Permalänk

Steampunk dator - Rust in piece

Tjenare.
Har länge haft en media dator i min gillestuga i en standard chassie som mest agerat som musikspelare och för youtube tittande.
Fick för mig en dag att det var dags att bygga något roligt chassie till den och hittade i mina gömmor ett träskåp som jag tillverkat på träslöjden när jag gick högstadiet och tänkte att det vore coolt att sätta in komponenterna i den.

Så jag skräd till verket och började slakta det befintliga chassiet på saker och började fila på det nya. tanken från början var som sagt bara att installera komponenterna i skåpet och vara nöjd med det, men det utvecklades snabbt till något annat.

efter en stunds mätande och markerande så åkte jag till min gode vän Jonas med projektet för att låna lite verktyg såsom hålsåg och även att få lite hjälp med projektet. vi sågade ut för moderkortsplattan och nätagg samt provmonterade dessa med diversa fastsättningar. då började tanken om plexiglas på framsidan.

"Vore det inte coolt om man skar ut något slags mönster i dörren och sedan sätta in ett neonrör?" gick samtalet varpå det klack till i min hjärna

"Vi ska göra ett radioactive märke på den" och båda utbrast i skratt "Självklart"

Så Jonas skar ut en plexiglasskiva åt mig som jag fick ta med mig hem samt låna verktygen.
valet på fastsättning av plexiglaset föll på större rostiga bultar med mutter för att ytterligare stärka känslan av rustik.

samtidigt som vi började plocka ihop för kvällen så snubblade jag över några kopparrör som låg i Jonas verkstad och då kom nästa snilleblixt!
"Har du fler sånna här?"
"Skojjar du" sa Jonas

Så vi gick till ett förråd där han hade flertalet meter gammla kopparör då han och hans fru bytt ledningar i huset och sparat dom gamla. Kom även då över mätaren som kommer att fungera som startknapp på datorn samt 2 lagomt långa kopparrör.

Så idag har bygget fortsatt då jag skurit ur radioactive märket i dörren, byggt klart startknappen i mätaren, byggt fast hdd rack, bockat kopparrören samt borrat och gängat alla hål i både chassie och komponenter.

Fortsättning följer.......

Bilder på projektet finns nedan:

Permalänk
Medlem

Varför är det bara två små hål till utblåset på nätagget? Du kan ta metallplåt i nån syra vinäger eller basiskt propplösare den oxid som du sen får kan anvädas till att få utan se äldre ut. kopparrören skulle jag böjt med rörböjare nu ser det lite märkligt ut, varför i en trälåda & skaffa en vinkelslip det räcker med denna https://www.byggmax.se/verktyg/elverktyg/vinkelslip/vinkelsli...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Xcalibur: Är en prototyp inte färdig ännu, kommer att behandla plåten innan den färdig monteras. kommer även montera trälådan på något kul sätt, har redan en vinkelslip och som sagt är inte en färdig produkt ännu har bara provmonterat delarna för att se på ett ungefär hur det skulle se ut, finslipning samt diverse ändringar kommer att genomföras. rörböjare har jag också, dock så ville rören inte som jag och det blev som det blev. men kul att du kommenterade iaf....