Permalänk
Medlem

Fedex

Tjenare. Köpt en vara från ebay och fick Fedex som leverantör. Står, " Planerad leverans:
Tis 27/06/2017 innan 18:00 " och ingen har ringt eller knackat på dörrn.

Här är det senaste om spårnummer

26/06/2017 - Måndag
09.27 Utlämning av internationell försändelse - Import STOCKHOLM-ARLANDA SE
09.26 Under transport STOCKHOLM-ARLANDA SE
Överlämnad till behörig agent för slutleverans
09.25 Under transport STOCKHOLM-ARLANDA SE
Försändelse tillgänglig för klarering

Har aldrig haft Fedex förut och vet inte hur dom funkar. Kanske någon som kan förklara lite enklare så är jag mycket tacksam.

Permalänk
Medlem

@Emoless: Grattis. Fedex använder Postnord som bud, och levererar vardagar mellan 8-16 (om mitt minne stämmer). Är du en av majoriteten av svenskar som har en sysselsättning och önskar hämta ut paketet själv istället, tråkigt. Fedex har inte köpt den tjänsten av postnord.

Gissa hur jag fick reda på detta. Är du inte där lämnar de en lapp i anslutning till din bostad (kanske ringer de/smsar också, minns inte riktigt). För mig låg den två meter från entrétrappan utomhus (istället för t.ex brevlådan), så antingen får du gå på postäggsjakt (hah) eller så har de helt enkelt inte hunnit dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

@Emoless: Grattis. Fedex använder Postnord som bud, och levererar vardagar mellan 8-16 (om mitt minne stämmer). Är du en av majoriteten av svenskar som har en sysselsättning och önskar hämta ut paketet själv istället, tråkigt. Fedex har inte köpt den tjänsten av postnord.

Gissa hur jag fick reda på detta. Är du inte där lämnar de en lapp i anslutning till din bostad (kanske ringer de/smsar också, minns inte riktigt). För mig låg den två meter från entrétrappan utomhus (istället för t.ex brevlådan), så antingen får du gå på postäggsjakt (hah) eller så har de helt enkelt inte hunnit dit.

Okej. Tack för snabb info. Bor nämligen i skaraborg. Vilket är typ 4 timmar ifrån Stockholm. Då blir det att invänta och se i morgon då. Men sen dyker det upp något om skapa konto och skit.

Permalänk
Medlem

@Emoless: Det gjorde jag också, så informationen borde fortfarande stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

@Emoless: Det gjorde jag också, så informationen borde fortfarande stämma.

Kommer det att stå när varan är på väg till att leverera.

Permalänk
Medlem

Acceptera leverans av en försändelse

Vad händer om ingen är tillgänglig hemma eller på kontoret för att ta emot leveransen?
Om du inte är tillgänglig att ta emot din försändelse, lämnar kuriren ett meddelande med information om tiden för nästa leveransförsök. Om du behöver mer information om en försändelse, ring kundtjänst. Du kan även spåra status för din leverans på fedex.com.

http://www.fedex.com/se/contact/faq.html
http://www.fedex.com/se/contact/

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Acceptera leverans av en försändelse

Vad händer om ingen är tillgänglig hemma eller på kontoret för att ta emot leveransen?
Om du inte är tillgänglig att ta emot din försändelse, lämnar kuriren ett meddelande med information om tiden för nästa leveransförsök. Om du behöver mer information om en försändelse, ring kundtjänst. Du kan även spåra status för din leverans på fedex.com.

http://www.fedex.com/se/contact/faq.html
http://www.fedex.com/se/contact/

Jag är alltid hemma så det är ingen fara. Har ingen portkod heller. Bor nämligen i lägenhet. Det ända som vi har här är en sleten gammal sne bom som posten öppnar

Permalänk
Medlem

@Emoless: Som jag minns det fick jag bara datument i förväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

@Emoless: Som jag minns det fick jag bara datument i förväg.

Okej. Då får man hoppas att det dyker upp i morgon

Permalänk
Medlem

Om postnord är den som sköter det så kommer de säga att du inte fanns tillgänglig även fast du stod i dörren som en hungrig kelsjuk hund och väntade
Modern klassiker, hänt varje gång för mig och blir lika förbannad varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Om postnord är den som sköter det så kommer de säga att du inte fanns tillgänglig även fast du stod i dörren som en hungrig kelsjuk hund och väntade
Modern klassiker, hänt varje gång för mig och blir lika förbannad varje gång.

Postnord här som vi har är faktiskt riktigt trevlig. Har fått hemkört till dörren och vart inga problem. Måste väl vara i storstäder som dom är som dom är

Permalänk
Medlem

Klipper in ett tidigare inlägg från mig om UPS/fedex.

Skrivet av grizzly666:

Till en håla 3mil utanför örebro så levererar dom aldrig oavsett dag! (samma sak även inom örebro enligt ett par vänner)
Jag har turen att få ungefär 50% av mina paket som ups hanterar.

Ups har på telefon sagt att dom har en bil som kör på mitt "område" MEN om den inte är minst 75% fylld så lämnar den aldrig terminalen i stockholm.
Och det står då att leverans försök har gjorts men ingen var hemma/etc.

ALLA gånger jag har fått paket så har ups efter flertalet uppringningar (för samma paket) av mig anlitat posten/dhl/schenker för att leverera paketet till mig.
Och vid andra tillfällen helt enkelt vägrat och sagt att dom ALDRIG använder andra bolag och det är helt otänkbart att dom skulle ha gjort det någon gång.
Så vid dessa tillfällen så är det ta sig 25-30mil till stockholm för att hämta upp paketet på deras utlämningsställe och sen 25-30mil hem igen vilket är skitkul när man ej har bil (så har aldrig gjort det).

Sen efter 2 veckor skickas skiten tillbaks även fast jag ringt en gång om dagen och vill lösa det och på nätet står det oftas att dom försökt leverera varje dag.

Fedex är det nästan samma sak med men dom har jag ej fått nån info om bilens fyllnad för att dom ska åka ut men efter 2-3 samtal så använder dom posten dock väldigt motvilligt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Sitter själv och väntar på mitt paket från Fedex som skulle kommit igår senast 18:00.

Det har såklart inte kommit, men nu har dom uppdaterat sidan och tagit bort beräknad leveranstid. Men paketet är fortfarande under leverans av "behörig agent för slutleverans".

Så antar att postnord har mitt paket nu? Men när DHL lämna över till postnord fick jag nytt trackingnummer direkt. Samt uppdaterade postnordsappen så jag kunde hämta ut direkt när det kom.

Har beställt moderkort från Newegg - Global. Betalade extra för leverans inom 2-3 dagar. Kan ju inte gör annat än att vänta. Vill ha min skit! haha

Edit - Paketet har tagits emot av postnord. Utkörning någon gång detta dygnet. xD*

Edit - Eftersom jag har semester och gott om tid har telefonen gått varm i 50 minuter. Här kommer lite kul info.

Paketet levereras av Postnord på beställning av Fedex. Paketet plockades upp igår 10:03 på Arlanda av den som skulle köra ut.
Postnord har INTE tillgång till att spåra paketet, det har heller inte Fedex.
Paketet levereras någon gång idag, dom KANSKE ringer. Är jag inte hemma görs ett nytt utkörningsförsök från stor terminal imorgon.
Jag kan INTE hämta mitt paket hos postnord mha kollinummer eller liknande.
Fedex har inget avtal med ICA, så där hamnar inte paketet. Det går inte kontakta den som kör ut för att avtala en tid.

Så försenad leverans, och postnord som sista mellanhand. Försenat och trasigt? Time will tell.

Visa signatur

Komponenter.

Permalänk
Medlem

Öppnar denna tråd på nytt, då jag har viktig information som andra kanske kan få nytta av.
Det finns ett sätt att spåra FedEx-paket som lämnats över till PostNord. Ifall du har PostNord-appen med ett telefonnummer kopplat så dyker de i vissa fall upp där. Om det inte gör det, så kan du söka efter paketet med hjälp av ett referensnummer. Här är länken: https://api2.postnord.com/widgets/ntt-widget/index-SE-sv.html...
OBS, viktigt att hela länken kommer med.
Gå till "Referens". I fältet "Produktionsnummer" fyller du i 0206680480, vilket är FedEx kundnummer hos PostNord. I fältet under fyller du i ditt FedEx-spårningsnummer. Sen kan du se spårningsuppdateringar och vad spårningsnumret hos PostNord är.

Permalänk

Väntar på ett Fedex-paket som skulle kommit onsdag förra veckan. Som tur är har jag ett jobb där jag i teorin kan jobba hemifrån, men i praktiken är det absolut ingen bra arbetsmiljö. I vilket fall gjorde jag detta på det utsatta leveransdatumet, med hänsyn till att Fedex skulle komma senast kl. 18. Kl 17:55 får jag meddelande om att paketet är försenat. Tack för den.

Resten av veckan går och igår vid 08:30 får jag en notis om att Fedex tänker leverera samma dag. Då har jag redan hunnit åka till jobbet och har ingen möjlighet att hinna hem. Och mycket riktigt försöker de leverera vid lunchtid och kommer så klart inte in i byggnaden.

På eftermiddagen kontaktar jag deras talsvar och får möjligheten att beställa leverans till idag istället och får bekräftelse på att detta gjorts. Så jag har suttit hemma hela dagen, men Fedex har varken synts till eller hörts av, paketet verkar ligga kvar på Landvetter, och efter 30 min i telefonkö gav jag upp.

Känns inte rimligt att gemene man förväntas sitta hemma konstant ifall att fraktbolaget bestämmer sig för att göra ett leveransförsök med kort varsel. Såpass framförhållning att man inte redan hunnit till jobbet borde kunna gå att få.

UPS erbjuder möjligheten att styra om paket till en Service Point ens innan första leveransen, vilket är perfekt. Sist jag hade att göra med DHL var de inte lika flexibla, men paketet hamnade åtminstone hos ombud efter att de misslyckats leverera. Fedex har ju inte ens ombud. Känns som att de borde hålla sig till B2B med den här typen av service.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Hatar hemkörning, är anledningen till att jag aldrig tar det.
Känns som det alltid blir krabb med leveransen.

Fedex support btw, 0:52
https://www.youtube.com/watch?v=z3qk2Pt0dSI

Permalänk
Medlem

Beställt en ritplatta från Elektronik24. Trodde det skulle skickas från Sverige men så skickas det från Polen istället och det är Fedex som har hand om leveransen. Hade jag vetat det hade jag beställt från nåt annat ställe. Sen håller jag med om att det är dumt att det inte finns ombud de kan lämna paketen hos. Nåja vi får se hur det funkar med Fedex. Osäker om det tas över av Postnord här i Stockholm eller om det är Fedex hela vägen? Någon som vet?

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bit010:

Beställt en ritplatta från Elektronik24. Trodde det skulle skickas från Sverige men så skickas det från Polen istället och det är Fedex som har hand om leveransen. Hade jag vetat det hade jag beställt från nåt annat ställe. Sen håller jag med om att det är dumt att det inte finns ombud de kan lämna paketen hos. Nåja vi får se hur det funkar med Fedex. Osäker om det tas över av Postnord här i Stockholm eller om det är Fedex hela vägen...

Sist jag fick paket med FedEx så levererade dom i Stockholm, så det är inte PostNord i Stockholm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Sist jag fick paket med FedEx så levererade dom i Stockholm, så det är inte PostNord i Stockholm

Okej.
Fungerade det bra för dig? Lite nyfiken då jag aldrig haft med Fedex göra tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bit010:

Okej.
Fungerade det bra för dig? Lite nyfiken då jag aldrig haft med Fedex göra tidigare.

Det är nog 4 år sedan jag fick paket med FedEx så kommer knappt ihåg. Men jag bodde i hus då och paketet levererades iallafall till mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är nog 4 år sedan jag fick paket med FedEx så kommer knappt ihåg. Men jag bodde i hus då och paketet levererades iallafall till mig

Okej
Jag får hålla tummarna att allt går smidigt.

Visa signatur