Permalänk
Medlem

M.2 Disk vill inte fungera, varför?

Hej !

Jag plockade ner en trasig lenovo yoga-laptop, och plockade ur dess m.2-disk på 256gb.
Hittade konverterare osv på ebay men kollade sen upp mitt moderkort och insåg att jag minsann hade en m.2 slot som passade denna (jag var bombis på att det här var en mobil-variant som bara passade i en viss typ av laptops, av lenovo).

När jag stoppade in disken i mitt moderkort (ASUS Z270H Gaming STRIX) så detekterade bioset M2-disken, men sa att det inte var en SATA eller något (noterade aldrig ner felmeddelandet). Jag dubbelkollade slotten och jag hade stoppat den i SATA/PCIe slotten.

Disken: En LGT-256m6g (står det på den), ser ut såhär : Bild
Är helt ny på m2 diskar, men den verkar vara av storlek 2244...

Ja, varför fungerar den inte? Är den skyddad av Lenovo eller fungerar den bara inte i mitt moderkort?
Och isåfall, finns det en konverterare att få tag i, som funkar med denna?

Permalänk
Hedersmedlem

Dubbelkolla att du satte den i rätt M.2 port på moderkortet. Det är bara den ena som stödjer SATA. Det verkar som att det är den som heter M.2_1, men kolla så att det är rätt.

När du använder den M.2 porten för en SATA-disk kan du inte samtidigt ha någon disk kopplad i den första SATA-kontakten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet:
Hej!

Tack för snabbt svar, det var faktiskt detta som var felet! Hade jag ingen aning om.. försökte dubbelkolla nu på både m2-sidan och på sata-sidan, att man inte fick ha sata 1 inkopplat om man hade M2. Verkar inte stå på nån av dem sidorna...

Tack så mycket

Permalänk
Hedersmedlem

https://www.asus.com/Motherboards/ROG-STRIX-Z270H-GAMING/spec...

Kolla fotnot 1.

Citat:

*1 The M.2_1 socket shares bandwidth with SATA_1 port when using M.2 SATA mode device. Adjust BIOS settings to use SATA device.

Bra att det löste sig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Tack! Det var ju inte lika självklart som ditt ...

Jag flyttade bara den andra disken till en annan sata-port, men det kanske var fel de ?