Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är klart det är framtiden men det är garanterat mest ekonomiskt med en snåldiesel eller liknande. Såtillvida att man inte får loss en tjänstebil med hybriddrift och lågt förmånsvärde.

Varför är det mer ekonomiskt med en snåldiesel? Både bensin och diesel är ju rätt dyra driftmedel. Självklart blir den initiala inköpskostnaden högre med en elbil men det tjänar man ju in någorlunda snabbt. Det som egentligen avgör är ju om TS är beroende av längre reser eller ej.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

40W per timma och km är inte så mycket, snarare 1-2 promille per km. Det är inte KiloWatt det står där.
Eller är det jag som missar nått?

EDIT:
Jag som missade.
20-40W/km. på 50 mil blir det 10- 20 kW. Många nollor, snurrar till det i huvet!

För att förtydliga:
Tesla Model S 60, när jag kör normalt utan att försöka snålköra.
Sommar: 180 Wh/km
Vinter: 220 Wh/km
Detta är ungerfärliga siffror som baseras på min dagliga pendling på 12 mil. Mest 80-90 väg och lite 110 motorväg.

Den senaste veckan ligger jag runt 190-200 Wh/km.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Fast skall man vara ärlig är det ju relativt lite problem att ta sig mellan städerna idag om vi räknar superchargers för Teslan. Det är lite glest norrutöver men de större vägarna har dem i var fall. Jag håller med dig om att när det blir runt -20 får man problem med räckvidden och det är där man måste jobba. Vad jag vet var det väl inte mer problem med Teslorna än att de behövde värma upp batteripaketet innan avfärd och drog massvis med extra energi.

Bor man i hus kan man som sagt ladda relativt bra under natten, där det inte går att ladda alls idag är där folk bor i lägenheter. Känner flera som kikat på Model S (inkl jag själv) men kommit fram till att det går inte när man bor i lägenhet då det finns för få platser med laddmöjligheter, bodde vi i villa vore det inga problem. Detta är ett problem man inte riktigt kan leva med då det förtar hela idén med en elbil.

Självfallet kan elbilen på sikt bli en riktigt bra lösning men idag är den långt ifrån det. Vill minnas att Teslorna kräver att man bygger om vägen något så man slänger ned laddningsslingor i den eller bredvid den för att skapa ett magnetfält som laddar Teslorna (är inte säker på detta så om jag har fel tveka inte att rätta mig) och om så är fallet så finns inte de förutsättningarna här uppe ännu. Folk här inne verkar behandla elbilen som ett koncept som är i närheten av klar när den egentligen bara är i sin linda ännu och därför lider av en drös barnsjukdomar som måste fixas.

Skrivet av JohnnyGreed:

Det är ju detta denna tråd handlar om. Nya opel Ampera-e som släpps i europa till våren med 500km räckvidd på en laddning.

I perfekta förhållanden*

Det är långt ifrån någon säkerhet att så är fallet när den väl når ut till en kund i Sverige.

Skrivet av Azodan:

Själv tycker jag det är väldigt drygt med alla 'förståsigpåare' som skriver hur man ska använda sin bil och hittar på dåliga argument. Fast jag får antagligen skylla mig själv eftersom jag fortsätter läsa tråden

Skickades från m.sweclockers.com

Kallas att vara nyanserad.. iallafall om man tittar på både fördelar och nackdelar och inte bara en av dessa. Tråden i sig är nyanserad däremot finns det ett par som är helt negativa och ett par som är överdrivet positiva till elbilen och ignorerar därför den "andra sidans" argument. Elbilen är inte perfekt.. elbilen är inte ens bra nog för att konkurrera med bilar som går på fossila bränslen idagsläget. Däremot om fem, tio, femton år så kan den vara det.. förutsatt att de byter fokus från att försöka få ut så många olika versioner som möjligt till att försöka fixa problemen istället. Ett sådant är ju kylan. Batteri och ledningar måste isoleras betydligt bättre. Ett annat är att försöka bygga ut infrastrukturen bättre.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Självfallet kan elbilen på sikt bli en riktigt bra lösning men idag är den långt ifrån det. Vill minnas att Teslorna kräver att man bygger om vägen något så man slänger ned laddningsslingor i den eller bredvid den för att skapa ett magnetfält som laddar Teslorna (är inte säker på detta så om jag har fel tveka inte att rätta mig) och om så är fallet så finns inte de förutsättningarna här uppe ännu. Folk här inne verkar behandla elbilen som ett koncept som är i närheten av klar när den egentligen bara är i sin linda ännu och därför lider av en drös barnsjukdomar som måste fixas.

I perfekta förhållanden*

Det är långt ifrån någon säkerhet att så är fallet när den väl når ut till en kund i Sverige.

Koncept, barnsjukdomar? Om jag har en bil som klarar 50 mil på en laddning och jag ligger som mest på ca 12 mil om dagen samt att jag kan ladda både på jobbet och hemma så förstår jag inte riktigt hur det kan gå fel? Förövrigt är den längsta sträcka jag kört (vid ett tillfälle, de senaste tre åren) 25 mil...

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohnnyGreed:

Koncept, barnsjukdomar? Om jag har en bil som klarar 50 mil på en laddning och jag ligger som mest på ca 12 mil om dagen samt att jag kan ladda både på jobbet och hemma så förstår jag inte riktigt hur det kan gå fel? Förövrigt är den längsta sträcka jag kört (vid ett tillfälle, de senaste tre åren) 25 mil...

Ja. Barnsjukdomar som det faktum att bilen tappar hälften av sina "Hästkrafter" vid temperaturer under -15. Något som diverse undersökningar har visat och något som Tesla är medvetna om. Tycker att dina kommentarer är lite väl onyanserade där du fokuserar enbart på dina förutsättningar och för fram dem som de vore representativt för alla. Fram tills man löst problemen med elbilen så kommer det vara ett bra koncept i mina ögon men knappast en bra lösning som det ser ut idag. Så länge som bilen kostar det dubbla men går hälften så långt som bilar som går med fossila bränslen så kommer elbilen inte att slå igenom.

150 personer i Norge som köpt den senaste Teslan kan informera dig om att kyla och elbilar generellt inte går bra ihop (i dagsläget).

https://electrek.co/2016/06/29/tesla-model-s-p85d-horsepower-...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Självfallet kan elbilen på sikt bli en riktigt bra lösning men idag är den långt ifrån det. Vill minnas att Teslorna kräver att man bygger om vägen något så man slänger ned laddningsslingor i den eller bredvid den för att skapa ett magnetfält som laddar Teslorna (är inte säker på detta så om jag har fel tveka inte att rätta mig) och om så är fallet så finns inte de förutsättningarna här uppe ännu. Folk här inne verkar behandla elbilen som ett koncept som är i närheten av klar när den egentligen bara är i sin linda ännu och därför lider av en drös barnsjukdomar som måste fixas.

Vad pratar du om med magnetfält egentligen?

För många människor är övergången till elbilen mer eller mindre smärtfri redan idag. Detta är då människor som bor i hus (eller har möjlighet för nattladdning på annat vis) och inte kör mer än säg 25-30 mil om dagen. När de åker längre åker de på de stora vägarna som har superchargers utplacerade så de kan ladda när de äter mat. Skulle påstå att en väldigt stor andel av bilägarna passar in i denna kategori.

Skulle vi framåt även lösa en större utbyggnad av parkeringsplatser med 16A laddare i städer där folk bor i lägenheter skulle vi öka andelen rätt markant. Jag själv skulle kunna skaffa en Tesla utan att den begränsar mig nämnvärt om det bara löstes med laddstolpar för oss som inte bor i hus. Tycker själv att de kommunala parkeringsgaragen borde bygga ut sina elbilsplatser markant då det är skrattretande få.

Skrivet av Lembritt:

För att förtydliga:
Tesla Model S 60, när jag kör normalt utan att försöka snålköra.
Sommar: 180 Wh/km
Vinter: 220 Wh/km
Detta är ungerfärliga siffror som baseras på min dagliga pendling på 12 mil. Mest 80-90 väg och lite 110 motorväg.

Den senaste veckan ligger jag runt 190-200 Wh/km.

Vad drar den i motorvägshastighet (130-140) på sommar och vinter? Det jag är mest intresserad av.

Skrivet av Tumnus:

150 personer i Norge som köpt den senaste Teslan kan informera dig om att kyla och elbilar generellt inte går bra ihop (i dagsläget).

https://electrek.co/2016/06/29/tesla-model-s-p85d-horsepower-...

Ett tips är att läsa din egen länk. Det där har ingenting med kyla att göra utan är helt enkelt så att Tesla specat hästrkafterna i vad motorerna legat på, inte på vad bilen faktiskt kunnat leverera.

Permalänk
Medlem

@Tumnus: Detta gäller ju givetvis för mig då jag startat tråden och dessutom redan påpekat i första inlägget att denna bilen, under mindre gynsamma förhållanden, kommer ligga under 50mil på en laddning. Frågan är varför jag inte skall utgå från mig själv då jag startat tråden?

Har förövrigt redan en arbetskamrat som jobbpendlar redan idag med en Nissan leaf och den har betydligt sämre siffror än kommande Opel Ampera-e.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Vad pratar du om med magnetfält egentligen?

För många människor är övergången till elbilen mer eller mindre smärtfri redan idag. Detta är då människor som bor i hus (eller har möjlighet för nattladdning på annat vis) och inte kör mer än säg 25-30 mil om dagen. När de åker längre åker de på de stora vägarna som har superchargers utplacerade så de kan ladda när de äter mat. Skulle påstå att en väldigt stor andel av bilägarna passar in i denna kategori.

Skulle vi framåt även lösa en större utbyggnad av parkeringsplatser med 16A laddare i städer där folk bor i lägenheter skulle vi öka andelen rätt markant. Jag själv skulle kunna skaffa en Tesla utan att den begränsar mig nämnvärt om det bara löstes med laddstolpar för oss som inte bor i hus. Tycker själv att de kommunala parkeringsgaragen borde bygga ut sina elbilsplatser markant då det är skrattretande få.

Vad drar den i motorvägshastighet (130-140) på sommar och vinter? Det jag är mest intresserad av.

Där har du exakt det jag menar. Infrastrukturen idag behövs byggas ut för att elbilar ska kunna konkurrera. Det och att man isolerar elektronik och batteri betydligt bättre. Däremot verkar du ha missat helt mina tidigare kommentarer. Hur ska man kunna ladda en bil medan man kör på vägen? Dessutom när man laddar bilarna.. Ska man stå 30 minuter vid en elstolpe? Tänk om det är tio bilar bakom sig?

Läste någonstans att man skapade ett magnetfält kring vägar för att ladda elbilar medan de körde. Som sagt.. kan vara något helt annat.

Skrivet av JohnnyGreed:

@Tumnus: Detta gäller ju givetvis för mig då jag startat tråden och dessutom redan påpekat i första inlägget att denna bilen, under mindre gynsamma förhållanden, kommer ligga under 50mil på en laddning. Frågan är varför jag inte skall utgå från mig själv då jag startat tråden?

Har förövrigt redan en arbetskamrat som jobbpendlar redan idag med en Nissan leaf och den har betydligt sämre siffror än kommande Opel Amper-e.

För att du svarade på min kommentar? Jag skrev om elbilar generellt och du valde att svara..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Där har du exakt det jag menar. Infrastrukturen idag behövs byggas ut för att elbilar ska kunna konkurrera. Det och att man isolerar elektronik och batteri betydligt bättre. Däremot verkar du ha missat helt mina tidigare kommentarer. Hur ska man kunna ladda en bil medan man kör på vägen? Dessutom när man laddar bilarna.. Ska man stå 30 minuter vid en elstolpe? Tänk om det är tio bilar bakom sig?

Vem har sagt något om att ladda elbilar medan man kör på vägen? Och ja, idén med superchargers är att laddning tar ca 30 minuter medan man tar en paus.

Skrivet av Tumnus:

Läste någonstans att man skapade ett magnetfält kring vägar för att ladda elbilar medan de körde. Som sagt.. kan vara något helt annat.

Ja det är nog något som kan tänkas komma i framtiden, det är inget som finns i något produkt som säljs idag iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Där har du exakt det jag menar. Infrastrukturen idag behövs byggas ut för att elbilar ska kunna konkurrera. Det och att man isolerar elektronik och batteri betydligt bättre. Däremot verkar du ha missat helt mina tidigare kommentarer. Hur ska man kunna ladda en bil medan man kör på vägen? Dessutom när man laddar bilarna.. Ska man stå 30 minuter vid en elstolpe? Tänk om det är tio bilar bakom sig?

Läste någonstans att man skapade ett magnetfält kring vägar för att ladda elbilar medan de körde. Som sagt.. kan vara något helt annat.

För att du svarade på min kommentar? Jag skrev om elbilar generellt och du valde att svara..

Jepp, I min tråd. Du är välkommen att starta en egen tråd om hur vi alla har olika syn på detta. Jag kan dock inte ta hänsyn till alla andras förutsättningar när jag ev väljer ny bil...

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ja. Barnsjukdomar som det faktum att bilen tappar hälften av sina "Hästkrafter" vid temperaturer under -15. Något som diverse undersökningar har visat och något som Tesla är medvetna om. Tycker att dina kommentarer är lite väl onyanserade där du fokuserar enbart på dina förutsättningar och för fram dem som de vore representativt för alla. Fram tills man löst problemen med elbilen så kommer det vara ett bra koncept i mina ögon men knappast en bra lösning som det ser ut idag. Så länge som bilen kostar det dubbla men går hälften så långt som bilar som går med fossila bränslen så kommer elbilen inte att slå igenom.

150 personer i Norge som köpt den senaste Teslan kan informera dig om att kyla och elbilar generellt inte går bra ihop (i dagsläget).

https://electrek.co/2016/06/29/tesla-model-s-p85d-horsepower-...

varför "hästkrafter"? tror du hästkrafter är något exklusivt för förbränningsmotorer? det är endast en alternativ enhet till effekt där Watt är SI enheten, för övrigt tycker jag att det är kul att du pratar om nyanserade åsikter när du själv inte rubbar dig en meter från din egen

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

Som det ser ut nu så har Sverige överskott på el trots att vi redan lagt ner kärnkraft. Sen om du skulle vara orolig för tysk brunkol så kan du välja var din energi ska komma ifrån när du gör ett aktivt energiavtal, tycker du att det är okej att bo ovan en soptipp för kärnkraftsavfall så kan du välja kärnkraftsel.

De som bor på landet med elbil skulle kunna ladda den själv också med egen vindsnurra och/eller solceller. Etanol skulle man ju kunna framställa själv och köra på också men det blir ganska mycket krångligare.

Oj, nu har du inte riktigt koll på världsbilden känns det som!

1. Nu skall vi inte gå händelserna i förväg!
Sverige har inte lagt ner någon kärnkraft sedan Barsebäck för ca 15 år sedan.
Snart stängs 4 reaktorer till, och det byggs inget (vindkraften kan inte i närheten ersätta en reaktor! Och dagarna det inte blåser, skall vi stänga ned sjukvård, industrier och annat?)

2. Idag har vi ett överskott årligen på pappret på ca 10-20 TWh.
I realitet så ligger vi back större delen av vintern samt så fort det är kallt!
Dessutom går vårt överskott i främst åt till att väga upp våra grannländer (Danmark, Finland, Baltländerna) då vi är kopplade i samma nät!
Det är ju bara Norge och Sverige som på årsbasis är plus-länder i vårt nät! Finland importerar i skrivande stund drygt motsvarande 2st nyare kärnkraftsreaktorer (och de håller på att bygga en!).

3. Nej du kan inte välja var din el skall komma ifrån, då all el puttas in i samma nät oavsett krafttyp! Det du gör med din ditt val är du rent marknadsmässigt säger att du skulle hellre vilja ha Vindkrafts-el än annan el. Sanningen är här att det går inte att ersätta Vattenkraft eller Kärnkraft med Vindkraft, då det helt enkelt är två olika ligor i produktionskapacitet! Först när det ges möjlighet att spara el (s.k. grid level battery storage, d.v.s. infrastruktur med batterikapacitet på Gigawatt nivå) blir Vind och Sol intressant (eller alla energiproducerande enheter för den delen).

4. Ja, det skulle de kunna göra, men i detta land får man inte ansluta dessa till vanliga nätet (enskild producent) med nuvarande lagstiftning utan i så fall är tvingad att köra t.ex. en Vindsnurra som går in i t.ex. en Tesla powerwall, som sedan kan ladda bilen.
Den kostnaden tror jag inte någon är beredd att stå för själv då den är flera gånger bilen!

Det är så det ser ut idag, men mycket händer på denna front just nu, och om 3-5 år kommer det nog luckrats upp en hel del.
Nya lagar angående enskild producent kommer börja gälla från 1'a januari 2017 som det ser ut nu, och det är ju en början!

Men att Sverige skulle ha ett överskott på energi, nej vi har inte det idag, och efter minus 4 reaktorer, absolut inte.
Vi har heller ingen att köpa el ifrån förutom Ryssland (naturgas över östersjön)! Vill vi sätta oss i den sitsen!? Det känns som det vore det värsta som kunde hända!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Oj, nu har du inte riktigt koll på världsbilden känns det som!

Detsamma.

Skrivet av oxygenial:

1. Nu skall vi inte gå händelserna i förväg!
Sverige har inte lagt ner någon kärnkraft sedan Barsebäck för ca 15 år sedan.
Snart stängs 4 reaktorer till, och det byggs inget (vindkraften kan inte i närheten ersätta en reaktor! Och dagarna det inte blåser, skall vi stänga ned sjukvård, industrier och annat?)

Våra vindkraftverk producerade i 2015 mer än fyra gånger vad Barsebäck gjorde på ett år.

Skrivet av oxygenial:

2. Idag har vi ett överskott årligen på pappret på ca 10-20 TWh.
I realitet så ligger vi back större delen av vintern samt så fort det är kallt!
Dessutom går vårt överskott i främst åt till att väga upp våra grannländer (Danmark, Finland, Baltländerna) då vi är kopplade i samma nät!
Det är ju bara Norge och Sverige som på årsbasis är plus-länder i vårt nät! Finland importerar i skrivande stund drygt motsvarande 2st nyare kärnkraftsreaktorer (och de håller på att bygga en!).

Trots att vi är i samma nät behöver vi inte producera en Joule till grannländerna. Även om energin i praktiken går över gränserna kan vi genom elmarknaden se det som om gränserna är strikta och vi exporterar och importerar precis så mycket som vi själva vill. Om vi producerar mer än vi förbrukar blir det export, minskar vi blir det import.

Skrivet av oxygenial:

3 [...] Sanningen är här att det går inte att ersätta Vattenkraft eller Kärnkraft med Vindkraft, då det helt enkelt är två olika ligor i produktionskapacitet! Först när det ges möjlighet att spara el (s.k. grid level battery storage, d.v.s. infrastruktur med batterikapacitet på Gigawatt nivå) blir Vind och Sol intressant (eller alla energiproducerande enheter för den delen).

Vi sparar enorma mängder energi i våra vattenkraftverk vid överproduktion, genom att helt enkelt stänga till dammluckorna. Om inte vattenkraften behövs ligger ju vattnet kvar och kan användas senare och det fungerar i praktiken som ett energilager, utan energiförlusterna som såna normalt medför.

Skrivet av oxygenial:

Men att Sverige skulle ha ett överskott på energi, nej vi har inte det idag, och efter minus 4 reaktorer, absolut inte.
Vi har heller ingen att köpa el ifrån förutom Ryssland (naturgas över östersjön)! Vill vi sätta oss i den sitsen!? Det känns som det vore det värsta som kunde hända!

Vi köper och säljer massvis med elenergi med alla våra grannländer. I skrivande stund nettoexporterar vi 296 MW. Se http://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vad drar den i motorvägshastighet (130-140) på sommar och vinter? Det jag är mest intresserad av.

Har inte testat, kör inte så fort 😉. Men den drar mer mellan 110-120 än 100-110. Hastigheten har stor betydelse, även för en Tesla.
Finns säkert flera på teslaclubsweden.se som kan presentera siffror för dom hastigheterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Inaktiv

Elbilar kan väl funka i stan men de är definitivt ingenting för norrländska avstånd och vintrar. De är ju inte direkt bättre för miljön än bensin/dieselbilar heller.

Jag har själv väntat på bränslecellsbilarna som skulle slå igenom 2004-2005. Det går fruktansvärt trögt med den utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Elbilar kan väl funka i stan men de är definitivt ingenting för norrländska avstånd och vintrar. De är ju inte direkt bättre för miljön än bensin/dieselbilar heller.

Jag har själv väntat på bränslecellsbilarna som skulle slå igenom 2004-2005. Det går fruktansvärt trögt med den utvecklingen.

Det är en myt att elbilar inte är bättre för miljön.
Bränslecellsbilar tror jag inte kommer att slå. Bränsleceller skulle kunna fungera för tyngre transportfordon. Men för personbilar blir det nog svårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Finns släp och dragkrok att köpa, Tesla modell X får dra 2268 kg.

Tesla Modell X Tjänstevikt: 2 537 kg + 7 passagerare 476kg (68kg/st) + gods (70kg kanske). Totalvikten blir ca. 3083. Då har du utrymme för ett släp med en totalvikt (släp + last) på 417kg om du har ett B-körkort, som de allra flesta har. Så det är missvisande att använda sig av total tillåten dragvikt, likaså att använda sig av totalvikt som jag precis gjorde. Man kan alltid vinkla saker till att gynna ens egna argument.

När man kan komma över 90 mil på en laddning, och till ett vettigt pris/prestanda, så är jag intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

"20-40 Wh/km motsvarar omkring 10-20% av energianvändningen. Det är en betydande andel (och absolut något man får ha i åtanke vid långa resor) men absolut inget jättestort problem."

40W per timma och km är inte så mycket, snarare 1-2 promille per km. Det är inte KiloWatt det står där.
Eller är det jag som missar nått?

EDIT:
Jag som missade.
20-40W/km. på 50 mil blir det 10- 20 kW. Många nollor, snurrar till det i huvet!

Fel igen Wh (Watt-timme) är en mängd energi, närmare bestämt den energi som en 1 W förbrukare använder under 1 timme. Det används ofta i elförbrukning, du kanske känner igen förkortningen kWh för kilowattimmar från elräkningen.

Wh/km är då alltså en viss mängd energi per kilometer, och en Model S drar i runda slängar 200 Wh/km (denna siffra är den som ökar med 20-40 Wh/km vintertid).

Vill man räkna om literförbrukningen för en bensinbil blir det ganska precis 1000 Wh/km för varje l/mil*. Dvs 0.7 liter/mil motsvarar 700 Wh/km.

*1 liter bensin innehåller omkring 10 kWh energi, och 1 mil = 10 km.
D.v.s: 1 liter/mil = 0.1 liter/km = 0.1 * 10000 Wh/km = 1000 Wh/km.

Permalänk
Skrivet av Aulo KY:

Tesla Modell X Tjänstevikt: 2 537 kg + 7 passagerare 476kg (68kg/st) + gods (70kg kanske). Totalvikten blir ca. 3083. Då har du utrymme för ett släp med en totalvikt (släp + last) på 417kg om du har ett B-körkort, som de allra flesta har. Så det är missvisande att använda sig av total tillåten dragvikt, likaså att använda sig av totalvikt som jag precis gjorde. Man kan alltid vinkla saker till att gynna ens egna argument.

När man kan komma över 90 mil på en laddning, och till ett vettigt pris/prestanda, så är jag intresserad.

Jag gick efter detta. Men då borde du kanske ha skrivit att du bara ha B kort.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

De allra flesta har nog inga problem med att ladda fullt på 10 timmar, de flesta åker ju inte 30+ mil om dagen så för vardagsresenären som har villa och kan ladda hemma är det mindre problem, och åker man 30+ mil om dagen kan nog en elbil vara värt besväret oavsett med tanke på kostnadsbesparingen elbilen medför.

Det som krävs är fler 16A-laddare uppsatta på parkeringar och i städerna, dessa räcker gott och väl för de flestas behov av under natten/dagen laddning. Sen borde fler tillverkare hoppa på Teslas superchargers och slänga in pengar i den potten så det byggs fler.

Opeln har en annan snabbladdare exempelvis, det är EU-standarden CCS med likström och det finns på ännu färre ställen än Teslas. Att installera det hemma är nog uteslutet. Laddboxarna som exempelvis Vattenfall säljer till kommuner osv för att användas på allmänna platser, av företags osv, har inte några av DC-standarderna och kan inte räknas till snabbladdare. Just de är i bästa fall halvsnabba.

Just Teslas laddare tenderar man att hitta på ställen som Arboga eller Örnsköldsvik, men inte i Norrköping, Linköping, Jönköping eller Göteborg. Väljer man E20 istället så blir det inte mycket bättre. Så hur ska jag ta mig dit och hem? De ligger faktiskt inte jämte de stora vägarna. Tänk på att en sådan simpel sak som en heldag på Ikea betyder ganska långa resor för de flesta, för min del är det 90 km till närmsta Ikea 110-120 km om man väljer att åka till en annan stad/annat varuhus. På 100-110 km/h-vägar så talar vi snarare om halva räckvidden mot testcykeln dessutom. Man åker inte dit varje dag, men varför ska man förlora friheten bilen annars ger? Nu har Ikea ofta några laddstolpar, men man kanske vill besöka fler ställen än Ikea när man väl åkt 90-120 km, och det är ju inte alls säkert de är lediga heller, och det är ju inte några snabbladdare heller utan exempelvis 3-fas 16A i bästa fall. I Kungens Kurva handlar det om enfas där man alltså kan ladda motsvarande 10 km på en timme. Alltså kan man i princip inte åka till något annat än Ikeas varuhus om man ska ta sig hem också.

Med Tesla så kan det ju faktiskt vara så att du hittar 63A trefas, men Teslan kan bara köra 32A via en sådan. Räcker inte bara att det finns laddstolpar med större effekter.

Skrivet av JohnnyGreed:

Oj, självklart, blev lite fel där...

En länk om bilen jag var intresserad av: http://www.opel.se/fordon/kommande-modeller/ampera-e/ampera-e...

I praktiken handlar det ju tyvärr om kanske hälften av den räckvidden när man kör på våra landsvägar och motorvägar, vilket man ju gör när man kör mellan städer. Därav att man faktiskt lär behöva 230V 10A-uttagen som finns på stolpar i stort sett överallt. Frågan blir då vad man ska göra de timmarna de tar att ladda tillräckligt för att ta sig hem.

Sen är det lite löjligt att elbilsägare ska börja kalla vanliga bilar för fossilbilar, det är ju inte som att det egentligen behövs några fossiler för syntetisk bensin, syntetisk diesel från biomassa och tidigare generationer biodiesel eller för fordonsgas (biogas), och det råkar vara den gamla fordonsflottan som går på mest biobränslen. Det sista till stor del för att de börjat blanda in nyare biodiesel-generationer de sista åren som nu med råge utgör största andelen förnybart i transportsektorn. Det är mest att det ger bättre värde i att exportera skogen som pappersmassa och trä/virkesprodukter som är varför det inte investeras i att ersätta oljan just här. Sen blir ju inte en elbil sämre av en generator för förlängd räckvidd. Behövs den bara i 10-20% av kilometerna så kör du ju på batteri i de flesta fallen ändå. Fast är det bara en extrabil så kan man ju lämna elbilen hemma vid längre resor...

Samtidigt är som sagt cirka 85% av världens energi fossil på primärsidan. Det betyder i praktiken att det varken finns biomassa för att köra på syntetiska/biobränslen eller för att generera el för att köra på batterier. Skulle Sverige exempelvis sluta exportera skogen i form av pappersmassa/pappersprodukter eller trä/virkesprodukter för att fylla tanken eller producera el till en helelektrisk transportsektor så skulle ju dessutom de som vill ha papper och kartong skaffa massaved, pappersbruk och resulterande produkter någon annan stans, som i sin tur skulle kräva nya kraftverk då våra vattenkraftverk och kärnkraftverk inte längre finns tillgängliga för det. Ja det finns ingen bra lösning. Att världen skulle få tiotusentals kärnkraftverk helt plötsligt är inte något som kommer hända. Skulle inte förvåna mig det minsta om majoriteten av energin i världen är från fossila ursprung om 50 år ens, fortfarande. Efterfrågan ökar och andra resurser är begränsade. Enda revolutionen som sker inom elbilar just nu är ju att folk börjar tjäna pengar på det. I övrigt har det potential till energisnålare transporter, som är viktigt i sig om man vill minska miljö och hälsofarliga utsläpp.

Sista stycket
Permalänk
Medlem

Bränslecellerna har det pratats om sedan 1970 och de första bemannade rymdfärderna och man tom. kunde läsa om det i ungdomsorienterade teknikböcker från bibilotek runt 75 - nu 40 år senare har man inte kommit speciellt mycket längre mer än att man kan katalysera fram vätgas från kolväte som metanol/etanol - förstås med dålig verkningsgrad och gör en dieselmotor till väldigt mycket bättre alternativ i verkningsgrad för bränslet i fråga.

nej, det kommer att dröja väldigt länge till innan bränsleceller blir ett alternativ utanför väldigt specifika tillämpningar för rymd/under vatten eller att ladda sin mobil med en skitdyr bränslekapsel för lyxcamparen (för de som verkligen behöver dessa kommer aldrig ha råd...)

Vätgas som sådan är också väldigt knepig att hantera - kan detonera utblandad i luft i väldigt stort blandningsintervall och väldigt energikrävande att pumpa ned på gasflaska då en 200-Bars flaska med vätgas så är 10% av dess energiinnehåll gått åt bara till för att komprimera gasen till 200 Bar innan transport. och skall man lösa det i cerium precis som i NiMh-batterier(en sällsynt jordartsmetall tillsamman med neodym mfl.) så kan det inte skalas upp i dom volymer som krävs då världens tillgång av kända cerium-fyndigheter helt enkelt inte räcker till (samma sak med neodym mfl. jordartsmetaller) - skall varje hushåll ha motsvarande flera hekto av det i sin fordon och /eller hem så finns det inte fyndigheter i världen som kan täcka det - oavsett prislapp man är villig att betala för det...

Elenegi är också bara motiverbart om elströmmen kommer från vatten och kärnkraft (vind och sol om man också kan ordna lagringen utan miljöbelastning så att ström kan levereras när det inte blåser och det är midvintersvart ute under en månads tid som kring december) men inte om den kommer ifrån kol, olja och naturgaskraftverk.

I USA räknar man att varje kWh släpper ca 680 gram CO2 med deras mix av olika energikällor inklusive kärnkraft, vatten, vind och sol.

en Toyota Yarisybrid räknar man med från 75 gram CO2 per km eller 0.33 l/mil och utan hybrid 99 gram/km CO2

Förbrukar Tesla 150 Wh/km så motsvarar det med USA:s elenergi-mix 102 gram CO2-utsläpp/km, alltså sämre lösning med elbil än en mindre modern bil med förbränningsmotorlösning och dessutom kan köpas idag - det oräknat all koldioxidutsläpp för att tillverka batterierna, neodym för magneter etc. som är väldigt energiintensiva och med stora utsläpp under sin tillverknings (samma sak med solceller, de kommer aldrig att betala sin energi förbrukning som gick åt vid tillverkning, transporter och underhåll under åren med solenergin som sedan samlas in under en 15 års period ens i gynnsamma fall - det hade varit bättre att låta bli att tillverka dessa helt ur miljösynpunkt och CO2-utsläpp...)

Man skall komma ihåg att ingen biltillverkare tillverkar bara för Svergies behov med miljömässigt väldigt bra energimix på elströmmen - i de flesta länder med marknad som kan betala Teslas prisnivå har en energimix på USA:s nivå och ännu sämre med med CO2 utsläpp per kWh elström

Man får inte glömma bort att elström, bensin, diesel, olja, vätgas är bara energibärare - inte energikälla - någonstans skall energin komma ifrån och sedan omvandlas och transporteras via en energibärare, helst utan allt för mycket förluster.

Att omvandla termisk energi till elström innebär att knappt 2/3 av energimängden kyls bort för att få ut 1/3-del mer användbar och transporterbar energi (elström) och det är olyckligt om den termiska energin till stor del består av olja, kol och naturgas - vilket det gör i en stor del av världen...

I tex. England och delar av Europa skickar man hellre gas till spisar och uppvärmningsanordningar i fastigheterna istället för att driva detta med elström - av anledningen att värmning med elström ger mer CO2-utsläpp för samma utförd jobb...

Det är också det som gör rysslandsgasen så känslig för delar av Europa, då utan denna så kan Europa inte värma husen eller laga sin mat...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

För tvivlaren, rekomenderar jag en Norman, som kört en bra bit över 200'000km med sin P70 på bara ett par år. Han har kört kors och tvärs i hela EU, i snöstorm i nordnorge. Kolla där och återkom sedan med reviderade uppfattningar.
Hur många, norr om Gävle, har INTE bilen i garage, eller åtminstånde en stolpe med 230V vid bilen och motor/kupé värmare inkopplad? Därmed borde diskutionerna om kalla batterier i minus grader vara avklarad. (Elbilarna värmer/kyler sina batterier vid behov.)

-
Jag har promenadavstånd till jobbet. Men nu flyttar min arbetsplats, så jag måste åka en mil per väg, över trängselskatt och hela kittet. Så från att ha haft en liten Peugeot 208 för shopping, funderar vi nu på att uppgradera. (Till elbil?) Jag ser miljö aspekten, men som privat konsument med familje ekonomi som inte tål att köpa en +1miljon Tesla ser jag också till den stora bilden. Dvs...
*Kan jag ropa hem elbilen ekonomiskt?
*Klarar jag ladda den?
*Klarar den ALLA mina behov? Om inte, hur mycket kostar det att kompletera upp med hyrbil/tåg/flyg?

Jag bor i centrala stan. Jag får själv bekosta montering av elmätare vid min P-plats i garaget under bostaden, för okänd summa pengar? Med dagens elpriser kostar det ca 2kr/mil att köra en Tesla. Men om våra elpriser skulle landa på EU nivå, skulle den kostnaden stiga med x2 till x3.
Jag kan ladda på jobbet. Men den som kallt räknar på att kunna göra det, riskerar en tråkig (dyr) överraskning. Hur länge fungerar det med den "svenska avundsjukan"? "Fan!" jag får äta bajs bara för att jag sparar pengar på att kunna gå till jobbet idag. Hur länge skulle jag kunna ladda på jobbet, innan chefen skulle få så mycket bajs att man blev tillsagd att sluta. Eller om man skrivit avtal med jobbet, att kontraktet (för laddning) inte kommer förnyas. För att undvika det, är det nog bäst att man i alla fall planerar för kostnaden att sätta upp egen laddstation.

Lite snabbt räknat, utan att gå in på för mycket siffror
En diesel-bil i tjänstebils klassen, ca 350'000kr. (Give or take!). På landsväg drar de i regel 3l/100km. (Erfarenheter från hyrbilar i tjänsten.) Men nu skall jag köra en mil per resa, så man bör räkna med det dubbla, det mesta av tiden. Just nu ligger bränslet på ca 12kr/l 12x0.6= 7.2kr/mil
Service på en dieselbil i tjänstebil klassen ligger på ca 6'000-10'000kr. Medel ca 8'000kr/år.
1500mil/år ger således. 7.2kr/mil x 1500 +8000kr. = 18'800kr/år i driftskostnad. (2000mil = Längre sträckor ger lägre förbrukning, jag räknar grovt att det tar ut varandra.)

Jag börjar baklänges med elbilen, 2kr/mil. + 4700kr/år i service.
1500mil/år ger således. 2kr/mil x 1500 + 4700kr = 7700kr/år. Differansen på 11'100kr/år kan jag lägga på ett lån för att köpa en dyrare elbil. En snabb titt på Forex Bank's hemsida visar att 1000kr/månaden (10år) i amortering, ger mej ett lån på 100'000kr. Kan jag få en motsvarande el-bil för 450'000kr, landar jag på ungefär samma kostnad.
Jag kommer alltså ungefär halvvägs till en Tesla, som det ser ut idag. Det kommer se lite annorlunda ut om ett par år, då de billigare modellerna nått svenska marknaden.

Jag har säkert missat och glömt en massa, men det är lite så här mina tankar går.
Så skall jag köpa bil idag (Innom ett år) så blir det en Diesel-bil.
Längre fram kan ekvationen se annorlunda ut. Jag lånar gärna det jag spara på att köra el, även om jag då inte sparar pengar, så sparar jag miljön. Men jag är inte så väl bemedlad att jag kan bränna ett par hundra tusen (eller mera) på att köra lite miljövänligare.
Man får heller inte glömma att, bara för att det inte kommer ut avgaser ur bilen jag kör, betyder det inte att energin är producerad helt rent. OCH, vad är det för gifter i batterierna? Hur påverkar det vår miljö om 10-15 år när vi har miljoner 500kg batterier som skall destrueras? Hur mycket kan återvinnas? Vad blir effekterna av dessa tungmetaller vid en olycka... bla, bla, bla... Det bara fortsätter..!

"Man får heller inte glömma att, bara för att det inte kommer ut avgaser ur bilen jag kör, betyder det inte att energin är producerad helt rent."

Hade för mig att tesla drar in sin el från afrika, solcellspaneler?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Bränslecellerna har det pratats om sedan 1970 och de första bemannade rymdfärderna och man tom. kunde läsa om det i ungdomsorienterade teknikböcker från bibilotek runt 75 - nu 40 år senare har man inte kommit speciellt mycket längre mer än att man kan katalysera fram vätgas från kolväte som metanol/etanol - förstås med dålig verkningsgrad och gör en dieselmotor till väldigt mycket bättre alternativ i verkningsgrad för bränslet i fråga.

nej, det kommer att dröja väldigt länge till innan bränsleceller blir ett alternativ utanför väldigt specifika tillämpningar för rymd/under vatten eller att ladda sin mobil med en skitdyr bränslekapsel för lyxcamparen (för de som verkligen behöver dessa kommer aldrig ha råd...)

Vätgas som sådan är också väldigt knepig att hantera - kan detonera utblandad i luft i väldigt stort blandningsintervall och väldigt energikrävande att pumpa ned på gasflaska då en 200-Bars flaska med vätgas så är 10% av dess energiinnehåll gått åt bara till för att komprimera gasen till 200 Bar innan transport. och skall man lösa det i cerium precis som i NiMh-batterier(en sällsynt jordartsmetall tillsamman med neodym mfl.) så kan det inte skalas upp i dom volymer som krävs då världens tillgång av kända cerium-fyndigheter helt enkelt inte räcker till (samma sak med neodym mfl. jordartsmetaller) - skall varje hushåll ha motsvarande flera hekto av det i sin fordon och /eller hem så finns det inte fyndigheter i världen som kan täcka det - oavsett prislapp man är villig att betala för det...

Elenegi är också bara motiverbart om elströmmen kommer från vatten och kärnkraft (vind och sol om man också kan ordna lagringen utan miljöbelastning så att ström kan levereras när det inte blåser och det är midvintersvart ute under en månads tid som kring december) men inte om den kommer ifrån kol, olja och naturgaskraftverk.

I USA räknar man att varje kWh släpper ca 680 gram CO2 med deras mix av olika energikällor inklusive kärnkraft, vatten, vind och sol.

en Toyota Yarisybrid räknar man med från 75 gram CO2 per km eller 0.33 l/mil och utan hybrid 99 gram/km CO2

Förbrukar Tesla 150 Wh/km så motsvarar det med USA:s elenergi-mix 102 gram CO2-utsläpp/km, alltså sämre lösning med elbil än en mindre modern bil med förbränningsmotorlösning och dessutom kan köpas idag - det oräknat all koldioxidutsläpp för att tillverka batterierna, neodym för magneter etc. som är väldigt energiintensiva och med stora utsläpp under sin tillverknings (samma sak med solceller, de kommer aldrig att betala sin energi förbrukning som gick åt vid tillverkning, transporter och underhåll under åren med solenergin som sedan samlas in under en 15 års period ens i gynnsamma fall - det hade varit bättre att låta bli att tillverka dessa helt ur miljösynpunkt och CO2-utsläpp...)

Man skall komma ihåg att ingen biltillverkare tillverkar bara för Svergies behov med miljömässigt väldigt bra energimix på elströmmen - i de flesta länder med marknad som kan betala Teslas prisnivå har en energimix på USA:s nivå och ännu sämre med med CO2 utsläpp per kWh elström

Man får inte glömma bort att elström, bensin, diesel, olja, vätgas är bara energibärare - inte energikälla - någonstans skall energin komma ifrån och sedan omvandlas och transporteras via en energibärare, helst utan allt för mycket förluster.

Att omvandla termisk energi till elström innebär att knappt 2/3 av energimängden kyls bort för att få ut 1/3-del mer användbar och transporterbar energi (elström) och det är olyckligt om den termiska energin till stor del består av olja, kol och naturgas - vilket det gör i en stor del av världen...

I tex. England och delar av Europa skickar man hellre gas till spisar och uppvärmningsanordningar i fastigheterna istället för att driva detta med elström - av anledningen att värmning med elström ger mer CO2-utsläpp för samma utförd jobb...

Det är också det som gör rysslandsgasen så känslig för delar av Europa, då utan denna så kan Europa inte värma husen eller laga sin mat...

Gas turbiner i dagsläget har en verkningsgrad på närmre 70%...samt att det inte är det hälsosammaste att koka mat på gas spis ifall gasen glöms på en vacker dag.

De lokala avgaserna är det största problemet! Har visat sig ge cancer, Alzheimers, demens, hjärt och kärlsjukdomar o.s.v

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Jag gick efter detta. Men då borde du kanske ha skrivit att du bara ha B kort.

Vad snackar du om? Jag kommenterade bara om hur mycket man reellt sett får dra med en fullastad bil och B-kort. Med ett Utökat B-kort (B96) får man ha en totalvikt på hela ekipaget på 4250kg, på ett BE-kort får man dra så mycket som bilen är godkänd för så länge som fordonet väger mindre än 3500kg, allt över det kräver C-körkort.

Från Transportstyrelsen:
Körkortsinnehavare för året 2015 - B, B96 och BE.
B = 6 287 000
B96 = 48 000
BE = 535 000

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik-och-...

Jag skrev t.o.m. att mitt inlägg gällde för B-kort (vilket du totalt missade), dessutom är det en överväldigande majoritet som bara har B-kort så det är snarast självfallet att det är B-korts förare biltillverkare av personbilar har som huvudsaklig målgrupp.

Permalänk
Medlem

@xxargs

Anledningen att gas är vanligare både till uppvärmning och matlagning i andra delar av världen/europa är primärt ett resultat av historiska politiska beslut, den resulterande infrastrukturen och tradition. Inte att det är miljömässigt "bra". Att vi i Sverige använder förhållandevis lite fossilt för t.ex uppvärmning är för att vi har haft särskilt bra förutsättningar jämfört med andra länder (Norge undantaget) för att producera billig el till ett helt land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Opeln har en annan snabbladdare exempelvis, det är EU-standarden CCS med likström och det finns på ännu färre ställen än Teslas. Att installera det hemma är nog uteslutet. Laddboxarna som exempelvis Vattenfall säljer till kommuner osv för att användas på allmänna platser, av företags osv, har inte några av DC-standarderna och kan inte räknas till snabbladdare. Just de är i bästa fall halvsnabba.

Just Teslas laddare tenderar man att hitta på ställen som Arboga eller Örnsköldsvik, men inte i Norrköping, Linköping, Jönköping eller Göteborg. Väljer man E20 istället så blir det inte mycket bättre. Så hur ska jag ta mig dit och hem? De ligger faktiskt inte jämte de stora vägarna. Tänk på att en sådan simpel sak som en heldag på Ikea betyder ganska långa resor för de flesta, för min del är det 90 km till närmsta Ikea 110-120 km om man väljer att åka till en annan stad/annat varuhus. På 100-110 km/h-vägar så talar vi snarare om halva räckvidden mot testcykeln dessutom. Man åker inte dit varje dag, men varför ska man förlora friheten bilen annars ger? Nu har Ikea ofta några laddstolpar, men man kanske vill besöka fler ställen än Ikea när man väl åkt 90-120 km, och det är ju inte alls säkert de är lediga heller, och det är ju inte några snabbladdare heller utan exempelvis 3-fas 16A i bästa fall. I Kungens Kurva handlar det om enfas där man alltså kan ladda motsvarande 10 km på en timme. Alltså kan man i princip inte åka till något annat än Ikeas varuhus om man ska ta sig hem också.

Med Tesla så kan det ju faktiskt vara så att du hittar 63A trefas, men Teslan kan bara köra 32A via en sådan. Räcker inte bara att det finns laddstolpar med större effekter.

I praktiken handlar det ju tyvärr om kanske hälften av den räckvidden när man kör på våra landsvägar och motorvägar, vilket man ju gör när man kör mellan städer. Därav att man faktiskt lär behöva 230V 10A-uttagen som finns på stolpar i stort sett överallt. Frågan blir då vad man ska göra de timmarna de tar att ladda tillräckligt för att ta sig hem.

Sen är det lite löjligt att elbilsägare ska börja kalla vanliga bilar för fossilbilar, det är ju inte som att det egentligen behövs några fossiler för syntetisk bensin, syntetisk diesel från biomassa och tidigare generationer biodiesel eller för fordonsgas (biogas), och det råkar vara den gamla fordonsflottan som går på mest biobränslen. Det sista till stor del för att de börjat blanda in nyare biodiesel-generationer de sista åren som nu med råge utgör största andelen förnybart i transportsektorn. Det är mest att det ger bättre värde i att exportera skogen som pappersmassa och trä/virkesprodukter som är varför det inte investeras i att ersätta oljan just här. Sen blir ju inte en elbil sämre av en generator för förlängd räckvidd. Behövs den bara i 10-20% av kilometerna så kör du ju på batteri i de flesta fallen ändå. Fast är det bara en extrabil så kan man ju lämna elbilen hemma vid längre resor...

Så du tycker inte ts som har skrivit att han kör ca 8-10 mil varje dag ska köpa en elbil för att DU har 90 km till Ikea? Intressant resonemang, för övrigt är det ganska självklart att elbilar inte är det optimala för alla, hade så vart fallet skulle inte förbränningsbilar existera och så är det ju inte.

Men just efter vad ts beskriver låter en elbil som ett bra alternativ, och att räckvidden inte är 500km i praktiken har ju ts också uttryckt att han förstår tidigare i tråden men även om den nu skulle vara hälften är det ju fortfarande mer än vad ts behöver

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

@Anonymous FTW: Jag kan självfallet inte bättre än hemsidan du länkade till, då de jobbar med med att visa upp och marknadsföra sina bilar. Dock kan jag lagen om fordonsvikt som säger att du inte får ha ett ekipage med en totalvikt på mer än 3500kg på ett B-kort, vilket gör att den marknadsförda "dragvikten" bara är för syns skull då det i ett verkligt scenario inte går att dra så mycket för 9/10 bilägare.

Samma princip gäller maxhastighet, bara för att bilen går i 250km/h så får man inte köra snabbare än vad lagen (hastighetsskylten) säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Fel igen Wh (Watt-timme) är en mängd energi, närmare bestämt den energi som en 1 W förbrukare använder under 1 timme. Det används ofta i elförbrukning, du kanske känner igen förkortningen kWh för kilowattimmar från elräkningen.

Wh/km är då alltså en viss mängd energi per kilometer, och en Model S drar i runda slängar 200 Wh/km (denna siffra är den som ökar med 20-40 Wh/km vintertid).

Vill man räkna om literförbrukningen för en bensinbil blir det ganska precis 1000 Wh/km för varje l/mil*. Dvs 0.7 liter/mil motsvarar 700 Wh/km.

*1 liter bensin innehåller omkring 10 kWh energi, och 1 mil = 10 km.
D.v.s: 1 liter/mil = 0.1 liter/km = 0.1 * 10000 Wh/km = 1000 Wh/km.

Tack för att du rättar mej. Jag hade iofs redan gjort det själv, i ett tilllägg under "EDIT", men det är bra så vi är helt säkra!

Skrivet av Alle22:

"Man får heller inte glömma att, bara för att det inte kommer ut avgaser ur bilen jag kör, betyder det inte att energin är producerad helt rent."

Hade för mig att tesla drar in sin el från afrika, solcellspaneler?

Jepp, så är det, man slår till en spak inne i bilen, sedan går den på solceller från afrika, precis som du sa!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Jag skall nog skaffa en elbil runt 2020 eller senare när det börjar komma bra modeller, vill inte ta risken att få en bil med lite barnsjukdomar nu när de kommer med första modellen av t.ex Opel Ampere-e.

Det små roliga blir att jag får ladda min elbil på jobbet då jag inte kan göra det hemma, pga lägenhet. Gratis el iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aulo KY:

@Anonymous FTW: Jag kan självfallet inte bättre än hemsidan du länkade till, då de jobbar med med att visa upp och marknadsföra sina bilar. Dock kan jag lagen om fordonsvikt som säger att du inte får ha ett ekipage med en totalvikt på mer än 3500kg på ett B-kort, vilket gör att den marknadsförda "dragvikten" bara är för syns skull då det i ett verkligt scenario inte går att dra så mycket för 9/10 bilägare.

Samma princip gäller maxhastighet, bara för att bilen går i 250km/h så får man inte köra snabbare än vad lagen (hastighetsskylten) säger.

Du får dra ett UE-släp på 750kg. Totalvikt på fordonståget = 4250kg med ett vanligt B-kort. Så riktigt så illa är det inte.
Sedan har bilen en dragvikt på över två ton i alla fall, man kan ju inte "inte nämna det" bara för att nårga inte har BE behörighet.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!