EU dömer Google till rekordböter

Permalänk
Melding Plague

EU dömer Google till rekordböter

Den europeiska kommissionen dömer Google till rekordböter i miljardklassen. Samtidigt åläggs bolaget ändra i sina sökalgoritmer för att inte missgynna konkurrerande tjänster.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Betalas via klarna😂😂😂

Permalänk
Medlem

Bra gjort av EU, men detta lär inte bli något som google kommer acceptera och ärendet kommer garanterat likt intels dito att fortsätta i många år.

Permalänk
Avstängd

Jag tror att EU bara jagar pengar.
Dom är bara ute efter Google för att det är ett amerikanskt företag.
Hade det varit ett europeiskt företag så hade dom blundat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rektor:

Jag tror att EU bara jagar pengar.
Dom är bara ute efter Google för att det är ett amerikanskt företag.
Hade det varit ett europeiskt företag så hade dom blundat.

Din vinkling tror jag inte ett dugg på.
Konspirationsteorier...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag tror att EU bara jagar pengar.
Dom är bara ute efter Google för att det är ett amerikanskt företag.
Hade det varit ett europeiskt företag så hade dom blundat.

Exakt! Europa har så mycket att tjäna på genom att behandla USA som något irriterande hellre än vår största handelspartner...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Vilket svammel! Google är överlägset bäst på marknaden och kan göra vad de vill med sin sökmotor. Om någon gnäller så kan de väl använda Bing istället (och inte hitta någonting av värde).

Är det ett hål i budgetet som ska fyllas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Bra gjort av EU, men detta lär inte bli något som google kommer acceptera och ärendet kommer garanterat likt intels dito att fortsätta i många år.

Högst troligt. Men det är ändå positivt att de ger sig på när marknader med lite obalans och gör nått. EU har feta brister men en del fördelar.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Bra gjort av EU. Dock kan jag tycka att böterna är i lägsta laget. De kan betala och somna om utan att det märks alls i deras kassa.

Viktig dom också ur hänseendet att bara för att man råkar vara störst så ska man inte komma och tro att man står över lagen.

Extra gott också att Google är ett Amerikanskt bolag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja känns då som EU endast är ute efter pengar i vanlig ordning, vad kommer dom miljardena gå till? Vem/vilka får pengarna?

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

Vilket svammel! Google är överlägset bäst på marknaden och kan göra vad de vill med sin sökmotor. Om någon gnäller så kan de väl använda Bing istället (och inte hitta någonting av värde).

Är det ett hål i budgetet som ska fyllas?

De är de nog. Bäst alltså. Men det ger dem inte rätt att manipulera marknaden. Konkurrens är bra. Särskilt för dig och mig, för oss, konsumenter. Skulle alla som är bäst få fortsätta vara bäst, alltid, har vi snart ingen utveckling alls. Nog för att det någorlunda går åt det hållet redan och nog för att EU mer eller mindre är skit, men här har de rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

Kan nån förklara exakt vad Google har blivit dömda för? Eniro visar ju t ex sina sökresultat efter de företag som betalar mest. När jag jobbade där och folk ringde och ville ha företagsuppgifter, skulle vi alltid ge dem som har betalat först. Är inte det en liknande situation?

Permalänk
Medlem

Vilket företag har inte ett intresse att främja sina egna produkter? Är problemet det att man kan betala google för att komma bland de första resultaten i sökningarna? På vilket sätt missgynnar algoritmerna deras konkurrenter? Om du googlar på altavista, får man inte upp något då?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Bra gjort av EU, men detta lär inte bli något som google kommer acceptera och ärendet kommer garanterat likt intels dito att fortsätta i många år.

Lite därför en rättspraxis på att om man överklagar och förlorar, så dubbleras straffet... så slipper man en sabla massa domstolstid som kan användas till vettigare saker. Som det är nu förlorar de inget på att överklaga, vilket borde ske för att minska onödiga överklagningar.

De kan komma med allt och all data under första domstolen... passar de inte, så får man ta förlusten. Som sagts ovan... Google kan betala detta i sömnen, utan att ens blinka, och de har medvetet fuskat i sökningen. Så vf är problemet? Att någon kom på dem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Jag tror att EU bara jagar pengar.
Dom är bara ute efter Google för att det är ett amerikanskt företag.
Hade det varit ett europeiskt företag så hade dom blundat.

Då borde de väl ha jagat Apple och deras konstiga egna vägar de går? Deras adaptrar osv osv man måste ha för att använda deras enheter..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

Vilket svammel! Google är överlägset bäst på marknaden och kan göra vad de vill med sin sökmotor. Om något gnäller så kan de väl använda Bing istället (och inte hitta någonting av värde).

Är det ett hål i budgetet som ska fyllas?

Problemet är att EU har ganska starka lagar för att skydda fri konkurrans och Google har ganska uppenbart (och troligtvis medvetet) brutit mot dessa och utnyttjat sin marknadsposition på ett sätt som inte är förenligt med lagarna. Stora företag ska inte förutsätta att de kan operera på EUs marknad utan att ta hänsyn till EUs regler.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Kan nån förklara exakt vad Google har blivit dömda för? Eniro visar ju t ex sina sökresultat efter de företag som betalar mest. När jag jobbade där och folk ringde och ville ha företagsuppgifter, skulle vi alltid ge dem som har betalat först. Är inte det en liknande situation?

De dominearr en marknad. Sökmotormarknaden. Det får de göra. Det man däremot inte får göra när man är så dominant på marknaden är att använda sin ledande ställning för att ta sig in på andra marknader.

Ditt exempel tar inte riktigt upp problemet däremot.
Ett bättre exempel för din situation hade snarare varit om Eniro dominerat marknaden för adressuppslag och använt detta övertag på specifika sätt för att marknadsföra en egentillverkad karttjänst.
Sin egen karttjänst skulle Eniro alltså få marknadsföra, men inte med hjälp av marknadsdominansen de har i adressuppslagning.

Det hela handlar om att tjänster och varor ska konkurrera baserat på hur bra tjänst/produkten är. Deller det ska inte baseras på att leverantören av dessa äger andra marknader och har orättvisa konkurrensfördelar genom detta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Baxtex:

Kan nån förklara exakt vad Google har blivit dömda för? Eniro visar ju t ex sina sökresultat efter de företag som betalar mest. När jag jobbade där och folk ringde och ville ha företagsuppgifter, skulle vi alltid ge dem som har betalat först. Är inte det en liknande situation?

Om jag förstår EU's lagar rätt när det kommer till saker som dessa så måste en sökmotor vara opartisk när det kommer till resultaten, och därmed endast visa det mest relevanta och/eller mest besökta gällande din sökning - Inte företagets egna tjänster.

Ett exempel som jag skulle kunna ge (som jag förstått dom är dömda för) är detta;
Du söker på låten "Jekyll and Hyde - Five Finger Death Punch" och första resultaten är då alltid "Google Play Music"-tjänsten, istället för t.ex. en länk till iTunes, Spotify, Amazon. Detta då oavsett vilken SEO/mest besökta länken är.
Ibland så kanske t.o.m. deras Play-tjänst hamnar över bandets egna officiella hemsida och/eller Wiki-sida.

Här har du ett annat exempel, där jag sökte på "Cute kittens" och de 4.a första resultaten är YouTube-videos:

EDIT:
Ett inslag från The Wall Street Journal - https://www.wsj.com/articles/how-google-skewed-search-results...
(Fotnot - "PayWall" för att läsa hela artikeln, men finns en 4min video att se också)

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

På tiden! Alla sökningar i Sverige gynnar Amerikanska intressen i första hand, USA bästa pengamaskin ever!
Spelar ingen roll om tjänsten/produkten finns i Danmark eller Tyskland, nej, Google pekar alltid först till USA sedan andra Anglosaxiska intressen
Klart Kineser och Ryssar tröttnat för länge sedan nu också EU

Permalänk
Medlem

Hur kan Google manipulera till sin egen fördel när dom inte har många produkter att sälja? De som dom säljer kan man endast köpa direkt från dom väl?
EU får förklara vad det handlar om och vilka produkter/tjänster påpekar dom på?
Har aldrig märkt att produkter jag sökt på nätet länkar till deras egen fördel.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kan nån förklara exakt vad Google har blivit dömda för? Eniro visar ju t ex sina sökresultat efter de företag som betalar mest. När jag jobbade där och folk ringde och ville ha företagsuppgifter, skulle vi alltid ge dem som har betalat först. Är inte det en liknande situation?

De blir dömda för missbruk av dominerande ställning, som är just vad det låter som. Google har mer än halva marknaden (vill minnas gränsen är vid 60% kanske?) och att vara dominerande är inte ett brott, men om du använder den ställningen till att försöka kväva konkurrenter så är det ett brott.
Skillnaden med Eniro är att de inte är dominerande på sin marknad, så även om de bara promotar sina egna tjänster dödar eller stryper det inte konkurrenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Alltså.. på ett sätt håller jag med, men på ett annat vis så känner jag att EU missförstår hur de ska behandla en sökmotor. Google är inte publik mark, de är inte neutral mark. Att marknadsföra på sin egen sida och sökmotor känns som en självklarhet, om jag äger en bilaffär vid ett torg, som jag också råkar äga, så känns det väl bara mer än rätt att jag ska få göra reklam och marknadsföra min affärsidé vid det torget?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Testpilot
Skrivet av XPerion:

Hur kan Google manipulera till sin egen fördel när dom inte har många produkter att sälja? De som dom säljer kan man endast köpa direkt från dom väl?
EU får förklara vad det handlar om och vilka produkter/tjänster påpekar dom på?
Har aldrig märkt att produkter jag sökt på nätet länkar till deras egen fördel.

Hänvisar till mitt inlägg ovan
#16879918

Men en exempel TL;DR-version:
Om du söker på artist "X" och första resultaten som dyker upp är t.ex. YouTube/PlayMusic istället för "X" officiella hemsida/MerchShop/etc.
Då genererar detta pengar för Google via reklam/deras Play-tjänst, istället för att trafiken dirigeras till "X" direkt. Detta är manipulation av sökresultat till Google's fördel och olagligt enligt EU.

EDIT: La till TL;DR-exempel och fixade struktur.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Helt rätt, EU vinner mer och mer poäng från mig var dag

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Dags att komma ut ur sökbubblan! Prova www.DuckDuckGo.com.

https://en.wikipedia.org/wiki/Filter_bubble

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

På tiden! Alla sökningar i Sverige gynnar Amerikanska intressen i första hand, USA bästa pengamaskin ever!
Spelar ingen roll om tjänsten/produkten finns i Danmark eller Tyskland, nej, Google pekar alltid först till USA sedan andra Anglosaxiska intressen
Klart Kineser och Ryssar tröttnat för länge sedan nu också EU

De kanske kan göra en bättre produkt då som inte suger och peka på sina egna länder och så kan konsumenterna välja själva?

Google kan göra vad dom vill med sin sökmotor eftersom det är deras sökmotor, precis som jag kan skriva vad jag vill på min egen webplats. EU kan inte tvinga någon att vara opartiskt eftersom äganderätt innebär partiskhet. Jag gör vad jag vill med mina prylar.

Konkurrensbegränsning hade varit om Google förbjudit andra sökmotor från att verka på internet, eller tvingat folk att betala oavsett om det använder tjänsten eller inte

EU har mycket att lära av Google. EU tvingar mig att betala för deras värdelösa institutioner och tjänstemän. Google gör det inte.

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Hur kan Google manipulera till sin egen fördel när dom inte har många produkter att sälja? De som dom säljer kan man endast köpa direkt från dom väl?
EU får förklara vad det handlar om och vilka produkter/tjänster påpekar dom på?
Har aldrig märkt att produkter jag sökt på nätet länkar till deras egen fördel.

Googles produkt är kunderna, de säljer data och marknadsförningsverktyg till stora företag, och de sysslar ganska hårt med R&D, när man vet vad 60%(+) av internetanvändare söker på dagligen, kollar på youtube, hur ofta de går in på vissa sidor och även sån data som hur bra vissa är på att skriva och på vilka språk folk skriver på, då har man extrem makt i att kunna marknadsföra produkter som passar individer, vilket är förmånsamt för både försäljare samt köpare, men inte för andra försäljare. De är inte dömda för att har lurat kunderna, bara för att de råkar vara bättre än alla andra säljare i denna fråga. Det här är en ganska dum grej enligt mig, även om jag inte tycker att Google ska ha monopol, så kan jag inte hjälpa annat än att förstå varför, Altavista, bing, yahoo och andra alternativ har inget att komma med. Och då har vissa av dom riktigt hård backning, som t.ex. Bing, ägs av Microsoft och är fortfarande sjukt dåligt.

Det komiska med den här dömningen är just de att Facebook, t.ex. inte är dömda, trots att de också gör exakt samma sak.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Bra av EU! Småflis för Google men ändå!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Jag vill ut ur EU, men detta var fan tjilligt. De äcklena på google propagerar i sina sökresultat. Jag som "färgglad" söker på image search för "white unity" och får bilder som kämpar just MOT det. Hjälper ju inte direkt min forskning.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av NodCommander:

Jag har försökt använda DDG ett par gånger, men mer ofta än jag önskar har jag fått sämre resultat än gentemot Bing haha.
De har en bit kvar känner jag, även om de ligger rätt bra till idag

Skrivet av 1r1d1um:

De kanske kan göra en bättre produkt då som inte suger och peka på sina egna länder och så kan konsumenterna välja själva?

Google kan göra vad dom vill med sin sökmotor eftersom det är deras sökmotor, precis som jag kan skriva vad jag vill på min egen webplats. EU kan inte tvinga någon att vara opartiskt eftersom äganderätt innebär partiskhet. Jag gör vad jag vill med mina prylar.

Konkurrensbegränsning hade varit om Google förbjudit andra sökmotor från att verka på internet, eller tvingat folk att betala oavsett om det använder tjänsten eller inte

EU har mycket att lära av Google. EU tvingar mig att betala för deras värdelösa institutioner och tjänstemän. Google gör det inte.

Fast det är inte så lagar kring monopol, cartelbildning och konkurrens fungerar, varken i EU eller ens i Sverige...
https://en.wikipedia.org/wiki/European_Union_competition_law
http://www.konkurrensverket.se/konkurrens/om-konkurrensregler...

Och EU är inte direkt ensamma om det heller, även USA har liknande lagar (även om Trump nu vill avskaffa sådant):
https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_antitrust_law

Så nej. Bara för att du har ett företag och en produkt betyder inte det att du får göra vad du vill med den. Detta är något samtliga parter är fullt införstådda i och godtyckligt är med på när dem ger sig in i branschen. Precis som med Copyright och allt kring det.

Skrivet av danedi:

Jag vill ut ur EU, men detta var fan tjilligt. De äcklena på google propagerar i sina sökresultat. Jag som "färgglad" söker på image search för "white unity" och får bilder som kämpar just MOT det. Hjälper ju inte direkt min forskning.

Inte relaterat till ditt hat för Google - Men varför vill du ur EU om man nyfiket får fråga (utan att starta en politisk debatt)?

Edit: fixade länkarna.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >