Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

Great!

Hittar inte vilken HDMI ver. Shielden har, måste väl vara minst 2.0a?

Ja, den "gamla" har 2.0a

Skrivet av derpious:

Missar jag nåt, eller vad är egentligen skillnaden på v1 och v2 av shielden, ser knappt ingen? Jag har en ny 4k HDR-tv och kikar lite efter mediaspelare. Shielden såg jag var intressant, men förstod att det var en ny version på G. Men ska jag kolla efter en begagnad shield för lite mindre pengar eller varför skulle jag vilja ha v2?

Verkar inte vara mycket skillnad - hittar du den "gamla" till bra pris är det bara att slå till.

Permalänk

Finns det mer info om HDR stödet? Dolby Vision? klarar den av att streama HDR från NAS (UHD 4K filmer mm.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

Finns det mer info om HDR stödet? Dolby Vision? klarar den av att streama HDR från NAS (UHD 4K filmer mm.)

Tror det primärt är streamingtjänsterna man tänker på när det gäller HDR, Netflix och Amazon Video har material i 4k/HDR.

Permalänk
Medlem

@Swennis: Har du koll på hur det går med YCbCr-missen?
Man kan ju hoppas att Nvidia skärper till sig lite nu med fixar för bild/ljudbuggar eftersom de uppenbarligen siktar stenhårt på mediadelen i hemmet med Shield nu.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Bara den 1a shielden kommer uppdateras... hatar ycbr 23.976 buggen... slår om till rgb när man kollar på en 23.976 film när man har ycbr på i inställningar i hmdi settings... det enda man kan göra för att få rätt hz och rätt färgformat just nu är att ställa ycbr och rätt hz i shielden manuellt, ochvha autorefreshrate avslaget ibtex kodi/spmc...

Jag fick för mig att RGB är samma sak som YCbCr 4:4:4 eller t.o.m. lite bättre så varför är det ett problem att den kör på RGB?

Permalänk
Medlem

lite besviken är man på att det inte är pascal under huven.
Största nyheten som jag ser (om jag förstått det rätt) är att steam app kommer finnas (som steamlink)

Skulle då vara najs om appen var öppen för andra androidboxar, finns väldigt fina kina grejer med stöd för 4k hdr och allt vad det heter.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

Finns det mer info om HDR stödet? Dolby Vision? klarar den av att streama HDR från NAS (UHD 4K filmer mm.)

Dolby Vision tror jag inte vi kan räkna med (men Nvidia har överraskat positivt förut med Shield) - det finns dock nästan inget material med Dolby Vision ännu.

Jag har (som sagt) kört 4K Mkv med HDR och DTS-X/Atmos från NAS till Kodi i Shield - fungerar bra

Skrivet av hajvan:

Skulle då vara najs om appen var öppen för andra androidboxar, finns väldigt fina kina grejer med stöd för 4k hdr och allt vad det heter.

Här tycker jag vi har den största skillnaden mellan Shield och andra kina-boxar - Shield får godkända appar för exempelvis Netflix med 4K HDR, Amazon 4K HDR, Steam mm.

Dessa appar kommer antagligen aldrig fungera på Kina-boxar (med 4K och HDR)

Samtidigt gör ju Shield allt Kina-boxar gör (Kodi med HDR, HD-ljud mm) så förutom priset finns ju ingen anledning att välja Kina-boxen enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Dolby Vision tror jag inte vi kan räkna med (men Nvidia har överraskat positivt förut med Shield) - det finns dock nästan inget material med Dolby Vision ännu.

Jag har (som sagt) kört 4K Mkv med HDR och DTS-X/Atmos från NAS till Kodi i Shield - fungerar bra

Här tycker jag vi har den största skillnaden mellan Shield och andra kina-boxar - Shield får godkända appar för exempelvis Netflix med 4K HDR, Amazon 4K HDR, Steam mm.

Dessa appar kommer antagligen aldrig fungera på Kina-boxar (med 4K och HDR)

Samtidigt gör ju Shield allt Kina-boxar gör (Kodi med HDR, HD-ljud mm) så förutom priset finns ju ingen anledning att välja Kina-boxen enligt mig.

xiaomi mi box stöder väl allt det där(godkända appar osv) och kostar ca 70$, betydligt billigare än shield.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

Xiaomi mi box är väl det enda undantaget i dagsläget - lite svårt att få tag i Sverige (med rätt programvara - Android TV) om jag fattat rätt (?)

Att den saknar nätverksuttag gör att den går bort för mig (sen har jag ju redan Nvidia Shield)

Vet ej hur det blir med appar som Steam och Amazon med 4K/HDR - de kan vara exklusiva till Shield.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

xiaomi mi box stöder väl allt det där(godkända appar osv) och kostar ca 70$, betydligt billigare än shield.

Spelar väl inte upp Netflix 4k? Troligen inte Amazon Prime heller? HDR kommer väl inte förrän Nougat släpps för Mi'n?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

är inga problem att beställa från kina.
jag kör en väldigt billig kina box till min iptv och kör trådlöst via n nätverk(då boxen saknar ac) och det fungerar över förväntan.

har inte provat streama lokal 4k innehåll så jag kan inte uttala om hur bra det fungerar.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Spelar väl inte upp Netflix 4k? Troligen inte Amazon Prime heller? HDR kommer väl inte förrän Nougat släpps för Mi'n?

den har officiellt stöd för det så det ska den väl göra

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

Jag undrar lite saker angående funktionen på Shielden och hoppas att någon har svar!

Fungerar det att spela vilka spel som helst från din dator med Nvidia grafikkort eller är det endast specifika titlar?

Första generationens handkontroll har väl ingen vibration i sig, någon som vet om andra generationens handkontroll har?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Roshag:

Fungerar det att spela vilka spel som helst från din dator med Nvidia grafikkort eller är det endast specifika titlar?

Jag har endast testat det snabbt, men det ska fungera med alla titlar.

Skrivet av Roshag:

Första generationens handkontroll har väl ingen vibration i sig, någon som vet om andra generationens handkontroll har?

Här är en hands-on som pratar om vibrationen i nya kontrollen:

Slashgear

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Swennis: Har du koll på hur det går med YCbCr-missen?
Man kan ju hoppas att Nvidia skärper till sig lite nu med fixar för bild/ljudbuggar eftersom de uppenbarligen siktar stenhårt på mediadelen i hemmet med Shield nu.

Finns tydligen en stängd betagrupp, dom säger att dom testar det, men om det blir färdigt, det vet jag ej... :/
https://forums.geforce.com/default/topic/948749/shield-androi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av derpious:

Jag fick för mig att RGB är samma sak som YCbCr 4:4:4 eller t.o.m. lite bättre så varför är det ett problem att den kör på RGB?

RGB är datorsignaler, ycbr video... eftersom jag, som många andra har BD/UHD spelare på ycbr, så vill man att mediaspelaren ska ha det ut med. Stämmer bättre överens när man justerar/kalibrerar med DVE, AVS hd 709 med...

Permalänk
Medlem

Jag beställde en på giganten igår, som får ersätta min Xbox One nu när Forza går att spela på PC. Visst ingick inte fjärren till första Shielden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roshag:

Jag undrar lite saker angående funktionen på Shielden och hoppas att någon har svar!

Fungerar det att spela vilka spel som helst från din dator med Nvidia grafikkort eller är det endast specifika titlar?

Första generationens handkontroll har väl ingen vibration i sig, någon som vet om andra generationens handkontroll har?

Fungerar med alla spel, alla dom jag testat som ligger i Nvidia experience iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Jag beställde en på giganten igår, som får ersätta min Xbox One nu när Forza går att spela på PC. Visst ingick inte fjärren till första Shielden?

Nej det gjorde den inte, så om du vill ha kontrollen blir inte den nya shielden så mycket dyrare än den gamla sheilden + kontrollen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Roshag:

Nej det gjorde den inte, så om du vill ha kontrollen blir inte den nya shielden så mycket dyrare än den gamla sheilden + kontrollen!

Faktum är att det är exakt samma pris och i det gamla paketet inkluderades ingen kontroll. Kollade i förrgår innan komplett tog bort den

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Jag beställde en på giganten igår, som får ersätta min Xbox One nu när Forza går att spela på PC. Visst ingick inte fjärren till första Shielden?

nej men beställde från komplett förra året då ingick den till ett fint pris, för den kostar ju fan 500 spänn köpa separat helt galet..

Permalänk
Medlem

Jag har sett många skriva detta o tänkte kolla med er.
Är det inte bättre o köpa en xbox one s för i samma pris/någon hundralapp extra?
Den kan ju göra samma saker + mer därtill? Lär vara bättre då det är en starkare maskin dessutom?
Eller är det något jag missar? Eller är det helt enkelt för att den är lite mindre som gör den mer intressant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Är det inte bättre o köpa en xbox one s
Den kan ju göra samma saker

Nja, jag förstår hur du tänker men - nej, den kan inte göra samma saker.

En stor del är Kodi - som inte finns på Xbox.
Att Kodi dessutom kan spela upp filmer och TV-serier i 4K - med HD-ljud - med HDR.
Xbox One S är inte ljudlös (Shield har en fläkt, men den hörs aldrig)
Du kan ladda hem emulatorer via Google Play exempelvis SNES mfl på Shield - går inte på Xbox.

Det är vad som dök upp i huvudet på rak arm - det finns många fler skillnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Nja, jag förstår hur du tänker men - nej, den kan inte göra samma saker.

En stor del är Kodi - som inte finns på Xbox.
Att Kodi dessutom kan spela upp filmer och TV-serier i 4K - med HD-ljud - med HDR.
Xbox One S är inte ljudlös (Shield har en fläkt, men den hörs aldrig)
Du kan ladda hem emulatorer via Google Play exempelvis SNES mfl på Shield - går inte på Xbox.

Det är vad som dök upp i huvudet på rak arm - det finns många fler skillnader.

Ah. Tack för svaret! Lite mera kött på benen nu

Permalänk
Medlem

Viaplay till Android TV. Såg loggan på Komplett's bilder igår då dom lade upp produkterna. Några timmar senare började appen visas i Play Store. Verkar som uppdateringen inte är släppt än, men borde vara nära.

https://imgur.com/a/hzQw7

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoulnix:

Viaplay till Android TV

Ja, jag har laddat hem, installerat och loggat in - men det är endast "telefon-versionen" ännu - behövs nog en uppdatering till innan Android-TV versionen kommer.

Permalänk
Medlem

Fungerar TV4 play och SVT till shielden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Fungerar TV4 play och SVT till shielden?

Jepp!

Permalänk
Testpilot

Hur fungerar den utökade lagringen med USB-minnen? kan man bara ha det till media eller går det installera appar/spel på det? har aldrig använd USB-minnen till nån android-enhet så jag vet inte om det är nån skillnad mot SD-kort. Om det enbart är SD-kort som gäller för appar så måste man ju köpa Pro-versionen om man vill installera många sånna.

Jag har ioförsig haft en telefon med bara 16GB minne som jag typ klarade mig på och med en Shield tar man ju inte bilder eller spelar in filmer så det kanske räcker en bit ändå.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Hur fungerar den utökade lagringen med USB-minnen?

Tänkte att jag skulle testa detta åt dig men nu har jag redan ett sd-micro kort i min Shield (gen1) och man kan tydligen inte ha 2st externa minnen som intern lagring samtidigt.

Denna länk förklarar dock allting ganska tydligt

http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4025/~/shi...