AMD Ryzen R7 1800X, R7 1700X och R7 1700 med åtta kärnor får pris

Permalänk

1. Räkna med lite högre priser i början. Nyhetens behag och låg produktion i början. Har alltid varit så.

2. Nästan alla "läckor" säger att Ryzen är lyckad. Exakt hur bra får vi vänta tills testerna kommer.

3. Ingen av Intel X är prisvärda ur en IQ synvinkel men väldigt prisvärda ur en EQ synvinkel. Samma sak med Ferrari och Rolls royce !

4. Intel kommer fm att sänka priset inom 2 månader.

5. Optimal CPU = Igår 2C4T 4,5 GHz , Idag 4C8T 4.0 GHz, Imorgon 8C16T 3.5 GHz !

Skrivet av HenrikM:

En processor som intel släppte för ett år som de fortfarande tar 11500 kr för...

Skickades från m.sweclockers.com

Inte om 2 månader !

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk

Detta är ju definitivt intressant, om det visar sig att de presterar som testerna har indikerat hittills så blir det absolut en uppgradering för min del, 3930:an behöver bytas ut.

Permalänk
Medlem

Mycket goda nyheter!

Tycker det är helt annat tonläge än med Bulldozer, där AMD inte presenterade några prestanda siffror med skröt om sin arkitektur.

Här gör det faktiskt det och intel kontrar. Skulle Ryzen bara vara skräp hade intel inte gjort det.

Blir spännande att se vad moderkorten går på. Minns AMD korten som väldigt billiga 500-1000kr och fick en chock när jag köpte moderkortet till min 2600K ca 2000kr.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv

Det ser extremt lovande ut, bra sugen på att uppgradera alla redan faktiskt.
Mest sugen på ett Vega-grafikkort dock, men ett nytt AMD-system hade varit riktigit härligt med förstås. Blir nog att skjuta på det en månad iallafall, vill invänta lite fler moderkort innan jag slår till.

Sedan hoppas jag att Intel är extremt dåliga på att svara vilket för deras marknadsandelar och börsvärde att sjunka som en sten, marknaden behöver balanseras och ett svagt Intel är en bra start.

Permalänk
Medlem

Ska mina 3 Fury X dansa vidare med min FX8350 eller blir det en ny partner som heter RYZEN det är frågan.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@sesese:
Du kan ju alltid räkna på hur många pci-e linor du får om det räcker med 4 för ett kort så varför inte, själv inväntar jag bättre mk kretsar vilket bara är ett bekymmer för dom som har mer än 2 gk eller andra kort utöver gk.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Ska mina 3 Fury X dansa vidare med min FX8350 eller blir det en ny partner som heter RYZEN det är frågan.

Skrivet av Ase:

@sesese:
Du kan ju alltid räkna på hur många pci-e linor du får om det räcker med 4 för ett kort så varför inte, själv inväntar jag bättre mk kretsar vilket bara är ett bekymmer för dom som har mer än 2 gk eller andra kort utöver gk.

Detta fann jag om chipset x370, tyvärr "bara" 3 cf eller 2 sli,

Features of the X370 chipset include :

Support for M.2 SATA SSDs
NVMe
4 DDR4 memory slots (dual channel DDR4)
24 PCIe Gen 3 lanes (from the CPU).
16 PCIe Gen 3 lanes dedicated for graphics with support for up to 3-way CrossFireX & 2-way SLI.
4 PCIe Gen 3 lanes dedicated for storage (NVMe, SATA & PCIe storage)
4 PCIe Gen 3 dedicated for LAN & USB3.1 Gen 2 ports.
8 PCIe Gen 2 lanes (from the chipset)
10 USB 3.1 Gen 1 ports (4 from the CPU and 6 from the chipset)
2 USB 3.1 Gen 2 ports
6 USB 2 ports.
6 SATA3 6Gb/s ports (2 from the CPU and 4 from the chipset)

Misstänker att det är upp till moderkortstillverkarna att slänga på lite mera lull-lull och de avvaktar nog för att se hur detta tas emot först...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Heja Via! varit väldigt tyst om dom länge nu

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

"Hälften så bra men till hälften av priset"

Är jag lite orolig för... men jag hoppas verkligen att jag har fel

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det ser extremt lovande ut, bra sugen på att uppgradera alla redan faktiskt.
Mest sugen på ett Vega-grafikkort dock, men ett nytt AMD-system hade varit riktigit härligt med förstås. Blir nog att skjuta på det en månad iallafall, vill invänta lite fler moderkort innan jag slår till.

Sedan hoppas jag att Intel är extremt dåliga på att svara vilket för deras marknadsandelar och börsvärde att sjunka som en sten, marknaden behöver balanseras och ett svagt Intel är en bra start.

Lessen att göra dej besviken men om inte någon annan halvledartillverkare hittar på en ny revolutionerande billig processor lär du se Intel med över 80% av marknaden sjunka som en sten eller bli allmänt svag, Ryzen kanske blir en "messias" för AMD och bidrar med att justera prisläget och marknadsandelar men att den sänker Intel... nää.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

@TurboFreak68: skulle vilja se moderkort motsvarande x99 med minst 40 pci-e linor hällst fler men det är väl bara att vänta för den stora massan har inte nytta av mer än vad dom släpper nu 16 pci-e för grafik, är inte alla som är knäpp & kör på 2 grafikkort eller fler. (jag har 2) p.s sen är det inte alla som har nytta av 8 kärnor heller men till motsvarande pris som Intels 4 kärniga så kan det ju bli intressant (i flertrådat åtminstånde)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oceanic:

Lessen att göra dej besviken men om inte någon annan halvledartillverkare hittar på en ny revolutionerande billig processor lär du se Intel med över 80% av marknaden sjunka som en sten eller bli allmänt svag, Ryzen kanske blir en "messias" för AMD och bidrar med att justera prisläget och marknadsandelar men att den sänker Intel... nää.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är det nog bara du som lär bli besviken, du vet om att AMD tog över ledartröjan redan under Pentium 3-tiden? Var först när Pentium 4 släpptes som det började märkas hur långt efter Intel faktiskt låg. Marknadsdelarna behöll de i stort, då Intel satsade på konkurrensbrott när de inte hade produkter att utmana med.

Jag antar att du har missat att Intel gått till full reträtt från mobilmarknaden. ARM vann. Och avancerar mot skrivbordet där Intel fortfarande är starka. Med en växande ARM-här och AMD som åter har fått fram konkurrenskraftiga processorer ser läget mörkare ut än på väldigt länge.

ARM-SoC som kör win32-appar i Windows 10. Utan en x86-baserad processor:

Om du inte orkar kolla på hela så börjar det intressanta vid 5-minutersstrecket. Finns möjligheter att inledningsvis käka upp hela budget/instegssegmentet, och med tiden ta sig upp i högre klasser.

Permalänk
Medlem

@anon5930: det får man verkligen inte hoppas för mobilträsket är ett bekymmer redan nu för oss skrivbordsanvändare.
Utan att dom närmat sig speciellt. Sen som jag minns det så är nog p3 den bästa processorn intel gjort AMD hade lågbudget som brann upp hela tiden (billiga var dom) . k64 var en annan sak den var ok åtminstånde opteron (med sitt dubbla cashe) Hade både p4 & opteron dom presterade likvärdigt. Intel i högre klock (mer värme) AMDn bättre effektivitet (men gick ej att klocka lika bra) så ca lika resultat efter det med Intels core blev det tvärtom. (fast tom med högre clock än amds dito)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på vad detta kan resultera i, mer prestandatester folket!

Är inte omöjligt att det blir en fullständigt röd setup för min del framöver om siffrorna visar sig bra(både pris och prestanda), Ryzen med lite Vega inbakat = Smarrigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Detta fann jag om chipset x370, tyvärr "bara" 3 cf eller 2 sli,

Features of the X370 chipset include :

Support for M.2 SATA SSDs
NVMe
4 DDR4 memory slots (dual channel DDR4)
24 PCIe Gen 3 lanes (from the CPU).
16 PCIe Gen 3 lanes dedicated for graphics with support for up to 3-way CrossFireX & 2-way SLI.
4 PCIe Gen 3 lanes dedicated for storage (NVMe, SATA & PCIe storage)
4 PCIe Gen 3 dedicated for LAN & USB3.1 Gen 2 ports.
8 PCIe Gen 2 lanes (from the chipset)
10 USB 3.1 Gen 1 ports (4 from the CPU and 6 from the chipset)
2 USB 3.1 Gen 2 ports
6 USB 2 ports.
6 SATA3 6Gb/s ports (2 from the CPU and 4 from the chipset)

Misstänker att det är upp till moderkortstillverkarna att slänga på lite mera lull-lull och de avvaktar nog för att se hur detta tas emot först...

Menar du att det är mindre pcie "linor" med Ryzen än med min gamla FX8350??

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu är det nog bara du som lär bli besviken, du vet om att AMD tog över ledartröjan redan under Pentium 3-tiden? Var först när Pentium 4 släpptes som det började märkas hur långt efter Intel faktiskt låg. Marknadsdelarna behöll de i stort, då Intel satsade på konkurrensbrott när de inte hade produkter att utmana med.

Jag antar att du har missat att Intel gått till full reträtt från mobilmarknaden. ARM vann. Och avancerar mot skrivbordet där Intel fortfarande är starka. Med en växande ARM-här och AMD som åter har fått fram konkurrenskraftiga processorer ser läget mörkare ut än på väldigt länge.

ARM-SoC som kör win32-appar i Windows 10. Utan en x86-baserad processor:
https://www.youtube.com/watch?v=ONI0zfEnBPU

Om du inte orkar kolla på hela så börjar det intressanta vid 5-minutersstrecket. Finns möjligheter att inledningsvis käka upp hela budget/instegssegmentet, och med tiden ta sig upp i högre klasser.

Processor marknaden ändrar sej inte så snabbt, det är inte så att folk och företag är utan datorer och hoppas att någon ska förbarma sej över dom och tillverka något utan "intel inside" märket på utsidan. På vilket sätt dessa företag har tillskansat sej marknadsandelar eller förlorat dom är säkert bluff och båg från båda sidorna, ingen av dessa aktörer är några samariter eller bedriver välgörenhet, dom vill tjäna pengar till sina aktieägare och ju mer desto bättre.

Hur ARM påverkar 486 marknaden inkluderar AMD och är ju ett annat exempel på dominans som säker påverkat priserna negativt på mobiltelefoner. Sen har vi även IBM med sin nya POWER9 processor på datacenter området som lär ge Intel en match på superdatorer mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ase:

@anders190: det får man verkligen inte hoppas för mobilträsket är ett bekymmer redan nu för oss skrivbordsanvändare.
Utan att dom närmat sig speciellt. Sen som jag minns det så är nog p3 den bästa processorn intel gjort AMD hade lågbudget som brann upp hela tiden (billiga var dom) . k64 var en annan sak den var ok åtminstånde opteron (med sitt dubbla cashe) Hade både p4 & opteron dom presterade likvärdigt. Intel i högre klock (mer värme) AMDn bättre effektivitet (men gick ej att klocka lika bra) så ca lika resultat efter det med Intels core blev det tvärtom. (fast tom med högre clock än amds dito)

Värt att tänka på är att brinnande AMD-processorer var ett PR-stund som Intel och Toms Hardware låg bakom. När Intel väl fått in skydd så plockade de billiga poäng på just detta. Nu hade Pentium III också sina problem och ersattes av den betydligt sämre Pentium 4 som är välkänt undermålig. Tänker speciellt på Prescott. Var först med Core 2 som Intel hade något vettigt och dessutom gick förbi AMD. Det tog väldigt många år, större delen av 00-talet.

Observera att dessa ARM-SoC'ar kommer kunna användas istället för en x86-processor. Det är alltså en desktop eller laptop-PC utan en x86-processor men med stöd för win32-mjukvara.

Chansen att vi får se en riktigt fet ARM-krets som kan konkurrera mot kraftfullare processorer från AMD och Intel finns med andra ord.

Skrivet av oceanic:

Processor marknaden ändrar sej inte så snabbt, det är inte så att folk och företag är utan datorer och hoppas att någon ska förbarma sej över dom och tillverka något utan "intel inside" märket på utsidan. På vilket sätt dessa företag har tillskansat sej marknadsandelar eller förlorat dom är säkert bluff och båg från båda sidorna, ingen av dessa aktörer är några samariter eller bedriver välgörenhet, dom vill tjäna pengar till sina aktieägare och ju mer desto bättre.

Hur ARM påverkar 486 marknaden inkluderar AMD och är ju ett annat exempel på dominans som säker påverkat priserna negativt på mobiltelefoner. Sen har vi även IBM med sin nya POWER9 processor på datacenter området som lär ge Intel en match på superdatorer mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har vi inte snackat om att Intel tappar rejäla marknadsandelar över en natt direkt, utan att de tappar sin dominans och inte klarar av att hantera tappet. Just ARM är extra farlig då Intel har visat sig ha riktigt svårt att konkurrera här. Apple ryktas åter dumpa Intel till förmån för ARM-baserade datorer.

Vi har nått en punkt där Intel och deras processorer inte längre är ett självklart val för att ha en dator. Man behöver inte ens en x86-processor för att använda Windows och win32-binärer. Det är ett enormt steg, förhoppningsvis, framåt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Värt att tänka på är att brinnande AMD-processorer var ett PR-stund som Intel och Toms Hardware låg bakom. När Intel väl fått in skydd så plockade de billiga poäng på just detta. Nu hade Pentium III också sina problem och ersattes av den betydligt sämre Pentium 4 som är välkänt undermålig. Tänker speciellt på Prescott. Var först med Core 2 som Intel hade något vettigt och dessutom gick förbi AMD. Det tog väldigt många år, större delen av 00-talet.

Observera att dessa ARM-SoC'ar kommer kunna användas istället för en x86-processor. Det är alltså en desktop eller laptop-PC utan en x86-processor men med stöd för win32-mjukvara.

Chansen att vi får se en riktigt fet ARM-krets som kan konkurrera mot kraftfullare processorer från AMD och Intel finns med andra ord.

Nu har vi inte snackat om att Intel tappar rejäla marknadsandelar över en natt direkt, utan att de tappar sin dominans och inte klarar av att hantera tappet. Just ARM är extra farlig då Intel har visat sig ha riktigt svårt att konkurrera här. Apple ryktas åter dumpa Intel till förmån för ARM-baserade datorer.

Vi har nått en punkt där Intel och deras processorer inte längre är ett självklart val för att ha en dator. Man behöver inte ens en x86-processor för att använda Windows och win32-binärer. Det är ett enormt steg, förhoppningsvis, framåt.

Vill minnas att Toms Hardware tappade enorm prestige när det kom fram att de förvanskade medvetet sina recensioner för att Intels P4 skulle se bättre ut än vad den var. Än idag lider faktiskt Toms hardware av att folk är väldigt skeptiska mot sidan..

Vill även minnas att det var från ungefär samma tid som när Intel började muta företag att helt utesluta AMD från sina sortiment. Så Intel hotade väl att lägga dem på sin "svarta lista" om de inte ljög i sina recensioner..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Värt att tänka på är att brinnande AMD-processorer var ett PR-stund som Intel och Toms Hardware låg bakom. När Intel väl fått in skydd så plockade de billiga poäng på just detta. Nu hade Pentium III också sina problem och ersattes av den betydligt sämre Pentium 4 som är välkänt undermålig. Tänker speciellt på Prescott. Var först med Core 2 som Intel hade något vettigt och dessutom gick förbi AMD. Det tog väldigt många år, större delen av 00-talet.

Observera att dessa ARM-SoC'ar kommer kunna användas istället för en x86-processor. Det är alltså en desktop eller laptop-PC utan en x86-processor men med stöd för win32-mjukvara.

Chansen att vi får se en riktigt fet ARM-krets som kan konkurrera mot kraftfullare processorer från AMD och Intel finns med andra ord.

Nu har vi inte snackat om att Intel tappar rejäla marknadsandelar över en natt direkt, utan att de tappar sin dominans och inte klarar av att hantera tappet. Just ARM är extra farlig då Intel har visat sig ha riktigt svårt att konkurrera här. Apple ryktas åter dumpa Intel till förmån för ARM-baserade datorer.

Vi har nått en punkt där Intel och deras processorer inte längre är ett självklart val för att ha en dator. Man behöver inte ens en x86-processor för att använda Windows och win32-binärer. Det är ett enormt steg, förhoppningsvis, framåt.

Inlägget kan jag hålla med om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@anders190: det får man verkligen inte hoppas för mobilträsket är ett bekymmer redan nu för oss skrivbordsanvändare.
Utan att dom närmat sig speciellt. Sen som jag minns det så är nog p3 den bästa processorn intel gjort AMD hade lågbudget som brann upp hela tiden (billiga var dom) . k64 var en annan sak den var ok åtminstånde opteron (med sitt dubbla cashe) Hade både p4 & opteron dom presterade likvärdigt. Intel i högre klock (mer värme) AMDn bättre effektivitet (men gick ej att klocka lika bra) så ca lika resultat efter det med Intels core blev det tvärtom. (fast tom med högre clock än amds dito)

Du snackar smörja. PIII hade inte heller någon snabb tempsensor med nerklockning som hindrade från överhettning om man tog bort kylaren. Men Intels med den tiden mätt extrema effektförbrukning på P4 med hotspots gjorde att de var tvungna att ha ordentlig tempövervakning på dem. Tillsammans med Toms som var köpta av Intel så passade man då på att ta bort flänsen på processorerna precis när Intel infört detta vilket orsakade överhettningen, vilket det hade gjort på alla andra dåtidens processorer inklusive Intels egna. PR-trick deluxe med andra ord. Men även AMD processorn hade skydd även fast det inte var snabbt nog för att skydda om man tog bort flänsen, i alla fall inte med moderkortet man valde använda i testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

5. Optimal CPU = Igår 2C4T 4,5 GHz , Idag 4C8T 4.0 GHz, Imorgon 8C16T 3.5 GHz !

Det som ligger närmast optimalt idag skulle jag säga är 2C/4T eller 4C/4T med högre frekvens. De flesta applikationer är lätt trådade och vinner inte särskilt mycket på flertrådsprestanda. Undantagen är applikationer som är lätta att skala till fler trådar men där läggs allt mer över på GPU;n.

Jag är rädd att AMD satsar fel om inte enkeltrådsprestandan kan mäta sig med eller slå Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu är det nog bara du som lär bli besviken, du vet om att AMD tog över ledartröjan redan under Pentium 3-tiden? Var först när Pentium 4 släpptes som det började märkas hur långt efter Intel faktiskt låg.

Min minnesbild är lite annorlunda. Jag körde själv AMD på den tiden och vill minnas att de smiskade Intel i alla, eller i varje fall de flesta, tester. Varje gång jag själv testade var dock Intel bättre i riktiga applikationer, vilket jag minns som en hyfsad besvikelse.

Permalänk
Medlem

Om de säljer den R7 1800X for 5000 kronor, och att den presterar ungefär som den 6900K, så är det ett stort seger för oss, kunder! Särkilt om man tänker att man vill inte betala 11000 kronor för en CPU bara för att ha 10-20 FPS bättre som minimum FPS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Förvånande bra priser på deras 8C CPUer, detta kommer att generera mer konkurrens och bättre priser för hela marknaden, jag menar ca: 3500-5400kr för 8C modellerna, bådar riktigt gott för 6C och 4C modellerna, dessutom ifall nu intel kommer pris sänka sina produkter eller inte så kommer detta att skapa en domino effekt som påverkar de flesta av deras produkter, ifall dom nu inte väljer att bara pris justera i7 6900k, spännande tider är det iafall.

Nu är det bara prestanda siffrorna som vi alla ivrigt väntar på

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oceanic:

Inlägget kan jag hålla med om.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag bör väl påpeka att jag inte vill se att Intel försvinner från marknaden, vad jag vill se är lite jämnare konkurrens vilket ökar chanserna att utvecklingen tar fart igen. Sedan Sandy Bridge har väldigt lite hänt, speciellt för desktop.

Nu har vi ett riktigt spännande läge där AMD har en design som verkar riktigt konkurrenskraftig vilket ökar chanserna på att Intel måste börja sätta fart också. Oavsett hur man själv ser på saken så är detta riktigt bra och en chans att saker händer. Lägre priser, nya intressanta produkter, funktioner och högre prestanda.

Skrivet av DasIch:

Min minnesbild är lite annorlunda. Jag körde själv AMD på den tiden och vill minnas att de smiskade Intel i alla, eller i varje fall de flesta, tester. Varje gång jag själv testade var dock Intel bättre i riktiga applikationer, vilket jag minns som en hyfsad besvikelse.

Det var lite olika, även Intels Pentium 4 var bättre i vissa fall.

Jag hade själv tillgång till en laptop med en stationär Prescott-CPU vid denna period. P4 med HT och runt 3GHz, minns inte exakt klockfrekvensen, kan ha varit 3,2GHz. Oanvändbar som laptop utan var designad som en släpbar arbetsstation. Sjukt varm vid användning (och idle) med, inget man lade upp i knäet direkt.

LGA 775 var en riktigt bra och långvarig sockel dock. Jag hade gärna sett att Intel bestämmer sig för en sockel och kör med den ett tag, gör det så mycket enklare att byta komponenter utan att tvingas till att skaffa en helt ny plattform. Jag skaffade för nästan 10 år sedan en Core 2 Duo E4300 vilken byttes mot en Q6600 (en av mina absoluta favoritprocessorer under alla år) ett år senare. Samma moderkort användes dessutom. Nu är det en ny sockel med varje "generation" snudd på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Vill minnas att Toms Hardware tappade enorm prestige när det kom fram att de förvanskade medvetet sina recensioner för att Intels P4 skulle se bättre ut än vad den var. Än idag lider faktiskt Toms hardware av att folk är väldigt skeptiska mot sidan..

Vill även minnas att det var från ungefär samma tid som när Intel började muta företag att helt utesluta AMD från sina sortiment. Så Intel hotade väl att lägga dem på sin "svarta lista" om de inte ljög i sina recensioner..

Jo, jag minns tiden när det hände. Många av de som var intresserade av datorer och IT tappade förtroendet för THG men samtidigt fanns det ju de som inte brydde sig (av uppenbara anledningar) samt de som aldrig fattade vad det handlade om som gick på lögnen om att AMD's processorer brann.

Förvånar mig lite att sidan fortfarande finns kvar än idag, fanns redan då och fortfarande idag så pass många andra sidor att välja på som inte var lika biased i vad de rapporterar. Varför THG när Anandtech, HardOCP, Guru3D och liknande finns?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sesese:

Menar du att det är mindre pcie "linor" med Ryzen än med min gamla FX8350??

Ryzen har PCI 3.0 som är dubbelt så snabbt som PCI 2.0, vilket våra kort har.

Hur det funkar med Tri-Fire vet jag dock inte.
Sett kort med tre PCI-e platser, kanske går att köra 8+4+4 pcie 3.0 linor, vilket skulle motsvara 16+8+8 pcie 2.0, i prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Åh, jag minnes tomshardware videon där dom visade att AMD small vilket inte intel gjorde!

minns hur kul det var där då även om cpun inte brann upp så gjorde moderkortet det istället.

Mitt gamla abit moderkort med dubbla Celeron 400 brann upp när jag testade det själv

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Fortfarande ganska oroad att man så att säga får vad man betalar för. Men jag hoppas att jag har fel.
Det ska bli mycket spännande att se.
För egen del kan det bli intressant även om IPC är "meh". Så länge det blir rejäl throughput/SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Heja Via! varit väldigt tyst om dom länge nu

hehehe, f-n man har goda minnen till min gamla Cyrix 200MMX (som var fysiskt klockad i 166MHz).

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319