Permalänk
Medlem

En UPC Två Servrar

Hej

Jag har två servrar i ett skåp. Ena är en HP Microserver N54L som kör FreeNAS, den andra är ett hemmabygge (inte serverkomponenter) som kör Ubuntu Server 14.

Skåpet står långt ifrån router och mellan routern och skåpet går en nätverkskabel, som i skåpet är kopplad till en switch, som i sin tur är kopplad till servrarna.

Tillsammans med servrarna står en UPS:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...

Den är kopplad till mitt hemmabygge via usb. Den servern stänger såklart av sig vid strömavbrott nu iom att UPSen triggar servern att göra det. Däremot vet jag inte hur jag ska kunna trigga microservern att stänga av sig.

Nätverket försvinner ju, eftersom routern står på ett annat ställe och inte har en UPS. UPSen kan bara prata med en enhet via dataporten. Servrarna har bara en varsin ethernetport som båda är upptagna.

Går det att koppla en usb-kabel direkt mellan servrarna och köra något script som kan trigga?

Vid ett strömavbrott så är det endast switchen och servrarna som körs i ett par minuter, skulle de då bilda ett eget "direkt" nätverk som jag skulle kunna kommunicera över? (Kom på detta alternativ undertiden som jag skrev, därför jag inte har googlat på det än)

Nedan har ni en bild på min setup. Ett jättefint konstverk i paint

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Vila i frid

Via script kan du be den ena servern stänga ned den andra
t.ex: ssh remote.host sudo shutdown -P 0

Enklast är kanske att köpa en snik-UPS för 668 spänn.

Permalänk
Medlem

Så länge du har fasta IP på dina servrar kan de kommunicera utan routern.

Finns en mjukvara som kan lösa ups-avstängningen http://networkupstools.org

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Via script kan du be den ena servern stänga ned den andra
t.ex: ssh remote.host sudo shutdown -P 0

Enklast är kanske att köpa en snik-UPS för 668 spänn.

Det vet jag, men frågan var hur jag kommer åt andra servern när nätverket ligger nere

Skrivet av jocke92:

Så länge du har fasta IP på dina servrar kan de kommunicera utan routern.

Finns en mjukvara som kan lösa ups-avstängningen http://networkupstools.org

Okej, ska se om jag kan få det att fungera med fasta lokala ip adresser

Visa signatur

Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12

Permalänk
Medlem

Om inte jag minns helt fel så har väl Powerchute möjlighet att kalla på script när UPS:en tappar nät? Isåfall år det ju bara skriva nåt som plockar ner alla servrar.

Nät kommer finnas så länge switchen har ström, oavsett om servrarna sitter på DHCP eller ej.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går väl att göra ett script som kollar om "styrservern" kan nås och svarar den inte så stängs den andra av, då spelar det ju ingen roll om det är lanet som gått ner för då stoppar ju också kommunikationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bart112:

Om inte jag minns helt fel så har väl Powerchute möjlighet att kalla på script när UPS:en tappar nät? Isåfall år det ju bara skriva nåt som plockar ner alla servrar.

Nät kommer finnas så länge switchen har ström, oavsett om servrarna sitter på DHCP eller ej.

Skrivet av mrqaffe:

Det går väl att göra ett script som kollar om "styrservern" kan nås och svarar den inte så stängs den andra av, då spelar det ju ingen roll om det är lanet som gått ner för då stoppar ju också kommunikationen.

...aaah nu släppte min tankevurpa
Jag tänkte på det du nämnde, att bara pinga styrservern, men tänkte att om den av någon annan anledning inte nås (har krashat eller liknande) så vill jag ju inte stänga av andra servern bara för det. Men om styrservern har krashat så kan ju den inte meddela den andra serverm om strömmen gått... Så bästa är ju att stänga av servern oavsett anledning till att styrservern inte kan nås.

Nice tack för hjälpen, var precis detta jag behövde

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Koppla in din UPS (med USB) till din freenas
Se till att båda servrarna och din switch använder din UPS

I FreeNAS kan du ställa in att den ska vara UPS master ->https://doc.freenas.org/9.3/freenas_services.html#ups

På din Ubuntu installerar du NUT (network ups) > så kan din freenas stänga av sig själv + din ubuntu om du tappar ström.

Permalänk
Medlem

Jag vet vad jag hade gjort, Köpt en till UPS