Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Länka gärna studierna då jag gärna läser dem, vad jag vet har man tidigare alltid hävdat att man inte tränar upp IQ mer än marginellt. En snabb googling nu länkar till en nyare studie som visat att IQ har kunnat ökas genom uppväxten, dock är det en fråga om det varit att de helt enkelt lärt sig tänka på ett sätt de hade förutsättningarna för eller om de faktiskt lärt sig något. Intressant oavsett och jag läser gärna mer om du har lite länkar.

Sen blir ju även frågan om man kan träna sig till det som vuxen eller inte.

Ska se om jag fortfarande har tillgång till sökningar genom universitetet, annars blir det nog tyvärr svårt. Återkommer imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Länka gärna studierna då jag gärna läser dem, vad jag vet har man tidigare alltid hävdat att man inte tränar upp IQ mer än marginellt. En snabb googling nu länkar till en nyare studie som visat att IQ har kunnat ökas genom uppväxten, dock är det en fråga om det varit att de helt enkelt lärt sig tänka på ett sätt de hade förutsättningarna för eller om de faktiskt lärt sig något. Intressant oavsett och jag läser gärna mer om du har lite länkar.

Sen blir ju även frågan om man kan träna sig till det som vuxen eller inte.

Oavsett om man kan träna sin "riktiga" IQ, så förefaller det osannolikt att man inte skulle kunna träna sig till att prestera bättre på IQ-tester.
Alla tester jag tagit genom åren har varit ganska lika i sin utformning även om frågorna är olika.

Sen undrar jag varför IQ test och tanken på att vissa människor är smartare är så provocerande.
Människor kan vara duktig på saker utan att vara "IQ-smart".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Ska se om jag fortfarande har tillgång till sökningar genom universitetet, annars blir det nog tyvärr svårt. Återkommer imorgon

Okej, får hopas på nått då. Lär mig gärna något nytt då det verkar som jag hade fel och min information hade passerat sitt bäst före datum.

Skrivet av henkiii:

Oavsett om man kan träna sin "riktiga" IQ, så förefaller det osannolikt att man inte skulle kunna träna sig till att prestera bättre på IQ-tester.
Alla tester jag tagit genom åren har varit ganska lika i sin utformning även om frågorna är olika.

Sen undrar jag varför IQ test och tanken på att vissa människor är smartare är så provocerande.

Idén med IQ testerna har alltid varit att utformningen är så pass enkel att man inte skall behöva träna sig att förstå dem.

Jag förstår själv inte varför folk tycker det är jobbigt att vissa har högre IQ än andra. Vissa bygger muskler lättare än andra, bättre på att måla, har bättre röst, är snyggare och massa andra egenskaper. Alla är vi olika och bra på olika saker.

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Om du sitter på någon källa tror jag det skulle vara bra. Jag har fan svårt att finna forskning och inte någon aftonbladet-idioti, eller USAs propaganda för att smutskasta mörkhyade.. Så trevligt det var för en sisådär 5-10 år sedan när man snabbt och enkelt kunde få fram inforamtion som inte var total BS..

Källa på vad?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GoldenFan:

Källa på vad?

Det du skrev.. Men ähh, strutsamma. Jag drar mig nog ur drogdebatten i tråden. Även om folk är intresserade av fakta kring det så var det på tok för knepigt att finna något trovärdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Mest troligt för att folk har den felaktiga uppfattningen om att IQ-tester testar hela ditt intelligensspektrum. De flesta förstår inte/tänker inte på att det finns "flera" olika intelligenser, t.ex de 9 som Howard Gardner förespråkar. De flesta är inte riktigt införstådda på att IQ-tester faktiskt endast testar ens logiska/matematiska intelligens. Varför just den logiska intelligensen skulle vara högre värderade än andra är väl diskuterbart

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Okej, får hopas på nått då. Lär mig gärna något nytt då det verkar som jag hade fel och min information hade passerat sitt bäst före datum.

Tyvärr, kan ej använda det nätverket längre. Det här var det bästa jag hittade, inte helt det jag nämnde så klart men kan säkert vara intressant läsning: https://blogs.scientificamerican.com/guest-blog/you-can-incre...

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ett sk WAIS IV-test som tog åtskilliga timmar vid en institution, fick inte bara bra utan jag hade det bästa resultatet dom någonsin haft. Vilket gav mig ett IQ runt 130 har jag för mig. Inget att skryta med då medel är 100. Men kul att ha bäst iaf, lite av en merit i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Mest troligt för att folk har den felaktiga uppfattningen om att IQ-tester testar hela ditt intelligensspektrum. De flesta förstår inte/tänker inte på att det finns "flera" olika intelligenser, t.ex de 9 som Howard Gardner förespråkar. De flesta är inte riktigt införstådda på att IQ-tester faktiskt endast testar ens logiska/matematiska intelligens. Varför just den logiska intelligensen skulle vara högre värderade än andra är väl diskuterbart

Fast existensen av "multipla intelligenser" är fortfarande ett kontroversiellt ämne inom psykiatrin. Långt ifrån bevisat eller accepterat av majoriteten inom fältet AFAIK.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Fast existensen av "multipla intelligenser" är fortfarande ett kontroversiellt ämne inom psykiatrin. Långt ifrån bevisat eller accepterat av majoriteten inom fältet AFAIK.

Är snarare IQ-tester som inte används seriöst, just för att man vet att vad som räknas som intelligent inkluderar så mycket mer än rent logiskt/matematiskt tänkande. Så nej det handlar inte direkt om flera sorters intelligens, utan att intelligens inluderar så mycket mer än bara förmåga att kunna se logiska samband.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

I LOLed@ "bevisat" inom ett ämne som knappt kan räknas som vetenskap

Att bevisa något som handlar om definitionsfrågor är väl lite svårt. Att olika människor är bra på olika saker går ju inte att säga emot. Att då definiera att kunna rita och måla som en "intelligens" är inget som vetenskapligt kan bevisas som rätt eller fel.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Är snarare IQ-tester som inte används seriöst, just för att man vet att vad som räknas som intelligent inkluderar så mycket mer än rent logiskt/matematiskt tänkande. Så nej det handlar inte direkt om flera sorters intelligens, utan att intelligens inluderar så mycket mer än bara förmåga att kunna se logiska samband.

Hur menar du att "IQ-tester" inte används seriöst?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Hur menar du att "IQ-tester" inte används seriöst?

Det används inte inom psykiatri, arbetsintervjuer, intagningar till utbildningar, eller används på något sätt som en seriös kvalifikation. Var det så att IQ-test var vedertaget som ett vettigt sätt att mäta mental kapacitet hade man ju trott att det varit något som använts till allt detta, inte sant? Det enda det egentligen används till är för tillträde till Mensa, som inte fyller mycket mer syfte än att samla folk med hög IQ.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Det används inte inom psykiatri, arbetsintervjuer, intagningar till utbildningar, eller används på något sätt som en seriös kvalifikation. Var det så att IQ-test var vedertaget som ett vettigt sätt att mäta mental kapacitet hade man ju trott att det varit något som använts till allt detta, inte sant? Det enda det egentligen används till är för tillträde till Mensa, som inte fyller mycket mer syfte än att samla folk med hög IQ.

Nej? Jag använder det konstant i mitt arbete med barn, så även vid utredningar inom psykiatrin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Det används inte inom psykiatri, arbetsintervjuer, intagningar till utbildningar, eller används på något sätt som en seriös kvalifikation.

Används - såvitt jag vet - flitigt inom samtliga nämnda områden i USA. I Sverige används det dock sällan. De senaste åren har dock icke-vetenskapliga "personlighetstest" blivit rätt vanliga inslag på arbetsplatser:
http://www.dn.se/ekonomi/bara-tva-personlighetstester-certifi...

Gällande "multipla intelligenser" så är det mycket riktigt ett kontroversiellt ämne:
https://www.youtube.com/watch?v=6cClRgjL-nM

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

*skrockar lätt*

Så, IQ-test är test som testar hur bra man är på att göra IQ-test.

Egentligen borde de bara användas som intagningsprov till Tautologiklubben.

Hela poängen med att göra ett test är som regel att se hur bra man är på något. Exempelvis är förarprovet ett test på hur bra man är på att köra bil. Men IQ-testet testar ingenting utom just hur bra man är på testet.

Fullständigt meningslöst, med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

*skrockar lätt*

Hela poängen med att göra ett test är som regel att se hur bra man är på något. Exempelvis är förarprovet ett test på hur bra man är på att köra bil. Men IQ-testet testar ingenting utom just hur bra man är på testet.

Nej, de välgrundade testen ger en god bild och prognos av hur bra man kommer att klara av t.ex skolan eller andra mer avancerade uppgifter.

Förstår inte riktigt varför folk uttalar sig om saker de uppenbarligen inte har koll på.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lcars:

*skrockar lätt*

Nja. Det testar det testet är gjort för. Mensatestet är väl bara logiskt, och lite abstrakt tänkande? Det är heller inte 100% omfattande. Det missar t ex att vissa är extremt dåliga på text/tal varianten utav detta.
Läs lite om riktiga testerna, t ex detta. De låter faktiskt inte så dumma. *höhö*

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Nja. Det testar det testet är gjort för. Mensatestet är väl bara logiskt, och lite abstrakt tänkande? Det är heller inte 100% omfattande. Det missar t ex att vissa är extremt dåliga på text/tal varianten utav detta.
Läs lite om riktiga testerna, t ex detta. De låter faktiskt inte så dumma. *höhö*

WAIS är ett mycket omfattande test, har själv genomgått det i en psykiatrisk utredning. Det tog flera timmar. Tyvärr för min del fick jag mycket lägre resultat totalt sett än enbart på den delen som mäter spatial förmåga, som är det traditionella IQ-testet xD.

Visst, IQ-tester har många brister i och med att de inte specifikt mäter något annat än din förmåga att göra testet. Däremot är resultaten från dessa tester starkt statistiskt korrelerade med andra saker såsom yrkesval, inkomst, och t.om generell hälsa.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort test när jag gjorde utredning på Rättspsyk, det är det allmänitellektuella som testas och jag fick 130p 2006 och 2013 fick jag 135p. Det är den allmänintellektuella förmågan och tar sammanlagt flera timmar att göra. Mensas tester är väl bara den logiska delen som testas?
Men som någon redan skrivit; Underhåll hjärnan med lite Sudoku o sådant.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Det används ju dock inom psykiatri och för arbetsintervjuer i Sverige så jag vet inte vad du pratar om. Jag har faktiskt inte varit på en intervju för någon mer kvalificerad tjänst där de inte använt sig av någon typ av logiska tester, inte kompletta WAIS såklart men i stil med de som Mensa kör. I vissa fall har dessa bestämt om du ens kallats till en första intervju. Vi hade ju även logiska tester som del av mönstringen (iaf när jag mönstrade för ett antal år sedan) så även Försvarsmakten verkar ha tyckt det var intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Men IQ-testet testar ingenting utom just hur bra man är på testet.

IQ-test är uppfunna för att, så gott det går, spegla personers förmåga att lösa faktiska problem i verkligheten. Inte tvärtom så att säga. Exempelvis hur bra de är på att se samband eller att konstruera en maskin som löser en viss uppgift.

Hade det inte funnits något samband mellan vad folk i vardaglig mening kallar intelligens och problemlösningsförmåga, och IQ-tester, så hade konceptet dött ut för decennier sedan på det vetenskapliga planet.

Sen har ju enskilda personer givetvis även individuella personlighetsdrag i övrigt som kraftigt kan påverka hur produktiva och framgångsrika de är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

IQ-tester används definitivt "seriöst".

Skrivet av Mithras:

I LOLed@ "bevisat" inom ett ämne som knappt kan räknas som vetenskap

Att bevisa något som handlar om definitionsfrågor är väl lite svårt. Att olika människor är bra på olika saker går ju inte att säga emot. Att då definiera att kunna rita och måla som en "intelligens" är inget som vetenskapligt kan bevisas som rätt eller fel.

IQ (så som det är definierat och som det mäts) är bevisat eftersom det är något som med hög precision kan användas för att förutspå saker. Det är i regel så hypoteser blir teorier (bevisade). Om man vill ändra begreppet, t.e.x. genom att i detta fallet introducera multipla intelligenser, måste man bevisa att genom att göra så ökar man användbarheten, och det är detta som inte är gjort än AFAIK.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Triffid:

IQ-tester används definitivt "seriöst".

Jaha, ja men dåså, när du säger det så.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Det används ju dock inom psykiatri och för arbetsintervjuer i Sverige så jag vet inte vad du pratar om. Jag har faktiskt inte varit på en intervju för någon mer kvalificerad tjänst där de inte använt sig av någon typ av logiska tester, inte kompletta WAIS såklart men i stil med de som Mensa kör. I vissa fall har dessa bestämt om du ens kallats till en första intervju. Vi hade ju även logiska tester som del av mönstringen (iaf när jag mönstrade för ett antal år sedan) så även Försvarsmakten verkar ha tyckt det var intressant.

Och du tänker alltså på IQ-tester, och inte personlighetstester, eller bara olika typer av lämplighetstester, utan just ett IQ-test, med geometriska former där du ska placera nästa form i den logiska följden? Har ALDRIG hört talas om någon som betts göra det. Alla tester är ju inte IQ-test, vet att Försvarsmakten har använt någon typ av test tidigare, verkar inte vara kvar längre, men vill minnas att det inte var ett IQ-test.

Skrivet av Yorg:

Nej? Jag använder det konstant i mitt arbete med barn, så även vid utredningar inom psykiatrin.

Nu vet jag inte vad du arbetar med, men vad jag har läst används inte faktiska IQ-test till annat än som ett hjälpmedel att stärka en uppfattning om ett barn ligger långt efter i sin mentala utveckling, men du kanske vill utveckla?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jaha, ja men dåså, när du säger det så.

Att definiera (och determinera) mentalt handikapp kanske inte är tillräckligt seriöst för dig? https://en.wikipedia.org/wiki/Intellectual_disability

/facepalm

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Att definiera (och determinera) mentalt handikapp kanske inte är tillräckligt seriöst för dig? https://en.wikipedia.org/wiki/Intellectual_disability

/facepalm

Du menar att ett IQ-test är tillräckligt för att definera ett mentalt handikapp? "Individen i fråga har stor problem med att se logiska följder i geometriska former, framför allt matematiska följder."?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Och du tänker alltså på IQ-tester, och inte personlighetstester, eller bara olika typer av lämplighetstester, utan just ett IQ-test, med geometriska former där du ska placera nästa form i den logiska följden? Har ALDRIG hört talas om någon som betts göra det. Alla tester är ju inte IQ-test, vet att Försvarsmakten har använt någon typ av test tidigare, verkar inte vara kvar längre, men vill minnas att det inte var ett IQ-test.

Svar ja, personlighetstester görs dock också ofta i intervjuprocessen tillsammans med andra typer av lämplighetstester men i de flesta fall har det också gjorts "IQ-tester" av den typ som Mensa har.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Svar ja, personlighetstester görs dock också ofta i intervjuprocessen tillsammans med andra typer av lämplighetstester men i de flesta fall har det också gjorts "IQ-tester" av den typ som Mensa har.

Verkligen? haha, ja där ser man. Ja, får hoppas att jag stöter på ett sånt nästa gång jag söker jobb, så man får ett litet försprång i processen för något irrelevant till arbetsuppgifterna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Du menar att ett IQ-test är tillräckligt för att definera ett mentalt handikapp? "Individen i fråga har stor problem med att se logiska följder i geometriska former, framför allt matematiska följder."?

Du menar att IQ inte är relevant för definitionen av mentalt handikapp?

Sluta tramsa. IQ används "seriöst", du hade fel och du borde äga upp till detta innan du spårar ut mer.

Visa signatur