Permalänk
Medlem

Optimera W10 ISO

Lite frågor.
Använder knappt några av apparna i W10 och vet att det finns massor av "onödigt" man kan ta bort. SKulle vara skönt att slippa ta bort och stänga av saker manuellt efter installation hela tiden. Har läst förut att man kan öppna en ISO och ta bort saker. Tänkte kolla vilket program som rekommenderas för detta. Jag har W10 Pro.

Försökte googla lite och hitta bl.a. WinReducer och NTLite. Finns det fler program och isåfall vilket ska man köra ? Det ska vara hyffsat lätt att förstå sig på.

Permalänk
Medlem

Hur många datorer ska du installera? Skulle uppskatta att det ungefär 1 min att avinstallera appar och fixa W10 som man vill ha det. Sedan när det är dags och installera om Windows 10 så vill man ändå ha nyaste ISOn från Microsoft.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du prova NTLite, det ska ju ha stöd för win10...minns att de funka kalas bra för windows xp/7.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Myllerman:

Lite frågor.
Använder knappt några av apparna i W10 och vet att det finns massor av "onödigt" man kan ta bort. SKulle vara skönt att slippa ta bort och stänga av saker manuellt efter installation hela tiden. Har läst förut att man kan öppna en ISO och ta bort saker. Tänkte kolla vilket program som rekommenderas för detta. Jag har W10 Pro.

Försökte googla lite och hitta bl.a. WinReducer och NTLite. Finns det fler program och isåfall vilket ska man köra ? Det ska vara hyffsat lätt att förstå sig på.

På MDL Forum finns MSMG ToolKit som är ett kompetent verktyg.

Kom ihåg dock att inte plocka bort för mycket eller nåt du inte känner till. Det kan ställa till problem senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Hur många datorer ska du installera? Skulle uppskatta att det ungefär 1 min att avinstallera appar och fixa W10 som man vill ha det. Sedan när det är dags och installera om Windows 10 så vill man ändå ha nyaste ISOn från Microsoft.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är sant. Kommer uppdaterade isos ganska ofta.
Bara så bökigt att avinstallera allt man inte vill ha, inaktivera processer, inaktivera telemtri och allt annat tjaffs som finns i W10.
Vill ha känslan att man installerar och sen är det rent och klart att användas

Skrivet av bärplockaren:

Har du prova NTLite, det ska ju ha stöd för win10...minns att de funka kalas bra för windows xp/7.

Nop inte provat något.

Skrivet av tcntad:

På MDL Forum finns MSMG ToolKit som är ett kompetent verktyg.

Kom ihåg dock att inte plocka bort för mycket eller nåt du inte känner till. Det kan ställa till problem senare.

Ok ska kika på det tack.