Varning: Nya drönarlagen tillåter vem som helst att gripa dig! [Drönarkameror kräver tillstånd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nu var det väl inte om någon missköter sig som det var frågan om, utan om en drönare klassas som luftfartyg eller inte...

Och svaret blir väl att det beror lite på. Så som jag fattar det så kan t.ex en Phantom kan både vara och inte vara luftfartyg helt beroende på hur den används. Flyger man enbart i nöjes och rekreationssyfte och på ett sånt sätt att man uppfyller reglerna för nöjes och rekreationsflygning så är det en leksak. Om den t.ex. används kommersiellt så är det ett luftfartyg.

Dom här reglerna har dom hållit på att fila på ett tag nu och de kommer med all säkerhet att uppdateras inom en inte alltför avlägsen framtid. Regelmakarna har rätt mycket huvudbry nu, för dels vill man inte sätta krokben för det organiserade modellflyget som typ en halv miljon människor inom europa ägnar sig åt (för att inte tala om den industri som finns kring det) samtidigt som man vill skruva åt för okynnesflygarna (i brist på bättre ord). Det sista ordet är nog inte sagt än.

Sen var det väl så att frågan om luftfartyg kom upp i den här tråden för att nån snackade om att skjuta ner drönarna. För mig är det rimligt att om en drönare är klassad som luftfartyg så gäller samma regler som om det vore ett större luftfartyg (troligtvis finns det väl en gradering av straffskalan).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Det är nu man ska ta en chanspost på börsen i drönarföretag som störtdyker och sedan hoppas på att lagen rivs upp helt otroligt detta, vad kommer härnäst? förbud mot att sätta Go-Pro på jakthunden?

Jakthunden manövrerar kameran lokalt .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Och svaret blir väl att det beror lite på. Så som jag fattar det så kan t.ex en Phantom kan både vara och inte vara luftfartyg helt beroende på hur den används. Flyger man enbart i nöjes och rekreationssyfte och på ett sånt sätt att man uppfyller reglerna för nöjes och rekreationsflygning så är det en leksak. Om den t.ex. används kommersiellt så är det ett luftfartyg.

Dom här reglerna har dom hållit på att fila på ett tag nu och de kommer med all säkerhet att uppdateras inom en inte alltför avlägsen framtid. Regelmakarna har rätt mycket huvudbry nu, för dels vill man inte sätta krokben för det organiserade modellflyget som typ en halv miljon människor inom europa ägnar sig åt (för att inte tala om den industri som finns kring det) samtidigt som man vill skruva åt för okynnesflygarna (i brist på bättre ord). Det sista ordet är nog inte sagt än.

Sen var det väl så att frågan om luftfartyg kom upp i den här tråden för att nån snackade om att skjuta ner drönarna. För mig är det rimligt att om en drönare är klassad som luftfartyg så gäller samma regler som om det vore ett större luftfartyg (troligtvis finns det väl en gradering av straffskalan).

Nu är det ju så att drönare benämns som luftfartyg på alla sidor hos Transportstyrelsen, så ser inte hur det kan bero lite på...?
Möjligt att det kommer att ändras i framtiden, men så är det nu.

Den här sidan är för nöjesanvändare t.ex...
http://www.transportstyrelsen.se/dronare

Om man skjuter på en drönare så ingriper man genom våld, där man kan skada drönaren och till och med skjuta ner den.
Om du gör detta mot ett vanligt flygplan, så blir du inte bara skadeståndsskyldig..

Det polisen tar fram är säkra lösningar, där inte drönaren bara faller rätt ner eller okontrollerat far iväg och kan träffa någon eller skapa materiell förstörelse. Så rådet är att ringa polisen om man störs av grannens ungar.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tillståndet för övervakningen kommer du inte att få på områden där allmänheten har tillträde, så det är ingen idé att söka.
Kostar dessutom tydligen 3700kr bara att söka...

Vi har övervakningskameror uppsatta runt företagets område här som bevakar ett ganska stort område där allmänheten har fullt tillträde dygnet runt.

Men det är antagligen lite svårare att få ett sådant tillstånd idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Vi har övervakningskameror uppsatta runt företagets område här som bevakar ett ganska stort område där allmänheten har fullt tillträde dygnet runt.

Men det är antagligen lite svårare att få ett sådant tillstånd idag?

Troligtvis, men har ni tillståndet så är det ju bara att köra på..
Är det ett inhägnat område, så är det lättare.

Så här säger lagen:

Kameraövervakning av en plats dit allmänheten har tillträde
Tillstånd
8 § Tillstånd till kameraövervakning krävs för att en övervakningskamera ska få vara uppsatt så att den kan riktas mot en plats dit allmänheten har tillträde. Tillstånd behövs dock inte i fall som avses i 10–15 §§. Kameraövervakning som avses i 12–15 §§ är tillåten efter anmälan.

9 § Tillstånd till kameraövervakning ska ges om intresset av sådan övervakning väger tyngre än den enskildes intresse av att inte bli övervakad.
Vid bedömningen av intresset av kameraövervakning ska det särskilt beaktas om övervakningen behövs för att förebygga, avslöja eller utreda brott, förhindra olyckor eller andra därmed jämförliga ändamål.
Vid bedömningen av den enskildes intresse av att inte bli övervakad ska det särskilt beaktas hur övervakningen ska utföras, om teknik som främjar skyddet av den enskildes personliga integritet används och vilket område som ska övervakas.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Vi har övervakningskameror uppsatta runt företagets område här som bevakar ett ganska stort område där allmänheten har fullt tillträde dygnet runt.

Men det är antagligen lite svårare att få ett sådant tillstånd idag?

Om det är utfärdat före år 2013 års lag så var det svårare på den tiden. Sedan 2013 års lag så är det lättare. Sen är ju egentligen frågan vad Ert tillstånd medger och vad kamerorna egentligen tar samt eventuell lagring.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon200632:

Bra detta tycker jag, man får ju inte ta foto/filma hur som helst.

Som man vill, på allmän plats.:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nu är det ju så att drönare benämns som luftfartyg på alla sidor hos Transportstyrelsen, så ser inte hur det kan bero lite på...?
Möjligt att det kommer att ändras i framtiden, men så är det nu.

Om man kollade på samma sidor för ca 2-3 år sen så var det rätt uppenbart att man inte inkluderade modellflyg i begreppet luftfartyg. Vad jag vet har det inte kommit någon ny lag, förordning eller regelverk sen dess som ändrar på saker och ting (men jag kan säkert ha fel). Däremot så är texterna omarbetade nu så att man nu får intrycket av att allt som flyger är luftfartyg. Dock erbjuder dom ingen definition på vad dom menar med luftfartyg, utan bara exempel.

Givetvis så drönare liksom modellflygplan ur en ren teknisk synpunkt både luftfartyg och luftfarkost, men jag tycker nog att det är rätt luddigt om de är att betrakta som luftfartyg enligt regelverken.

Min tolkning (vilket återigen givetvis kan vara fel) av det jag läst så sägs luftfartyg vara EASA-luftfartyg/statsluftfartyg, Annex II-luftfartyg eller obemannade luftfartyg enligt TSFS 2009:88. De sidor om drönare som du hänvisar till är i princip sammanställningar av TSFS 2009:88.

TSFS 2009:88 säger uttryckligen att den inte reglerar flygning med obemannade luftfartyg som är att betrakta som nöje eller rekreation och därmed är frågan om modellflyg/drönare är att betrakta som luftfartyg eller leksak. Sen har vi luftfartsförordningen som inför begreppet "modelluftfartyg" vilket inte gör saken klarare.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Om man kollade på samma sidor för ca 2-3 år sen så var det rätt uppenbart att man inte inkluderade modellflyg i begreppet luftfartyg. Vad jag vet har det inte kommit någon ny lag, förordning eller regelverk sen dess som ändrar på saker och ting (men jag kan säkert ha fel). Däremot så är texterna omarbetade nu så att man nu får intrycket av att allt som flyger är luftfartyg. Dock erbjuder dom ingen definition på vad dom menar med luftfartyg, utan bara exempel.

Givetvis så drönare liksom modellflygplan ur en ren teknisk synpunkt både luftfartyg och luftfarkost, men jag tycker nog att det är rätt luddigt om de är att betrakta som luftfartyg enligt regelverken.

Min tolkning (vilket återigen givetvis kan vara fel) av det jag läst så sägs luftfartyg vara EASA-luftfartyg/statsluftfartyg, Annex II-luftfartyg eller obemannade luftfartyg enligt TSFS 2009:88. De sidor om drönare som du hänvisar till är i princip sammanställningar av TSFS 2009:88.

TSFS 2009:88 säger uttryckligen att den inte reglerar flygning med obemannade luftfartyg som är att betrakta som nöje eller rekreation och därmed är frågan om modellflyg/drönare är att betrakta som luftfartyg eller leksak. Sen har vi luftfartsförordningen som inför begreppet "modelluftfartyg" vilket inte gör saken klarare.

TSFS 2009:88 är Transportstyrelsens föreskrifter om verksamhet med obemannade luftfartyg..

Men länken jag gav ovan är direkt menad åt vanligt folk, som flyger för nöjes skull och som de också benämns som luftfartyg.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Visst kan det behövas justeringar i lagen, men jag ser ett gott tecken i det här: man kan inte bete sig hur man vill med sin drönare. Nog för att majoriteten av ägarna säkerligen sköter sig, men det finns alltid rötägg som förstör för alla andra.

Om man ska gå på den linjen så skulle det gå under kollektiv bestraffning som är förbjudet enligt fjärde Genèvekonventionen, FN:s allmänna deklaration om de mänskliga rättigheterna, och nationell lagstiftning.
Döm rötäggen när de gör sina fel i stället.

Då är det bättre de kan göra om lagen så den är anpassad till dagens samhälle och inte går inom en lag som sattes för över 45 år sen.

Förstår att vissa personer vill ha lite privatliv, men gör om lagen så man tillexempel åtminstone skulle kunna använda drönaren över en åker/skogsparti på en höjd av 80m men en kamera som inte har någon zoomfunktion där det inte gäller något flygförbud på grund av annan flygtrafik eller militärområden.

Permalänk
Medlem

Dagens mest puckade kommentar?

Datainspektionens generaldirektör Kristina Svahn Starrsjö tror att lagen kan ändras.

– Det är möjligt att de kommer att föreslå lättnader. Rent allmänt kan man säga att lagen inte är gjord efter det här med kameraövervakning med drönare. Lagen är byggd efter ett system där man sätter upp en kamera som ska vara där en längre tid, säger hon.

http://www.svd.se/dronardom-sagas-politikerna-missforstar#sid...

Varför har då Datainspektionen drivit ärendet så hårt och gjort så att massor av företag kanske tvingas i konkurs???
Bara för att det var roligt? Slösa skattepengar? Försöka göra så mycket skada som möjligt?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Var det inte hon som drev målet till och med?

Nötter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Vi har övervakningskameror uppsatta runt företagets område här som bevakar ett ganska stort område där allmänheten har fullt tillträde dygnet runt.

Men det är antagligen lite svårare att få ett sådant tillstånd idag?

Men jag antar att det finns skyltar om kameror runt företagets område?
Man får ju ha kameror som övervakar sin privata mark men man måste "varna" andra om kameraövervakning med skyltar.

Nu är ju inte "dashcam" så vanliga i Sverige. Men det borde ju också bli förbjudet om dem förbjuder drönare med kameror.
Trodde kameralagen var för fasta kameror.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@MrMadMax: dashcams är förbjudna

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Avstängd

Förut var de undantagna, om det inte ändrats med "den nya lagen"

"back kameror" och liknande som är förmonterade på fordon som tex person och entreprenad bilar, etc är undantagna, dvs tillåtna.

Det är såvitt jag kan tolka bara om man publicerar bilder (tex lägger ut på en hemsida eller annat på internet) som innehåller personuppgifter (identifiering av personer) och liknande som kan tillämpas.

Såvitt jag tolkar, om det int eändrats nu, så får man använda denna typ av kameror under förutsättning att man maskerar ansikten på personer som inte tillfrågats om de vill vara med på filmen du lägger ut, samt andra bildsekvenser av motsvarande privat karraktär (typ filma genom någons fönster eller liknande, det måste du också lägga en svart ruta, eller oskärpa, etc över).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Exempel på hur det kan se ut:

I dethär avsnittet av Veckans brott får vi följa en MC polis ungefär 45 minuter in i avsnittet, där kan ni se vilka saker som skall maskeras och vad man kan visa ocensurerat.

http://www.svtplay.se/klipp/4724090/veckans-brott-tar-upp-sel...

Edit, polisen för förmodligen filma allt, men SVT måste följa regler kring offentlig publicering av denna typ av material.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

Nya domen på dashcams och cykelkameror kom samma dag som drönarkameradomen.

De är godkända eftersom du styr fordonet och på så sätt kontrollerar vad kameran ser, lokalt, samt, den stängs av när du lämnar bilen/fordonet, så den manövreras lokalt + är ej varaktigt uppsatt.

På cykeln är den ok eftersom den inte kunde räknas som varaktigt uppsatt, samt ovan.

Komiskt att läsa båda domarna samtidigt.

Permalänk
Avstängd

Så tolkade jag också lagen...
Men, det är som sagt min tolkning, verkar som fler säger det också när jag sökte runt litet mer kring det på nätet också av mer seriösa källor.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Fast man ringde ju till flygtornet och frågade om/när man kunde flyga? Det var inte alls förbjudet, bara man hade fått godkännande från flygplatsen.

Jo det är sant, frågan är ju dock hur många som gjorde det. Jag känner ingen som ringde flygtornet innan man flög, även om kanske professionella personer gjorde det.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd

Borde inte en kamera på tex en modellhelikopter man styr med en vanlig RC kontroll eller motsvarande sortera under samma regler rent tekniskt i så fall tycker man?

(under förutsättning att man följer flygsäkerhetsrelaterade regler enligt tidigare och inte plåtar på högre höjd än 122 meter utan tillstånd, osv)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

@MrMadMax: dashcams är förbjudna

Nej, det är dem inte. Det tog också upp, och där godkänns dashcams http://teknikensvarld.se/kamera-i-vindrutan-nu-tillatet-i-sve...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Dagens mest puckade kommentar?

Datainspektionens generaldirektör Kristina Svahn Starrsjö tror att lagen kan ändras.

– Det är möjligt att de kommer att föreslå lättnader. Rent allmänt kan man säga att lagen inte är gjord efter det här med kameraövervakning med drönare. Lagen är byggd efter ett system där man sätter upp en kamera som ska vara där en längre tid, säger hon.

http://www.svd.se/dronardom-sagas-politikerna-missforstar#sid...

Varför har då Datainspektionen drivit ärendet så hårt och gjort så att massor av företag kanske tvingas i konkurs???
Bara för att det var roligt? Slösa skattepengar? Försöka göra så mycket skada som möjligt?

Datainspektionen skriver väl inte lagen, de vill helt enkelt veta hur den skall tolkas. Det är väl därför man ofta driver domar till högsta instans, för att få reda på hur lagar skall tolkas. Det ser jag inte som puckat.

Permalänk
Medlem

Man borde väl få flyga lagligt om man söker tillstånd från länsstyrelsen eller egen egendom. Hur kan en lag tillåta civila att lagligt överfalla nån för att nån flyger drönare. det kan tom ifall det är en hobbydrönare utan kamera kan man ju gripas för och kan man inte bara sätta en bit tejp över kameran och man kan använda den för man kan ju inte använda den då?

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Medlem

På Youtube fins det mängder med klipp, från drönare som filmar poliser som står och tittar på drönaren. (Försöker lista ut var drönar piloten håller hus.) Det blir väl snart en folksport här hemma också.
Det är ju bara att starta lite i skymundan, med en för definerad waypoint, dit drönaren drar som ett streck efter start.
När drönaren väl är på plats, är det ingen som vet vart den kom ifrån. Piloten kan i lugn och ro cruisa runt i säkert 20 minuter, innan det är dags att åter aktivera auto och låta drönaren åka tillbaka.
Det är ju hur lätt som helst med tekniken i drönaren. Piloten behöver ju inte stå under drönaren för att flyga den.
Drönaren är borta, nerpackad på fem sekunder efter den landat.

Domen drabbar som jag skrev tidigare, bara de som lever på drönarna. Hundratals arbetstillfällen borta över en natt!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Datainspektionen skriver väl inte lagen, de vill helt enkelt veta hur den skall tolkas. Det är väl därför man ofta driver domar till högsta instans, för att få reda på hur lagar skall tolkas. Det ser jag inte som puckat.

Nä, men det är de som har drivit målet till högsta instans.. Fast det är på gång att lagen ska skrivas om.
Varför driva det så hårt, om det ändå kommer nya direktiv inom en snar framtid?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nä, men det är de som har drivit målet till högsta instans.. Fast det är på gång att lagen ska skrivas om.
Varför driva det så hårt, om det ändå kommer nya direktiv inom en snar framtid?

Dom är väl måna om att göra ett bra jobb. För det är trots allt det som gäller nu som gäller. Inte lönt att jobba om man är inställd på att leverera mediokert eller inte alls.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Nä, men det är de som har drivit målet till högsta instans.. Fast det är på gång att lagen ska skrivas om.
Varför driva det så hårt, om det ändå kommer nya direktiv inom en snar framtid?

För att inte misstaget skall upprepas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Dom är väl måna om att göra ett bra jobb. För det är trots allt det som gäller nu som gäller. Inte lönt att jobba om man är inställd på att leverera mediokert eller inte alls.

Mycket bättre att krossa företag och göra så att staten förlorar miljoner i skatteintäkter...... än att vänta på att lagen skrivs om.

Skrivet av videopac:

För att inte misstaget skall upprepas?

Jo, det skulle kunna tänkas.. men med ett högt pris.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Mycket bättre att krossa företag och göra så att staten förlorar miljoner i skatteintäkter...... än att vänta på att lagen skrivs om.

Det ingår inte i deras arbetsbeskrivning att tänka långt framåt. Dom har nog inga krav på sig att utföra konsekvensanalyser. Ersätta hela Datainspektionen med en överklockad vattenkyld dator som tar del av information och därefter tar beslut hade kunnat utföra samma sak som dom gör just nu men betydligt effektivare och billigare.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Det här blir bara konstigare och konstigare...

http://www.corren.se/kultur-noje/utlanningar-far-filma-fran-d...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD