Varning: Nya drönarlagen tillåter vem som helst att gripa dig! [Drönarkameror kräver tillstånd]

Permalänk
Medlem

Äh löjligt! för att det överhuvudtaget ska kunna bli nån påföljd ska det först bevisas att kameran är operativ.
Har man direktfeed så finns det heller inget videomaterial sparat..
Dummy cam finns överallt och det är inte olagligt

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Visst kan det behövas justeringar i lagen, men jag ser ett gott tecken i det här: man kan inte bete sig hur man vill med sin drönare. Nog för att majoriteten av ägarna säkerligen sköter sig, men det finns alltid rötägg som förstör för alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Benedict: Varför inte flyga som vanligt?
När polis eller allmänhet skall stoppa dej, så förhindrar du brott!
Så länge drönaren flyger över gatan, snor biltjuvarna INTE bilar på den gatan, den gamla kärringen kan lugnt gå förbi de två busarna med sin rulator utan att bli av med handväskan, o.s.v.

Så nu har vi nästa praxis som skall utredas. Vad är "förhindra brott" i detta sammanhang?

Ja men då ska tjuvarna ha sett drönaren med..Annars förhindrar den knappast brott om dom inte har en susning om att en drönare ser dom..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av plunn:

Jo men "kränkningen" ligger ju i att JAG inte gett tillåtelse för att någon ska kunna snoka på mitt privata område.

Ja tänk om någon är ute och fotar rådjur på dina ägor!
Nej, allemansrätten är ju inte något att ha, helt enkelt.

Regler för flygning med drönare finns ju redan och flygning i tättbebyggt område är inte tillåtet.
Får inte flyga speciellt nära folk och egendom heller ens om det inte är tättbebyggt, så pass långt ifrån att jag törs påstå att det med dagens "kommersiella" drönarkameror inte går att känna igen ansikten på film/foto.

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Varför har denna lagen införts, är det pga folk som missbrukar utrustningen och typ
spionerar på folk eller något? Låter helt sjukt.

Jag tror du har missförstått det hela. Det är ingen ny lag utan en tolkning av en befintligt lag.
Anledning till att lagen existerar är för att övervakningskameror inte ska missbrukas.

Skrivet av anon159643:

Alltså förbjudet kom till p.g.a. tolkning av befintlig lagstiftning från 70talet. Denna lag kan uppdateras.

Nej det stämmer inte. Lagen i dess nuvarande form är ifrån 2013.
Kameraövervakningslagen (2013:460) började gälla 1 juli 2013.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

"Enda undantaget för att få tillstånd från Länsstyrelsen blir om fotograferingen utförs för att förhindra brott - eller om det sker på egen inhägnad tomt." -Aftonbladet

Då kan man flyga runt med sin drönare och hålla vakt så det inte finns andra drönare i närheten

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo men "kränkningen" ligger ju i att JAG inte gett tillåtelse för att någon ska kunna snoka på mitt privata område.

Betydligt värre "kränkning" av min integritet än att en operatör sparar data. (det struntar jag själv i eftersom jag inser varför)

Jag kan stå utanför din tomt och fotografera i stort sett hur mycket jag vill, men jag får inte fotografera in genom dina fönster.
Enda förbudet som finns är om det skulle innebära en kränkning, dvs. om någon skulle ligga och sola näck eller liknande.

Samma lagar har gällt drönare också. Du har inte fått stå och hovra utanför någons sovrumsfönster eller fotografera nakna grannar etc..

Ska vi förbjuda alla kameror och speciellt teleobjektiv, då jag kan stå på en kulle eller sitta på ett tak på långt håll och fotografera in över din tomt. Sen alla mobilkameror som kan filma och fotografera dig i alla möjliga situationer......

Paranoian strikes back......

Tycker du borde vara mer rädd för att använda Windows 10.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Så Sverige blir ett skitland för att en lag inskränker på egoistiska individens rättighet att kränka andras integritet? Lagar tillkommer av en anledning, fundera gärna över varför. Ibland måste man lyfta blicken över barnsliga behov att få leka på andras bekostnad, det är dags att växa upp!

Att filma landskap är inte samma sak som att kränka den personliga integriteten. Sluta känn dig kränkt och väx upp. I den här takten så kommer folk inte att få ha kameror utanför hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ska vi förbjuda alla kameror och speciellt teleobjektiv, då jag kan stå på en kulle eller sitta på ett tak på långt håll och fotografera in över din tomt. Sen alla mobilkameror som kan filma och fotografera dig i alla möjliga situationer......

Att stå på en kulle och filma/ta bilder in på en tomt är inte samma som att flyga i luften och göra samma. En kulle kan man förutse att man KAN fotografera ifrån och göra åtgärder för att förhindra det. Man kan inte förutse att det ska komma en drönare och filma någonstans ifrån luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Att stå på en kulle och filma/ta bilder in på en tomt är inte samma som att flyga i luften och göra samma. En kulle kan man förutse att man KAN fotografera ifrån och göra åtgärder för att förhindra det. Man kan inte förutse att det ska komma en drönare och filma någonstans ifrån luften.

Kan man förutse att det kan komma ett flygplan eller helikopter, som någon tar kort eller filmar ifrån?

Fortfarande lagligt och händer...

Grejen är att du hör om det kommer en drönare eller något luftburet överlag, men du hör inte om någon står med ett teleobjektiv på flera hundra meters håll.

Luftballonger kan ju vara rätt svåra att höra...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kan man förutse att det kan komma ett flygplan eller helikopter, som någon tar kort eller filmar ifrån?

Fortfarande lagligt och händer...

Både flygplan och helikoptrar måste ha flygloggar och tillstånd att ta sig nånstans. Jag tror knappast man ger en helikopter tillstånd att filma in i privatpersoners sovrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Att stå på en kulle och filma/ta bilder in på en tomt är inte samma som att flyga i luften och göra samma. En kulle kan man förutse att man KAN fotografera ifrån och göra åtgärder för att förhindra det. Man kan inte förutse att det ska komma en drönare och filma någonstans ifrån luften.

Ett flygplan kan flyga förbi, där får jag sitta på min plats och fota/filma. Kan du förutse det? Då kan du förutse en drönare också.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Grejen är att du hör om det kommer en drönare eller något luftburet överlag, men du hör inte om någon står med ett teleobjektiv på flera hundra meters håll.

Drönare är så små att dom knappt syns eller hörs.

Jag försvarar inte den nya lagen, jag tycker den är konstig, men jag förstår hur dom tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Ett flygplan kan flyga förbi, där får jag sitta på min plats och fota/filma. Kan du förutse det? Då kan du förutse en drönare också.

Det är väl lite skillnad på att ha en drönare 30 meter ovanför sig hovrande och tar kristallklara bilder rätt in i sovrum hos folk och att ha ett flygplan som rör sig i flera hundra km/h på 1000 meters höjd och tar bilder på taket av ett hus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Både flygplan och helikoptrar måste ha flygloggar och tillstånd att ta sig nånstans. Jag tror knappast man ger en helikopter tillstånd att filma in i privatpersoners sovrum.

Precis som man inte ger någon tillstånd att filma in genom någons sovrumsfönster. Det finns redan lagar mot sådant.

Skrivet av Blub:

Drönare är så små att dom knappt syns eller hörs.

Jag försvarar inte den nya lagen, jag tycker den är konstig, men jag förstår hur dom tänker.

Har du hört någon drönare någon gång? Du måste vara allvarligt döv, om du inte tycker de hörs......

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Det är väl lite skillnad på att ha en drönare 30 meter ovanför sig hovrande och tar kristallklara bilder rätt in i sovrum hos folk och att ha ett flygplan som rör sig i flera hundra km/h på 1000 meters höjd och tar bilder på taket av ett hus?

Vanligt flyg får hålla sig ner till 300m höjd och drönare upp till 120m. Men har själv tvingats gå ner med min drönare pga. flygplan (cessnor) och helikoptrar som varit på i stort sett samma höjd som mig.. och då pratar vi inte om områden runt flygplatser.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit en vän av dessa små "leksaks drönare" upp till DJJ Phantom klass. Då de köps av alla möjliga människor, både dumma och smarta. Ett total stopp var väl igentligen att vänta pga alla dumma som inte har vett i skallen. Ta det i kombination med alla dumma som bestämmer och det är bäddat för förbud!

Jag kanske inte gillar drönare och vad de kan missbrukas till. Men jag gillar ändå mindre detta makt misbruk vi utsätts för.
Förutom "leksaks drönarna", så finns det en mängd seriösa andvändnings områden, seriösa företag, som nu måste bomma igen.
Hundratals människor som har det som sitt levebröd. Som man nu suttit på potkanten. Skulder, arbetslöshet osv...
Andra brancher, som förut kunde hyra drönar tjänster för "en billig peng" får nu återgå till att hyra in mycket dyrare tjänster i form av helikoptrar, eller helt enkelt sluta leverera...

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Blub:

Det är väl lite skillnad på att ha en drönare 30 meter ovanför sig hovrande och tar kristallklara bilder rätt in i sovrum hos folk och att ha ett flygplan som rör sig i flera hundra km/h på 1000 meters höjd och tar bilder på taket av ett hus?

På 30m avstånd blir det nog inga bilder in genom sovrumsfönstret, kamerorna som sitter på idag är allt för vidvinkliga för det.
Att det skulle dyka upp kameror inom kort som skulle klara det tvivlar jag starkt på också för då måste bildstabiliseringen bli många många generationer bättre annars skulle det bara bli rörelseoskärpa av allt.

På 30m hör du en drönare ganska väl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag har aldrig varit en vän av dessa små "leksaks drönare" upp till DJJ Phantom klass. Då de köps av alla möjliga människor, både dumma och smarta. Ett total stopp var väl igentligen att vänta pga alla dumma som inte har vett i skallen. Ta det i kombination med alla dumma som bestämmer och det är bäddat för förbud!

Jag kanske inte gillar drönare och vad de kan missbrukas till. Men jag gillar ändå mindre detta makt misbruk vi utsätts för.
Förutom "leksaks drönarna", så finns det en mängd seriösa andvändnings områden, seriösa företag, som nu måste bomma igen.
Hundratals människor som har det som sitt levebröd. Som man nu suttit på potkanten. Skulder, arbetslöshet osv...
Andra brancher, som förut kunde hyra drönar tjänster för "en billig peng" får nu återgå till att hyra in mycket dyrare tjänster i form av helikoptrar, eller helt enkelt sluta leverera...

Precis vad jag tänkte. Lagen är väldigt konstig och förstör för folk som sköter sig, men jag förstår varför den kommer då varenda svensson utan vett innanför pannbenet tills nu fått använda drönare och använder dom därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Det är väl lite skillnad på att ha en drönare 30 meter ovanför sig hovrande och tar kristallklara bilder rätt in i sovrum hos folk och att ha ett flygplan som rör sig i flera hundra km/h på 1000 meters höjd och tar bilder på taket av ett hus?

En drönare på 30 meters höjd med kameran mot ditt sovrum, faller redan under andra lagar, som kränbkande fotografering tex... Man behöver ju inte total förbjuda drönare för det?
Om jag ville fotografera ditt sovrum, vore det billigare att köpa en stege och klätra upp i grannens (eller ditt) träd med en vanlig kamera. Det vore tystare (Smyg) ovch jag kunde sitta i trädet tills naturbehoven kallade. Medan drönaren knappast klarar 30 minuter i luften.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

På 30m avstånd blir det nog inga bilder in genom sovrumsfönstret, kamerorna som sitter på idag är allt för vidvinkliga för det.
Att det skulle dyka upp kameror inom kort som skulle klara det tvivlar jag starkt på också för då måste bildstabiliseringen bli många många generationer bättre annars skulle det bara bli rörelseoskärpa av allt.

På 30m hör du en drönare ganska väl...

Jag drog bara till med nått. Men du förstår nog vad jag menar även fast du kanske inte håller med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

På 30m avstånd blir det nog inga bilder in genom sovrumsfönstret, kamerorna som sitter på idag är allt för vidvinkliga för det.
Att det skulle dyka upp kameror inom kort som skulle klara det tvivlar jag starkt på också för då måste bildstabiliseringen bli många många generationer bättre annars skulle det bara bli rörelseoskärpa av allt.

På 30m hör du en drönare ganska väl...

För den lite mer inbitne voyeuristen, så finns det ju lösningar om man har pengar...

http://www.dji.com/zenmuse-z3

Men fortfarande olagligt om den används för kränkande fotografering, precis som med vilken utrustning som än används.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

En drönare på 30 meters höjd med kameran mot ditt sovrum, faller redan under andra lagar, som kränbkande fotografering tex... Man behöver ju inte total förbjuda drönare för det?
Om jag ville fotografera ditt sovrum, vore det billigare att köpa en stege och klätra upp i grannens (eller ditt) träd med en vanlig kamera. Det vore tystare (Smyg) ovch jag kunde sitta i trädet tills naturbehoven kallade. Medan drönaren knappast klarar 30 minuter i luften.

Jo, jag förstår att det faller under andra lagar. Som sagt, jag tycker den här lagen är märklig då den förstör för folk/företag som sköter sig, men eftersom att vem som helst kan få tag i drönare så blir det ett problem då en minoritet förstör för majoriteten. Nånstans där tröttnade väl regeringen och sa att "då förbjuder vi dom helt istället, problemet löst!". Helkorkat, men jag förstår ändå lite hur dom tänker. Inte den bästa lösningen som sagt...

Permalänk
Medlem

Räddnings tjänsten i motala har skaffat en drönare.
Den är från och med i fredags olaglig! Vill man andvända den för eftersök? Eller se vart man bäst sätter in resurser vid en skogs brand? Så får man inte det, för det är olaglig kamera övervakning, man måste först ansöka om tillstånd. (Några generella sådanna finns inte, man måste specificera vart man vill övervaka, mycket nogrant.)

Så den nya dommen strider mot ett gäng andra lagar. Jag skulle vilja påstå att den är direkt samhälls farlig.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Jo, jag förstår att det faller under andra lagar. Som sagt, jag tycker den här lagen är märklig då den förstör för folk/företag som sköter sig, men eftersom att vem som helst kan få tag i drönare så blir det ett problem då en minoritet förstör för majoriteten. Nånstans där tröttnade väl regeringen och sa att "då förbjuder vi dom helt istället, problemet löst!". Helkorkat, men jag förstår ändå lite hur dom tänker. Inte den bästa lösningen som sagt...

Förvaltningsdomstolen har gått efter en gammal lag, som inte är anpassad för drönare. Nu är det upp till regeringen att ändra "kameraövervakningslagen", så den blir modern och anpassad för åtminstone dagens teknik. Förhoppningsvis framtida teknik också, men det kan ju vara svårt som vi sett..

Ger en länk till ett annat inlägg som jag gjorde i DJI-tråden..
#16447452

Orosmolnet för oss som har drönare som levebröd, är hur lång tid detta kommer ta.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hur klassas Googles satellitbilder? Är det inte ett liknande fall?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D 3.4 GHz 100MB | Motherboard: Gigabyte X570 AORUS ELITE | RAM: G.skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 | GPU: ASUS TUF RTX 3080TI | CPU Cooler: be quiet! Pure Rock | M2: Intel 660p 1TB| HDD: Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB| PC Case: Fractal Design Define R6 USB-C Vit TG | PSU: Corsair RM750x 750W v2 | OS: Windows 11 Pro |

Permalänk
Skrivet av DaBone:

För den lite mer inbitne voyeuristen, så finns det ju lösningar om man har pengar...

http://www.dji.com/zenmuse-z3

Jämnställs med max 77mm på fullformat, vilket är några mm mer än vad du ser med ögat.
Så för att höfta till det så kan man ju säga att är drönaren 30m bort och fotar med max "zoom" så blir det ungefär som att stå på 25m håll och titta in igenom fönstret med dina egna ögon....

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

...Orosmolnet för oss som har drönare som levebröd, är hur lång tid detta kommer ta.

Vad väljer du att göra under tiden?
Leva som kriminell (Fortsätta andvända din utrustning för att få jobbet gjort.)
Eller gå på A-kassa?

EDIT:
Med tanke på att fängelse ett år, finns i straffskalan, kan man väl kalla det "kriminellt" att andvända Drönaren utan tillstånd?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Orosmolnet för oss som har drönare som levebröd, är hur lång tid detta kommer ta.

I sann lagstadgaranda så skulle det inte förvåna mig om det tar ett par år att ändra tillbaka/skapa en fungerande lag : /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Drönare är så små att dom knappt syns eller hörs.

Jag försvarar inte den nya lagen, jag tycker den är konstig, men jag förstår hur dom tänker.

Knappt hörs?! Har du öht varit i närheten av en? Man hör dom ju fan på 200-300m håll

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)