en helt annan smakrymd; ett fylligt djup och en knäckig tyngd till helheten. Det kan kännas som helt olika klasser, där en IPA på blygsamma 5% försöker tävla mot en stor, kraftig Belgisk ale på 11%. En IPA är inte nödvändigtvis en otrevlighet, men medan de båda är vätskor lika väl som DX Racer och Maxnomic är stolar som går att sitta på, så finns det smakmässiga dimensioner som IPA:n aldrig når. Hm, den som förstår mig i denna utsvävning bör känna sig nöjd över det. Märker att dessa sista ord nog inte var till för alla.

Men båda går att sitta på, ska du dock betala för det själv så ser jag noll skäl att välja DX Racer. Jag själv ville ju gärna älska dem, men jag blev så sjukt besviken. Och är det inte galet att de har kontor i Sverige (i Upplands Väsby), men de vägrar att låta kunder komma förbi och provsitta deras produkter? Jag kan bara ana varför: jag har prövat deras stolar och jag har blivit djupt besviken, säkert vet de själva vilken bluffprodukt de säljer. I mina ögon möter de inte rimliga förväntningar, men precis samma förväntningar lyckades Maxnomic kliva in och leverera på. Därav mitt nästan fanboyistiska svar: pro Maxnomic.

På jobbet sitter jag på Kinnarps. Det var flera månader sedan som jag fick hem min Maxnomic, men jag märker ärligt mer och mer hur obekvämt jag sitter på jobbet och hur bra jag sitter hemma. Jag skulle, hands down, alla gånger byta min Kinnarps mot en till Maxnomic. Jag förstår det som att Kinnarps är rätt så heliga inom stolsdiskussioner, men jag ser ärligt talat inte vad fuzzet handlar om. Min Maxnomic hemma är litet större än min Kinnarps på jobbet, jag får bättre hållning och orkar hålla hållningen hur länge som helst (till skillnad från Kinnarps där jag ofta byter ställning, sitter snett, med breda ben eller med korsade ben och ibland t.o.m. sitter jag fanimig på min egen fot bara för att försöka hålla mig kvar på sätet). Usch och tvi. Det har inte slagit mig tidigare vad illa jag suttit förrän jag prövat att sitta rätt över lång tid. Maxnomic uppmuntrar mig verkligen att göra just det: att sitta rätt, utan att forcera det.

My honest oppinion, komfort/kvalitet:
DX Racer < Kinnarps < Maxnomic

Sanning, prisbild:
DX Racer < Maxnomic < [ljusår] < Kinnarps

(är man inte väldigt kort så tror jag de flesta sitter bättre i en 'Leader' än t.ex. en 'Dominator')
PS! Jag är en vanlig dödlig privatperson, som vilken annan som helst, och har ingenting att göra med någon stolstillverkare. Jag köpte min Maxnomic för egna dyra slantar, jag är sjukt nöjd med den och är superglad att jag inte köpte någonting annat. DS!

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB