Varning: Nya drönarlagen tillåter vem som helst att gripa dig! [Drönarkameror kräver tillstånd]

Permalänk
Medlem

Ännu ett exempel på hur man gör ett par tusen laglydiga svenssons till förhärdade brottslingar.
Inte för att jag kör min så pass ofta men jag kommer inte känna mig hindrad av denna lag precis som jag körde med min dashcam i ett par år nu medans de utredde om den var laglig eller inte.
Mest chockad över att den är OK att använda nu

Permalänk
Medlem

Samma problem med detta som med allt annat, så fort det det kommer till lagar och "ny" teknologi.

Man anpassar inte lagar och regler efter ny teknik, utan låter domstolar tolka hur gamla antika lagar skall användas på teknik som inte ens var påtänkt, när lagen skrevs.

Då blir det sådana här "knäppa" domar.

Permalänk
Medlem

Varför har denna lagen införts, är det pga folk som missbrukar utrustningen och typ spionerar på folk eller något? Låter helt sjukt.

Permalänk
Skrivet av lassefrasse:

Nu är det nog inte helt fritt att ratta drönare heller för man får inte flyga saker på vissa höjder. Finns strikta regler för skydda flygplan och annat. Berättade en som flyger radiostyrda flygplan inom klubb som måste ta kontakt med flygplats mm innan dom får flyga, så han svor lite över drönar-folket som bryter mot regler hejvilt.

Kan nog förstå din kritik lite. Jag kollar alltid luftfartverkets drönarkarta, jag skickar även in mina filmer jag publicerar på facebook till lantmäteriet för godkännande.

Men jag har faktiskt sagt till minst 2 personer jag sett med drönare att dom flyger på fel ställe. Jag har varit super seriös med min hobby, och det sista jag ville är att andra personer skall förstöra nöjet med att inte följa lagar och regler.

Personligen har jag varit i kontakt med flygtorn, lantmäteriet och sjöfartsverket för att säkerställa mina flygningar.

Någon form av registrering som Usa har av drönaren plus någon form av körkort även för entusiaster/hobbyfolk hade varit bra.
Lite off topic kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har svårt för att fatta varför det ska vara olagligt, man kan med lagen i hand stå på gatan och fotografera in i någons fönster, men man får inte flyga drönare med ett kamera långt uppe i luften?

Ser ju nu att en relativt ny lag från 2013 gör det olagligt att göra just det här.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Avstängd

Ja, såvitt jag tolkar så är det väl två olika saker,

1. Ddels äldre lagar angående flygfoto, man måste i princip alltid söka tillstånd att publicera flygfoton som avslöjar stora områden terräng och motsvarande, detta har bland annat med säkerhets och militära bestämmelser att göra.
Det är inga nya lagar, de har funnits mycket, mycket länge. (inte minst sedan kriget...)
De har snarare mjukats upp idag.

2. Är väl mest sunt förnuft som gäller, så länge man inte publicerar bilder som kan tänkas kränka någons identitet, visar privata miljöer, även, och i synnerhet, företag om du inte har tillstånd, det är kanske inte så många som tänker på det idag, men fotoförbud på företag gäller det sedan tidigare, långt före drönarnas tid, -alla former av kameror-, särskilt handkameror och annat som visar bilder tex på kundarbeten, interiörer, byggnader och annat. Vill du fota på ett företag och publicera bilderna (tex lägga upp bilder på en hemsida) talar du först med en huvudansvarig person om det är ok att ta bilder och talar om vilka objekt du tänker fotografera.), osv. Det är även mycket viktigt att känna till att Den som gett tillstånd och har befogenhet att göra det är sedan personligt ansvarig för att bilderna tagna hos företaget verkligen får publiceras. (tex om en avdelnings chef säger OK, ni plåtar och du lägger upp din bild på internet och tror att allt är frid och fröjd, men sedan blir tex direktören för hela koncernen förbannad över någonting på bilderna, tex någonting han inte vill att en konkurrent skulle se, då kan ni råka in i rejält trubbel även om ni plockar ned bilderna).
Kan ju säga att det ni snackar om i början är en frisk fläkt jämfört med om sådant skulle inträffa, i ett extremt fall riskerar den ansvarige både avsked och höga skadestånd om det anses att ni orsakat företaget ekonomisk skada på grund av läckta bilder tex.

(Nu torde väl risken för det vara liten om man går efter sunt förnuft, men det är viktigt att känna till att det är någonting annat än om man tex går runt och plåtar på stan.)

Inom militära områden får man inte fotografera eller flyga över huvud taget utan speciellt tillstånd!
Man riskerar kännbara fängelsestraff om man fotograferar inom militära områden.

Så, kolla alltid vad som gäller innan ni börjar plåta.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Vilket jävla skitland...

Så Sverige blir ett skitland för att en lag inskränker på egoistiska individens rättighet att kränka andras integritet? Lagar tillkommer av en anledning, fundera gärna över varför. Ibland måste man lyfta blicken över barnsliga behov att få leka på andras bekostnad, det är dags att växa upp!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Integritet är nog inte anledning då jag rent lagligt kan följa dig med en kamera 24/7 utan att du kan säga något om det...?

Permalänk
Medlem

Nästa steg är väl att förbjuda selfiepinnen?

Visa signatur

Underskrivning.
En besviken licens betalare.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av kobb3:

För att den är fjärrstyrd. Man likställer en drönare med en uppsatt övervakningskamera. Dvs du kan övervaka utan att du är på samma plats.

Vilket också är helt idiotiskt, eftersom batteriet håller max 20-25min innan den måste landa...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Vilket jävla skitland...

Jo vilket "skitland" där några tar sig rätten att flyga över privata områden och filma....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Det är väl där det oftast brister idag. -> SUNT FÖRNUFT! <-
För ett tag sedan kollade jag på YouTube på en drönar film, där en kille i Stockholms trakten skulle testa hur högt drönaren kunde kumma. Han flyger alltså upp drönaren på TVÅ KILOMETERS HÖJD! Vad hade hänt om en Airbus 321, med +200 pers ombord, på väg från arlanda klippt den? (Dåligt exempel kanske, då denna typ av flygplan troligen klarar det, men han är ändå vårdslös.)

Flygplan får inte flyga lägre än 300m (1000ft) förutom när de startasr och landar. Och vice versa, får inte radiostyrda grunkor, flyga över 300m av samma anledning. Men vid köp av en drönare misstänker jag (Jag vet inte för jag har aldrig ägt en själv) att sådan info inte medföljer?

Att drönar filmer skulle vara kränbkande för individer, ser jag som högst osannorlikt, då deras vidvinkel objektiv snabbt hamnar långt bortom möjhligheten att identifiera en person. Proffsens drönare med riktiga system kameror kan givetvis utrustas med annan optik, men jag tror att de lagt pengarna på utrustningen av andra anledningar.

Situationen har givetvis drivits till sin spets av ett fåtal idioter. Som flugit för nära folk. Ingen vill ju få en drönare i skallen.
Så nu har ALLA fått flygförbud, proffs som amatörer.
Tråkigast blir det givetvis för individer som investerat stora belopp i utrustning som har drönaren som levebröd.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Integritet är nog inte anledning då jag rent lagligt kan följa dig med en kamera 24/7 utan att du kan säga något om det...?

Om du kliver in på min tomt och smyger upp bakom min flickvän som solar näck så begår du både hemfridsbrott och möjligen även kränkande fotografering. I dessa frågor och diskussioner gäller det att se till den stora bilden och inte specifika och fasta situationer.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av plunn:

Jo vilket "skitland" där några tar sig rätten att flyga över privata områden och filma....

"Luften är fri, luften är fri!!" *nawh nawh*

... Haha, kunde inte låta bli

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Om alla med kameradrönare som protest skickade in ansökningar skulle myndigheten drukna i ärenden.

Utomlands häpnar man över stazi-sverige.
http://petapixel.com/2016/10/22/sweden-bans-flying-camera-dro...

Man kan rigga upp en kameran nånstans och fjärrstyra den med mobilen, frågan är om tillstånd krävs.

Som med många liknande idiotlagar tillkommer dom pga att en liten minoritet missköter sig och då får hela fårskocken rättas in i ledet.

Permalänk
Inaktiv

Alltså förbjudet kom till p.g.a. tolkning av befintlig lagstiftning från 70talet. Denna lag kan uppdateras.

Kameror är annars ett samhällsproblem då det i sverige har förekommit kränkande filmningar, jag betvivlar dock att just drönare är den som har resulterat i mest utan mobiltelefoner lär ligga på första plats. Förutom smygfilmning på stan så har det även förekommit i omklädningsrum, duschar, toaletter etc.
Är lösningen på problemet att då förbjuda alla kameror som är portabla? Nej knappast.
Detsamma gäller drönare, det används till så otroligt mycket idag och många flyger på sina egna marker. Visst skulle någon kunna traska in på en annans mark, men kameror på låg höjd är då oftast värre. Liksom om man filmar någon pissar på 1KM avstånd så blir det ingen bra bild, värre är det med de som har placerat ut en spionkamera som kanske är på 50 meters avstånd.

Angående envarsgripande, om man med drönaren trakasserar någon annan, sök på youtube eter drones vs people så kan det inträffa. Är man på sin egen mark långt ifrån andra, ja är man ej ovän med någon granne så lär ingen bry sig.

Permalänk
Medlem

Fast jag gör det ju inte med min telezoom och bilderna får jag ju likväl.
Nu är väl inte problemet med smygtittande drönare så stort och det kan ju precis likaväl reglera lagmässigt som ditt exempel på att jag faktiskt smyger runt på din tomt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om du kliver in på min tomt och smyger upp bakom min flickvän som solar näck så begår du både hemfridsbrott och möjligen även kränkande fotografering. I dessa frågor och diskussioner gäller det att se till den stora bilden och inte specifika och fasta situationer.

Han skulle begå exakt samma brott om habn gjorde det med en drönare, men han blir betydligt svårare att identifiera. En person kan du haffa, hålla tills farbror blå anländer.
En drönare flaxar iväg och en timma senare kan du se din flickväns tuttar på Youtube.

Det tråkiga är bara att rättsväsendet drar ALLA drönar ägare över en kam.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Benedict: Varför inte flyga som vanligt?
När polis eller allmänhet skall stoppa dej, så förhindrar du brott!
Så länge drönaren flyger över gatan, snor biltjuvarna INTE bilar på den gatan, den gamla kärringen kan lugnt gå förbi de två busarna med sin rulator utan att bli av med handväskan, o.s.v.

Så nu har vi nästa praxis som skall utredas. Vad är "förhindra brott" i detta sammanhang?

Du måste ändå söka tillstånd även om kameran skall användas för att förhindra brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Om alla med kameradrönare som protest skickade in ansökningar skulle myndigheten drukna i ärenden.

Utomlands häpnar man över stazi-sverige.
http://petapixel.com/2016/10/22/sweden-bans-flying-camera-dro...

Man kan rigga upp en kameran nånstans och fjärrstyra den med mobilen, frågan är om tillstånd krävs.

Som med många liknande idiotlagar tillkommer dom pga att en liten minoritet missköter sig och då får hela fårskocken rättas in i ledet.

Riggar du en kamera så räkna med 10.000kr i böter och beslagtagen kamera. Vill minnas att jag såg en artikel om det nyligen men hittar den inte.
Jag tror snarare lagar tillkommer för att majoriteten missköter sig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

"Luften är fri, luften är fri!!" *nawh nawh*

... Haha, kunde inte låta bli

Jo...

Är man så korkad som ett flertal av drönarägarna varit så får man stå sitt kast....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

@Mizzarrogh: Det är väl där det oftast brister idag. -> SUNT FÖRNUFT! <-
För ett tag sedan kollade jag på YouTube på en drönar film, där en kille i Stockholms trakten skulle testa hur högt drönaren kunde kumma. Han flyger alltså upp drönaren på TVÅ KILOMETERS HÖJD! Vad hade hänt om en Airbus 321, med +200 pers ombord, på väg från arlanda klippt den? (Dåligt exempel kanske, då denna typ av flygplan troligen klarar det, men han är ändå vårdslös.)

Flygplan får inte flyga lägre än 300m (1000ft) förutom när de startasr och landar. Och vice versa, får inte radiostyrda grunkor, flyga över 300m av samma anledning. Men vid köp av en drönare misstänker jag (Jag vet inte för jag har aldrig ägt en själv) att sådan info inte medföljer?

Att drönar filmer skulle vara kränbkande för individer, ser jag som högst osannorlikt, då deras vidvinkel objektiv snabbt hamnar långt bortom möjhligheten att identifiera en person. Proffsens drönare med riktiga system kameror kan givetvis utrustas med annan optik, men jag tror att de lagt pengarna på utrustningen av andra anledningar.

Situationen har givetvis drivits till sin spets av ett fåtal idioter. Som flugit för nära folk. Ingen vill ju få en drönare i skallen.
Så nu har ALLA fått flygförbud, proffs som amatörer.
Tråkigast blir det givetvis för individer som investerat stora belopp i utrustning som har drönaren som levebröd.

Ja,

* Drönare (eller andra flygande föremål) får över huvud taget inte flyga högre än 750 Edit: 122 meter, annars krävs ett skriftligt tillstånd.
(kolla upp exakt höjd, jag har det inte i skallen, men har för mig att det är 750 meter Edit: det är 122 meter. )

* Den för öht inte vistas inom flygförbuds och säherhets zoner. (kontrolleras mot dagsaktuella kartor)
(överträdelse mot det kan medföra fängelse)
(Exempel på zoner med -totalt förbud för alla typer av flygande objekt- utan särskilt, skriftligt tillstånd, Flygplatser, start och landnings zonner för flygtarfik, ingångs zooner till flygfält, säkerhets zooner i anslutning till dessa mm)

* Drönaren (eller annat fygande föremål) måste hålla sig inom vikt och materialbestämmelser som satts upp gällande svensk luftfarts säkerhet.

*Flygande objekt får under inga omständigheter framföras över militära zoner.
(överträdelse mot detta kan ge fängelse)

Det finns fler regler här jag inte tagit upp, men svensk lag säger att man är skyldig att informera sig om vad lagen säger innan man börjar ge sig ut i luften med flygande föremål.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av plunn:

Jo...

Är man så korkad som ett flertal av drönarägarna varit så får man stå sitt kast....

Tyvärr är ju många som barn, och skall testa "vart gränsen går" hela tiden.
Hade alla bara skött det snyggt hade man inte behövt komma med såpass hårda lagar och bestämmelser lika fort och abrupt

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

@Mizzarrogh: i Sverige är det lag på maxhöjd a 122m för en privatperson

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av plunn:

Jo vilket "skitland" där några tar sig rätten att flyga över privata områden och filma....

Jovars, är nog bäst vi avskaffar allemansrätten också, bara tanken på att folk promerar på privata ägor och fotar/filmar är ju motbjudande...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

@Mizzarrogh: i Sverige är det lag på maxhöjd a 122m för en privatperson

Ok, då är det 122 meter för -samtliga- oklassade objekt och 750 meter enkom för lätta flygplan med flygtillstånd för denna typ av farkost.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nebudchanezzer:

Jovars, är nog bäst vi avskaffar allemansrätten också, bara tanken på att folk promerar på privata ägor och fotar/filmar är ju motbjudande...

Njau... nu gör jag en liknelse med en "idol" som flera verkar ha i forumet dvs Jon Karlung/Bahnhof.

Här kan då vissa i forumet nojja sig över (med halmhatten på) över att en operatör ska spara info om användning.

Jämför man det med att någon kan filma vad du gör på din egen tomt så är det min bestämda mening mycket värre, rent absurt att någon ska kunna filma på det sättet utan min tillåtelse.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av plunn:

Njau... nu gör jag en liknelse med en "idol" som flera verkar ha i forumet dvs Jon Karlung/Bahnhof.

Här kan då vissa i forumet nojja sig över (med halmhatten på) över att en operatör ska spara info om användning.

Jämför man det med att någon kan filma vad du gör på din egen tomt så är det min bestämda mening mycket värre, rent absurt att någon ska kunna filma på det sättet utan min tillåtelse.

Är det inte sånt den ganska nya lagen mot "kränkande fotografering" är till för...?

Permalänk
Avstängd

Egentligen så tycker jag att det är bra med regler som sållar bort skit från oss här som är mer seriösa modellflygare, så att vi slipper få dåligt rykte, eller hur.
Även om jag håller med om att det är mycket tråkigt att det ens behövs.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nebudchanezzer:

Är det inte sånt den ganska nya lagen mot "kränkande fotografering" är till för...?

Jo men "kränkningen" ligger ju i att JAG inte gett tillåtelse för att någon ska kunna snoka på mitt privata område.

Betydligt värre "kränkning" av min integritet än att en operatör sparar data. (det struntar jag själv i eftersom jag inser varför)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y