Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Netonnet säljstoppar nätaggregaten Andersson Mission SG GGP

Permalänk
Melding Plague

Netonnet säljstoppar nätaggregaten Andersson Mission SG GGP

Efter en rapport från SweClockers testlabb väljer svenska Netonnet Group att säljstoppa sina nätaggregat i Mission-serien, då det uppdagats att dessa saknar riktiga 80 Plus-certifikat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade hellre huggit av en hand än att köra mitt system under denna PSU.

Visa signatur
Permalänk
Administrativ avgift

Haha som jag trodde när jag frågade NON och ingen visste svaret på det Fick ett fint mail igår^^

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggalaxyy:

Hade hellre huggit av en hand än att köra mitt system under denna PSU.

Varför? Det handlar om brist i pappersexercis och inte i själva enheten. Sweclockers, själva, säger att den uppförde sig som den skulle i deras test. Finns ingen mekanisk eller elektrisk brist i enheten (vad vi vet men det är samma med allt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Varför? Det handlar om brist i pappersexercis och inte i själva enheten. Sweclockers, själva, säger att den uppförde sig som den skulle i deras test. Finns ingen mekanisk eller elektrisk brist i enheten (vad vi vet men det är samma med allt).

Skulle inte sätta en "andersson" komponent i min dator oavsett vad det var för något.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Varför? Det handlar om brist i pappersexercis och inte i själva enheten. Sweclockers, själva, säger att den uppförde sig som den skulle i deras test. Finns ingen mekanisk eller elektrisk brist i enheten (vad vi vet men det är samma med allt).

Förmodligen av samma anledning som folk helt blint slänger mat som bäst-före-datumet gått ut på utan att lukta eller smaka på den. Vi gnäller om att det är så mycket överförmynderi men samtidigt följer vi det slaviskt.

Jag skulle lätt kunna köra agget. Litar mer på Sweclockers tester än en fånig papperslapp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggalaxyy:

Skulle inte sätta en "andersson" komponent i min dator oavsett vad det var för något.

Inte ens om det vore en Seasonic-tillverkad enhet med 100% Japanska kondensatorer och 80PLUS Titanium där 600W såldes för 600 spänn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Skulle inte sätta en "andersson" komponent i min dator oavsett vad det var för något.

Jag har bara goda erfarenheter av de andersson-produkter jag använt. Men då har det bara varit tillbehör såsom möss, tangentbord och högtalare men skulle även kunna tänka mig nätaggregat från dem. Visst det är kina-tillverkade saker som allt annat men känner inte alltid för att betala dubbla priset bara för att få ett trendigare märke. Häromdagen köpte jag andersson mus och andersson tangentbord till min dotter och de kändes jättebra att använda. Sedan får vi se hur länge de håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Hade hellre huggit av en hand än att köra mitt system under denna PSU.

Du hade ingen dator med nätagg innan 2004 eller?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Avstängd

Var väl väntat. Var förbi NetonNet för en månad sen och såg dessa nätagg. Nästan halva priset gentemot sina konkurrenter.. det var uppenbart att man sparat in på något.

Skrivet av anon127948:

Varför? Det handlar om brist i pappersexercis och inte i själva enheten. Sweclockers, själva, säger att den uppförde sig som den skulle i deras test. Finns ingen mekanisk eller elektrisk brist i enheten (vad vi vet men det är samma med allt).

Bara för att inte spränger säkringen ela Ace of Sweden så betyder det inte att nätagget inte gör det om säg ett år. Billiga skitagg ska man hålla sig borta ifrån.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Inte ens om det vore en Seasonic-tillverkad enhet med 100% Japanska kondensatorer och 80PLUS Titanium där 600W såldes för 600 spänn?

Skickades från m.sweclockers.com

Då hade det inte sålts för 600kr.....

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk
Avstängd

OM agget klarar testen swec kastar åt den men inte har pappers delen är det inte som nått större problem och idag är alla så jävla besatt och ska ha överdimensionerade att med 3-4 gånger watten datorn behöver. Men är bra att det finns billiga modeller helst för enkla och äldre burkar där det inte är nån ide att köra någon dyr historia "som min" och många behöver inte ett seasonic 1200w platinium utan rullar fint med ett corsair cx och skulle göra det med ett andersson agg med men hade såklart varit trevligt med en riktig 80+ märkning

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Litar mer på oberoende tester än vilket märke en produkt har.
Har mer än en gång blivit extremt besviken på märkes produkter som faller sönder bara man tittar på dom.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

OM agget klarar testen swec kastar åt den men inte har pappers delen är det inte som nått större problem och idag är alla så jävla besatt och ska ha överdimensionerade att med 3-4 gånger watten datorn behöver. Men är bra att det finns billiga modeller helst för enkla och äldre burkar där det inte är nån ide att köra någon dyr historia "som min" och många behöver inte ett seasonic 1200w platinium utan rullar fint med ett corsair cx och skulle göra det med ett andersson agg med men hade såklart varit trevligt med en riktig 80+ märkning

Handlar oftast inte om antalet Watt utan att folk vill ha kvalitet så det går att lita på att det fortfarande är driftsäkert om 6år. Bygger jag en dator för 10 000kr så kör jag oftast med ett lite mer påkostat nätaggregat (typ corsair RMX eller EVGA G2/3 serierna) som har bra garanti på 10 år. Men är det pris/prestanda som är viktigast så väljer jag något billigare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Åtgärdade några fummelfingermissar i nyheten och raderade inlägg som hade med rättelser att göra.

Använd gärna rättelseformuläret i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Förmodligen av samma anledning som folk helt blint slänger mat som bäst-före-datumet gått ut på utan att lukta eller smaka på den. Vi gnäller om att det är så mycket överförmynderi men samtidigt följer vi det slaviskt.

Jag skulle lätt kunna köra agget. Litar mer på Sweclockers tester än en fånig papperslapp.

Aggen kostar hälften av vad liknande agg från andra märken kostar, något är insparat på. Visst, agget kanske funkar perfekt nu, men om ett år kanske det brakar loss så in i helvete.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Även påkostade PSU'er som har bra tester och alla skriker om att de är de bästa som finns där ute kan ha måndags exemplar som kan vara katastrofala. Har själv råkat ut för detta med min server, ena 5 volts linan dog på min PSU när jag var på semester och skickade strömspikar i 2 veckors tid 3 HD's som alla 3 stendog tack vare detta.

Har haft många fler svåra PSU haverier av liknande kvalitets enheter men tur nog bara lett till PSU'n som dött.

Det jobbigaste av allt är garanti ärendena... med tanken på tyngden av dessa enheter så kostar det ungefär som halva enheten att bara skicka iväg inom Europa... och suget att få tillbaka en ny av samma märke är heller inte precis stora i de fallen, så ganska sak samma ifall de håller i 7 år eller ej.

Men vist, billigare no-name enheter som Andersson lär ju risken bara öka men min poäng är att förlita er inte allt för blint på tester utan kolla upp era PSU'er, de brukar visa tecken innan de börjar dö ut genom svajande strömlinjer o.s.v.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Aggen kostar hälften av vad liknande agg från andra märken kostar, något är insparat på. Visst, agget kanske funkar perfekt nu, men om ett år kanske det brakar loss så in i helvete.

Certifieringen är väl knappast gratis så det är ju möjligt att de lägger på det på slutpriset.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Förstår inte varför Andersson ens vill ha denna certifiering på deras nätagg, som jag fattat det är 80plus något som tilltalar entusiaster? Finns det några entusiaster där ute som övervägt en Andersson produkt?
(Retorisk fråga, jag avråder er från att svara.)

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrTin:

Då hade det inte sålts för 600kr.....

Spelar ingen roll, jag har bevisat min poäng.

@Trauzdragon Nej och nej

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Spelar ingen roll, jag har bevisat min poäng.

@Trauzdragon Nej och nej

Jag tycker inte din poäng är logisk, man får helt enkelt vad man betalar för.

Och vad menar du med nej? 80plus tilltalar inte entusiaster?

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Handlar oftast inte om antalet Watt utan att folk vill ha kvalitet så det går att lita på att det fortfarande är driftsäkert om 6år. Bygger jag en dator för 10 000kr så kör jag oftast med ett lite mer påkostat nätaggregat (typ corsair RMX eller EVGA G2/3 serierna) som har bra garanti på 10 år. Men är det pris/prestanda som är viktigast så väljer jag något billigare.

Många är besatt av watt och kör 800w till en 200w dator med i5 6400 och ett 1060 t.e.x även om en sån skulle leva 6år+ med ett vanligt 450w basic nätagg för 500kr och är den delen jag tänker på som inte behöver ett bra guld agg med super ripple som är efektivare och det överdrivs många gånger och supernova t.e.x är bra agg med bra garanti men ofta kan pengarna prioriteras bättre på enklare burkar och äldre datorer lever inte länge nog för motivera dyra agg och är den delen jag pratar om

Sen förstår jag om man vill ha kvalitet men man bör ändå se på det realistiskt till delarna man har och utgå från det och även med rätt tungt klockade system är det ingen märkbar skillnad på resultat vid oc med bra och medel agg och överdrivs ofta hur otroligt viktigt det är med ett bra agg och kör man ett tungt system en klockad i7 med dubbla 1080 eller så då hade jag med köpt bättre modell när det blir tung belastning och även om man har ett bra agg som är dyrt idag är det gammalt och slitet och har tappat prestanda efter 6år

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Testpilot
Skrivet av MugiMugi:

Även påkostade PSU'er som har bra tester och alla skriker om att de är de bästa som finns där ute kan ha måndags exemplar som kan vara katastrofala. Har själv råkat ut för detta med min server, ena 5 volts linan dog på min PSU när jag var på semester och skickade strömspikar i 2 veckors tid 3 HD's som alla 3 stendog tack vare detta.

Har haft många fler svåra PSU haverier av liknande kvalitets enheter men tur nog bara lett till PSU'n som dött.

Det jobbigaste av allt är garanti ärendena... med tanken på tyngden av dessa enheter så kostar det ungefär som halva enheten att bara skicka iväg inom Europa... och suget att få tillbaka en ny av samma märke är heller inte precis stora i de fallen, så ganska sak samma ifall de håller i 7 år eller ej.

Men vist, billigare no-name enheter som Andersson lär ju risken bara öka men min poäng är att förlita er inte allt för blint på tester utan kolla upp era PSU'er, de brukar visa tecken innan de börjar dö ut genom svajande strömlinjer o.s.v.

Självfallet så finns det många måndags-ex cirkulerandes.

Men det är inte bara för märket eller garantin man köper, utan det är för att oftast vet man vad man får då stora lanseringar som EVGA G3-serien plockas isär av stora review sidor.
Japanska kapacitorer är definitivt av högre klass än konkurrerande motsvarigheter, så man kan i alla fall känna sig lite säkrare om man vet att ens nätagg har en bra 80+ cert. och JP-kaps.

Vet inte hur det ser ut idag, men EVGA/Corsair har haft en "policy" att om deras PSU/AIO har tagit död på någon annan komponent när dem fallit, då har man kunnat få extra ersättning för det. Så sådana saker kan vara värt att kolla på också när man shoppar runt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av lord_vasagos:

Många är besatt av watt och kör 800w till en 200w dator med i5 6400 och ett 1060 t.e.x även om en sån skulle leva 6år+ med ett vanligt 450w basic nätagg för 500kr och är den delen jag tänker på som inte behöver ett bra guld agg med super ripple som är efektivare och det överdrivs många gånger och supernova t.e.x är bra agg med bra garanti men ofta kan pengarna prioriteras bättre på enklare burkar och äldre datorer lever inte länge nog för motivera dyra agg och är den delen jag pratar om

Sen förstår jag om man vill ha kvalitet men man bör ändå se på det realistiskt till delarna man har och utgå från det och även med rätt tungt klockade system är det ingen märkbar skillnad på resultat vid oc med bra och medel agg och överdrivs ofta hur otroligt viktigt det är med ett bra agg och kör man ett tungt system en klockad i7 med dubbla 1080 eller så då hade jag med köpt bättre modell när det blir tung belastning och även om man har ett bra agg som är dyrt idag är det gammalt och slitet och har tappat prestanda efter 6år

Man kan ju även se sitt nätaggregat som en investering?

Köp ett dyrt 1200kr+ nätagg idag med 5-10 års garanti, då har du något som håller dig i alla fall genom 2-3st byggen. När jag köpte mitt RM850 från Corsair så behöll jag det genom 2st byggen, bara som ett exempel.

Sedan är det som du säger att man inte behöver överdimensionera, men igen så kommer det till hur mycket man vill framtidssäkra, speciellt om man har planer på att uppgradera framöver.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Man kan ju även se sitt nätaggregat som en investering?

Köp ett dyrt 1200kr+ nätagg idag med 5-10 års garanti, då har du något som håller dig i alla fall genom 2-3st byggen. När jag köpte mitt RM850 från Corsair så behöll jag det genom 2st byggen, bara som ett exempel.

Sedan är det som du säger att man inte behöver överdimensionera, men igen så kommer det till hur mycket man vill framtidssäkra, speciellt om man har planer på att uppgradera framöver.

Man kan se från båda hållen och skulle kunna argumentera om det inte är bättre att köra datorn i 5-6år köpa ett nytt medium agg med nästa dator för man inte vill bli sittande med ett 5-6år gamalt agg på nya datorn och hur ett 5-6 år gammalt agg presterar mot ett nytt medel nätagg t.e.x och tycker det argumentet är lite si så där att använda ålder som argument för att köpa dyrare agg

Men att ta i lite extra för ev uppgraderingar är inte en dum grej men överdrivs friskt många gånger och det jag vill ha fram är att man behöver inte vara så jävla rädd för medium agg och deras svaghet är om din dator drar 500w och det är specat på 500w så kan man inte räkna det blir långlivat medans ett seasonic orkar dra det dygnet runt i en massa år men kör man ett 500w medium agg på 50-85% belastning är dom ofta ett ganska vettigt val och håller rätt bra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Jag har lärt mig efter egen erfarenhet...snåla aldrig in på nätdelen!

Guldstämpel och japanska kondensatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Nej, Ace of Sweden var rent farliga. I detta fall har man fuskat med att inte betala för certifieringen men ändå märkt produkten som certifierad.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TrauzDragon:

Jag tycker inte din poäng är logisk, man får helt enkelt vad man betalar för.

Och vad menar du med nej? 80plus tilltalar inte entusiaster?

80PLUS tilltalar entusiaster och vem som helst som vill ha ett fungerande nätaggregat. 80PLUS-märkningen är inte allt, men ett bra nätaggregat av hög kvalitet som inte uppfyller en 80PLUS-märkning tror jag knappt går att ta fram.

Edit: Tog bort en onödig kommentar som inte bidrar till diskussionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Inte ens om det vore en Seasonic-tillverkad enhet med 100% Japanska kondensatorer och 80PLUS Titanium där 600W såldes för 600 spänn?

Skickades från m.sweclockers.com

Ärligt talat nej.

Visa signatur