Söker en lösning för film i 4k.

Permalänk

Söker en lösning för film i 4k.

Hej, sitter och funderar lite på en vettig lösning för att visa filmer i 4K på nya tv:n.
Sitter med en dator som är ett par år för gammal för att driva det genom den. (Radeon 5870 och intel i5 760)

Någon som kan komma på en bra lösning från dator, Ps4pro, eller kanske en chromecast ultra och en nas?

Tacksam för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Magnusson123:

Hej, sitter och funderar lite på en vettig lösning för att visa filmer i 4K på nya tv:n.
Sitter med en dator som är ett par år för gammal för att driva det genom den. (Radeon 5870 och intel i5 760)

Någon som kan komma på en bra lösning från dator, Ps4pro, eller kanske en chromecast ultra och en nas?

Tacksam för svar

Budget? Personligen skulle jag valt en Nvidia Shield TV och en NAS.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Budget? Personligen skulle jag valt en Nvidia Shield TV och en NAS.

Budget är en definitionsfråga, vill att det skall vara så smidigt som möjligt utan att blanda in för mycket olika.
Enklaste är kanske ett nytt grafikkort?
Då är frågan om min prolle hänger med, en intel 760 som säkert har en 6 år på nacken, 4 gig ram på det.
Nvidia shield säger du ?
Går det skicka .mkv i 2160p till en sådan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det mest framtidssäkra, men kanske inte billigaste valet är en Kaby Lake. Den kan hårdvaruavkoda AVC, HEVC Main10 och VP9 10-bit upp till 4k @ 60FPS upp till 120Mbps. Dessutom har den CPU-kraft som räcker till att mjukvaruavkoda det mesta om det skulle vara något den inte stödjer.

Grafikkort kan också hårdvaruavkoda givetvis, men tyvärr så finns det inte så många framtidssäkra val, då de ofta saknar stöd för vissa codecs. Jag upptäckte det den hårda vägen när jag insåg att mitt R9 Fury kan avkoda HEVC 8-bit men inte 10-bit. Nu har jag förvisso en CPU som orkar avkoda sådant i mjukvara, men om du har problem med din CPU för tillfället så känns det inte som att det är rätt väg att gå.

Dessutom kommer framtida källmaterial i UHD använda kopieringsskydd som kräver särskilt stöd i hårdvaran, och för tillfället är det bara Kaby Lake som har sådant stöd.

Edit: Mer om mediastödet i Kaby Lake: http://www.anandtech.com/show/10610/intel-announces-7th-gen-k...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Magnusson123:

Budget är en definitionsfråga, vill att det skall vara så smidigt som möjligt utan att blanda in för mycket olika.
Enklaste är kanske ett nytt grafikkort?
Då är frågan om min prolle hänger med, en intel 760 som säkert har en 6 år på nacken, 4 gig ram på det.
Nvidia shield säger du ?
Går det skicka .mkv i 2160p till en sådan?

Skickades från m.sweclockers.com

Nvidia Shield TV stödjer 4K upplösning.

Ska du använda din stationära får du köpa ett nytt grafikkort och hoppas att det klarar av biffen, och det är inte ens säkert att det stödjer nyare grafikkort ifrån Nvidia 900 serien och uppåt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|