Permalänk

AMD vs Intel!

Såg precis en tråd angående Ryzen eller i7, som självklart spårade en hel del. Därför jag jag nu sugen på att veta vad alla ni fanatiska fanboys tycker om diverse proppar i samtliga serier!

Personligen är jag ganska kraftig AMD fanboy, men för rätt pris begagnat hade jag kunnat tänka mej en Intel, men aldrig ny iallafall (krossa kapitalismen ).

I min uppfattning så är Ryzen helt enkelt bättre på typ alla plan, visst kanske du i dagen läge förlorar en handfull fps i spel, dock knappast något man märker av. Det är billigare CPUer, AMD byter inte häller plattform sisådär 7ggr/år, så det är en "framtidsinvestering". Jag tror också att Ryzen kommer hålla betydligt fler år framåt än säg en 7700.

Om man vill ha en upplåst i3/i5/i7 så får man betala extra. Intel har ju också själva gått ut och typ sagt att vi inte ska klocka 7700k för den blir för varm, vilket jag tycker är lite ironiskt.

Sen tycker jag också att AMD är mer Mr. Nice Guy rent mot Intel, snällare mot branschen och mot oss konsumenter, medans Intel kör på härskartekniker...

Dela med er av vad ni tycker och känner!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Cyrix FTW!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Att AMD är bättre på alla plan är dock en överdrift tycker jag. Jag har alltid gillat AMD och "hejjat" på dom senaste åren då dom först köpte upp ATI och började slå sig in på den marknaden.

Rent tekniskt är dock Intels processorer bättre. Det är i sig inte konstigt om man jämför hur mycket pengar företagen lägger på forskning/utveckling.

Personligen gillar jag AMD mer, men vill ändå säga att Intel är bättre. Två olika aspekter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Att AMD är bättre på alla plan är dock en överdrift tycker jag. Jag har alltid gillat AMD och "hejjat" på dom senaste åren då dom först köpte upp ATI och började slå sig in på den marknaden.

Rent tekniskt är dock Intels processorer bättre. Det är i sig inte konstigt om man jämför hur mycket pengar företagen lägger på forskning/utveckling.

Personligen gillar jag AMD mer, men vill ändå säga att Intel är bättre. Två olika aspekter.

Dessutom använder sig intel av en mycket vältestat arkitektur medans AMDs är helt ny.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Sen tycker jag också att AMD är mer Mr. Nice Guy rent mot Intel, snällare mot branschen och mot oss konsumenter, medans Intel kör på härskartekniker...

Hade AMD varit företaget med massiv försprång mot Intel istället för tvärtom så hade AMD nog varit "the bad guy". I detta fall kan AMD inte ha råd med att vara "the bad guy" just för att folk annars inte skulle köpa deras produkter. Men man märker att Intel börjar bli lite skraja och släppa saker som de annars troligen inte skulle göra, bl.a. upplåst i3:a, Pentium med hyperthreading och snart "riktiga" laptop-i7:or med 4c 8t.

Men jag hejar på AMD just nu! Mer konkurrens åt folket!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

"Såg precis en tråd angående Ryzen eller i7, som självklart spårade en hel del."
Jaha.. och hur precis såg framtiden för denna tråd ut i din fantasi med tanke på hur du skriver?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Såg precis en tråd angående Ryzen eller i7, som självklart spårade en hel del. Därför jag jag nu sugen på att veta vad alla ni fanatiska fanboys tycker om diverse proppar i samtliga serier!

Personligen är jag ganska kraftig AMD fanboy, men för rätt pris begagnat hade jag kunnat tänka mej en Intel, men aldrig ny iallafall (krossa kapitalismen ).

I min uppfattning så är Ryzen helt enkelt bättre på typ alla plan, visst kanske du i dagen läge förlorar en handfull fps i spel, dock knappast något man märker av. Det är billigare CPUer, AMD byter inte häller plattform sisådär 7ggr/år, så det är en "framtidsinvestering". Jag tror också att Ryzen kommer hålla betydligt fler år framåt än säg en 7700.

Om man vill ha en upplåst i3/i5/i7 så får man betala extra. Intel har ju också själva gått ut och typ sagt att vi inte ska klocka 7700k för den blir för varm, vilket jag tycker är lite ironiskt.

Dela med er av vad ni tycker och känner!

Det är just därför det kallas fanboy. Inte factboy.

99% av det du skriver är rent skitsnack och höftat ifrån rena känslor, inget som är verklighetsförankrat. Därför o ting spårar ur.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag vill fortfarande se hur en intel 7700k och en 1600x och uppåt presterar i spel 1080p, 1440p o 4k med dubbla 1080ti.
Vill veta om man kommer se skillnaderna som syns i 720p eller om det är andra parametrar som spelar in.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

*Tråd låst*

Dessvärre är tråden strukturerad på ett sådant sätt att den kommer spåra ur, inte om utan när. I nulägget är den skriven kring åsikter och åsikter får man självklart ha, vilket innebär att samtligas åsikter är minst lika okej. Men det finns inget diskussionsunderlag utan överhängande risk av åsiktskonflikter.

Således tror jag tråden kommer skapa missnöje och osämja i onödan och väljer således att låsa tråden innan detta sker. Omröstningen bör fortfarande vara tillgänglig.

/David, - Moderator

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin