Varning: Nya drönarlagen tillåter vem som helst att gripa dig! [Drönarkameror kräver tillstånd]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hjemrdeil:

Det är väl nån galning som flugit in på FRA's område med nån liten rackare till drönare så att lagen behövde skärpas.

Det skedde väl på grund av en pizzaslize. Bara att tacka de som aktivt demonstrerar....
http://www.expressen.se/kvallsposten/jimmie-akesson-stord--av...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Drönare klassas som luftfartyg och ingår i samma grupp som vanliga flygplan. Så om det finns andra domar, så beror det på okunskap.

Just gränsen mellan modellflygplan (dvs "drönare") och "riktigt" flyg är väl för tillfället rätt luddig. Flyger man FPV utan spotter eller utanför LOS så är nog drönaren att betrakta som luftfartyg. Kan dock ha ändrats sen jag kollade sist, för det händer en hel del kring detta efter att "drönare" blev lättillgängliga och upplevda som ett problem. Det är inte tydligen inte helt enkelt att entydigt definiera vad som är modellflyg och hur det skiljer sig från riktigt flyg.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Just gränsen mellan modellflygplan (dvs "drönare") och "riktigt" flyg är väl för tillfället rätt luddig. Flyger man FPV utan spotter eller utanför LOS så är nog drönaren att betrakta som luftfartyg. Kan dock ha ändrats sen jag kollade sist, för det händer en hel del kring detta efter att "drönare" blev lättillgängliga och upplevda som ett problem. Det är inte tydligen inte helt enkelt att entydigt definiera vad som är modellflyg och hur det skiljer sig från riktigt flyg.

När man registrerar sin drönare, så är det ett luftfartyg och inte en leksak iaf... Även om det är en Phantom.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Mmm, eller snarare fredagens domstolsutslag huruvida kamera på drönare är att betrakta som övervakning eller inte.

Jag förstår inte vad du vill få fram. Du häver ur dig att "det" (oklart vad) har varit förbjudet sedan RC-flygningens barndom. Varken drönare med kamera eller kameraövervakningslagen (som kom 2013) har en lika lång historia som traditionell RC.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Ok, då står jag på en pall lr nåt o filmar utanför. Va händer då?

Du kommer ramla. 70-kvotarna som inte klarar av att först en enkel text klarar nog inte heller av att balansera på en pall samtidigt som man manövrerar en kamera

Sen kommer jag och ger dig en rejäl örfil varpå du gnyr någon om att anmäla mig på vilket jag svarar: det är det värt!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

När man registrerar sin drönare, så är det ett luftfartyg och inte en leksak iaf... Även om det är en Phantom.

Vem gör det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Det skedde väl på grund av en pizzaslize. Bara att tacka de som aktivt demonstrerar....
http://www.expressen.se/kvallsposten/jimmie-akesson-stord--av...
https://www.youtube.com/watch?v=qWSm-1QqOuE

Nä men det där verkar ju trevligt. Gratis pizza tackar man ju aldrig nej till!

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Detta är löjligt enligt mig. Slöseri av mina skattepengar pga. polisen ska jaga hobbyflygare. I sverige kan man verkligen säga att lagen har en lång arm. Men tyvärr inte till andra "brott".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Vem gör det då?

Alla som vill bedriva kommersiell verksamhet måste ha ett tillstånd, och registrera sina drönare

https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/Obemannade-luftfartyg-UAS/Lista-over-godkanda-UAS-operatorer/

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Vem gör det då?

Se nedan...

Skrivet av chaval:

Här är ansökningssidan för drönare i storlek med DJI Phantom, alltså kategori 1A.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Se nedan...

Här är ansökningssidan för drönare i storlek med DJI Phantom, alltså kategori 1A.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-...

Jag tänkte väl främst på privatpersoner då det oftast är de som inte sköter sig.

Men visst, det finns även en hel del företag som pysslar med skumma grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Jag tänkte väl främst på privatpersoner då det oftast är de som inte sköter sig.

Men visst, det finns även en hel del företag som pysslar med skumma grejer.

Nu var det väl inte om någon missköter sig som det var frågan om, utan om en drönare klassas som luftfartyg eller inte...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nu var det väl inte om någon missköter sig som det var frågan om, utan om en drönare klassas som luftfartyg eller inte...

Precis, vilket det inte räknas som oregistrerat.

Alltså, jag som privatperson behöver inte annat än i undantagsfall söka tillstånd. http://www.transportstyrelsen.se/dronare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Precis, vilket det inte räknas som oregistrerat.

Alltså, jag som privatperson behöver inte annat än i undantagsfall söka tillstånd. http://www.transportstyrelsen.se/dronare

Läste du ens första meningen i den länk du gav..?

Edit: Det handlar inte om att du som privatperson inte behöver registrera drönaren, utan att drönare räknas som luftfartyg.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag förstår inte vad du vill få fram. Du häver ur dig att "det" (oklart vad) har varit förbjudet sedan RC-flygningens barndom. Varken drönare med kamera eller kameraövervakningslagen (som kom 2013) har en lika lång historia som traditionell RC.

OK, ska se om vi kanske kan räta ut det då!

Du skrev (något nerkortat):

Skrivet av Dr.Mabuse:

...således innebär det att landskapsfotografering inte är måltavla här (men försvåras av andra lagar).
Vad jag syftar på är att majoriteten som gnäller knappast är landskapsfotografer, utan personer som vill leka med drönare i tätbebyggda utan hänsyn till andra...

Vilket får mig att anta att du menar att "måltavlan" för domslutet i fråga skulle vara "personer som vill leka med drönare i tätbebyggda"
Detta kan vara feltolkat av mig, reserverar mig för det.

Varpå jag kommer med mitt inlägg:

Skrivet av Nebudchanezzer:

Det behövs det ju inget nytt domslut för, det har varit förbjudet sedan RC-flygningens början.

Detta kanske må vara lite oklart uttryckt av mig, så jag kan utveckla det lite.

Jag ville mest få fram att jag inte tror att "måltavlan" är de människor du påstår, då flygning med obemannade luftfarkoster (RC-flygning) inom tättbebyggt område är reglerat och straffbart sedan en väldigt lång tid tillbaka och har ingenting alls med detta domslut att göra.

För skojs skull skulle jag också vilja tillägga att domslutet enbart gäller elektronisk övervakning så det är fortfarande helt OK att hänga på sin gamla analoga kamera och filma med den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Smygfotografera?
Du skulle prova att ställa dej nära en drönare någon gång. (Ja just det ja, det finns ju inga längre, de är förbjudna.)
Kan säga att det är ganska svårt att "smyga" med nått som hålls i luften av fyra propelrar.
Sedan har drönare vidvinkliga objektiv på kameran, de är konstruerade för att ta in panoraman, inte för att zooma in. Vill man zooma in, flyger man nära, och då hörs de. Flyger man högre än 10-15m, är människor på marken synliga, men inte längre identifierbara, annat än på klädseln. Och på det avståndet är drönaren i högsta grad hörbar.

Då är det betydligt lättare att smyga med tex mobilen. Man håller den lite nonchalant riktad mot nått, och smygfilmar. Så vi skall nog titta på om vi inte kan hitta på ett förbud mot mobil kameror!
Nästa steg blir mörka solglasögon där man inte kan se åt vilket håll bäraren tittar.
Sedan blir det förbjudet att "titta" utomhus, alla måste blunda!...
Hur långt skall vi dra det?
Att filma människor är inte förbjudet, så länge man inte försöker dölja det. Det är svårt att dölja en drönare bakom någonting. Vill man Zooma, måste man nära, då både syns och hörs den.
Som lagen ser ut idag, kan jag möta dej på stan, ta ett foto när vi möts och posta den på nätet, utan att du kan göra ett smack. Det är helt lagligt. Det är först om jag lägger upp bilden på dej så att jag tjänar pengar på det, som ditt medgivande behövs. Facebook, twitter osv är helt OK. Om jag plåtar dej med snorren i hand bakom en buske, är det det lagen om kränkande fotografering som gäller.

Med de jag har sett så har man inga problem att identifiera olika människor och t.ex. nummerplåtar från 50+ meters höjd.
Och är den 50 meter upp så är det otroligt svårt att se den, och omöjligt att höra den om det inte är absolut vindstilla.

Med nuvarande lagarna så är en drönare i luften i ett bebyggt område att likställa med en bra bevakningskamera monterad på en väldigt hög stolpe som har 360 graders synfält.
Och tänker man på det viset så är det ju rätt självklart att samma regler skall gälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Läste du ens första meningen i den länk du gav..?

Edit: Det handlar inte om att du som privatperson inte behöver registrera drönaren, utan att drönare räknas som luftfartyg.

Jo, jag läste ju lite mer än bara första meningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

För skojs skull skulle jag också vilja tillägga att domslutet enbart gäller elektronisk övervakning så det är fortfarande helt OK att hänga på sin gamla analoga kamera och filma med den!

Vad jag fattade det som så måste man ha kameran inom räckhåll..?

Det har man ju inte om man skickar iväg den med drönaren... Annars skulle man ju kunna kränga på någon gammal systemkamera på hexakoptern..
Samma grej med gamla Phantom 2 där man körde GoPro och satte igång timelaps, innan man flög iväg..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Jo, jag läste ju lite mer än bara första meningen.

Så du menar att du hittat någonstans där det står att en drönare inte är ett luftfartyg..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Vad jag fattade det som så måste man ha kameran inom räckhåll..?

Det har man ju inte om man skickar iväg den med drönaren... Annars skulle man ju kunna kränga på någon gammal systemkamera på hexakoptern..
Samma grej med gamla Phantom 2 där man körde GoPro och satte igång timelaps, innan man flög iväg..

Alltså...
Ett litet citat om utrustningen som avses med "Kameraövervakningslagen":

"Med övervakningskameror menas TV-kameror, andra optisk-elektroniska instrument"
Källa: http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kameraovervak...

Så ja din gamla systemkamera eller gamla 16mm filmkamera är helt OK att kränga på och flyga runt och fota med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Alltså...
Ett litet citat om utrustningen som avses med "Kameraövervakningslagen":

"Med övervakningskameror menas TV-kameror, andra optisk-elektroniska instrument"
Källa: http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kameraovervak...

Så ja din gamla systemkamera eller gamla 16mm filmkamera är helt OK att kränga på och flyga runt och fota med.

Lite tveksam ändå...

En kamera är optisk-elektronisk, då den drivs med batteri. Sen manövrerar du den inte på platsen, utan fjärrstyr den med drönarens kontroll, då du riktar den dit du vill.

Blir lite svårt att ta bilder med en kamera som ska dras fram manuellt...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Alltså...
Ett litet citat om utrustningen som avses med "Kameraövervakningslagen":

"Med övervakningskameror menas TV-kameror, andra optisk-elektroniska instrument"
Källa: http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kameraovervak...

Så ja din gamla systemkamera eller gamla 16mm filmkamera är helt OK att kränga på och flyga runt och fota med.

Hamnar inte dessa under "därmed jämförbara utrustningar"?

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Med de jag har sett så har man inga problem att identifiera olika människor och t.ex. nummerplåtar från 50+ meters höjd.
Och är den 50 meter upp så är det otroligt svårt att se den, och omöjligt att höra den om det inte är absolut vindstilla.

Med nuvarande lagarna så är en drönare i luften i ett bebyggt område att likställa med en bra bevakningskamera monterad på en väldigt hög stolpe som har 360 graders synfält.
Och tänker man på det viset så är det ju rätt självklart att samma regler skall gälla.

Jag tror att du fick med en nolla för mycket. Se nummerplåtar från 50 meter upp, nja det gör man inte. Såvida du inte snackar om de större maskinerna som tar en systemkamera med teleobjektiv. Och de hör man även om det blåser.
Min lilla phantom hörs väl när den är 100 meter upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av haxxelhoff:

Vill varna samtliga som använder sig utav drönare för att vem som helst har rätt till att gripa dig om du använder drönare.

...

I och med att drönare nu räknas som övervakning och brott mot kameraövervakningslagen kan leda till fängelse så har alltså vem som helst rätt att gripa dig. Dvs göra ett envarsgripande.

...

Oavsett så har jag svårt att se framför mig ett envarsingripande i ovanstående fall... för det är väl ändå lite chansartat att börja gripa folk på lösa boliner då:

- personen inte har en kamera monterad på drönaren
- kamera är monterad men fungerar inte
- kamera är monterad men används inte

Om man gör en envarsingripande i ett fall som inte leder till fängelse, vad händer då med den som gör ingripandet? Riskerar att dömas för misshandel? Riskerar att få betala skadestånd till den som blir "gripen"?

Personligen tror jag inte att det kommer att ske några sådana ingripanden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

OK, ska se om vi kanske kan räta ut det då!

Du skrev (något nerkortat):
Vilket får mig att anta att du menar att "måltavlan" för domslutet i fråga skulle vara "personer som vill leka med drönare i tätbebyggda"
Detta kan vara feltolkat av mig, reserverar mig för det.

Varpå jag kommer med mitt inlägg:
Detta kanske må vara lite oklart uttryckt av mig, så jag kan utveckla det lite.

Jag ville mest få fram att jag inte tror att "måltavlan" är de människor du påstår, då flygning med obemannade luftfarkoster (RC-flygning) inom tättbebyggt område är reglerat och straffbart sedan en väldigt lång tid tillbaka och har ingenting alls med detta domslut att göra.

..

Ska jag tro Transportstyrelsen så har det funnits utrymme för kreti o pleti att flyga med drönare tidigare i tätbebyggt område.
Således borde TS rubricering vara fel på två sätt; 1) Man får flyga drönare utan att bli gripen och 2) Man får filma sin egen tomt (om man har en).
Men detta är min lekmannamässig tolkning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Med de jag har sett så har man inga problem att identifiera olika människor och t.ex. nummerplåtar från 50+ meters höjd.
Och är den 50 meter upp så är det otroligt svårt att se den, och omöjligt att höra den om det inte är absolut vindstilla.

Med nuvarande lagarna så är en drönare i luften i ett bebyggt område att likställa med en bra bevakningskamera monterad på en väldigt hög stolpe som har 360 graders synfält.
Och tänker man på det viset så är det ju rätt självklart att samma regler skall gälla.

Får man fråga, hur vet du att drönar bilden du ser är från 50+ meter?
Kollade kamera spec på en populär modell (Phantom-4)
"FOV ( Field Of View ) 94° 20 mm ( 35 mm format equivalent ) f/2.8 focus at ∞"
Jag har ingen drönar vana, men jag är en gammal fotograf. Med ett 20mm objektiv, kan du kanske se en reg plåt på 15m, men människa på 15m kan du inte säkert identifiera på ansikts dragen, inte ur en 8Mpix bild (4K).
På 50m? Inte en chans! Inte ens reg plåten.

Men jag förstår vad du är ute efter. Jag fattar vad domstolen baserade sin dom på också. Jag tycker bara det är för jävligt.
Om man velat hålla det innom någorlunda vettig nivå, istället för att bara förbjuda hela rasket, skulle man satt samma kriterier på drönar flygning (Med eller utan kamera) som på en massa annat. UTBILDNING och LICENS!
Man behöver licens för att leka med radio, man behöver numera licens för att framföra en moped. Listan är lång... En utbildning följd av ett prov och sedan licens. Då kunde de som har drönare som levebröd dragit kostnaderna på momsen. De flesta hobby flygare skulle sålt sin leksak, de mest inbitna skulle tagit licensen, de kriminella skulle kört utan tills den blå-gula folk-snapparen fångade dem...
Men istället förbjuder vi hela rasket. Ännu en liten inskränkning på vad frihet vi har kvar i våran sandlåda! Usch!!!

Det äckligaste av allt med den här skiten, är att det bara stoppar laglydiga människor. INGEN av alla de som svinat och betet sig så vi hamnat här, bryr sig ett skvatt om denna dom. De kommer även fortsättningsvis filma in i ditt sovrum, filma din dotter som solar på balkongen tre trappor upp. Flyga vid flygplatser så flygplan måste dirigeras om. osv.
De enda vi igentligen vill stoppa, är de enda som förblir fullständigt opåverkade. GRATTIS! :-S

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Ja man blir ju inte förvånad egentligen. Snarare regel än undantag att det är "oskyldiga" som döms.

De som inte bryr sig om moral och etik gör inte lagar någon skillnad för.

Kommer garanterat bli väldigt få dömda också.

Men som någon nämnde så kan väl nedskjutning av leksakerna vara en bra idé.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara ett klassiskt fall av föråldrad lag. Domstolen tolkade den så väl som de kunde, och gillar man inte resultatet så är det inte dem man ska klaga på utan lagen. Den går ju att ändra på!

Får hoppas det blir lite aktivitet i relevant riksdagsutskott så det här blir löst, för det känns inte rimligt att lagen ska se ut så här. Inte heller jättekul att ha en lag som inte går att upprätthålla och i nitton fall av tjugo kommer ignoreras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Men som någon nämnde så kan väl nedskjutning av leksakerna vara en bra idé.

Du får gärna förklara varför det skulle vara en bra idé...

Jag kan komma med säkert hundra saker som gör att det inte är en bra idé, men radar upp några få här.

Det är straffbart
Du förstör annans egendom
Det är farligt för andra

När det gäller farligt för andra är det flera aspekter.
Någon kan få den i huvudet
Den kan träffa någons egendom
Den kan börja brinna, t.ex. om den träffar någons hus.

Om du tittar en minut in i detta klippet, så förstår du intensiteten på branden om ett LiPo-batteri börjar brinna.

Om du vill ha det på ditt samvete, så kör på.....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hur ska polisen jaga förövarna? Nuförtiden kan man sitta 2-5km ifrån drönaren och köra genom fpv. Ska polisen skicka ut sina hyper-drönare och jaga fiendedrönaren? Eller ska de kanske sätta upp ett jättenät så att man inte kan flyga alls hehe.