UPS och FreeNAS, nedstängning trots ström tillbaka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nära kontinenten
Registrerad
Jul 2003

UPS och FreeNAS, nedstängning trots ström tillbaka.

Jag har haft UPS tidigare med FreeNAS, men den gången hade jag inte redundanta PSU:er.

Skulle koppla in en energimätare för att kolla hur många Watt PSUn drog så att jag kan dimensionera mitt val av UPS:er (en till vardera PSU, och eftersom den PSU som var kopplad till en temporär UPS var mest lätt att komma åt att dels koppla in energimätaren på och dels lyckas läsa av displayen, så valde jag den.

Inkoppling tog inte många sekunder, och under tiden pep ju servern då den inte gillar att köra på enbart en PSU, vilket den slutade med så fort kabeln var på plats igen. Dock stängde servern ner kort därefter.

Finns det något vis att ordna så att detta inte händer om strömmen är tillbaka inom en viss tid (har FreeNAS UPS-tjänst inställd på 30s) och inte händer om inte BÅDA UPS:er tappar ström? Jag menar, ena PSUn hade ju ström, och jag är medveten om att UPS:en inte ser detta då den bara är kopplad till ena PSUn, men det borde ju gå att lösa kan man tycka, och det är lite poängen med redundanta PSU:er också, att servern fortsätter även om en PSU fallerar... Är enda lösningen att köra på EN UPS? Enligt vad jag hittat är ju det optimala egentligen en UPS per PSU, och UPS:erna på olika faser (lite overkill i mitt fall och inte direkt möjligt)

Just nu är det en Eaton 3S jag kör med, men ska uppgradera till något lite tuffare vid tillfälle då den är lite klen för belastningen (om allt hamnar på en PSU iaf), och det lär inte bli mindre belastning när resterande 6 diskar åker in i NAS:en...

Edit: Ok, så jag ökade till 45s och satte den på low battery i stället för battery. Dock verkar jag få samma alert flera gånger. Samma nummer alltså i mailet, och det har hänt tre gånger trots att jag inte kopplat ur strömmen fler gånger. Vet fortfarande inte om det är relaterat till det att den startade om nyss, eller om det var något som hände när jag tryckte i de nya diskarna (omstarten med en sjuhelsikes massa text som fladdrade förbi innan ombooten skedde vis hotplug av disk nummer tre av fyra)...

Ny information

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2