Permalänk
Medlem

Frågor till er som kör med Oled

Hej

Efter långt sparande så har jag beställt en lgs oled 65 tum årets model.
Men fick lite ångest när jag läste om problem med inbräningar i oled paneler.
Tv kostar ju över 30000 så man vill ju inte få några sånna problem om det nu finns.

Så har nån av er problem med inbränner eller andra problem Med eran oled panel?

(Kommer att ha pc inkopplad till den)

Permalänk
Medlem

Vad jag läst är inbränningar det minsta problemet.. Knappt nåt problem alls om u använder den med sunt förnuft.. Jag skulle dock inte använda den uteslutande som dator monitor med statisk bild..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Vad jag läst är inbränningar det minsta problemet.. Knappt nåt problem alls om u använder den med sunt förnuft.. Jag skulle dock inte använda den uteslutande som dator monitor med statisk bild..

Blir spelande man använder datorn till, dock finns ju rätt många spel som har fasta ikoner som kanske kan bli problem?

Nån som använder oled tv till spelande?

Permalänk
Medlem

Har en LG OLED 55" (55EG920V) som jag haft i 15 mån nu. Spelar en hel del på den (PC och PS4), men tittar även mycket på film- är grymt nöjd med bildkvalitén på den i både spel och film, kontrasten i bilden är helt otrolig.

Jag får dock en del mindre inbränningar på min, o dem kan vara något irriterande. Däremot fastnar detta aldrig permanent för mig, utan det försvinner efter normalt tittande och efter vanliga på- och avstängningar av TVn. Oftast är det ljusare partier eller högt mättade toner som bränns in och syns sedan oftast bara i gråtoner. Plex på PS4 har en gråton som loading bakgrund som får dessa att synas hyfsat tydligt. Har inte haft något problem med att UI ifrån spel fastar, har tex spelat mycket Dark Souls på min TV och UI:et ifrån detta fastnar aldrig. Det som kan fastna lätt är om jag tittar på t.ex Youtube eller Twitch på någon med en facecam uppe hörnet.

Med detta sagt så är jag personligen väldigt försiktigt, stänger av TVn om jag ska gå ifrån ett spel eller liknande. Om man lämnar den och bilden "knappt" uppdateras så brukar LG's OLED TV dra ner ljusstyrkan ordentligt efter någon minut för att förebygga mot inbränningar.

Mitt skräk scenario var när jag körde Twitch en gång i början och hade streamen på i bakgrunden en hel dag (minst 12 timmar). Det var ett gammalt spel i 4:3 ratio där streamaren hade lagt till artwork ifrån spelet i kanterna, för han streamade i widescreen. Fick detta artwork inbränt ordentligt när streamen var över och trodde först att jag hade "förstört" min TV. Det värsta försvann efter ett dygn, och efter 3-4 dagar av normal användning (2-3 timmar per dag) så var detta helt borta.

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på att OLED skulle vara den "heliga graalen" bland TV. Tyvärr är så inte fallet, utan framför allt lider LG av banding, tint och vignettering. Inbränning är inget större problem däremot, utan det är främst temporärt.

Döda subpixlar verkar också betydligt vanligare på OLED än LCD. Har själv 2 döda subpixlar på min LG B6V 55" vilka inte täcks av garantin. Dock endast synliga på nära håll, så jag kommer inte orka bry mig.

Får nog vänta 15 år till innan den perfekta TV:n är här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hade hoppats på att OLED skulle vara den "heliga graalen" bland TV. Tyvärr är så inte fallet, utan framför allt lider LG av banding, tint och vignettering. Inbränning är inget större problem däremot, utan det är främst temporärt.

Döda subpixlar verkar också betydligt vanligare på OLED än LCD. Har själv 2 döda subpixlar på min LG B6V 55" vilka inte täcks av garantin. Dock endast synliga på nära håll, så jag kommer inte orka bry mig.

Får nog vänta 15 år till innan den perfekta TV:n är här.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu blir jag orolig, tur att man har öppet köp, så man kan testa och se om det är några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aethyr:

Har en LG OLED 55" (55EG920V) som jag haft i 15 mån nu. Spelar en hel del på den (PC och PS4), men tittar även mycket på film- är grymt nöjd med bildkvalitén på den i både spel och film, kontrasten i bilden är helt otrolig.

Jag får dock en del mindre inbränningar på min, o dem kan vara något irriterande. Däremot fastnar detta aldrig permanent för mig, utan det försvinner efter normalt tittande och efter vanliga på- och avstängningar av TVn. Oftast är det ljusare partier eller högt mättade toner som bränns in och syns sedan oftast bara i gråtoner. Plex på PS4 har en gråton som loading bakgrund som får dessa att synas hyfsat tydligt. Har inte haft något problem med att UI ifrån spel fastar, har tex spelat mycket Dark Souls på min TV och UI:et ifrån detta fastnar aldrig. Det som kan fastna lätt är om jag tittar på t.ex Youtube eller Twitch på någon med en facecam uppe hörnet.

Med detta sagt så är jag personligen väldigt försiktigt, stänger av TVn om jag ska gå ifrån ett spel eller liknande. Om man lämnar den och bilden "knappt" uppdateras så brukar LG's OLED TV dra ner ljusstyrkan ordentligt efter någon minut för att förebygga mot inbränningar.

Mitt skräk scenario var när jag körde Twitch en gång i början och hade streamen på i bakgrunden en hel dag (minst 12 timmar). Det var ett gammalt spel i 4:3 ratio där streamaren hade lagt till artwork ifrån spelet i kanterna, för han streamade i widescreen. Fick detta artwork inbränt ordentligt när streamen var över och trodde först att jag hade "förstört" min TV. Det värsta försvann efter ett dygn, och efter 3-4 dagar av normal användning (2-3 timmar per dag) så var detta helt borta.

Tillfälliga inbräningar kan man leva med, har kört med plasma tv i 15 år, så det e man van vid, bara det försvinner inbränningen är det lugnt.

Permalänk
Medlem

Bara lite nyfiken: Är inte t ex Samsung telefoner som använt OLED nu i typ fem år också utsatta för inbränningar eller är det nån skillnad där vad gäller OLED och AMOLED?

Permalänk
Medlem

Du kommer bli helnöjd, bästa TV du kan få till ett överkomligt pris. Har inte märkt några inbränningar på min 65" OLED eller några nackdelar överhuvudtaget. Då kör jag Twitch och andra grejer på TVn som har statisk bild.
Grym TV, bara köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Bara lite nyfiken: Är inte t ex Samsung telefoner som använt OLED nu i typ fem år också utsatta för inbränningar eller är det nån skillnad där vad gäller OLED och AMOLED?

Min Samsung Galaxy Note 4 har tydliga spår av inbränt tangentbord. Undre halvan av skärmen är dessutom tydligt gråare än övre halvan.
Köpte den när den kom ut och har myst med den varenda dag sedan dess.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Du kommer bli helnöjd, bästa TV du kan få till ett överkomligt pris. Har inte märkt några inbränningar på min 65" OLED eller några nackdelar överhuvudtaget. Då kör jag Twitch och andra grejer på TVn som har statisk bild.
Grym TV, bara köp!

Låter bra ju 😀 Kan det inte bli imorgon e.m så jag kan få testa tv nån gång..

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Baxtex:

Bara lite nyfiken: Är inte t ex Samsung telefoner som använt OLED nu i typ fem år också utsatta för inbränningar eller är det nån skillnad där vad gäller OLED och AMOLED?

I grunden har alla displaytekniker där varje pixel är sin egen ljuskälla en grundförutsättning för att få inbränningar, såväl tillfälliga (retension) som permanenta. Ligger i sakens natur att ojämnt slitage över långa tidsperioder leder till permanenta förändringar. Så man använder inte den typ av skärmar om man ska ha statiskt information liggande i dagar, veckor och år.

OLED i LG Displays paneler består av fyra subpixlar. Alla fyra är vita och tre av dem filtreras för Röd, Grön och Blå där den vita, icke-filtrerade pixel används för att ge mer ljusstyrka vid behov. Energifördelningen i det "vita" ljuset är framför allt, så långt jag kan observera, framför allt rik på gröna våglängder vilket också märks i HDR-användning. Kör man HDR ett tag får man efter en 20-30 sekunder en retention eller "inbränning" som är grönaktig och då börjar också panelen sänka ljusstyrkan för att undvika permanenta förändringar. Tröskeln ligger vid ungefär 400 nits.

Alla OLED-modeller med LG:s paneler ger retention. Men alla former av retentions jag sett på en OLED-TV har klingat av efter ett par minuter. Sedan finns det säkert någon därute som kört samma spel eller meny framme på sin TV i så långa perioder att det blivit permanent.

OLED-tekniken i Samsungs telefonskärmar grundar sig på andra patent där OLED-cellerna direkt genererar ljus i röda, blåa och gröna våglängder. Den tekniken är känsligare med framför allt blå OLED som mattas snabbare. Har inte haft någon möjlighet att fördjupa mig i hur den tekniken beter sig i praktiken.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du behöver oroa dig starkt över image retention eller permanent burn-in på en OLED TV om du är intresserad av att köpa en sådan TV. Visserligen finns risken där men jag tror du kan vidta åtgärder för att reducera det. T.ex. att ha en screensaver som aktiverar sig efter 5 minuter eller liknande om du ska ha TVn kopplad till en PC.

Med OLED teknologi så anser jag att du får en riktigt bra TV om denna teknologi intresserar dig. Jag skulle personligen inte överväga en annan bildteknologi över bekvämligheten för att undvika vidta väldigt enkla åtgärder. Dessutom har LG TVn en inställning i menyn som ska reducera image retention samt ett program som kan köras för att ta bort/reducera det om sådant skulle uppstå.

Och ska jag vara ärlig så har jag även sett vanliga LED med image retention. Bland annat på Arlanda där de visar flygtabellerna men även på jobbet där skärmar stått och visat samma inloggningsmeny dag in och dag ut.

OLED ger dig en sådan bildfidelitet att jag tror det skulle överväga dess nackdelar, som i vissa fall, även finns hos andra displayteknologier. Det enda du kan behöva tänka på är att TV apparater har en relativ hög input lag generellt p.g.a. alla bildprocesseringsmetoder som de kommer med. Om du skaffar en TV i huvudtaget för PC så kan jag rekommendera att du stänger av dessa för den port som är kopplad till din PC.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

Jag har haft en LG B6 sen slutet av förra året och inte sett någon form av inbränning än. Det finns en funktion som heter "bildskifte" eller något liknande om man är orolig. Den flyttar bilden lite grann i sid/höjdled efter en stund för att förhindra innbränningar.

Jag får väll ändå kalla mig själv för någon form av tekniknörd och har aldrig varit så nöjd med en teknisk pryl som jag är med denna tvn.

Skickades från m.sweclockers.com