Varning: Nya drönarlagen tillåter vem som helst att gripa dig! [Drönarkameror kräver tillstånd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Hur ska polisen jaga förövarna? Nuförtiden kan man sitta 2-5km ifrån drönaren och köra genom fpv. Ska polisen skicka ut sina hyper-drönare och jaga fiendedrönaren? Eller ska de kanske sätta upp ett jättenät så att man inte kan flyga alls hehe.

Finns flera metoder..

Den mest spektakulära är väl den holländska polisen använder. De har tränat örnar att fånga in drönare..
http://www.nyteknik.se/teknikrevyn/se-ornen-fanga-en-dronare-...
Bra idé, då örnen tar med sig drönaren som ett byte..

Man kan störa ut signalen, så den återgår till stället den startade ifrån..

Har även för mig att polisen har någon drönare själva på gång, som kan fånga in andra med nät etc....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har även för mig att polisen har någon drönare själva på gång, som kan fånga in andra med nät etc....

Låter som ett aprilskämt
Behövs nog en källa på den.

Att det blir svårt att jaga dem säger ju sig självt. Att jaga knarkodlare, slavhandlare och mördare är också skitsvårt. Men endå olagligt. Det bygger mer på att de flesta människorna vill leva lagligt.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Låter som ett aprilskämt
Behövs nog en källa på den.

Att det blir svårt att jaga dem säger ju sig självt. Att jaga knarkodlare, slavhandlare och mördare är också skitsvårt. Men endå olagligt. Det bygger mer på att de flesta människorna vill leva lagligt.

http://www.nyteknik.se/fordon/polisen-fangar-dronare-med-nat-...

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden och det är säkert en massa människor som har tagit upp detta än men jag tycker det är lustigt att det blir en himla hysteri kring detta, speciellt bland personer i min vänskapskrets. Det var redan innan denna lagen förbjuden att flyga i större delar av Stockholm, Göteborg, Malmö, Sundsvall eller vilken annan lite större stad som helst. Det är väldigt många som glömmer av detta och flyger ändå, något som faktiskt kan vara farligt.

Exempel på flygförbud redan innan denna lagen:

Göteborg

Stockholm

Sen är det ju riktigt trist att de väljer att döma efter denna lagen, jag har själv använt drönare flera gånger när vi har filmat wakeboard och sånt ute på havet. Kan vara värt att kika på kartan som visar vart dieter flygförbud först bara.

http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Som arkeolog undrar jag vad som inbegrips i begreppet förhindra brott.
Är det aktivt förhindrande eller förebyggande förhindrande?
Om jag hade en drönare, skulle jag kunna åberopa detta för att exempelvis filma ett kulturlandskap som ett referensmaterial inför eventuella framtida ingrepp i denna miljö?

Exempelvis att jag filmar på ett fornlämningsområde som jag eventuellt senare kan använda om det visar sig att ett skogsbolag x år senare kommer för att markbereda och därmed riskerar att bryta mot kulturmiljölagen.

Sök tillstånd, och dokumentera sedan ditt landskap.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd

Ja, du söker ditt tillstånd hos lantmäteriet och gör upp en plan om exakt vilka områden du vill fotografera, så ritas det in på en karta som du följer (tex respektive uppmärkt område på gula kartan du önskar fotografera, man brukar kunna få en kopia via mail eller mot porto avgift med posten om man vill.).

Ingen särskilt svår procedur.

Kommer inte ihåg bad det kostar men det är inga stora pengar, vissa tjänster är till och med kostnadsfria så att du bara behöver betala eventuella brevporton för svar och liknande.

Tillståndet kan sträcka sig över ganska långa tidsperioder om man önskar så du har gott om tid (har för mig man kan söka ett år eller om det var ännu mer...) och så tillvida annat ej anges så får du så vitt jag vet dessutom ta ett obegränsat antal bilder inom de angivna områdena på din kartkopia.

Dina egna ägor du säkert få permanent tillstånd för om detta anges tydligt och jag tolkar bestämmelserna som att det är fritt fram med rörliga bilder, tex en filmkamera då antal bilder ej är begränsat.

så, lagen är inte alls så krånglig som den verkar här vad jag minns fritt ur skallen...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ja, du söker ditt tillstånd hos lantmäteriet och gör upp en plan om exakt vilka områden du vill fotografera, så ritas det in på en karta som du följer (tex respektive uppmärkt område på gula kartan du önskar fotografera, man brukar kunna få en kopia via mail eller mot porto avgift med posten om man vill.).

Ingen särskilt svår procedur.

Kommer inte ihåg bad det kostar men det är inga stora pengar, vissa tjänster är till och med kostnadsfria så att du bara behöver betala eventuella brevporton för svar och liknande.

Tillståndet kan sträcka sig över ganska långa tidsperioder om man önskar så du har gott om tid (har för mig man kan söka ett år eller om det var ännu mer...) och så tillvida annat ej anges så får du så vitt jag vet dessutom ta ett obegränsat antal bilder inom de angivna områdena på din kartkopia.

Dina egna ägor du säkert få permanent tillstånd för om detta anges tydligt och jag tolkar bestämmelserna som att det är fritt fram med rörliga bilder, tex en filmkamera då antal bilder ej är begränsat.

så, lagen är inte alls så krånglig som den verkar här vad jag minns fritt ur skallen...

Är du säker på att det är så lätt att göra detta nu efter den nya domen? En övervakningskamera får man inte sätta upp hur som helst och får inte riktas mot ett område dit allmänheten har tillträde.
Då allemansrätten gäller i Sverige har allmänheten tillträde till skog och mark...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Jag har för mig att man också måste sätta upp skyltar om att området är filmat under den period man använder kameran, men det gäller bara området kameran täcker under den period man filmar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det är nu man ska ta en chanspost på börsen i drönarföretag som störtdyker och sedan hoppas på att lagen rivs upp helt otroligt detta, vad kommer härnäst? förbud mot att sätta Go-Pro på jakthunden?

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Avstängd

Modellflygfoto lär vara här för att stanna oavsett vad lagstiftarna anser om saken tor jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag har för mig att man också måste sätta upp skyltar om att området är filmat under den period man använder kameran, men det gäller bara området kameran täcker under den period man filmar.

Sen den nya domen som kom i fredags, får du bara fotografera och filma på din egna tomt eller inhägnat område dit allmänheten inte har tillträde. Om du ska filma ett område dit allmänheten har tillträde, så måste det vara brottsförebyggande för att du ska få tillstånd..

Har redan tagits upp ett par gånger i tråden..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Verkar rätt självmotsägelse fullt ur lagteknisk synpunkt om det även gäller tex tekniskt foto och liknande, det måste gå att undanta, annars kommer det inte att fungera.

Jag är osäker på om foto som har alla tillstånd i sin ordning och inte visa integritetskränkande eller hemliga detaljer verkligen går att förbjuda med nya lagen, har den verkligen prövats mot ett sådant fall också? Mig veterligen har den ännu inte gjort det?

Annars skall jag nästan prova att göra ett pilotfall (i dubbel bemärkelse)...
Det skall inte gå att förbjuda flygfoto som har ett allmänintresse eller motsvarande.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Verkar rätt självmotsägelse fullt ur lagteknisk synpunkt om det även gäller tex tekniskt foto och liknande, det måste gå att undanta, annars kommer det inte att fungera.

Jag är osäker på om foto som har alla tillstånd i sin ordning och inte visa integritetskränkande eller hemliga detaljer verkligen går att förbjuda med nya lagen, har den verkligen prövats mot ett sådant fall också? Mig veterligen har den ännu inte gjort det?

Annars skall jag nästan prova att göra ett pilotfall (i dubbel bemärkelse)...
Det skall inte gå att förbjuda flygfoto som har ett allmänintresse eller motsvarande.

Grejen är att drönarkameran har likställts med en övervakningskamera och därför gäller lagar och regler för dessa.

I alla fall tills vidare..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Det som måste prövas härnäst är ju att någon åker fast och drar det hela vägen upp till högsta instans, så får man se vad domen blir.

Vem har råd/vilja att vara försöksobjekt nr 1? :}

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Det som måste prövas härnäst är ju att någon åker fast och drar det hela vägen upp till högsta instans, så får man se vad domen blir.

Vem har råd/vilja att vara försöksobjekt nr 1? :}

Nej, men politikerna behöver få ändan ur vagnen och göra om kameraövervakningslagen igen..
Citerade och länkade tidigare i tråden en kommentar på Fotosidan som beskrev rätt bra..

#16447452

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Grejen är att drönarkameran har likställts med en övervakningskamera och därför gäller lagar och regler för dessa.

I alla fall tills vidare..

I så fall kan du ju fortfarande söka tillstånd över ett område, osv, men du behöver då ytterligare ett tillstånd för kamera övervakningen (omrdåde X-y samt period X-y), vilket för visso kan kärva mer utredning, men jag tror fortfarande att detta lär kräva hiskeligt mycket resurser i onödan från myndigheter och andra, så det kommer nog att justeras i så fall.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

I så fall kan du ju fortfarande söka tillstånd över ett område, osv, men du behöver då ytterligare ett tillstånd för kamera övervakningen (omrdåde X-y samt period X-y), vilket för visso kan kärva mer utredning, men jag tror fortfarande att detta lär kräva hiskeligt mycket resurser i onödan från myndigheter och andra, så det kommer nog att justeras i så fall.

Tillståndet för övervakningen kommer du inte att få på områden där allmänheten har tillträde, så det är ingen idé att söka.
Kostar dessutom tydligen 3700kr bara att söka...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Kan stämma att man behöver märka ut de med avgränsning eller motsvarande.

Men, det är viktigt att komma ihåg att detta är tre olika saker,

Flygförbuds zoner har med säkerhetstekniska aspekter att göra så måste man ovillkorligen följa.
(i princip inte möjligt att få dispens) Höjd och vikt begränsningar går dock att ansöka om tillstånd för undantag.

Flygfoto av terräng, och motsvarande är en annan. (tillståndspliktig).

Fotografering/övervakning en tredje.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Kan stämma att man behöver märka ut de med avgränsning eller motsvarande.

Men, det är viktigt att komma ihåg att detta är tre olika saker,

Flygförbuds zoner har med säkerhetstekniska aspekter att göra så måste man ovillkorligen följa.
(i princip inte möjligt att få dispens) Höjd och vikt begränsningar går dock att ansöka om tillstånd för undantag.

Flygfoto av terräng, och motsvarande är en annan. (tillståndspliktig).

Fotografering/övervakning en tredje.

Från i fredags är det ganska enkelt...

Du får inte filma/fotografera eller använda kameran på en drönare, om du inte är på din egen tomt och inte filmar ut mot områden där allmänheten har tillträde.
Samma sak gäller om du har mark som är inhägnad..

Övriga ställen är det totalstopp på, enligt den nya domen.

Om man vill ha flygfoto, så får man göra det från en luftballong, helikopter eller flygplan och själv hålla i kameran.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

I övrigt anser jag att det är bra med lite mer lagar, gamla eller nya mot drönare så att folk slipper bli filmade i tid och otid.
Mer övervakning behöver vi knappast. Men främst vill jag se att vi trycker dit alla idioter som gång på gång kör in över flygplatser o liknande.

Vi blir filmade dagligen men det är inte privatpersoner som åker runt med sina drönare och filmar människor. Jag skulle gissa på att de flesta drönarägare gillar att filma landskap/områden (99,9%), sen finns det säkert skummisar som pysslar med nån form av "övervakning" av människor. Men så finns det ju också folk som gömmer kameror i tjejernas omklänningsrum eller nån som sitter med ett teleobjektiv och tittar in i folks hem. Är jag helt fel ute eller är inte den typen av aktiveter olagligt redan?

Dessutom tror jag inte du blir igenkänd som mer än ett litet blipp om en drönare flyger ovanför ditt huvud. Att det skulle hända i tid och otid har jag svårt att tro däremot. Men mest troligt har det aldrig hänt dig.

Frågan är om det inte vore bättre att lagstifta att man inte får övervaka på människor så kunde folk som vill pyssla med denna hobby på rätt sätt fortsätta göra det.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

Det är nu man ska ta en chanspost på börsen i drönarföretag som störtdyker och sedan hoppas på att lagen rivs upp helt otroligt detta, vad kommer härnäst? förbud mot att sätta Go-Pro på jakthunden?

Haha, inte för att vara sån, men det är med största sannolikhet redan olagligt enligt exakt samma lagar!

Det är inte Du som filmar, därmed är det utanför din kontroll vad som filmas! Och borde då kunna likställas med brott mot "Lag (1998:150) om allmän kameraövervakning" eller "Kameraövervakningslag (2013:460)"

Men helt fjantigt är det att dessa lagar finns/inte är uppdaterade efter 2016 års levene!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Vilket jävla skitland...

Jepp!

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Inaktiv

Lite träffande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Nu har jag inte läst hela tråden och det är säkert en massa människor som har tagit upp detta än men jag tycker det är lustigt att det blir en himla hysteri kring detta, speciellt bland personer i min vänskapskrets. Det var redan innan denna lagen förbjuden att flyga i större delar av Stockholm, Göteborg, Malmö, Sundsvall eller vilken annan lite större stad som helst. Det är väldigt många som glömmer av detta och flyger ändå, något som faktiskt kan vara farligt.

Exempel på flygförbud redan innan denna lagen:

http://i1257.photobucket.com/albums/ii517/Pontus_Andersson/Skaumlrmavbild%202016-10-24%20kl.%2009.47.36_zpso9fkyp0a.png
Göteborg

http://i1257.photobucket.com/albums/ii517/Pontus_Andersson/Skaumlrmavbild%202016-10-24%20kl.%2009.47.58_zpsryteuf6c.png
Stockholm

Sen är det ju riktigt trist att de väljer att döma efter denna lagen, jag har själv använt drönare flera gånger när vi har filmat wakeboard och sånt ute på havet. Kan vara värt att kika på kartan som visar vart dieter flygförbud först bara.

http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/

Fast man ringde ju till flygtornet och frågade om/när man kunde flyga? Det var inte alls förbjudet, bara man hade fått godkännande från flygplatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Haha, inte för att vara sån, men det är med största sannolikhet redan olagligt enligt exakt samma lagar!

Det är inte Du som filmar, därmed är det utanför din kontroll vad som filmas! Och borde då kunna likställas med brott mot "Lag (1998:150) om allmän kameraövervakning" eller "Kameraövervakningslag (2013:460)"

Men helt fjantigt är det att dessa lagar finns/inte är uppdaterade efter 2016 års levene!

Det är knappast någon som kommer bli dömd för något brott i lag om allmän kameraövervakning..........

Permalänk
Inaktiv

Iofs bra att lagen finns på ett sätt för folk som vill filma in i folks hem. Det är något jag själv tänkt på som känns fel.

Men att flyga på högre höjd och filma neråt, eller flyga runt på allmän plats, utan att det finns risk för snokande eller risk för att störa någon som inte vill bli filmad har jag däremot inga problem med och tycker detta borde vara helt okej!

Permalänk
Medlem

Ha ha, yeah right säger jag bara

Permalänk
Medlem

Mitt innehav i akitebolaget "Fastout" föll tungt på börsen idag, tur jag planerar att gifta mig rikt! (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ha ha, yeah right säger jag bara

Då de flesta nissar som flyger där man inte ska och bryter mot diverse regler också har en tendens att flyga längre ut än man får. Det vill säga utom synhåll, så ser de ju då bara rakt fram..
Inget svårt för Polisen att gå in och ta den då, för det är ju fritt fram från tre håll och ovan/underifrån..

Är de nära och ser att Polisen jagar dem, så lär det nog inte vara svårt att fånga in dem heller.. om de flyger tillbaka drönaren.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DozeN:

Fast man ringde ju till flygtornet och frågade om/när man kunde flyga? Det var inte alls förbjudet, bara man hade fått godkännande från flygplatsen.

Nu vet jag inte vad detdär handlade om, men rent tekniskt så borde det vara möjligt att söka start och landningstillstånd även för ett modellflyg på en flygplats tror jag... Bara man kommer ihåg att göra det i god tid innan och man kan garantera att man håller sig inom luftkorridoren, mm.

Dock är det ju helt och hållet upp till de ansvariga där om de vill ge det eller ej...
Som regel är dock flygplatser och en god bit runt den säkerhetsklassade områden.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number