Hur skapar jag en databas till min Android-app?

Permalänk

Hur skapar jag en databas till min Android-app?

Hej

Jag är helt rudis på att programmera för Android men har nu gett mig in på att försöka knåpa ihop en app. Jag har utgått ifrån tutorials (https://developer.android.com/training/basics/data-storage/da...) men förstår inte riktigt vad jag håller på med. Mina java-kunskaper är från 1997 och snudd på oanvända sen dess. Var inte särskilt bra på det då heller men men, skam den som ger sig

Så, det jag vill åstadkomma i det här läget är en app som visar ett text-fält och en knapp (Done) och när jag trycker på knappen så sparas texten ner i min databas. I dagsläget så skrivs texten ut på en annan sida (se tidigare steg i tutorialen).

Min fråga är om någon kan begripligt beskriva hur jag skapar min databas och hur jag sparar min text i den.

Med hopp om hjälp!
MVh
Anna Hoff

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vad du ska göra med datan senare. Men i detta caset så vill du accessa datan från en annan applikation (den andra sidan) och därför är det rekommenderat att lägga datan på en plats där alla applikationer kan nå den. Till exempel på en server (din hemmaburk?).

För att kommunicera med databasen kan du använda olika typer av gränssnitt och eller ramverk. Men ett tips är att du sätter upp en enklare data storage-lösning för detta och inte en relationsdatabas. En som du kan kommunicera med över REST (vanlig teknik för kommunikation mellan web-appar och mobil-appar osv). Ett förslag är hazelcast.

Installera alltså denna på din lokala maskin och sätt sedan upp REST-anrop mot den i appen för att lagra respektive hämta data. Exakt hur du gör det beror på vad du kan för tekniker sedan tidigare. Så väljer att svara på själva databas-delen och lämna resten till dig att välja/lära eller fråga vidare om

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME