Placering av högtalare i liten lägenhet

Permalänk
Medlem

Placering av högtalare i liten lägenhet

Hej,

Jag bor i en etta på 24 kvadrat och har lite problem med placering av högtalarna.

Såhär är det placerat just nu:

Det är knappt någon bas alls vid soffan som är ca 2 meter från högtalarna, går jag däremot en meter fram så jag står mer mitt i rummet känner jag basen direkt.

Jag misstänker att detta beror på de öppna utrymmena till höger och vänster om högtalarna, kan det stämma?

Skulle det bli bättre att göra på det här viset istället?

Högtalarna är ett par Dynavoice Challenger M-85 v.3(osäker på version) och det lät bra i förra lägenheten som hade en längre plan vägg.

Permalänk
Medlem

Det har att göra med hur ljudet studsar på dina väggar / möbler / mattor m.m.
Det är helt enkelt så att någonstans får basen extra hjälp av väggarna (typ 3-6db) och då helt plötsligt känns det som där är massa fräs i botten. Det enda du kan göra är att leka fattigmans equalizer och det är helt enkelt att experimentera med placering. Jag hade börjat med att provlyssna med högtalarna dikt an bakväggen sen provlyssnat med 5cm steg ut ifrån väggen tills det känns bra (bör gissningsvi vara 40-60cm ifrån väggen skulle jag tro).
Den typen av högtalare mår oftast bättre om den får vara en bit ifrån bakväggen.
Sen kan du ta det till nästa nivå. Prova alla olika avstånd ifrån bakväggen med eller utan skumpluggar.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

En klassisk metod att prova är att sätta högtalaren där du lyssnar (och tänk på höjden också) och sedan gå runt i rummet leta där det låter bra (och i rätt höjd) och om det är praktiskt möjligt att placera högtalare just där - det är i alla fall en utgångsläge att arbeta vidare på. - dock var beredd på att det är mitt i köket och mitt i din hall som högtalarna trivs bäst i gentemot din lyssningsposition - och sedan får man se hur mycket man kan rucka på det hela utan att det kostar för mycket i ljud.

livet är fyllt av kompromisser och det gäller också (och kanske speciellt) högtalarplaceringar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Det har att göra med hur ljudet studsar på dina väggar / möbler / mattor m.m.
Det är helt enkelt så att någonstans får basen extra hjälp av väggarna (typ 3-6db) och då helt plötsligt känns det som där är massa fräs i botten. Det enda du kan göra är att leka fattigmans equalizer och det är helt enkelt att experimentera med placering. Jag hade börjat med att provlyssna med högtalarna dikt an bakväggen sen provlyssnat med 5cm steg ut ifrån väggen tills det känns bra (bör gissningsvi vara 40-60cm ifrån väggen skulle jag tro).
Den typen av högtalare mår oftast bättre om den får vara en bit ifrån bakväggen.
Sen kan du ta det till nästa nivå. Prova alla olika avstånd ifrån bakväggen med eller utan skumpluggar.

Jag har testat en hel del nu och är väl förhållandevis nöjd, skumpluggar tog bort basen helt så skippade dom.

Däremot verkar det som att min TV möbel blockerade en del, efter jag sköt den dikt mot väggen verkar basen ta sig längre ut i rummet.

Skrivet av xxargs:

En klassisk metod att prova är att sätta högtalaren där du lyssnar (och tänk på höjden också) och sedan gå runt i rummet leta där det låter bra (och i rätt höjd) och om det är praktiskt möjligt att placera högtalare just där - det är i alla fall en utgångsläge att arbeta vidare på. - dock var beredd på att det är mitt i köket och mitt i din hall som högtalarna trivs bäst i gentemot din lyssningsposition - och sedan får man se hur mycket man kan rucka på det hela utan att det kostar för mycket i ljud.

livet är fyllt av kompromisser och det gäller också (och kanske speciellt) högtalarplaceringar...

Haha jo tack det har jag märkt, jag har tyvärr inte många platser att placera högtalarna på så jag får nöja mig tills jag flyttar till något större och (förhoppningsvis) bättre.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ditt nya förslag ser bra ut, att placera högtalarna mot/framför väggen som är homogen. Det man också kan göra är att dämpa på sidorna. Draperier/gardiner/skumgummi-fjäll samt lägga en stor lurvig matta på golvet framför soffan.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Vet inte dina exakta mått, men oftast är det enklare att få till en jämn basfrekvens om du placerar högtalarna längs kortsidan, och har soffan en bit ut från bakväggen.
Annars är fler baslådor ett sätt att jämna ut basen i rummet.

Permalänk
Medlem

Jeg har et databord i senter av stua, med to studiomonitorer, og denne plasseringen tror jeg er best for å forsøke unngå lyd bli reflektert fra veggene, som f.eks basslyd. Dvs, både stol/bord og høyttalere er plassert i senter av rommet.

Jeg er ingen ekspert, men jeg ville vurdert å satt sofaen mitt i rommet.

Permalänk
Medlem

Nog testat men...
Provat att vinkla högtalarna lite?
Mina B&W DM högtalare gillar inte alls att vara raka emot väggen, utan dom måste vinklas för att allt ljud ska bli bra/bättre.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7