HPE Microserver eller bygga eget?

Permalänk

HPE Microserver eller bygga eget?

Jag är i valet och kvalet att bygga en egen white box alt. köpa en färdig. T.ex. en HPE Microserver. Vad är mest prisvärt när det gäller prestanda? Det jag tänker mig är att köra Docker-containers och lite allt möjligt på. Det handlar om backuper, fildelning, Plex, kanske någon spelserver m.m. Hur ska jag tänka? Budgeten är ganska låg (3-4000). Ska man då köra en färdig lösning eller bygga själv?

Permalänk
Medlem

Jag har alltid byggt eget men köpte en sån här för ett par veckor sedan och är grymt nöjd såhär långt:
https://www.dustinhome.se/product/5010826460/poweredge-t20-mi...

Den var lite större i formatet än vad Dell vill få den att verka men egentligen kan jag nog räkna det som ett plus.

Jag har försökt bygga en ny server för under 6000kr i evigheter men har tyckt att det inte funnits bra alternativ senaste året.

Permalänk
Medlem

Pris/prestanda/kvalitet på microservern är ju svårslaget men den har ju sina begränsningar, CPUn är ungefär lika snabb som en C2D E6600 (2,4GHz). Tänker du inte köra allt på samma gång, eller belasta alla på samma gång kanske den räcker.

Dell:en är lite vassare men också lite större.

Allt handlar om vad man prioriterar.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Dell T20 har ungefär dubbla volymen mot en HP Microserver men har 4x processorprestandan. Storleken har ingen betydelse, det handlar om vad man gör med den!
Den kostar visserligen 1200 mer men hellre att man betalar 4000 för en schysst pryl än 3000 för något som började vissna för ett par år sedan.

Fast oavsett är din budget lite låg. Du vill ha *minst* 8GB minne om du tänkt köra mer än något simpelt på den och då tillkommer ju 800kr/8GB-sticka.
Men å andra sidan vill du ha mer än 2 kärnor också, och då faller Microservern också.

Blocket kanske är bättre? En tre år gammal server som byts ut för garantiskäl kan vara ett *riktigt* bra klipp.

Permalänk
Medlem

Fast T20 tillför ju inte särskilt mycket som inte vilken minitower som helst har.

Möjligtvis ECC då (vilket å andra sidan driver upp priset). Varken drivebays eller dubbla NIC:ar. Ingen iDRAC där HP kör samma iLO som alla Gen8 och nyare.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Alright! Jag har kikat lite på T20 också. Minnet kanske inte blir ett problem på den. Det följer bara med 4GB men jag inser att jag har 2x4GB DDR3 1600Mhz liggandes som jag kan stoppa in. Det blir ju ändå 12GB, vilket jag bör klara mig ganska bra på. Tack för värdefull input 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av weactivist:

Alright! Jag har kikat lite på T20 också. Minnet kanske inte blir ett problem på den. Det följer bara med 4GB men jag inser att jag har 2x4GB DDR3 1600Mhz liggandes som jag kan stoppa in. Det blir ju ändå 12GB, vilket jag bör klara mig ganska bra på. Tack för värdefull input 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Kör inte T20 med ECC-minnen?

Edit: svarar på min egen fråga - jo, det gör den.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Fast T20 tillför ju inte särskilt mycket som inte vilken minitower som helst har.

Möjligtvis ECC då (vilket å andra sidan driver upp priset). Varken drivebays eller dubbla NIC:ar. Ingen iDRAC där HP kör samma iLO som alla Gen8 och nyare.

Hårdvarustöd är väl det stora. Och ECC-minne om man värdesätter det. Samt en förhoppning att en server är mer solid och driftsäker än ens egna hemmapul.
Jag kan inte tycka iDRAC/iLO/Whatever är jättevärdefullt på en hemmaserver. Vill man ändå ha det för att t.ex. starta om den kan man köra Intel AMT.
Samma med drivebays. Vem har inte tid/möjlighet till nedtid på en hemmaserver att byta en hårddisk? Verktygslöst går det på 5 minuter.

I mitt fall handlade det i princip om att jag inte hittade en motsvarande dator för samma pris om jag skulle bygga den själv.
Något jag verkligen saknar är 2 NICs, men begränsningen ger mig ju en ursäkt att börja labba med VLAN för att fullösa det ändå

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Kör inte T20 med ECC-minnen?

Edit: svarar på min egen fråga - jo, det gör den.

Är det ett problem eller kan man blanda? Har fått för mig att ECC inte används vid blandning men jag kanske har fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av weactivist:

Är det ett problem eller kan man blanda? Har fått för mig att ECC inte används vid blandning men jag kanske har fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan inte blanda iaf och icke ECC kanske inte accepteras.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX