Red Dead Redemption 2 – den stora tråden

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Har ni sett att det redan dykt upp moddar till RDR2? Reshade Photorealistic ska göra grafiken ... ja mer fotorealistisk helt enkelt. Ser ju läckert ut i videon, men sitter på jobb-bärbara så kan inte testa själv. Snyggt är det i alla fall!

Nedladdningslänk till The Photorealistic Reshade

En annan mod är av det roligare slaget. Den lägger till Jokern från filmen Joker (logiken flödar i dessa moddar känner jag). Fantastisk film för övrigt! Absolut inget jag skulle installera, mer en kul grej.

Nedladdningslänk till The Joker Mod hos Nexusmods

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Är det att aktivera vsync i spelet som gäller för att få gsync att fungera?

Med vsync inaktiverat säger min skärms inbyggda hz räknare konstant 144hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Jag är så dålig på sånt här, men när jag slår på HDR i inställningar, tycker jag kontrasten blir mycket mindre (t.e.x. har jag väldigt svårt att få RS-loggan att knappt synas i inställningar).
Om jag kör utan HDR blir spelet mycket ljusare, samt har mer kontraster, och jag kan lätt ställa in så att loggan knappt syns.

Har en C49RG90 skärm.

Var samma för mig på PS4 förra året när det släpptes. Fick köra utan HDR då implementationen var under all kritig och förstörde färgerna totalt.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Haha! Lade mig för att sova på saken (launchern kraschade) och tänkte "det måste ju vara fixat imorgon!". Nähä. Launchern kraschar så fort jag försöker starta spelet. I mitt fall hall jag kommit noll procent närmre att kunna spela. Jaja....

JAG VILL JUH VA KOBOJSARE MED!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Hmm, nu när jag kör utan HDR är det extremt vitt i snöstormarna, så att man knappt ser någonting känns det som...och det märktes då man ska ut och leta efter John i början av spelet.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

@Arghuleh:

Känns realitiskt, har du varit ute i snöstorm någon gång? Man ser inte mycket

Men håller med det är verkligen vitt-vitt.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Så köra med HDR blir bättre i det avseendet.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

@NatureBoyyy ahh så det är så för andra? Skönt att höra. Men jag tycker nästan HDR är bättre pga av det, fast det är ju mycket mer grått och urvattnat.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

I den här videon:
https://youtu.be/guaJU3yok6k?t=1873

Så syns hästarna, för mig syns dom inte alls pga av det vita.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

@NatureBoyyy ahh så det är så för andra? Skönt att höra. Men jag tycker nästan HDR är bättre pga av det, fast det är ju mycket mer grått och urvattnat.

Ja jag testade HDR och bytte växelvis, men slutade med att inte använda det, det blev för grått och tråkigt som sagt, borde varit tvärtom nästan menmen.

Skrivet av Arghuleh:

I den här videon:
https://youtu.be/guaJU3yok6k?t=1873

Så syns hästarna, för mig syns dom inte alls pga av det vita.

Inte kul alls, du har inte väldigt hög vitbalans eller vad det heter i spelet typ? Det ska ju vara svårt att se men du måste ju kunna se något vad du gör

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Verkar som det är nån typ av bugg i inställningarna. Startade om spelet och det blev genast bättre.

Samt också, om jag startar om spelet när jag har HDR valt, är det ingen skillnad mellan HDR och vanligt. Dock om jag då ändrar från HDR till off, och sen tillbaks, blir skärmen urvattnad och mörk. Så det löste sig för mig tror jag.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Ok då jag inte ens kan starta spelet än har jag en fråga:

Någon som kör med ett gtx 1070 och/eller en ryzen 1600 som kan ge lite info om hur spelet rullar?

Tack!

Och alla som spelar, ha kul!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av acoustique:

Kör på en rigg från 2014 (4790, 24 GB ram, SSD) som är uppgraderad med ett RX 590. Fungerar bättre än förväntat. Runt 50-60 FPS med det mesta på high i 1080p. Har inte haft några problem överhuvudtaget på dom 2-3 timmar jag spelat hittils. Fint och snyggt.

Skickades från m.sweclockers.com

Är spelet snyggare på nära håll framför en datorskärm jämfört med Witcher 3 pc?

Permalänk
Medlem

Nån som testat avinstallera spelet och installera om spelet? Eller t.o.m Launchern?
Har ännu inte fått skiten att fungera. *frustrerande*

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Är det att aktivera vsync i spelet som gäller för att få gsync att fungera?

Med vsync inaktiverat säger min skärms inbyggda hz räknare konstant 144hz.

Fått någon klarhet i det här? Jag ska undersöka saken själv i eftermiddag, men hade varit gött om någon redan satt på svaret!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

@XPerion vet inte vad dina problem är, men om launcher kraschar, testa att uppdatera Windows så gott det går (själv uppdaterade jag till Windows version 1903, och då kraschade inte launchern). Har läst att andra fått det att fungera med att verifiera RDR2 installationen i launcher (gå in i Settings, välj spelet där och klicka på Verify Integrity. Tar en stund dock).

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Fått någon klarhet i det här? Jag ska undersöka saken själv i eftermiddag, men hade varit gött om någon redan satt på svaret!

@cerb

Det vanliga är väl att köra G-sync och V-sync på via Nvidias kontrollpanel, sedan stänga av v-sync i spel samt (om det behövs) sätta FPS cap till 3-4 frames under skärmens refresh rate.

Jag brukar t.ex oftast sätta cap på 140 (skärm på 144hz).

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Via Kotaku hittade jag en reddit där de eventuellt har en fix för microstutters och freezes, ska prova det ikväll.

https://www.reddit.com/r/PCRedDead/comments/ds3kk4/stutter_fr...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Är spelet snyggare på nära håll framför en datorskärm jämfört med Witcher 3 pc?

Alltid mer förlåtande sitta längre ifrån på större skärm så man får samma fov.

Inte kört Witcher 3 på ett tag men var inte direkt fult på min 2560*1080 35" ultrawide med gamnacke sittställning för att komma närmare.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Relik 📜

När Red Dead 2 kom ut på konsol sammanställde @Callemedskägget massa bra tips från forumet i en video. Majoriteten är givetvis relevanta även för PC. Rekommenderas!

Finns även i textform: https://www.fz.se/forum/post/3839493

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

@cerb

Det vanliga är väl att köra G-sync och V-sync på via Nvidias kontrollpanel, sedan stänga av v-sync i spel samt (om det behövs) sätta FPS cap till 3-4 frames under skärmens refresh rate.

Jag brukar t.ex oftast sätta cap på 140 (skärm på 144hz).

Se där, faktiskt missat, och då haft Gsync länge! Så på med V-sync i nvidias panel, ska testa! Vad använder du för att cappa FPS med? Senast körde jag med RivaTuner.

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaktwo:

Kräver ju riktigt mkt och är ju inte överdrivet snyggt heller om jag ska vara ärlig!

Vad tänker du kan förbättras, visuellt? Inte effekter nu utan det rent visuella.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Följde ett tips på reddit angående felet "exited unexpectedly".

Jag nedgraderade bios till pre-Ryzen 3000 support eftersom jag inte kör 3000 (7B87v16 för mitt kort).
Nu startade spelet, men krashade ut vid spelmenyn 2 gånger med en annan vy av meddelandet "exited unexpectedly".
Den 3:e gången så funkar det, frågan är hur länge

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

@Nizr: Det är ju att föredra att ställa in det direkt i spelet eller genom någon konfigurationsfil. Annars kör jag också RivaTuner, men tycker att det fungerar sådär beroende på spel.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MadFred:

Följde ett tips på reddit angående felet "exited unexpectedly".

Jag nedgraderade bios till pre-Ryzen 3000 support eftersom jag inte kör 3000 (7B87v16 för mitt kort).
Nu startade spelet, men krashade ut vid spelmenyn 2 gånger med en annan vy av meddelandet "exited unexpectedly".
Den 3:e gången så funkar det, frågan är hur länge

Låter som MSI, själv kunde jag starta spelet först efter BIOS med AGESA 1.0.0.4B släppts. Men för dig fungerar det med pre release alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ska jag hoppa över spelet om jag vill spela på high? Har datorn i signatur.
Blev ganska besviken att många med bättre hårdvara än mig som har problem med att köra spelet med bra FPS och höga inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Ska jag hoppa över spelet om jag vill spela på high?
Har datorn i signatur. Blev ganska besviken av att läsa alla med bättre hårdvara än mig som har problem med att köra spelet med bra FPS och höga inställningar.

Rent upp och ner, nej vill du köra allt på High får du skippa, mitt 2060 fixar mer eller mindre en blandning av high/ultra i 60 fps och mer, men har justerat lite olika och utan msaa givetvis. Men vill du ha allt på high får du vänta till optimeringar eller nytt grafikkort.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Låter som MSI, själv kunde jag starta spelet först efter BIOS med AGESA 1.0.0.4B släppts. Men för dig fungerar det med pre release alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, men som sagt, jag kör inte med någon 3xxx så jag testade.
Spelat nu 20-25 minuter och det funkar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Rent upp och ner, nej vill du köra allt på High får du skippa, mitt 2060 fixar mer eller mindre en blandning av high/ultra i 60 fps och mer, men har justerat lite olika och utan msaa givetvis. Men vill du ha allt på high får du vänta till optimeringar eller nytt grafikkort.

Ok då väntar jag med köpet och hoppas på patcher som förbättrar och optimerar spelet.
Tack för feedbacken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MadFred:

Japp, men som sagt, jag kör inte med någon 3xxx så jag testade.
Spelat nu 20-25 minuter och det funkar.

Ah, missade det helt.
Lite lurigt när man inte direkt ser signaturfältet och eventuellt system där. Men bra att du fick igång spelet!

Själv väntar jag bara på att denna arbetsdag tar slut någon gång så jag får fortsätta.

Skickades från m.sweclockers.com