kan inte ansluta xbox one kontroll till win 10, hjälp?

Permalänk

kan inte ansluta xbox one kontroll till win 10, hjälp?

Hej!

Var intresserad av att köra FIFA på laptopen, Lenovo Y700, och laddade ner demo för att testa med handkontroll från vårt Xbox one. Får inte kontrollen att fungerar. För enkelhets skull körde jag via usb till att börja med men jag upplever liksom inte att datorn ens känner av kontrollen, får inte upp något meddelande av att den blivit ansluten. I spelet kan jag inte välja handkontroll, tänker att det kanske beror på att datorn inte uppfattat att den finns kontroll tillgänglig. Googlade lite och det verkar ju inte vara någon som haft problem med detta. När det gäller Xbox kontroller och dator verkar det ju, iaf via usb, bara vara att plugga in och köra. Kan någon av er lite om detta och kan tipsa mig om vad jag ska göra?

Permalänk

jag körde en updatering av mina handkontroller efter det så funka det.
plugga in dem med kabel.

https://support.activision.com/articles/sv/FAQ/Updating-Firmw...

Permalänk

@richardstenlund:

tack. provade detta med en kontroll och ser då att det inte finns några tillgängliga uppdateringar, så jag har alltså den senaste mjukvaran.

Ska "X"lampan i mitten på kontrollens ovansida lysa när jag kopplar in till datorn. Laddlampan på USB-kabeln lyser när jag stoppar i usb-porten. När jag trycker igång kontrollen så blinkar lampan (x) några gånger sedan slocknar den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av clint2014:

@richardstenlund:

tack. provade detta med en kontroll och ser då att det inte finns några tillgängliga uppdateringar, så jag har alltså den senaste mjukvaran.

Ska "X"lampan i mitten på kontrollens ovansida lysa när jag kopplar in till datorn. Laddlampan på USB-kabeln lyser när jag stoppar i usb-porten. När jag trycker igång kontrollen så blinkar lampan (x) några gånger sedan slocknar den.

Det betyder att den inte blir pairad. Den ska lysa utan att blinka om den är ansluten.
Jag själv kör med trådlös sticka för min Xbox One V2 kontroller men Windows 10 har nativt stöd för deras egna kontroller så det ska bokstavligen vara plug n play.

När du kopplar in den med usb, plingar windows till? Får du upp något i device manager?

Permalänk

@clint2014:

problemet löst. Bytte till slut USB-kabeln till en annan och då fungerade det. Märkte av en slump att kontrollen inte tog emot laddning via just den här USB-kabeln. När jag fipplat med detta tidigare har jag endast bytt till andra kontroller, men samma usb kabel satt i datorn hela tiden. 8(

Permalänk
Medlem

@richardstenlund:

Hur löser man problemet om det inte fungerar att byta USB kabel? Jag undrar eftersom att jag försöker koppla min Xbox kontroll men det spelar ingen roll om jag byter kontroll eller USB kabel. Jag har även testat byta USB port med samma resultat, både fram och bak. Min dator vill inte plocka upp på Bluetooth eller visa den i Device Manager heller.

jag har fått slut på lösningar angående problemet och vet inte hur jag ska fixa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MERMPS:

@richardstenlund:

Hur löser man problemet om det inte fungerar att byta USB kabel? Jag undrar eftersom att jag försöker koppla min Xbox kontroll men det spelar ingen roll om jag byter kontroll eller USB kabel. Jag har även testat byta USB port med samma resultat, både fram och bak. Min dator vill inte plocka upp på Bluetooth eller visa den i Device Manager heller.

jag har fått slut på lösningar angående problemet och vet inte hur jag ska fixa det.

Det är en sex år gammal tråd. Kanske bäst att skapa en ny?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Det är en sex år gammal tråd. Kanske bäst att skapa en ny?

Varför? Samma ämne.

Är ju t.om. uppmuntrat i reglerna att använda befintliga trådar om samma ämne.

Så är inte detta borttaget ur reglerna har ju t.om. nykommlingen följt reglerna vilket inte kan sägas om alla äns ordinarie medlämmar.

§2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad.

Jag tolkar det iaf som att det är ok att återanvända en befintlig tråd om samma ämne även om den är en äldre.

Till tu.

Kan du ansluta den via bt till datorn?

Har ingen one x kontroll men gamla one kontrollen och den vägrar fungera via usb men funkar klockrent via bluetooth.

Så använder bara usbporten som laddkabel till batteriet.

Edit: läste nu att bt inte funkade.

Du måste para kontrollen i settings typ som man parar alla andra bt enheter.

Den funkar inte att bara ha magiskt i närheten av datorn.

Om du inte viste detta dvs.

Innan parning kommer den inte visas som en ansluten enhet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Varför? Samma ämne.

Är ju t.om. uppmuntrat i reglerna att använda befintliga trådar om samma ämne.

Så är inte detta borttaget ur reglerna har ju t.om. nykommlingen följt reglerna vilket inte kan sägas om alla äns ordinarie medlämmar.

§2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad.

Jag tolkar det iaf som att det är ok att återanvända en befintlig tråd om samma ämne även om den är en äldre.

Till tu.

Kan du ansluta den via bt till datorn?

Har ingen one x kontroll men gamla one kontrollen och den vägrar fungera via usb men funkar klockrent via bluetooth.

Så använder bara usbporten som laddkabel till batteriet.

Edit: läste nu att bt inte funkade.

Du måste para kontrollen i settings typ som man parar alla andra bt enheter.

Den funkar inte att bara ha magiskt i närheten av datorn.

Om du inte viste detta dvs.

Innan parning kommer den inte visas som en ansluten enhet.

Jag vet hur man kopplar bt men den visar bara mitt Xbox one och min TV.

Jag har testat att göra det både med och utan batterier.

Mina två Xbox kontroller är en nyare och en äldre men båda funkar inte.

USB kabeln som går direkt in i batteriet, är det i fram av kontrollerna?

Permalänk
Skrivet av MERMPS:

Jag vet hur man kopplar bt men den visar bara mitt Xbox one och min TV.

Jag har testat att göra det både med och utan batterier.

Mina två Xbox kontroller är en nyare och en äldre men båda funkar inte.

vet inte om xbox kontrollerna kan vara parade med mer än 1 enhet åt gången.

så du måste troligen släppa parningen mot ditt xbox för att det ska fungera?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vet inte om xbox kontrollerna kan vara parade med mer än 1 enhet åt gången.

så du måste troligen släppa parningen mot ditt xbox för att det ska fungera?

tar man ur batterierna och sätter tillbaka dem har de automatiskt blivit bortkopplad men den blinkar bara

Permalänk
Skrivet av MERMPS:

Jag vet hur man kopplar bt men den visar bara mitt Xbox one och min TV.

Jag har testat att göra det både med och utan batterier.

Mina två Xbox kontroller är en nyare och en äldre men båda funkar inte.

USB kabeln som går direkt in i batteriet, är det i fram av kontrollerna?

har du mer än en kontakt på kontrollen?

för rätt säker på att du inte isf ska använda porten på batteriet utan den i kontrollen.

den direkt in i batteriet/batteriluckan är bara för att ladda batteriet om det är 3e part laddbart batteri.

har för mig att vid parningen ska du hålla in Xbox knappen i typ 10-20 sec nånting för att sätta den i parningsläge

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har du mer än en kontakt på kontrollen?

för rätt säker på att du inte isf ska använda porten på batteriet utan den i kontrollen.

den direkt in i batteriet/batteriluckan är bara för att ladda batteriet.

varken eller av mina kontroller har ett laddnings uttag i batteriet, jag har haft en sådan kontroll tidigare men skickade in den till en verkstad att fixa joysticken. efter det gav jag bort den som gåva och köpte nya kontroller. de jag har nu går på AA batteri så de har ingen port i luckan.

parnings läget ligger bredvid porten i fram på mina kontroller.

jag har inte en Xbox USB sticka för att koppla kontrollerna heller.

Permalänk
Skrivet av MERMPS:

parnings läget ligger bredvid porten i fram på mina kontroller.

jag har inte en Xbox USB sticka för att koppla kontrollerna heller.

var tvungen att kolla på min kontroll och du har helt rätt.

flera år sen jag parade min kontroll...

jag använder en vanlig generic BT sticka för typ 75:- tror det är en TP-link eller nått orkar inte gräva ut den bakom datorn och kolla...

men jag har slut på idéer men tror inte parningen släpper om man bara gör kontrollen strömlös dock utan den är parad med kontrollens/konsollens macid i din xbox min kontroll ligger generellt med batteriet urtaget och aldrig behövt para om den.

dock borde trycka på parningsknappen nolla parningen om den inte kan ansluta till mer än en enhet åt gången så troligen inte problemet ändå.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

var tvungen att kolla på min kontroll och du har helt rätt.

flera år sen jag parade min kontroll...

jag använder en vanlig generic BT sticka för typ 75:- tror det är en TP-link eller nått orkar inte gräva ut den bakom datorn och kolla...

men jag har slut på idéer men tror inte parningen släpper om man bara gör kontrollen strömlös dock utan den är parad med kontrollens/konsollens macid i din xbox min kontroll ligger generellt med batteriet urtaget och aldrig behövt para om den.

dock borde trycka på parningsknappen nolla parningen om den inte kan ansluta till mer än en enhet åt gången så troligen inte problemet ändå.

jag har även dragit ur xbox ström kabeln utifall att den fortfarande var kopplad men den är inte kopplad länger eftersom att den blinkar när jag startar upp kontrollerna.

edit: xbox knappen är den som blinkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

var tvungen att kolla på min kontroll och du har helt rätt.

flera år sen jag parade min kontroll...

jag använder en vanlig generic BT sticka för typ 75:- tror det är en TP-link eller nått orkar inte gräva ut den bakom datorn och kolla...

men jag har slut på idéer men tror inte parningen släpper om man bara gör kontrollen strömlös dock utan den är parad med kontrollens/konsollens macid i din xbox min kontroll ligger generellt med batteriet urtaget och aldrig behövt para om den.

dock borde trycka på parningsknappen nolla parningen om den inte kan ansluta till mer än en enhet åt gången så troligen inte problemet ändå.

jag lyckades fixa det, tydligen registrerade kablarna inte min kontroller var i med vissa men med en specifik kabel funkade det. konstigt men jag klagar inte eftersom att jag fixade det