Asus Z87 "Frozen Real Time Clock Bug"

Permalänk
Medlem

Asus Z87 "Frozen Real Time Clock Bug"

Hejsan SweClockers!

Jag tror att RTC:n i BIOS står still.
Klockan går fel Windows 10 pro64

På etiketten till moderkortet står det.
790248 ASUS Z87-WS Socket-1150
ATX, Z87, DDR3, 4xPCIe-x16, 4-Way SLI/CF
Serial No.:D5S1YZ004801 Part No.:90B0390-MOEAY0 Z87-WS
För om man synkar den med internet-tiden i kontrollpanelen.
Sedan så ställs tiden om minst en gång i timmen, (bakåt,) inte förbi min senaste synkronisering.
Anledning att jag tror att RTC står still är att när jag stänger ner systemet och startar det tx dagen efter så startar Windows med det datum och tid när jag avslutade.
Plus om jag trycker "Delete" tangenten vid nästa Boot så kommer RTC att visas stilla sående med samma tid.
Jag har Bytt batteriet också, ingen förändring, men jag lät nätanslutningen vara ansluten och tillslagen så den har inte omstartas.
Vad kan man GÖRA??
Hoppas att det är någon som vet vad man kan fixa detta med,
och hur..
Henry..

Visa signatur

Henry..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av innrosl:

Hejsan SweClockers!

Jag tror att RTC:n i BIOS står still.
Klockan går fel Windows 10 pro64

På etiketten till moderkortet står det.
790248 ASUS Z87-WS Socket-1150
ATX, Z87, DDR3, 4xPCIe-x16, 4-Way SLI/CF
Serial No.:D5S1YZ004801 Part No.:90B0390-MOEAY0 Z87-WS
För om man synkar den med internet-tiden i kontrollpanelen.
Sedan så ställs tiden om minst en gång i timmen, (bakåt,) inte förbi min senaste synkronisering.
Anledning att jag tror att RTC står still är att när jag stänger ner systemet och startar det tx dagen efter så startar Windows med det datum och tid när jag avslutade.
Plus om jag trycker "Delete" tangenten vid nästa Boot så kommer RTC att visas stilla sående med samma tid.
Jag har Bytt batteriet också, ingen förändring, men jag lät nätanslutningen vara ansluten och tillslagen så den har inte omstartas.
Vad kan man GÖRA??
Hoppas att det är någon som vet vad man kan fixa detta med,
och hur..
Henry..

Det sitter ett knappcellsbatteri på moderkortet, det kan vara läge med ett nytt? cr 2032 tror jag det heter och lär finnas att köpa på de flesta ställen, även på typ ICA.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har redan bytt denna knapcell, det kan möjligheten vara kristallen som inte fungerar för minnet i rtc funkar för den kommer ihåg.
@Jalle64:

Visa signatur

Henry..