Permalänk

Wifi-extender, ~50meter

Hejsan

Min morsa letar nu efter en lösning till hemma hos henne. Hon skulle vilja uttöka wifi't till ett annat hus på gården, är ungefär 50meter.
Så skulle titta lite efter lösningar.
Dra kabel är ingen lösning, utan vill ha något trådlöst som fungerar och är prisvärt.

Vad rekommenderas till ett bra pris?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

@Christoffer1989: Hej, denna använder jag som trådlös in till mig ifrån en annan lägenhet.
"Lånar via Wifi "

https://www.komplett.se/product/853505/datorutrustning/natver...

Funkar utmärkt .
Spelar
streamar twitch
netflix etc

Sen finns det nog bättre men den var bra för pengen

Permalänk
Skrivet av Surxx:

@Christoffer1989: Hej, denna använder jag som trådlös in till mig ifrån en annan lägenhet.
"Lånar via Wifi "

https://www.komplett.se/product/853505/datorutrustning/natver...

Funkar utmärkt .
Spelar
streamar twitch
netflix etc

Sen finns det nog bättre men den var bra för pengen

Något sådant jag har tittat på, hur långt har du mellan punkterna? Vill ju inte köpa in något o så räcker inte räckvidden

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Något sådant jag har tittat på, hur långt har du mellan punkterna? Vill ju inte köpa in något o så räcker inte räckvidden

får tänka på att du kommer behöva en mottagare i varje ände räcker inte med att bara förstärka åt ena hållet.

föreslår riktantenner uppsatta på taket/väggen till varje byggnad isf den ena kopplad på router den andra kopplad på en mottagare i "stugan på tomten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Hej, har själv liknande problem, jag har ett litet hus där jag har ett kontor, där sitter modemet vid en dator. I själva huset har jag en till dator som jag spelar på, jag måste ha internet och flyttar därför upp och ned modemet men den sitter i det lilla huset 90% av tiden. Jag skulle vilja ha internet i huset utan att behöva flytta modemet. Jag ska kunna spela utan avbrott. Fiber har eller kommer jag inte skaffa. Avstånd mellan byggnaderna är ca 50. Behöver stabil lösning! Hjälp!!

EDIT: Vill kunna koppla in Ethernet-kabel till datorn för felfri gaming!!!

Permalänk
Medlem

@Christoffer1989: Tror det är tjocka betong väggar mellan lägenheterna, har en etta bredvid köket och routern står i deras vardagsrum, min står i hallen, och installerar spel i 6 mb sec, men hade runt 50 mb sec och 40 ner när jag kollade hastigheten
Så den är klart godkänd enligt mig, även många andra

har man inte öppet köp på en sån sak ? går ju att lämna tillbaks om man inte är nöjd ?.
Har aldrig gjort så men läst att folk gör så ^^

Edit, det enda spelet jag laggar i är csgo, kan få skyhög ping där på deras servar.
aldrig fattat varför då jag inte laggar i battlefield etc

Permalänk

Titta på Ubuquiti's airMAX produktlinje. De är till för exakt sådana här scenarios. Fungerar absolut bäst med fri line of sight mellan punkterna (som allt annat typ). Men de är riktbara och leverar med låg latens.

Visa signatur

[Intel Core i9@9900K][ASUS ROG Strix Z390-F GAMING][Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (4x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16][2x1TB Samsung 970 EVO][Acer Predator X38P][Littledot MKIII + Littledot DAC 1 + DT990][SVS PC-2000 Pro + 2xGenelec 8030 + 3x Genelec 8020]

Permalänk
Rekordmedlem

Sätt upp en trådlös brygga mellan husen så blir det bra men det kräver ju lite jobb och kostar kanske 3000 kr i material eller om husen strömförsörjs via samma elmätare och man kan få båda ändar på samma fas så kolla på homeplug.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

får tänka på att du kommer behöva en mottagare i varje ände räcker inte med att bara förstärka åt ena hållet.

föreslår riktantenner uppsatta på taket/väggen till varje byggnad isf den ena kopplad på router den andra kopplad på en mottagare i "stugan på tomten.

Jag har förståt att det mest troligen behövs 2 st punkter, en i varderas hus.
Har du någon bra riktantenn du kan rekommendera?
Montera på utsidan av byggnaderna är något vi vill undvika.

Vill som sagt ha en smidigt enkel och billig/prisvärd lösning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tPelleplut:

Titta på Ubuquiti's airMAX produktlinje. De är till för exakt sådana här scenarios. Fungerar absolut bäst med fri line of sight mellan punkterna (som allt annat typ). Men de är riktbara och leverar med låg latens.

+1 på denna. Har själv erfarenhet av dessa, satte för något halvår upp ett par NanoBeam mellan två byggnader (~200 meter emellan) och får till ungefär 500 Mbit/s på länken däremellan. Länken är otroligt stabil och har inte haft några latensproblem överhuvudtaget.

Permalänk

https://www.dustinhome.se/product/5010978014/nanobeam-ac-nbe-...

Så typ ngt sådant, 2st, och montera dom på väg inne i rum sen rikta dom mot varandra?
Skulle dvs landa på 2600.-
Finns det någon billigare produkt som leverarar ungefär samma eller snäppet sämre kvalitet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.dustinhome.se/product/5010978014/nanobeam-ac-nbe-...

Så typ ngt sådant, 2st, och montera dom på väg inne i rum sen rikta dom mot varandra?
Skulle dvs landa på 2600.-
Finns det någon billigare produkt som leverarar ungefär samma eller snäppet sämre kvalitet?

Extrem overkill med Nanobeam för 50m.
2 st https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846457
+
2 st http://www.ebay.co.uk/itm/201659015151

Som alla trådlösa bryggor gäller fri LOS om du vill vara säker på att det funkar - så ja, de är tänkta för montering utomhus. Kan fungera med allsköns prylar emellan (väggar, träd, trådskapare) , men ledordet är KAN - inte KOMMER.

Edit: Om du inte vill/kan montera utomhus - kör med M2 istället för M5.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846446

Permalänk
Medlem

Vill man ha stabil uppkoppling så kostar det Liiite mer.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag satte 2x nanobeam över ungefär 200m fri sikt för rätt exakt ett år sedan. Har tuffat på med 0 nertid och maxar en 100Mbit lina utan dippar, och vill minnas att dess egna Speedtest gav runt 250Mbit.

Permalänk

Om jag ska köra med 2st nanobeam sätter jag de på insidan eller utsidan av de båda husen och riktar dem mot varandra? Ingår det fäste?
Jag behöver koppla Ethernet-kabel in i datorn i huvudhuset då jag inte har trådlöst nätverkskort, hur ska det gå till?

Det skulle inte gå att köra på dessa:
2st såndana här: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...
Är det någon bra idé?
Om elnätet är sammankopplat, är det bäst med homeplug?
Vill som sagt kunna spela online på ostört nätverk, det måste vara en stabil lösning.
Tacksam för svar på så mycket som möjligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaldenKing:

Hej, har själv liknande problem, jag har ett litet hus där jag har ett kontor, där sitter modemet vid en dator. I själva huset har jag en till dator som jag spelar på, jag måste ha internet och flyttar därför upp och ned modemet men den sitter i det lilla huset 90% av tiden. Jag skulle vilja ha internet i huset utan att behöva flytta modemet. Jag ska kunna spela utan avbrott. Fiber har eller kommer jag inte skaffa. Avstånd mellan byggnaderna är ca 50. Behöver stabil lösning! Hjälp!!

EDIT: Vill kunna koppla in Ethernet-kabel till datorn för felfri gaming!!!

Ska du ha kabel till datorn för "felfri gaming" så måste du dra kabel mellan husen.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WaldenKing:

Om jag ska köra med 2st nanobeam sätter jag de på insidan eller utsidan av de båda husen och riktar dem mot varandra? Ingår det fäste?
Jag behöver koppla Ethernet-kabel in i datorn i huvudhuset då jag inte har trådlöst nätverkskort, hur ska det gå till?

Det skulle inte gå att köra på dessa:
2st såndana här: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...
Är det någon bra idé?
Om elnätet är sammankopplat, är det bäst med homeplug?
Vill som sagt kunna spela online på ostört nätverk, det måste vara en stabil lösning.
Tacksam för svar på så mycket som möjligt!

Du kan använda bryggdelar av vilket fabrikat som helst, Ubiquiti är stabila "småföretagsdelar" och både billiga och prisvärda och har visat sig fungera stabilt så det är därför de ofta rekommenderas, man vet att de fungerar som de förväntas göra men det går naturligtvis att använda andra fabrikat också.

Det är naturligtvis helt överlägset att montera bryggan så det är fri sikt mellan ändarna, dvs utomhus, en yttervägg dämpar signalen minst 20 dB men den kan även skärma nästan helt om den är välisolerad och man har energieffektiva fönster, ska du köra signalen genom 2 ytterväggar så tappar du alltsa enormt mycket i signalstyrka.

Bryggab ansluts med kabel, du kopplar alltså den ena delen i routern i huvudhuset och den andra tar emot wifisignalen och ger dig en kabelanslutning i den änden och där får du ansluta en switch om du behöver ansluta flera kablear elelr så ansluter du en accesspunkt om du behöver wifi, en brygga ersätter alltså en kabel, det är ingen repeater.
Hurvida homepug funkar bra eller inte beror på elnätet, om du kan placera homeplugenheterna på samma fas brukar det funka rätt bra såvida det inte finns en massa störningar på elnätet, placeras de på olika faser eller om elnätet är gammalt så fungerar det sämre, det är ungefär som wifi men via elkablarna i stället för i luften, man bör mäta eller prova på plats för att veta hur prestandan blir.
En ordentligt monterad brygga är ungefär lika stabil och snabb som en kabel om man väljer bra delar, homeplug är svårare att sia om men det kan bli ganska bra det också och ev kan man ju koppla om elnätet så att ändrana hamnar på samma fas, det kräver en elektriker för att göra jobbet men det är inte svårt att lösa det om man verkligen vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om jag sätter två nanobeam på utsidan av de båda byggnaderna, har jag internet på både ställena då? Hur kopplar jag in en Ethernet-kavel till datorn via en sådan? Hål i väggen? Måste man ha någon typ av mottagare? Jag kom på att det är bättre att flytta modemet till huvudhuset pga att spel kräver mer, då ansluter jag modemet till speldator genom Ethernet-kabel, i kontoret kommer det spelas musik, lite jobbarbete, läsa nyheter och kolla på någon tv-serie ibland. Dator där nere har trådlöst nätverkskort. Hur ska jag få fram internet i både byggnaderna på ett stabilt sätt? Beskriv gärna utförligt. Tack!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WaldenKing:

Om jag sätter två nanobeam på utsidan av de båda byggnaderna, har jag internet på både ställena då? Hur kopplar jag in en Ethernet-kavel till datorn via en sådan? Hål i väggen? Måste man ha någon typ av mottagare? Jag kom på att det är bättre att flytta modemet till huvudhuset pga att spel kräver mer, då ansluter jag modemet till speldator genom Ethernet-kabel, i kontoret kommer det spelas musik, lite jobbarbete, läsa nyheter och kolla på någon tv-serie ibland. Dator där nere har trådlöst nätverkskort. Hur ska jag få fram internet i både byggnaderna på ett stabilt sätt? Beskriv gärna utförligt. Tack!

Nanobeams ansluts via kabel, du ska se det som att de ersätter den långa kabeln mellan byggnaderna och monterar man dem på utsidan fasaden så behöver man på nått sätt få ut en kabel genom fasaden och hur man gör det bäst beror ju på hur förutsättningarna är, det kanske redan finns nått hål som går att använda (det går väl igenom elkablar, vatten och kanske ventilation och tvantenn nånstans) eller så får man göra hål där det passar.
Det kan även gå att montera på en vind beroende på takbeklädnad, taket kan dämpa mindre än en vägg om det inte är plåt, speciellt om det är oisolerat, det kan också gå att dra ut kablar via vinden.
Du får undersöka förutsättningarna, går det att montera antennerna så det blir fri sikt mellan dem så blir det mycket bättre än om man tvingas köra genom en vägg.

Visa signatur

Permalänk

Om jag köper två st nanobeam och fäster dem på utsidan av husväggen i huset och vid kontoret. Jag flyttar och internetet till huset för jämnan och kopplar en kabel från modemet till en sådan här: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...
Från den kopplar jag en till nätverkskabel till en nanobeam, klarar nätverkskabel att vara ute i ur och skur? Finns det vatten och vind tåliga kablar?

Kan man vrida en av nonobeam ett halvt varv för att kunna rikta dem mot varandra?
Tacksam för svar och tips!

Permalänk
Medlem

Har själv denna och är mer än nöjd.Bra räckvidd på båda banden .Enkel att sätta upp https://www.inet.se/produkt/6210393/netgear-nighthawk-x4-ex7300-ac2200#specs

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

@Christoffer1989: 50meter är ju ingenting varför inte testa med nånting i metall som är parabolformat, wookpanna, stekpanna, osv placera parabolen bakom antennen på routern så den är riktad mot andra routern.

du kan ju få 50meter bara genom att klippa till några tomburkar och rikta in dom rätt.

seriöst spendera inte flera tusen kronor på få wifi räcka 50meter.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Jag vill gärna ha en stabil lösning. Jag har tyvärr inte en enda router, har bara modemet.
@Grönahunden, behöver man 2 st routrar för att fixa det du pratar om? Vidare till det jag skrev i mitt förra inlägg: fungerar det jag skrivit? Jag vill gärna ha svar på det.

Permalänk
Skrivet av WaldenKing:

Jag vill gärna ha en stabil lösning. Jag har tyvärr inte en enda router, har bara modemet.
@Grönahunden, behöver man 2 st routrar för att fixa det du pratar om? Vidare till det jag skrev i mitt förra inlägg: fungerar det jag skrivit? Jag vill gärna ha svar på det.

har du två "paraboler" så är det en ghetto variant av dom riktantenner som säljs i handeln.
du kan också göra både Heical, Yagi eller Bi-quad antenner för Wifi själv av vanlig koppartråd. då blir det riktantenner i verklig mening men det är klart mer komplicerat. sen kanske det inte är lika snyggt när antennen är i en matlåda eller PVC rör men dom kan ju göras för fika pengar.

använder du Wookpannor som faktiskt används för detta ändamål i Asien så kan du nå flera hundra meter..
det finns väl nån bestämmelse att man inte får modifiera sändarutrustning men är bara en förlängning av antennsladden (RP-SMA) så kan du ju sätta antenndelen i focus, brukar kallas Wokfi.
http://pundi.blogs.exetel.com.au/index.php?/archives/3-post-0...

jag gjorde en liknande för några år sedan med en USB förlängningkabel och Wifi-dongel, skulle gissa att jag ser 2.4Ghz nätverk med 3-4pinnar runt 300meter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Har själv denna och är mer än nöjd.Bra räckvidd på båda banden .Enkel att sätta upp https://www.inet.se/produkt/6210393/netgear-nighthawk-x4-ex7300-ac2200#specs

Den är ju speccad upp till 930 m^2 vilket om vi antar att arean den täcker är cirkelformad betyder:

930 = (x)^2*pi
(930/pi)^1/2 = x
x = 17,2 meter räckvidd.

Känns inte som rätt för någon som vill ha 50 meters räckvidd kanske?

Permalänk
Medlem

Hejsan. Min morsa letar nu efter en lösning till hemma hos henne. Hon skulle vilja uttöka wifi't till ett annat hus på gården, är ungefär 50meter.
Så skulle titta lite efter lösningar.
Dra kabel är ingen lösning, utan vill ha något trådlöst som fungerar och är prisvärt. Vad rekommenderas till ett bra pris?

En bekant till mig som är bonde ville ha internet från huset till sin ladugård. Jag tipsade honom om Netgears Powerline: https://www.netgear.com/home/products/networking/powerline/

En dag senare lyckades han förlänga sitt trådade nätverk med nästan 300 meter Inte illa! Dock är han ingen gamer men jag är rätt så säker på att trådat är bättre än trådlöst om det är stadig överföring du vill ha. OBS! Husen måste vara på samma elnät. Du kan inte trycka in powerlines i vilka hus som helst om de inte är på elnät, så att säga.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WaldenKing:

Om jag köper två st nanobeam och fäster dem på utsidan av husväggen i huset och vid kontoret. Jag flyttar och internetet till huset för jämnan och kopplar en kabel från modemet till en sådan här: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...
Från den kopplar jag en till nätverkskabel till en nanobeam, klarar nätverkskabel att vara ute i ur och skur? Finns det vatten och vind tåliga kablar?

Kan man vrida en av nonobeam ett halvt varv för att kunna rikta dem mot varandra?
Tacksam för svar och tips!

Ja det finns utomhuskabel och det är sån man bör ha utomhus om det ska hålla en längre tid, inomhuskabel är inta uv stabil och den är inte fuktsäkrad på samma sätt så den kan även leda in vatten i huset förutom att den i sig självt påverkas av vatten, undvik därför att montera med inomhuskabel ut om det ska funka i längden.

Vrider du antennerna 90 grader i förhållande mot varandra så sänker du signalnivån men det blir troligen högre signal i vilket fall jämfört med att placera enheterna innanför ytterväggen.

Skrivet av Grönahunden:

@Christoffer1989: 50meter är ju ingenting varför inte testa med nånting i metall som är parabolformat, wookpanna, stekpanna, osv placera parabolen bakom antennen på routern så den är riktad mot andra routern.

du kan ju få 50meter bara genom att klippa till några tomburkar och rikta in dom rätt.

seriöst spendera inte flera tusen kronor på få wifi räcka 50meter.

Det är inte så svårt att bygga själv men det är svårt eller åtminstone dyrt att bygga nått som är snyggt om man inte redan har en verkstad och prylarna ska ju monteras fast också så att de funkar oavsett väder och vind och gärna vara stabila i åratal.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja det finns utomhuskabel och det är sån man bör ha utomhus om det ska hålla en längre tid, inomhuskabel är inta uv stabil och den är inte fuktsäkrad på samma sätt så den kan även leda in vatten i huset förutom att den i sig självt påverkas av vatten, undvik därför att montera med inomhuskabel ut om det ska funka i längden.

Vrider du antennerna 90 grader i förhållande mot varandra så sänker du signalnivån men det blir troligen högre signal i vilket fall jämfört med att placera enheterna innanför ytterväggen.

Det är inte så svårt att bygga själv men det är svårt eller åtminstone dyrt att bygga nått som är snyggt om man inte redan har en verkstad och prylarna ska ju monteras fast också så att de funkar oavsett väder och vind och gärna vara stabila i åratal.

jag gjorde min Wokfi i badrummet. och har bara ett hantag så kan hålla den
skära till Glasfiberväv med rullkniv, polyester och blanda kleta på..

ja stabilt i åratal kan vara svårt det som är lätt är ju att testköra det nån regnfri dag..

det går väl att göra nån Picasso kopia och kommer nån på besök så säger man att det är något dyrt konstverk. modern konst är ju inne.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Grönahunden:

jag gjorde min Wokfi i badrummet. och har bara ett hantag så kan hålla den
skära till Glasfiberväv med rullkniv, polyester och blanda kleta på..

ja stabilt i åratal kan vara svårt det som är lätt är ju att testköra det nån regnfri dag..

det går väl att göra nån Picasso kopia och kommer nån på besök så säger man att det är något dyrt konstverk. modern konst är ju inne.

Det är inte så praktiskt att hålla antennkonstruktionen i handen, jag antar att du blir trött ganska fort och det kräver ju dessutom att man är 2 personer om man inte kan hålla den rätt och styr datorn med fötterna ...
Jag har också lekt med en del handhållna riktantenenner men det är inget som passar om man ska bygga en permanent länk mellan 2 byggnader.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte så praktiskt att hålla antennkonstruktionen i handen, jag antar att du blir trött ganska fort och det kräver ju dessutom att man är 2 personer om man inte kan hålla den rätt och styr datorn med fötterna ...
Jag har också lekt med en del handhållna riktantenenner men det är inget som passar om man ska bygga en permanent länk mellan 2 byggnader.

ganska enkelt bara fästa en kamera fäste och använda en vanlig trefot eller nåt fäste om man ska ha den på väggen.

Visa signatur