Varning: Nya drönarlagen tillåter vem som helst att gripa dig! [Drönarkameror kräver tillstånd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@Nebudchanezzer:
Mjo rättade det ovan, det krävs inhägnad av någon form, staket, buske eller liknande enligt datainspektionen men finns det så räknas det som att allmänheten inte har tillträde.

Datainspektionen är ett skämt. Det är de som är ansvariga för PUL och den lagen läcker som ett såll. De låtsas att den är viktig men i verkligheten så är den totalt verkningslös. Det finns massor av sajter där man kan kolla allt från personuppgifter, ekonomisk info, brottsbelastning m.m. De har vetat om detta år efter år, men inte lyft ett finger för att ändra det eller verka för lagändring.

Datainspektionen känns som en ålderdomlig statlig myndighet som borde lagts ner och totalt gjorts om för länge sen. Säkert full av gamla avdankade politiker som gjord en fadäs och behöver tjäna pengar i skymundan.

Edit: Ursäkta raljeringen, men gillar verkligen inte statliga myndigheter där tjänstemän lyfter skattefinansierad inkomst utan att göra något vettigt arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Datainspektionen är ett skämt. Det är de som är ansvariga för PUL och den lagen läcker som ett såll. De låtsas att den är viktig men i verkligheten så är den totalt verkningslös. Det finns massor av sajter där man kan kolla allt från personuppgifter, ekonomisk info, brottsbelastning m.m. De har vetat om detta år efter år, men inte lyft ett finger för att ändra det eller verka för lagändring.

Datainspektionen känns som en ålderdomlig statlig myndighet som borde lagts ner och totalt gjorts om för länge sen. Säkert full av gamla avdankade politiker som gjord en fadäs och behöver tjäna pengar i skymundan.

Dom måste rättfärdiga sin existens på något sätt. I min värld hade dom inte existerat och personliga uppgifter hade var och en bestämt om dom skall få vara publika eller ej.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Tycker det är bra att "drönare" inkluderas i kameraövervakningslagen, rätt självklart egentligen.
Det är ju inte OK att smygfotografera ens på offentlig plats, så varför skulle "drönare" (dom är ju egentligen inte drönare) vara undantagna detta ?

De är/har inte varit undantagna det, det är fortfarande lagen mot kränkande fotografering som gäller.

Skrivet av Svensktiger:

Och detta är ju på inget sätt ett problem för dom som klarar att att sköta sig när dom flyger med sina leksaker.
Låt bli att filma folk som inte vill bli filmade helt enkelt, och ge f-n i att ladda upp tveksamt material på nätet.
Busenkelt !

Här är det däremot skillnad efter domslutet, vilket i stort sett sätter stopp för ALL flygning med drönare och kamera oavsett om du bara har en hobby att filma kottar i trädtoppar eller försöker smygfota grannen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tycker det är bra att "drönare" inkluderas i kameraövervakningslagen, rätt självklart egentligen.
Det är ju inte OK att smygfotografera ens på offentlig plats, så varför skulle "drönare" (dom är ju egentligen inte drönare) vara undantagna detta ?

Och detta är ju på inget sätt ett problem för dom som klarar att att sköta sig när dom flyger med sina leksaker.
Låt bli att filma folk som inte vill bli filmade helt enkelt, och ge f-n i att ladda upp tveksamt material på nätet.
Busenkelt !

Smygfotografera?
Du skulle prova att ställa dej nära en drönare någon gång. (Ja just det ja, det finns ju inga längre, de är förbjudna.)
Kan säga att det är ganska svårt att "smyga" med nått som hålls i luften av fyra propelrar.
Sedan har drönare vidvinkliga objektiv på kameran, de är konstruerade för att ta in panoraman, inte för att zooma in. Vill man zooma in, flyger man nära, och då hörs de. Flyger man högre än 10-15m, är människor på marken synliga, men inte längre identifierbara, annat än på klädseln. Och på det avståndet är drönaren i högsta grad hörbar.

Då är det betydligt lättare att smyga med tex mobilen. Man håller den lite nonchalant riktad mot nått, och smygfilmar. Så vi skall nog titta på om vi inte kan hitta på ett förbud mot mobil kameror!
Nästa steg blir mörka solglasögon där man inte kan se åt vilket håll bäraren tittar.
Sedan blir det förbjudet att "titta" utomhus, alla måste blunda!...
Hur långt skall vi dra det?
Att filma människor är inte förbjudet, så länge man inte försöker dölja det. Det är svårt att dölja en drönare bakom någonting. Vill man Zooma, måste man nära, då både syns och hörs den.
Som lagen ser ut idag, kan jag möta dej på stan, ta ett foto när vi möts och posta den på nätet, utan att du kan göra ett smack. Det är helt lagligt. Det är först om jag lägger upp bilden på dej så att jag tjänar pengar på det, som ditt medgivande behövs. Facebook, twitter osv är helt OK. Om jag plåtar dej med snorren i hand bakom en buske, är det det lagen om kränkande fotografering som gäller.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Men är det just att det är radiostyrt som gör det? Vad händer om jag tar en 50m lång pinne med snöre som jag fäster kameran i? Beter ju sig som en "drönare" och filmar från platser där jag inte är. Men inte fan skulle jag göra ett lagbrott.

Enligt vem klassas drönare som kameraövervakning? Någon fällande dom i högsta domstolen än, eller pratar vi tidig instans och bara spekulationer här? (inte orkat sätta mig in)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Dom tar detta på fullt allvar medan allt annat som händer i skit landet Sverige inte får lika stor uppmärksamhet eller ens tas hand om i överhuvudtaget.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Olagligt att ha kameran monterad eller att ha den påslagen och filma? Hur är det med fpv, dvs. att man ser i realtid, men inte spelar in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Men är det just att det är radiostyrt som gör det? Vad händer om jag tar en 50m lång pinne med snöre som jag fäster kameran i? Beter ju sig som en "drönare" och filmar från platser där jag inte är. Men inte fan skulle jag göra ett lagbrott.

Enligt vem klassas drönare som kameraövervakning? Någon fällande dom i högsta domstolen än, eller pratar vi tidig instans och bara spekulationer här? (inte orkat sätta mig in)

Det som avgör är att den inte manövreras på platsen. Om du sätter en kamera på en pinne, så är det fortfarande du som manövrerar den manuellt genom att rikta pinnen åt olika håll. Drönaren likställs med en fjärrstyrd övervakningskamera.

Det är Högsta förvaltningsdomstolen som har tolkat kameraövervakningslagen så att även drönarkameror omfattas. Det är alltså så lagen kommer att tolkas av domstolsväsendet i framtiden. Domen finns att läsa på domstolens hemsida.

Permalänk
Medlem

@Vangen:
Det sovande folket..eller de sovande politikerna? Det finns ju knappt något annat land inom EU som är så petiga med små grejer som sverige. Mysko land man lever i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Datainspektionen är ett skämt. Det är de som är ansvariga för PUL och den lagen läcker som ett såll. De låtsas att den är viktig men i verkligheten så är den totalt verkningslös. Det finns massor av sajter där man kan kolla allt från personuppgifter, ekonomisk info, brottsbelastning m.m. De har vetat om detta år efter år, men inte lyft ett finger för att ändra det eller verka för lagändring.

Datainspektionen känns som en ålderdomlig statlig myndighet som borde lagts ner och totalt gjorts om för länge sen. Säkert full av gamla avdankade politiker som gjord en fadäs och behöver tjäna pengar i skymundan.

Edit: Ursäkta raljeringen, men gillar verkligen inte statliga myndigheter där tjänstemän lyfter skattefinansierad inkomst utan att göra något vettigt arbete.

Fast det ligger ju inte på dem direkt, de har jobbat hårt i flera år för att bli en tvingande myndighet, de jobbar aktivt med de som de ska göra men har inte rätt verktyg och det är ju pga lagar och förordningar som politiker skrivit. Att de inte lyft ett finger är helt fel, däremot kan de inte själva ändra lagen men de har länge sagt till om problemen med t.ex. ratsit m.m. Men när de nya EU lagarna träder in blir det ju mer intressant.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasund:

Det som avgör är att den inte manövreras på platsen. Om du sätter en kamera på en pinne, så är det fortfarande du som manövrerar den manuellt genom att rikta pinnen åt olika håll. Drönaren likställs med en fjärrstyrd övervakningskamera.

Det är Högsta förvaltningsdomstolen som har tolkat kameraövervakningslagen så att även drönarkameror omfattas. Det är alltså så lagen kommer att tolkas av domstolsväsendet i framtiden. Domen finns att läsa på domstolens hemsida.

Fjärrutlösta kameror ligger näst på tur i Sverige.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Airsoft = GG för dom som flyger i min trädgård eller försöker ta en titt på min fina tös när hon solar på balkongen.
Hur svårt kan det vara att inte flyga i tätbebyggt liksom

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Airsoft = GG för dom som flyger i min trädgård eller försöker ta en titt på min fina tös när hon solar på balkongen.
Hur svårt kan det vara att inte flyga i tätbebyggt liksom

Skjuter du ner en drönare, så ligger det på samma straffskala som om du skjutit ner ett riktigt plan..
Go ahead!

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@hakd:
Be din tös att inte sola öppet, så slipper du nyfikna drönarattacker hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Skjuter du ner en drönare, så ligger det på samma straffskala som om du skjutit ner ett riktigt plan..
Go ahead!

Jag och min Anonymous mask kan påstå motsatsen efter 4/0 I frag/Anmäld Ratio

Jag är markägare, Jag är myndig och Airsoft faller under "effektbegränsade" vapen så så länge jag inte skjuter på någon eller utanför min egen mark så blir det otroligt svårt för drön-föraren att vinna något sånt. Samt det blir också extremt svårt att bevisa vem som sköt ner drönaren iom en 99kr ebay mask som finns överallt.

Ge det till nästa sommar så är det förbjudet att filma hur som helst ändå och då har piloten ännu mindre "kött på benen".

Skrivet av VideoyGTX:

@hakd:
Be din tös att inte sola öppet, så slipper du nyfikna drönarattacker hehe.

Hon solar ju på balkongen på 3e våningen, Det kan jag inte kalla "öppet".
Lite som att ta en stege och klättra upp och ställa sig och filma med mobilen, smått integritets kränkande.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Vilket jävla skitland...

Ett av de bästa länderna att bo i i det flesta avseenden. Men när man för tillfället inte får flyga en drönare med kamera så är det ett skitland?
DET var droppen?

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om de professionella drönarfotograferna som ex. fotar hus och gör volymberäkningar kommer få lägga ner? Om man läser AB:s artikel låter det ju så, vilket gör att samhället tar ett steg bakåt på många sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Fast det ligger ju inte på dem direkt, de har jobbat hårt i flera år för att bli en tvingande myndighet, de jobbar aktivt med de som de ska göra men har inte rätt verktyg och det är ju pga lagar och förordningar som politiker skrivit. Att de inte lyft ett finger är helt fel, däremot kan de inte själva ändra lagen men de har länge sagt till om problemen med t.ex. ratsit m.m. Men när de nya EU lagarna träder in blir det ju mer intressant.

De är en statlig myndighet och har stor möjlighet att påverka politiker. Problemen med PUL har varit kända sen många år och inte det minsta har hänt. PUL är fortfarande en pappersprodukt som inte skyddar privatpersoner det minsta. Nu finns det andra större problem i Sverige som har mer fokus förstås, men det krävs så lite för att fixa problemen. Men inget händer.

Sen att DI nu gör ett totalt klavertramp med drönardomen, där det går från att ha en helt öppen marknad krossar den helt genom att ta i alldeles för mycket. Istället för att försöka angripa problemen som finns och hitta en fungerande kompromiss som gör båda parter nöjda så tar man i med storsläggan utan den minsta fingertoppskänsla. Snacka om katastrofalt myndighetsutövande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Det behövs det ju inget nytt domslut för, det har varit förbjudet sedan RC-flygningens början.

Ämnet är kameraövervakningslagen från 2013 och inget annat.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Gäller detta RC helikopter?

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Gäller detta RC helikopter?

Har du kamera på den så ja, annars nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag och min Anonymous mask kan påstå motsatsen efter 4/0 I frag/Anmäld Ratio

Jag är markägare, Jag är myndig och Airsoft faller under "effektbegränsade" vapen så så länge jag inte skjuter på någon eller utanför min egen mark så blir det otroligt svårt för drön-föraren att vinna något sånt. Samt det blir också extremt svårt att bevisa vem som sköt ner drönaren iom en 99kr ebay mask som finns överallt.

Ge det till nästa sommar så är det förbjudet att filma hur som helst ändå och då har piloten ännu mindre "kött på benen".

Fortfarande lika olagligt och om du vill chansa på att inte åka dit, så får du väl göra det. Men gör du det inom tättbebyggt område, så är nog risken stor att du torskar. Är du på din egen mark, så är risken ännu större...

Brottsbalken säger att straffskalan är fängelse upp till 4 år, om du så bara ingriper eller skadar ett luftfartyg. Upp till 18 år och till och med livstid, om du får luftfartyget att störta och fara för liv framkallats eller att någon får drönaren i huvudet och dör t.ex..

Men men, din mask skyddar dig...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om du kliver in på min tomt och smyger upp bakom min flickvän som solar näck så begår du både hemfridsbrott och möjligen även kränkande fotografering. I dessa frågor och diskussioner gäller det att se till den stora bilden och inte specifika och fasta situationer.

Ok, då står jag på en pall lr nåt o filmar utanför. Va händer då?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Campaigner:

Ok, då står jag på en pall lr nåt o filmar utanför. Va händer då?

Då anmäler jag dig för kränkande fotografering!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%A4nkande_fotografering

--

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Det är väl nån galning som flugit in på FRA's område med nån liten rackare till drönare så att lagen behövde skärpas.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Det är väl nån galning som flugit in på FRA's område med nån liten rackare till drönare så att lagen behövde skärpas.

Nä, det var någon galning som sökte tillstånd att fotografera en trädgårdsanläggning...... dit allmänheten hade tillträde.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Håller med, jävla moralkärringar. Flyger man vettigt där det inte innefattar en direkt risk ser jag inte problemet.

Du blandar ihop själva flygningen med det som avgjorts i domstol.

Själva flygningen är, precis som du säger, det inget problem med så länge som den sker på ett vettigt sätt. Dock är det många som inte flyger enligt gällande regler, typ alla jag känner. Vilket i sig ändå inte är ett problem eftersom det finns få saker som kan hända om nåt går snett där dom flyger och dom är inte heller i riskzonen för att krocka med nåt annat i luften.

Däremot finns det idioter som flyger högt, över folksamlingar, genom tunnlar, långdistans eller varför inte en runda runt Turning Torso.

Åter till själva domen; det som hänt är att domstolen avgjort hur kameran på drönaren ska klassificeras. Det domen klargör är helt enkelt att kameran på drönaren inte kan betraktas som lokalt manövrerat och därmed är den att betrakta som en övervakningskamera och då gäller givetvis kameraövervakningslagen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ämnet är kameraövervakningslagen från 2013 och inget annat.

Mmm, eller snarare fredagens domstolsutslag huruvida kamera på drönare är att betrakta som övervakning eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Fortfarande lika olagligt och om du vill chansa på att inte åka dit, så får du väl göra det. Men gör du det inom tättbebyggt område, så är nog risken stor att du torskar. Är du på din egen mark, så är risken ännu större...

Brottsbalken säger att straffskalan är fängelse upp till 4 år, om du så bara ingriper eller skadar ett luftfartyg. Upp till 18 år och till och med livstid, om du får luftfartyget att störta och fara för liv framkallats eller att någon får drönaren i huvudet och dör t.ex..

Men men, din mask skyddar dig...

Kul med lite fantasier, nu pratar vi om något som klassas som en "leksak" och där är lagarna helt annorlunda.

Det finns x antal fall av att folk har tagit ner dessa med allt ifrån soppkvastar och stenar. Inte en enda har blivit dömd till något annat än ersättningsskyldiga för drönaren och även detta är ovanligt.

Du kan ju googla lite och länka någon med 4 års fängelse som du fantiserar friskt om

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Kul med lite fantasier, nu pratar vi om något som klassas som en "leksak" och där är lagarna helt annorlunda.

Det finns x antal fall av att folk har tagit ner dessa med allt ifrån soppkvastar och stenar. Inte en enda har blivit dömd till något annat än ersättningsskyldiga för drönaren och även detta är ovanligt.

Du kan ju googla lite och länka någon med 4 års fängelse som du fantiserar friskt om

Drönare klassas som luftfartyg och ingår i samma grupp som vanliga flygplan. Så om det finns andra domar, så beror det på okunskap.

Hittar inget om nedskjutna drönare och svenska domar, men du får gärna länka till någon svensk dom. Hittade från USA, men de har lite annorlunda regler och lagar, vad det gäller mark och sådant.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD