Uppspelningsproblem med media lagrad på Freenas VM

Permalänk

Uppspelningsproblem med media lagrad på Freenas VM

Jag har nyligen gjort lite förändringar hemma kring var media ligger lagrat. Tidigare låg allting på en stationär dator och streamades till en rpi som sen löste uppspelningen galant. Jag har nu skaffat en server som har hand om all lagring och där ligger nu också all film, bilder etc. Problemet är nu att jag inte längre kan spela upp film på TVn utan att få problem med buffrande. Eftersom problemet inte funnits med rpi:en tidigare antar jag att det är servern som spökar på något sätt.

Servern kör ESXi i botten där Freenas är en bland flera VMs. Freenas har egen tillgång till HBA-kortet (som diskarna sitter anslutna till) genom VT-D. Den har ingen egen nätverksport utan får sitt nät genom ESXi. VMen får 16GB RAM, vilket ska vara tillräckligt för det som finns på den, och den påstår sig också bara använda 15GB av dessa under körning. Har någon en idé om vad som kan vara problemet?

Ska tilläggas att mellan server och rpi, TV, whatnot sitter en switch (Netgear GS108E). Har inte märkt några konstigheter med den tidigare. Dock har jag märkt att Netflix som körs på TVn ibland sackar ner i kvalitet, men jag har ingen aning om det beror på switchen eller om Comhems internet anslutning helt enkelt är kass.

Bonusfråga: Min TV kör Android TV och därmed kan den köra Kodi direkt. Den lider dels av samma problem som rpi med att den buffrar då och då, men sen beter den sig också som att video-cachen blir full och inte funkar korrekt. Den spelar kanske 0,5 sek, pausar 0,5 sek osv efter en stund in i filmen. Detta är kanske ett mer Android- Philips-relaterat problem, men jag vet inte heller där vad jag kan göra.

All input mottages tacksamt - jag har slut på idéer!

/Daniel

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

Vad har du för server? Hur många VM har du? Hur har du tilldelat kärnor/sockets till dem? Är det bara problem med transcoding eller även med direkt play? Vad har du för throughput från FreNAS till något annat på nätverket (iperf)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du testat överföringshastigheten mellan din NAS och någon enhet i nätverket?

Exempel:
iperf (CLI)
LANBench (GUI)
LAN Speed Test (GUI)

Permalänk
Skrivet av Garmzon:

Vad har du för server? Hur många VM har du? Hur har du tilldelat kärnor/sockets till dem? Är det bara problem med transcoding eller även med direkt play? Vad har du för throughput från FreNAS till något annat på nätverket (iperf)?

Servern är den som står i sign. Just nu finns det enbart fyra VMs där de andra tre står i idle konstant. Tror att jag tilldelat dem 4GB vardera, samt 2 vCPUs. Freenas är undantaget då det kör med 16GB. Jag har hittills inte testat att transcode:a (vet faktiskt inte ens hur jag gör det ännu), utan det är problem med direktuppspelning från lagringsutrymmet till rpi.

Skrivet av gonace:

Har du testat överföringshastigheten mellan din NAS och någon enhet i nätverket?

Exempel:
iperf (CLI)
LANBench (GUI)
LAN Speed Test (GUI)

Jag har faktiskt inte testat throughput nånting. Har letat inuti esxi efter ett sätt att se nätverksprestanda, men inte tänkt på att det ju borde vara lika enkelt att göra inifrån freenas! Återkommer så snart jag hunnit testa!

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Servern är den som står i sign. Just nu finns det enbart fyra VMs där de andra tre står i idle konstant. Tror att jag tilldelat dem 4GB vardera, samt 2 vCPUs. Freenas är undantaget då det kör med 16GB. Jag har hittills inte testat att transcode:a (vet faktiskt inte ens hur jag gör det ännu), utan det är problem med direktuppspelning från lagringsutrymmet till rpi.

Jag har faktiskt inte testat throughput nånting. Har letat inuti esxi efter ett sätt att se nätverksprestanda, men inte tänkt på att det ju borde vara lika enkelt att göra inifrån freenas! Återkommer så snart jag hunnit testa!

Eftersom jag inte vet något om din server (sign är till föga hjälp på telefonen) så får det väl bli lite allmänna råd.

Tilldela dedikerade kärnor till plex så transcoding inte behöver vänta på andra processer i andra VM.
Har du inte transcodat utan kört direkt play så se till att den device du skickar till faktiskt klarar av att spela upp filen. Du nämner rpi i ditt andra inlägg. En samsung tv i ditt första...

Och som sagts tidigare. Verifiera att throughput räcker

Skickades från m.sweclockers.com