Permalänk
Medlem

Budgetdator v1.0

Vi ser massor med fina, grymma byggen för 8-25k här i galleriet. Min tanke var från början inte att göra ett galleri av bygget av min sekundära burk men jag bestämde mig för att visa vad man kan göra med små medel och det man har i gömmorna som kontrast till allt nytt och "dyrt" som vi alla dreglar över här i galleriet.

Utgångspunkt var att jag behöver en sekundär dator för att testa lite olika saker i virtuell miljö. Saker som jag inte vill utsätta min vanliga dator för ens i en virtuell miljö.

Krav: Processorn ska stödja VT-x och resten så bra man kan hitta inom budgeten.
Budget: 1000:-

Genom åren har man samlat på sig en del prylar, till hustruns förtret, som nu inventerades, modifierades och monterades.
Summa sumarum saknade jag mobo, cpu, ram och cpu-kylare.

Mobo och CPU och RAM hittade jag för den nätta summan av 800:- på bekvämt avstånd via marknaden här på SWEC. Kylaren fick jag dessvärre köpa ny för 249:-.

Total kostnad för hela bygget: 1079:- varav 30:- är annonskostnad här på SWEC. Således -79:- mot preliminär budget.

Specs:
Mobo: Asus Sabertooth p67
CPU: I5 2500K
PSU: Cooler Master G550M (Togs ur föregående sekundära burk)
Ram: 16GB DDR3@1600MHz
Kylare: CoolerMaster Hyper 103. Billigaste jag kunde hitta med ok kylförmåga som gick in i chassit och inte var försett med pushpins.
Chassi: Ett gammalt Fujitsu Siemens ScaleoX. (Inte vare sig snyggt eller charmigt men det ska bara hålla komponenterna på plats.
Fläktar: 2x90mm BeQuiet+1x120mm BeQuiet.
HDD: Seagate 750GB @7200rpm. (Från äldre dator)

Tyvärr är det färdiga resultatet ingen skönhet men med den budget jag hade att tillgå i förhållande till delarna jag fick tag i är jag minst sagt nöjd med resultatet!

Besök galleriet här

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Skrivet av NcLr:

Vi ser massor med fina, grymma byggen för 8-25k här i galleriet. Min tanke var från början inte att göra ett galleri av bygget av min sekundära burk men jag bestämde mig för att visa vad man kan göra med små medel och det man har i gömmorna som kontrast till allt nytt och "dyrt" som vi alla dreglar över här i galleriet.

Utgångspunkt var att jag behöver en sekundär dator för att testa lite olika saker i virtuell miljö. Saker som jag inte vill utsätta min vanliga dator för ens i en virtuell miljö.

Krav: Processorn ska stödja VT-x och resten så bra man kan hitta inom budgeten.
Budget: 1000:-

Genom åren har man samlat på sig en del prylar, till hustruns förtret, som nu inventerades, modifierades och monterades.
Summa sumarum saknade jag mobo, cpu, ram och cpu-kylare.

Mobo och CPU och RAM hittade jag för den nätta summan av 800:- på bekvämt avstånd via marknaden här på SWEC. Kylaren fick jag dessvärre köpa ny för 249:-.

Total kostnad för hela bygget: 1079:- varav 30:- är annonskostnad här på SWEC. Således -79:- mot preliminär budget.

Specs:
Mobo: Asus Sabertooth p67
CPU: I5 2500K
PSU: Cooler Master G550M (Togs ur föregående sekundära burk)
Ram: 16GB DDR3@1600MHz
Kylare: CoolerMaster Hyper 103. Billigaste jag kunde hitta med ok kylförmåga som gick in i chassit och inte var försett med pushpins.
Chassi: Ett gammalt Fujitsu Siemens ScaleoX. (Inte vare sig snyggt eller charmigt men det ska bara hålla komponenterna på plats.
Fläktar: 2x90mm BeQuiet.
HDD: Seagate 750GB @7200rpm. (Från äldre dator)

Tyvärr är det färdiga resultatet ingen skönhet men med den budget jag hade att tillgå i förhållande till delarna jag fick tag i är jag minst sagt nöjd med resultatet!

Besök galleriet här

Polaren hadde samma cahssi faktiskt. rätt grov och stabil pjäs. han slängde det men jag tänkte ta det men sket it.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

Polaren hadde samma cahssi faktiskt. rätt grov och stabil pjäs. han slängde det men jag tänkte ta det men sket it.

Jo, det väger sina kilon.... Men väldigt enkelt att bygga i!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Skrivet av NcLr:

Jo, det väger sina kilon.... Men väldigt enkelt att bygga i!

Ja rejäl pjäs minsann... men har tyvärr för mycket skit och för lite plats/tid... ska byta grafikkort i kommande lan datorn och byta cpu kylare så skiten blir tyst så är en del av allt klart. sen ska en getto htpc skapas av lite random skit som ligger o leker med livet bland dammet sen blir det nog att slänga det som inte har en användning längre ;o

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Har också haft ett sånt chassi... för 10+ år sedan

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag gillar hela den här "bang for the buck"-grejjen och jag diggar även ditt lilla projekt! Det är något jag alltid går efter.

Datorn jag har i signaturen kostade mig C:a 5500 för 4 år sen. Allting är köpt nytt. Sen köpte jag ett nytt 290X för 2500 för ett år sedan, så 8000 totalt ungefär.

Det kanske inte imponerar för en del men jag är sjukt nöjd för den pengen jag lagt ut! Datorn klarar av allting jag slänger på den Det är även mitt första "hemmabygge" då jag haft färdigmonterade datorer innan.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

Scalero? Hade en liknande för många år sedan Du gör rätt i att prioritera insidan!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits