Permalänk
Medlem

Problem efter uppgradering

Har precis bytt ut mobo, processor, minnen samt gpu på min dator.
Problemet jag har är att jag får ingen bild när jag startar med båda minnena monterade.

Satte minnena i A2 samt B2 enligt manualen och det fungerar inte, har sen testat minnena var för sig i både A2 samt B2 och det fungerar.

Vad kan det vara för fel? Båda minnena fungerar och båda slottarna fungerar..

Kan jag ha skadat något i CPU sockeln? Använde Asus installationsverktyg för CPu och var fruktansvärt försiktigt så jag kan inte ha gjort något fel.

Moderkort: Asus Z170 pro gaming
CPU: I7 6700K
Minnen: Corsair Vengeance CMK16GX4M2A2133C13R

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X

Permalänk
Medlem

Sätter jag minnena i A2 plus B1 så fungerar det. kan jag köra så? Datorn känner av 16 gb minne.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X

Permalänk
Medlem

@Wolifan:

Hej,

Intressant för jag har samma problem i princip med liknande datordelar. Monterade ihop allt försiktigt och med antistatarmband mm. Men svart bild och inget bios-pip vid uppstart. Fläktar och lysen och hårddiskar ser ut att fungera normalt.

Jag provade att montera loss olika komponenter och starta datorn, dock ej kopplad till skärm, för att höra om bios-pipet kom. Tog bort båda minnena (ett och ett i taget), grafikkortet, och hårddiskarna. Kollade även processorn för böjda pinnar mm men såg inga fel.

Jag får väl prova att ta bort ett minne och koppla in datorn till skärm antar jag för att få se om det kommit igång. Men ska inte detta moderkort pipa när man startar det utan operativsystem?

Datordelar:
------------
Skärm: BenQ G2222HDL
Chassi: Corsair 200R
Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING
CPU: Intel® Core™ i7-6700K 4,0Ghz
Kylning: Be quiet Rock
Minne: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Black 2666MHz
PSU: EVGA SuperNOVA 650Watt GQ Power
GPU: ASUS GeForce GTX1070 Dual 8GB
+ 3 hårddiskar (250 ssd, 1 Tb WD, 4Tb WD)

Visa signatur

Datorinfo kommer snart :).

Permalänk
Medlem

@SwedeMac:
Inte en aning, körde igång datorn med en sticka och installerade Win 10 samt uppdaterade Bios för att se om det var problemet men det hjälpte inte. Men nu kör jag som sagt med minnerna i de mittersta platserna och då fungerar det, vet inte om det är rätt men men..

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X

Permalänk
Avstängd

svårt att säga exakt vad som är problemet men kanske skulle testa sätta dom i slotsen för dual och köra en clear cmos så kortet rensar alla inställnigar funkar inte det så kör en memtest på vardera minnet för att utesluta att det inte är något fel på nått av dom och är det som gör att dom inte vill gå i dual är min första tanke att testa

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@Wolifan:

Jag kommer ju inte ens så långt att jag kan kolla bios, ännu mindre installera windows. Läste lite på nätet och de verkar ha haft rejäla problem tidigare med just detta med dessa moderkort.

Ska prova din set-up också med A2/B1 med minnena och se om det kommer igång för mig med. Skitsamma så länge det fungerar som det ska tycker jag :D.

Visa signatur

Datorinfo kommer snart :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedeMac:

@Wolifan:

Jag kommer ju inte ens så långt att jag kan kolla bios, ännu mindre installera windows. Läste lite på nätet och de verkar ha haft rejäla problem tidigare med just detta med dessa moderkort.

Ska prova din set-up också med A2/B1 med minnena och se om det kommer igång för mig med. Skitsamma så länge det fungerar som det ska tycker jag :D.

Moderkortet är säkerligen kasst, jag hade reklamerat detta.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Köp en liten högtalare (typ 10SEK) och anslut så vet du kanske mer efter detta.
System warning speaker på sidan 1-26.

prova minnerna i A1 och B1 trots vad som står i manual bara för att få vetskap.

Permalänk
Medlem

Hur stor betydelse har det att man inte kör minnena i rätt slots?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att kolla följande:

Reset CMOS

Kolla Mobo minnesstöd QVL. Kan ibland behövas en BIOS uppdatering.

Dubblekolla att CPU och kylare är korrekt monterad dvs kolla böjda pins etc.

Kolla så inget ligger mot moderkortet eller annat som kan kortsluta.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Testade nu på morgonen att sätta minnena på rätt platser (A2/B2) och då fungerade det en kort stund, kom in i Windows men fick efter en kort stund upp flemeddelande 0xc0000221. Stängde av datorn och tog ut en minnessticka och då fungerade det igen. Visst måste det vara något fel på minnena?

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X

Permalänk
Medlem

Har pratat med Inet och ska nu skicka in minnen, mobo och processor på felsökning.

Perfekt timing då BF1 släpps imorgon...

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X

Permalänk
Medlem

@Wolifan:

Samma här. Ska ta in mitt moderkort för utbyte (hoppas jag) till NetOnNet efter samtal med deras support. Provade alla tips men ingen skillnad för mig, har aldrig sett nån livsgnista på skärmen :/.
Lycka till och hoppas du får nya minnen snabbt så du kan lira för fullt.

Visa signatur

Datorinfo kommer snart :).

Permalänk
Medlem

@SwedeMac:
Tack detsamma! Har pratat med både Inet och Asus och då jag bor så pass långt ifrån så var det säkrast att skicka in hela moderkortet så kan de kolla även det om det skulle behövas, de trodde dock att det var mina minnen som strulade.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X

Permalänk
Medlem

Skickade in moderkort, minnen samt cpu till Inet och de har nu konstaterat att det var fel på moderkortet, så nu är det ett nytt moderkort som är testat på väg tillbaka till mig. Suverän service från Inet, snabbt gick det.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X