Anti-Aliasing/kantutjämning fungerar inte. Nytt Grafikkort

Permalänk

Anti-Aliasing/kantutjämning fungerar inte. Nytt Grafikkort

För att försöka göra en lång historia kort.
Jag köpte mig ett nytt grafikkort för ca 1 vecka sedan (Msi geforce Gtx 1060 OC 6gb).
Sen jag satt i grafikkort och installerade drivrutiner så har bilden var riktigt dålig visuellt. Jag har rätt bra erfarenhet själv av datorer då jag spelat mycket genom åren. Därför så vet jag oftast vilka inställningar som ska ändras för att lösa problemen som uppstår.
I detta fall så är bilden suddig, kantigt, texterna är inte mjuka. Det är mer eller mindre jobbigt för ögonen i vissa fall.
Till och med när jag startar upp datorn så kan man se att det är något som inte stämmer. Det är vita suddiga halvcirklar(Lite som när man startade datorn utan grafikdrivers på tidigare windows, speciellt xp) Windows texten är kantig. Hade det varit endast i spel så hade det varit en annan sak, men nu är det verkligen hela tiden bilden är suddig, pixlig och kantig. Allt annat än "mjuk" bild med andra ord.
Jag vågar säga att det är ologiskt med tanke på inställningar, skärm, grafikkort och resten av mina datorkomponenter.
Datorn jag har på jobbet är gammal burk med integrerat grafik i moderkortet. Det roliga är att jag har lika flammig bild på min dator som det är på jobbdatorn. Då är skärmen på jobbet HP L1925 medans jag har en Asus VG248QE..

Jag har provat:
- Installera om drivrutiner, provat gamla drivrutiner, ominstallerat med DDU etc.
- Satt i gamla grafikkortet.
- Switchat mellan olika alternativ på hz(jag har en 144hz skärm)
- Ändrat och provat olika kombinationer av kantutjämningsinställningar(anti-aliasing). INGET gör skillnad visuellt.
- Provat annan skärm
- Testat HDMI-kabel
- Läst många forum där en del personer har exakt samma problem, fast utan lösning.
- ÄR i kontakt med Nvidias egna support över chatten. Men ännu ingen lösning.

Såhär ser min datorutrustning ut:
Intel Core i7-6700K Skylake Processor Socket-LGA1151, Quad Core 4.0GHz, 8MB, 91W, 14nm
ASUS B150M Pro Gaming, Socket-1151 m-ATX, DDR4, B150, 1xPCIe-x16, M.2, USB 3.0, SupremeFX
HyperX FURY DDR4 2400MHz 4GB 2400MHz (PC4-19200) DDR4 CL15, Svart x2
Nätagget ligger på 650w

Det är så frustrerande att jag snart börjar gråta.
Är det någon som har inputs så shoot!

Permalänk
Medlem

Första tanken är att det är fel upplösning på skärmen.

Permalänk

Det är lite min första tanke också när jag ser på bilden. För det ser så ut faktiskt. Men självklart är detta det första jag har tittat över. 1920x 1080

Skrivet av lille7:

Första tanken är att det är fel upplösning på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaTrO1338:

För att försöka göra en lång historia kort.
Jag köpte mig ett nytt grafikkort för ca 1 vecka sedan (Msi geforce Gtx 1060 OC 6gb).
Sen jag satt i grafikkort och installerade drivrutiner så har bilden var riktigt dålig visuellt. Jag har rätt bra erfarenhet själv av datorer då jag spelat mycket genom åren. Därför så vet jag oftast vilka inställningar som ska ändras för att lösa problemen som uppstår.
I detta fall så är bilden suddig, kantigt, texterna är inte mjuka. Det är mer eller mindre jobbigt för ögonen i vissa fall.
Till och med när jag startar upp datorn så kan man se att det är något som inte stämmer. Det är vita suddiga halvcirklar(Lite som när man startade datorn utan grafikdrivers på tidigare windows, speciellt xp) Windows texten är kantig. Hade det varit endast i spel så hade det varit en annan sak, men nu är det verkligen hela tiden bilden är suddig, pixlig och kantig. Allt annat än "mjuk" bild med andra ord.
Jag vågar säga att det är ologiskt med tanke på inställningar, skärm, grafikkort och resten av mina datorkomponenter.
Datorn jag har på jobbet är gammal burk med integrerat grafik i moderkortet. Det roliga är att jag har lika flammig bild på min dator som det är på jobbdatorn. Då är skärmen på jobbet HP L1925 medans jag har en Asus VG248QE..

Jag har provat:
- Installera om drivrutiner, provat gamla drivrutiner, ominstallerat med DDU etc.
- Satt i gamla grafikkortet.
- Switchat mellan olika alternativ på hz(jag har en 144hz skärm)
- Ändrat och provat olika kombinationer av kantutjämningsinställningar(anti-aliasing). INGET gör skillnad visuellt.
- Provat annan skärm
- Testat HDMI-kabel
- Läst många forum där en del personer har exakt samma problem, fast utan lösning.
- ÄR i kontakt med Nvidias egna support över chatten. Men ännu ingen lösning.

Det är så frustrerande att jag snart börjar gråta.
Är det någon som har inputs så shoot!

testa att byt kabel och input?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

testa att byt kabel och input?

Jag har testat en annan skärm med hdmi-kabel också. Problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaTrO1338:

Jag har testat en annan skärm med hdmi-kabel också. Problemet kvarstår.

låter ju rent spontant som att graffekortet är defekt. har du kvar det gamla? testa med det igen , eller med moderkotet om du har en GPU i cpun.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

låter ju rent spontant som att graffekortet är defekt. har du kvar det gamla? testa med det igen , eller med moderkotet om du har en GPU i cpun.

Tänkte så jag också först. Tills jag såg samma problem när jag satt i mitt gamla igen. Därför har jag ej skickat tillbaka det.
Jag ska prova gamla grafikkortet igen och installera genom DDU och se. Men efter att hittat flera stycken med samma problem som i sin tur har köpt nytt grafikkort utan någon skillnad. Så tror jag inte problemet ligger där heller.

Permalänk
Medlem

Kolla overscan inställningarna på grafikkortet för att säkra att de är inaktiverade. (om overscan är på, så kommer det bli lite suddigt pga omskalningen.. Men det borde du redan ha märkt på att bilden är lite för stor eller för liten jämfört med skärmkanterna)

Kolla inställningarna för skalning av skrivbordet i windows så den står på normala 100%.

Leta upp cleartypeinställningarna och prova ändra dem. De kanske är felinställda för att passa gamla skärmen?

Prova kolla på den här bilden i full storlek. (klicka på den så den är inzoomad och inte krympt, om det behövs)
http://www.ozone3d.net/public/jegx/201412/chroma-subsampling-...
Kan du läsa alla textrader enkelt och tydligt?
Om inte, kolla i nvidias upplösningsinställningar, så att färgformatet är RGB eller YCBR444 (dvs INTE YCBR421 eller liknande) och att colour depth är åtminstone 8bpc.

...

Hade du provat både HDMI, Displayport och DVI kabel?
Jag kan ha fel, men gissar DVI är mest strulfri, om du har en dual-link kabel tillgänglig.
Om inte, så skulle jag nog köra Displayport i första hand.

...

En sista felsökningsfråga: ser det lika illa ut både i 60hz och i 144hz?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag är inget fan av HDMI på grund av att det brukar vara overscan/underscan och en väldig massa problem med att få pixelmapping att stämma. dock har jag bara bråkat med TV apparater så det kan vara en annan femma då det faktiskt är en dator bildskärm.

Testa här för att se om du faktist har pixelmappad bild www.tystpc.nu/pixelmappat

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaTrO1338:

Tänkte så jag också först. Tills jag såg samma problem när jag satt i mitt gamla igen. Därför har jag ej skickat tillbaka det.
Jag ska prova gamla grafikkortet igen och installera genom DDU och se. Men efter att hittat flera stycken med samma problem som i sin tur har köpt nytt grafikkort utan någon skillnad. Så tror jag inte problemet ligger där heller.

Det konsiga här är ju att du redan vid Windows loggan ser att det är kantigt, är det kantigt osv i bios också? då är det ju något annat kanske moderkortet som har hänt något med?

Testa att installera om Windows?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Kolla overscan inställningarna på grafikkortet för att säkra att de är inaktiverade. (om overscan är på, så kommer det bli lite suddigt pga omskalningen.. Men det borde du redan ha märkt på att bilden är lite för stor eller för liten jämfört med skärmkanterna)

Kolla inställningarna för skalning av skrivbordet i windows så den står på normala 100%.

Leta upp cleartypeinställningarna och prova ändra dem. De kanske är felinställda för att passa gamla skärmen?

Prova kolla på den här bilden i full storlek. (klicka på den så den är inzoomad och inte krympt, om det behövs)
http://www.ozone3d.net/public/jegx/201412/chroma-subsampling-...
Kan du läsa alla textrader enkelt och tydligt?
Om inte, kolla i nvidias upplösningsinställningar, så att färgformatet är RGB eller YCBR444 (dvs INTE YCBR421 eller liknande) och att colour depth är åtminstone 8bpc.

...

Hade du provat både HDMI, Displayport och DVI kabel?
Jag kan ha fel, men gissar DVI är mest strulfri, om du har en dual-link kabel tillgänglig.
Om inte, så skulle jag nog köra Displayport i första hand.

...

En sista felsökningsfråga: ser det lika illa ut både i 60hz och i 144hz?

Tack för svar!
Angående skalningen så ska allt stämma korrekt. Men ska kolla över det för säkerhets skull.
Detta är den enda skärmen jag har kört på. Innan hade jag en CRT-skärm pga att jag vetat att crt-skärmarna har funkat bättre än platt med uppdateringsfreqen, tills 144hz kom ut på flat.
Jag ska absolut kika färgformatet, om den har ändrats. Men colour depth har jag för mig ej går att ändra på DVI, då den står på 0-255 som default, "full". Medans det ändras på tex en tv som står på default "limited" genom HDMI.
Men detta är något jag under dagen faktiskt har kommit in på, så det är positivt för mig att du också nämner det.

Jag har endast provat dual-link DVI eftersom det är det enda valet till 144hz. Provade hdmi, men 60hz. Såg riktigt illa ut.

Det är en klart förbättring med 144hz. Det blir ju en slags delay också när jag sätter ner till 60hz.

EDIT: När jag gör "fyrkanter" på skrivbordet med musen genom att klicka, hålla in och dra. Så flimrar själva rutan jag gör.

Permalänk
Skrivet av Perkka:

Jag är inget fan av HDMI på grund av att det brukar vara overscan/underscan och en väldig massa problem med att få pixelmapping att stämma. dock har jag bara bråkat med TV apparater så det kan vara en annan femma då det faktiskt är en dator bildskärm.

Testa här för att se om du faktist har pixelmappad bild www.tystpc.nu/pixelmappat

Då jag har CSGO som main-spel så måste jag har en bra uppdateringsfreq, som jag ej får ut med HDMI. Därför kör jag bara genom dual-link DVI.
Hur ska detta hjälpa mig, hur ska det se ut för att vara korrekt? -> "www.tystpc.nu/pixelmappat"

Permalänk
Medlem

Ser inte att någon har frågat det innan men du har inte råkat koppla skärmen till moderkortet (om din cpu nu har inbyggd grafik)?

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Det konsiga här är ju att du redan vid Windows loggan ser att det är kantigt, är det kantigt osv i bios också? då är det ju något annat kanske moderkortet som har hänt något med?

Testa att installera om Windows?

När datorn startas upp och man ser windows-loggan så är ju driversen igång och kör.
Jag har ej tänkt på att kolla i bios faktiskt. Bios har alltid varit väldigt "laggigt" för mig vanligtvis.

Permalänk
Skrivet av Ldarax:

Ser inte att någon har frågat det innan men du har inte råkat koppla skärmen till moderkortet (om din cpu nu har inbyggd grafik)?

Tack för frågan, (antar att du är seriös med denna fråga)
Som jag skrev så har jag rätt bra koll när det gäller datorer och inställningar.
Det jag vill säga är att vi kan hoppa över basic-frågorna.
Tack!

Permalänk
Medlem

Om det laggar och har sig i windows, drar fönster eller markerar med musen som du nämnde så låter det som om drivrutinerna inte installerats korrekt.

Permalänk
Medlem

@LaTrO1338: Jag fick det till att du körde med HDMI och därav antog att det kunde vara ett pixelmapping problem, men jag antar att du bara körde hdmi för att testa och fick samma problem?

pixelmappat sidan ritar upp varannan pixel som vit, varannan som svart i olika mönster. (vågrätt, lodrätt, diagonalt).
om bilden är pixelmappad så ser man på nära håll detta och på längre avstånd ser det ut som en jämngrå skärm.

Har du däremot inte pixelmappad bild kommer du få massa ojämna ljusa/mörka fält eller linjer i bilden.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Innan datorn kommer in i windows så kommer det vara ful text, om du jämför mot en CRT. Inne i windows ska det dock vara skarpt och bra, förutsatt att du kör med monitorns riktiga upplösning. Det är den enda upplösning du kan köra för att det ska se riktigt bra ut.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Testat att göra en fullständigt clean install på grafikkortets mjukvara? Kan vara någon felaktig inställning som följer med även vid ominstallation.
Clean så menar jag att rensa samtliga spår i registret, geforce (inkl. experience) programmappen, appdata & (ev.) programdata mappen m.m.. Finns säkert någon guide du kan följa på nätet.

Utöver det så kanske testa DSR samt GPU skalning på och av. Kan tänka mig en bugg där eventuellt.

Ett annan felsökning är att du kör linux live usb och ser hur det ser ut i ett annat OS.

Permalänk
Medlem

Du har inte skrivit något om ny BIOS till ditt moderkort. Långsökt men man vet aldrig

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaTrO1338:

För att försöka göra en lång historia kort.
Jag köpte mig ett nytt grafikkort för ca 1 vecka sedan (Msi geforce Gtx 1060 OC 6gb).

Vad var ditt förra grafikkort ?

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

Testat att göra en fullständigt clean install på grafikkortets mjukvara? Kan vara någon felaktig inställning som följer med även vid ominstallation.
Clean så menar jag att rensa samtliga spår i registret, geforce (inkl. experience) programmappen, appdata & (ev.) programdata mappen m.m.. Finns säkert någon guide du kan följa på nätet.

Utöver det så kanske testa DSR samt GPU skalning på och av. Kan tänka mig en bugg där eventuellt.

Ett annan felsökning är att du kör linux live usb och ser hur det ser ut i ett annat OS.

Jag har provat att ominstallerat med hjälp av DDU. Så att alla spår ska försvinna.
Jag gjorde också så att jag startade upp datorn i felsäkert läge och raderade alla undermappar till nvidia i både c/program, c/programx86. Sedan installera drivrutiner i felsäkert läge innan omstart. Fick detta tips av Nvidia.
Eftersom jag kör scaling till CSGO där jag kör en lägre upplösning och stretched med 4:3 så har jag testat stängt av det osv. Ska prova igen idag nu när jag har några alternativ att kika upp.

Tack!

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Vad var ditt förra grafikkort ?

Det är ett gammalt. Geforce GTX 570

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Om det laggar och har sig i windows, drar fönster eller markerar med musen som du nämnde så låter det som om drivrutinerna inte installerats korrekt.

Ja det är exakt det jag har tänkt också. Självklart så är det skillnad mellan att ha drivrutinerna installerade och när dom ej är installerade.
Det har vid vissa tillfället inte laggat lika mycket när jag markerar med musen. Som att nånting drar igång i samband med att allt startas upp vid omstart.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Du har inte skrivit något om ny BIOS till ditt moderkort. Långsökt men man vet aldrig

Jag vet att jag ska ha fått något program med GPUn som ska hålla koll på bästa möjliga BIOSuppdateringar.
Självklart finns det en möjlighet att det har något med Bios att göra och värt att kolla över.

Permalänk

Jag ändrade för några veckor sedan utseendet i windows 7 till gamla -95utseendet.
Markeringsrutan är numera grå (vilket vad jag kommer inte ihåg ska vara blå).
Har ej fått tillbaka detta även fast jag har ändrat till windows 7-utseende

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaTrO1338:

Jag ändrade för några veckor sedan utseendet i windows 7 till gamla -95utseendet.
Markeringsrutan är numera grå (vilket vad jag kommer inte ihåg ska vara blå).
Har ej fått tillbaka detta även fast jag har ändrat till windows 7-utseende

Det känns som att en ren ominstallation vore en bra idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaTrO1338:

Jag vet att jag ska ha fått något program med GPUn som ska hålla koll på bästa möjliga BIOSuppdateringar.
Självklart finns det en möjlighet att det har något med Bios att göra och värt att kolla över.

Är programmet MSI Live Update? Då borde det hålla koll på moderkortets BIOS ja, om det är något annat så skulle jag spontant säga nej.

Hade själv problem med mina gamla 970 (kördes i halvfart) som löstes med BIOS uppdatering.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Spontant känns det som att det programmet kikar på grafikkortets vBIOS och inte moderkortets BIOS.
Jag hade problem med mina gamla 970 (kördes i halvfart) som löstes med BIOS uppdatering.

Yes det var nog det programmet som jag fick med.
Dock vet jag inte om det var gratis eller inte.

Exakt dom uttrycken jag har använt efter det jag upplevt.
Hur såg allt ut för dig när graffekortet gick i "halvfart" ?
Märktes det redan på skrivbordet att något var galet?
Funkade inte kantutjämningen som den skulle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaTrO1338:

Jag ändrade för några veckor sedan utseendet i windows 7 till gamla -95utseendet.
Markeringsrutan är numera grå (vilket vad jag kommer inte ihåg ska vara blå).
Har ej fått tillbaka detta även fast jag har ändrat till windows 7-utseende

Frågan är om du fortfarande är kvar i basic-läget, du bör vara i aero-läget som är snabbare (hårdvaaruaccelererat) och synkar med skärmen (ingen tearing). Om det redan är valt i teman kanske du kan gå till: högerklick på "den här datorn" -> avancerat -> inställningar under prestanda -> justera för bästa utseende -> värkställ