Permalänk
Medlem

Ultrawide, största skärmen?

Hej,
Är det LG's 38" skärm som är störst idag av UW skärmar?
Jag har sett att Samsung och LG har planer på att börja tillverka större skärmar med 32:9 respektive 29:9 förhållanden. Men de dröjer nog minst ett år innan de går att köpa.

Jag är på jakt efter två riktigt breda skärmar, jag börjar bli trött på den vertikala skarven jag har i min setup. Den horisontella stör mig inte lika mycket.

Finns det något alternativ till LG's 38" skärm (som har en strömadapter), jag vill ha 230v rakt in i skärmen om det finns någon skärm som har det?

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Medlem

1080p på 49". Nice.

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa: Jo, som jag och andra skrivit tidigare så är det väl främsta bromsklossen...och att den gärna skulle fått ha GSync också...

Permalänk
Medlem

49" 32:9 Ultrawide 3840 X 1080 144 Hz skärm med HDR, Quantom Dot, FreeSync 2 och VA panel:

http://www.samsung.com/us/computing/monitors/gaming/49--chg90...

EDIT: @improwise hann före

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@improwise @aaaaaaaaaa @Icte

Sjukt pris. Ta en stor 4K skärm och gör den hälften så stor. Fine, det tar vi dubbla priset för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

@improwise @aaaaaaaaaa @Icte

Sjukt pris. Ta en stor 4K skärm och gör den hälften så stor. Fine, det tar vi dubbla priset för.

Den är inte hälften så stor utan snarare större, däremot har den halva vertikala upplösningen.

Upplösning är lite lurigt, så vida inte upplösningen blir så pass låg att man störs av enstaka pixlar så är en stor skärm att föredra även med lägre upplösning om att ytan faktiskt blir större även om mängden pixlar är densamma, eller tom mindre. Å andra sidan, om man kan se allt på en 4K skärm vid 100% så finns ingen anledning att skaffa en större skärm med 4K.

Permalänk
Medlem

@improwise: Kan man då inte bara köpa en 55" välvd 4k TV istället? Samma bredd, fast dubbla höjden.
Ställ inte Ultrawide i grafikkortet och spela bara på nedre halvan av skärmen.

Eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

@tBiorrith: Way ahead of you

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1491042-anvanda-65-4k-t...

PS Nu experimenterar jag med att köra min 78" som skrivbordsmonitor

Edit:
Rättelse, som "typisk" skrivbordsmonitor, i praktiken är TVn så hög att man omöjligt kan se toppen om den står på ett skrivbord så det är snarare fåtölj framför TVn som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@tBiorrith: Way ahead of you

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1491042-anvanda-65-4k-t...

PS Nu experimenterar jag med att köra min 78" som skrivbordsmonitor

Edit:
Rättelse, som "typisk" skrivbordsmonitor, i praktiken är TVn så hög att man omöjligt kan se toppen om den står på ett skrivbord så det är snarare fåtölj framför TVn som gäller.

Min spontana tanke är att den nedre halvan är Ultrawide, och den övre halvan delas (till 2st 1920x1080) för att utöka skrivbordet.
Typ som att ha en fet ultrawide skärm med 2st vanliga 16:9 ovanför. Fast med bara en sladd från datorn. Går det? Kanske med tredjeparts program?

Hade varit asnice att spela på nedre halvan, Netflix uppe till vänster och Chrome uppe till höger.

Permalänk
Medlem

Faktum är att det med en 78" nästan är ett måste att dela upp det i 3 x 2 "skärmar" för 2x2 blir nästan lite torgskräck

Om jag inte minns helt fel så är ena vertikala halvan av en 65" 4K monitor ganska exakt motsvarande Samsungs 49" skärm i storlek för den som vill testa själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@improwise: Kan man då inte bara köpa en 55" välvd 4k TV istället? Samma bredd, fast dubbla höjden.
Ställ inte Ultrawide i grafikkortet och spela bara på nedre halvan av skärmen.

Eller är jag ute och cyklar?

Förmodligen. Jag testade att köra dessa udda upplösningar på min 40" 4K skärm i början då jag inte alltid hade GPU-kraft med mina 970 SLI. Det var ju rätt kul men det blev mer inlevelse i spelen när man utnyttjar hela höjden av skärmen i spelen, enligt mig. Idag, med ett 1080ti driver man runt spelen med lätthet i 4K.

3840x2160 > 3820x1080 > 1920x1080

Sen är det väl ett problem med att kantproportionerna blir lite fel? Som att köra en 3-monitor setup och titta på kant-skärmarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

@improwise @aaaaaaaaaa @Icte

Sjukt pris. Ta en stor 4K skärm och gör den hälften så stor. Fine, det tar vi dubbla priset för.

wirefire dessa bildskärmar är ju bara extra breda. De bygger inte på höjden. Och bredden gör att diagonalen ökar mer än själva bildytan jämfört med mer fyrkantiga format. De har ingen vertikal höjd att tala om så de vertikala pixlarna räcker till mer än vad man kan tro

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

De har ingen vertikal höjd att tala om så de vertikala pixlarna räcker till mer än vad man kan tro

Fast detta är väl inget unikt för just WS skärmar utan gäller "mindre" skärmar också, dvs desto mindre dom är, desto färre pixlar behövs typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast detta är väl inget unikt för just WS skärmar utan gäller "mindre" skärmar också, dvs desto mindre dom är, desto färre pixlar behövs typ

Nä men du klaga ju på brist på vertikala pixlar. Det hade vart mycket värre om de haft få pixlar på horisontalen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nä men du klaga ju på brist på vertikala pixlar. Det hade vart mycket värre om de haft få pixlar på horisontalen

Fast med den logiken kan man ju göra skärmen 10 cm hög och då är 1080 rena superupplösningen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast med den logiken kan man ju göra skärmen 10 cm hög och då är 1080 rena superupplösningen

Skickades från m.sweclockers.com

Jo då hade 1080p blivit overkill

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x